twee treinen analoog??

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
musketier

twee treinen analoog??

Bericht door musketier »

Kan ik analoog twee treinen tegelijk laten rijden over twee banen die elkaar wel met wissels kruist??

Heb ik dan zeker twee trafo's nodig ??

Graag een begrijpelijke uitleg :oops: :oops:

Groeten ...Hans

Jos

Re: twee treinen analoog??

Bericht door Jos »

Hans,

Ja, dat kan. Je moet je baan dan in twee delen splitsen, gescheiden door isolerende raillasjes. Elke trafo bedient dan 1 deel.
Voor een beginner is onderstaand boek een aanrader:
http://www.n-spoorstore.nl/n-spoorstore ... turer_id=1

Groetjes,
Jos

nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Hans,

Ik rij zelf ook analoog en gebruik 1 trafo voor de hoofdbaan en 1 trafo voor de binnensporen en dan moet je wat Jos zegt de sporen scheiden van elkaar.
Ik vind het voordeel van analoog dat omdat digitaal heel populair is je tweedehands goedkoop aan spullen kunt komen voor analoog.

Op marktplaats of misschien heeft een forumlid hier nog wel een goede trafo voor je eventueel?

Met 2 trafo s kun je idd twee treinen tegelijk laten rijden geen probleem ;)

FidOo

Bericht door FidOo »

nico42 schreef:Hallo Hans,

Ik rij zelf ook analoog en gebruik 1 trafo voor de hoofdbaan en 1 trafo voor de binnensporen en dan moet je wat Jos zegt de sporen scheiden van elkaar.
Ik vind het voordeel van analoog dat omdat digitaal heel populair is je tweedehands goedkoop aan spullen kunt komen voor analoog.

Op marktplaats of misschien heeft een forumlid hier nog wel een goede trafo voor je eventueel?

Idd de mensen hier boven hebben gelijk. Analoog met gescheiden stroomkringen werkt gewoon. Alleen is digitaal rijden ook echt niet zo veel duurder. Een tweedehands multimaus kost niet zo gek veel ( 75euro ) en per lok kost het je 25 euro extra. Ik koop op beurzen soms loks van 30 tot 50 euro en dat werkt perfect.

Plus dan kun je echt onafhankelijk van elkaar rijden en wil je meer als 2 loks besturen kan dat zonder gedoe.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
musketier

Bericht door musketier »

Bedankt voor jullie reaties!!

Die asjes isoleren, kan ik dat makkelijk zelf en doe ik dat dan het makkelijkst bij een wissel??

Kunnen de twee treinen dan nog wel op alletwee de banen komen??

Groeten ...Hans

DirkH

Bericht door DirkH »

Hoi,

om de rails te isoleren kan je gebruik maken van geisoleerde railschoenen, gewoon de oorspronkelijke vervangen door deze :

http://www.fleischmann.de/produkteshop/ ... inder.html

Dirk

Mvgr. Dirk

nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Hans,

De geisoleerde railassen(plastic) komen in plaats van de gewone dit is om de twee trafo s dus de banen van elkaar te scheiden.

De trein stopt bij de isolatie en mocht je de twee trafo s goed op elkaar afstemmen rijd de trein gewoon door op de andere trafo.

De isolatie kan gelijk bij de wissel of een stukje terug wat je zelf wilt als je de twee banen dus de twee trafo s maar van elkaar scheid.

william

Bericht door william »

FidOo schreef:
nico42 schreef:Hallo Hans,

Idd de mensen hier boven hebben gelijk. Analoog met gescheiden stroomkringen werkt gewoon. Alleen is digitaal rijden ook echt niet zo veel duurder. Een tweedehands multimaus kost niet zo gek veel ( 75euro ) en per lok kost het je 25 euro extra. Ik koop op beurzen soms loks van 30 tot 50 euro en dat werkt perfect.

Plus dan kun je echt onafhankelijk van elkaar rijden en wil je meer als 2 loks besturen kan dat zonder gedoe.
Niet om het één of ander, maar op mijn baan(tje) rijden 6 treinen automatisch.
En dit is op een analoge baan - met 2 trafo's en wat printjes - en m.i. zonder gedoe.
Het kan dus wel.

Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Onderwerp starter
musketier

Bericht door musketier »

william schreef:
Niet om het één of ander, maar op mijn baan(tje) rijden 6 treinen automatisch.
En dit is op een analoge baan - met 2 trafo's en wat printjes - en m.i. zonder gedoe.
Het kan dus wel.

Groeten,
William
Heb je daar dan eventueel een foto van en/of een tekening van hoe je dat gedaan hebt??

Groeten ...Hans

nico42

Bericht door nico42 »

Ik ben ook wel benieuwd hoe je dat hebt gedaan kan hier op mijn baan ook maar met twee treinen tegelijk rijden ;)

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Dat is toch niet zo moeilijk analoog, dat noemen wij insiders een analoog bloksysteem.

Mecktronics is een aanbieder van zo'n systeem, of je maakt het zelf met wat meuk van bijvoorbeeld Conrad. Bezetmelders en afrem en optrek schakelingetjes.

Mvg
Wim

nico42

Bericht door nico42 »

Ik snap wel wat je bedoelt Wim bij bezetmelders kun je treinen parkeren maar William heeft het over 6 treinen tegelijk laten rijden.
Op mijn baan ga ik dat niet redden wel als ik treinen parkeer of begrijp ik het niet helemaal goed???

martinb

Bericht door martinb »

Nico, kijk wellicht even op bijvoorbeeld http://www.mecktronics.nl/index.php?ite ... 11&lang=NL

Blokbesturing, analoog om met meer treinen tegelijk te kunnen rijden. (bijvoorbeeld)

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

nico42

Bericht door nico42 »

Hallo Martin,

Bedankt voor de link ik heb er een snelkoppeling aan gemaakt zal er morgen eens voor gaan zitten ze hebben keus genoeg zie ik al wel ;)

william

Bericht door william »

Wim Ros schreef:Dat is toch niet zo moeilijk analoog, dat noemen wij insiders een analoog bloksysteem.

Mecktronics is een aanbieder van zo'n systeem, of je maakt het zelf met wat meuk van bijvoorbeeld Conrad. Bezetmelders en afrem en optrek schakelingetjes.

Mvg
Wim
Precies, mijn baan wordt bestuurd middels het analoge bloksysteem van Mecktronics.
Door de baan in blokken te verdelen en deze aan sturen/voeden door een print kunnen dus meerdere analoge treinen over de baan.
Gewoon eens kijken op de site van Mecktronics.

Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

nico42

Bericht door nico42 »

Ik zal eens op hun site kijken William ;) bedankt.

Plaats reactie