Hulp gezocht bij problemen met locs/decoders?

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 438
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Hulp gezocht bij problemen met locs/decoders?

Bericht door Ronald1 »

Ik ben op zoek naar iemand (in de buurt van Arnhem ?) die mij een avondje wil helpen een aantal problemen die ik heb met digitale locomotieven/decoders helpen te begrijpen c.q. op te lossen, zodat ik dat in de toekomst zelf kan. Ik ben zelf inmiddels redelijk doorgrond in het schoonmaken/contact verbeteren maar niet in het plaatsen van decoders en het echte onderhoud aan locs en ik heb nu aantal zaken aan de hand die ik niet voor elkaar krijg en waarvan ik niet weet hoe een juiste diagnose te stellen.

Het betreft de volgende drie locs

- een tulpenloc van Minitrix met DHL 100 decoder die opeens is gestopt met rijden (en decoder zit m.i. goed vast!), dus weggebracht naar winkel ik had nog garantie maar daar te horen gekregen dat hij prima loopt en dat was ook zo maar na twee weken is ie nu weer opeens gestopt, dus …(licht brandt, decoder doet het) ?

- Een KLM koploper met DHL 050 decoder die er ook mee is gestopt en bij IB/programmeer mode krijg ik soms melding dat decoder kaduuk is (code 255) maar af en toe rijdt de loc ook een klein stukje en stopt er dan weer mee. Is die decoder nu kaduuk of is er contactprobleem in bedrading o.i.d. Dat laatste denk ik maar hoe controleer je dat ?

- Een derde Amerikaanse loc (Atlas met Lenz EO063XF DCC decoder) die ik in de VS heb gekocht en die op zich goed rijdt naar dat doet met een soort van zaagtand gedrag, m.a.w. stel hij rijdt 60 km/hr dan neemt snelheid redelijk geleidelijk toe (tot iets van 80 km/h) om vervolgens weer snel terug te vallen naar 60 km/hr en zo gaat dat door. Het is dus geen horten en stoten maar meer een zaagtand. Ik zie zelf geen CV’s waar ik dat mee kan beïnvloeden, maar …?

Suggesties in dit draadje zijn uiteraard ook heel erg welkom maar mijn ervaring is dat het zien doen / uitleggen toch beste werkt, dus als er iemand is met kennis in deze en een avondje tijd heeft dan kom ik graag langs (of bij mij is uiteraard ook prima).

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Plaats reactie