Beste Forumlezer,
Onlangs ben ik weer gestart met mijn geliefde modelspoorhobby (N-spoor).
Na 20 jaar het bestaande materiaal uit dozen uitgepakt en tot mijn schrik geconstateerd, dat met name wissels en kruiswissels slecht zijn gaan functioneren (vuil, corrosie). Is het mechaniek weer eenvoudig aan de praat te krijgen (waarmee schoonmaken?).
Doordat ik weer opnieuw ga starten vroeg ik me af of er een kwalitatief verschil is tussen de wissels en kruiswissels van minitrix in vergelijk met piccolo (Fleischmann)?
Wie kan mij adviseren?
Wim Burgmeijer
rails van mini-trix of piccolo
-
Onderwerp starter - Berichten: 1
Re: rails van mini-trix of piccolo
Schoonmaken met wasbenzine, waar nodig wissels eerst uit elkaar halen, oppassen voor wegspringende veertjes en ander gespuis.
Wissels van Flm en Minitrix vind ik beide OK, lichte voorkeur voor Flm. Kruiswissels van Minitrix ken ik niet, en heb ik dus geen oordeel over.
En welkom op het forum natuurlijk.
Wissels van Flm en Minitrix vind ik beide OK, lichte voorkeur voor Flm. Kruiswissels van Minitrix ken ik niet, en heb ik dus geen oordeel over.
En welkom op het forum natuurlijk.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hallo Wim
Welkom op het forum.
Voor wat betreft jouw vraag, kwaliteit van beide is gelijkwaardig, zeker met de materialen van de laatste jaren.
Voorkeur, ja das ieder zijn eigen mening, vind je rails met vaste railbedding mooi dan gaan voor Fleischmann met bedding.
Heb je liever een rail zonder railbedding, zodat je zelf het ballast kunt maken, dan gaan voor Minitrix of
fleischmann railsassortie zonder de railbedding (de voormalige roco rails dus) deze beide kun je overigens ook combineren, waarbij ik overigens persoonlijk vind dat de wissels van Minitrix dan beter en mooier zijn.
Daarnaast zou je ook nog kunnen kiezen voor Peco rails, relatief goedkoop en een zeer mooi assortiment.
Keuze uit Code 80 rails, die eenvoudig te koppelen zijn met Minitrix
Of Code55 die een wat andere opbouw heeft waardoor ze lager lijken te zijn, en echter lijken, maar waar alles gewoon op rijden kan.
Peco heeft in beide zeer mooie slanke wissels.
Mvg
Freddy
Welkom op het forum.
Voor wat betreft jouw vraag, kwaliteit van beide is gelijkwaardig, zeker met de materialen van de laatste jaren.
Voorkeur, ja das ieder zijn eigen mening, vind je rails met vaste railbedding mooi dan gaan voor Fleischmann met bedding.
Heb je liever een rail zonder railbedding, zodat je zelf het ballast kunt maken, dan gaan voor Minitrix of
fleischmann railsassortie zonder de railbedding (de voormalige roco rails dus) deze beide kun je overigens ook combineren, waarbij ik overigens persoonlijk vind dat de wissels van Minitrix dan beter en mooier zijn.
Daarnaast zou je ook nog kunnen kiezen voor Peco rails, relatief goedkoop en een zeer mooi assortiment.
Keuze uit Code 80 rails, die eenvoudig te koppelen zijn met Minitrix
Of Code55 die een wat andere opbouw heeft waardoor ze lager lijken te zijn, en echter lijken, maar waar alles gewoon op rijden kan.
Peco heeft in beide zeer mooie slanke wissels.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Ik zelf zweer tegenwoordig ook bij Peco, had vroeger Arnold rails
en dat spul roest weg waar je bijstaat
Ik gebruik de code 55, mooi laag profiel, alleen de wissels
is even opletten bij aansluiten met de stroomgeleidng,
en de wissels zijn inderdaad overtuigend slank.
Mvg,
Tis
en dat spul roest weg waar je bijstaat

Ik gebruik de code 55, mooi laag profiel, alleen de wissels
is even opletten bij aansluiten met de stroomgeleidng,
en de wissels zijn inderdaad overtuigend slank.
Mvg,
Tis
Eigenaardig, want Arnold rail was roestvrij staal gebruineerd.T.Spat schreef:Ik zelf zweer tegenwoordig ook bij Peco, had vroeger Arnold rails
en dat spul roest weg waar je bijstaat![]()
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ik denk dat hij dat gebruineerde als roest zag!dentheo schreef:Eigenaardig, want Arnold rail was roestvrij staal gebruineerd.T.Spat schreef:Ik zelf zweer tegenwoordig ook bij Peco, had vroeger Arnold rails
en dat spul roest weg waar je bijstaat![]()

Groet,
Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
En maar blank schuren......
Effe alle gekheid op een stokje: Ga voor Peco. Ikzelf ben ook een herintreder en na wat rondzoeken/lezen wat voor spoormateriaal te gebruiken kwam ik na lovende recensies bij Peco uit. Daar heb ik geen spijt van.

Effe alle gekheid op een stokje: Ga voor Peco. Ikzelf ben ook een herintreder en na wat rondzoeken/lezen wat voor spoormateriaal te gebruiken kwam ik na lovende recensies bij Peco uit. Daar heb ik geen spijt van.