Ik zit al een tijdje te denken om een baantje te maken van enkel spoor met twee "ultieme keerlussen" aan beide zijden.
Ik heb een aardig idee hoe zo'n keerlus werkt. Waar ik echter niet echt uitkom is hoe het aangesloten spoor geschakeld wordt. De polariteit van moet bij het uitrijden van de lus toch worden omgekeerd? Ik zie echter alleen (bistabiel)relais voor secties B, C en D.
Aansluitend hierop vraag ik me dan af hoe het spoor tussen de twee keerlussen gepolariseerd wordt.
Schakelen enkel spoor tussen twee keerlussen
Re: Schakelen enkel spoor tussen twee keerlussen
Sweex,
Dan heb je denk ik nog geen idee hoe het echt werkt.
Ik ga ervanuit dat je met een digtale baan werkt, en niet analoog.
Bij digital maakt het namelijk niet uit welke polariteit het spoor heeft waar de trein met decoder op rijdt.
De rijrichting wordt namelijk door de decoder bepaald en niet door de polariteit van de spanning (rails)
De sporen tussen beide keerlussen hebben daarom en daardoor een vaste polariteit en mogen en moeten niet ompolen.
Wat de Ultieme keerlus doet is de kortsluiting voordien opheffen die ontstaat door de sporen via een lus weer terug te laten keren.
Dat doet hij bij het binnen rijden op A en dat doet hij op het uitrijden op D
Vanaf de andere kant komende doet hij dat op E en bij het uitriijden op B
De delen die van van polariteit veranderen zijn de secties B, C, D de secties A en E hebben dezelfde vaste polariteit als het spoor waar de trein vandaan komt of naar toe gaat, en veranderen dus niet van polariteit.
Mvg
Wim.
Dan heb je denk ik nog geen idee hoe het echt werkt.
Ik ga ervanuit dat je met een digtale baan werkt, en niet analoog.
Bij digital maakt het namelijk niet uit welke polariteit het spoor heeft waar de trein met decoder op rijdt.
De rijrichting wordt namelijk door de decoder bepaald en niet door de polariteit van de spanning (rails)
De sporen tussen beide keerlussen hebben daarom en daardoor een vaste polariteit en mogen en moeten niet ompolen.
Wat de Ultieme keerlus doet is de kortsluiting voordien opheffen die ontstaat door de sporen via een lus weer terug te laten keren.
Dat doet hij bij het binnen rijden op A en dat doet hij op het uitrijden op D
Vanaf de andere kant komende doet hij dat op E en bij het uitriijden op B
De delen die van van polariteit veranderen zijn de secties B, C, D de secties A en E hebben dezelfde vaste polariteit als het spoor waar de trein vandaan komt of naar toe gaat, en veranderen dus niet van polariteit.
Mvg
Wim.
Ik rij analoog, toch nog vergeten dat erbij te vermelden. Vind digitaal wel interessant maar voorlopig wil ik het bij analoog houden. Als ik het dan goed begrijp rijdt een digitale loc bij fasewisseling dus gewoon door in plaats van in tegengestelde richting?
Ik had begrepen dat de ultieme keerlus ook voor analoog geschikt was maar dat is dus niet het geval?
Ik had begrepen dat de ultieme keerlus ook voor analoog geschikt was maar dat is dus niet het geval?
Sweex, de Ultieme keerlus en alle andere keerlus automaten zijn allemaal voor de Digitale 2 railbanen.
Voor de analoge baan moet de situatie altijd custom made worden behandeld en opgelost.
Meestal gerelateerd aan wisselstanden en rijrichtingen of aan rijwegen. Is bij complexe banen en wisselstraten meestal veel puzzel denk en schakelwerk.
Mvg
Wim.
Voor de analoge baan moet de situatie altijd custom made worden behandeld en opgelost.
Meestal gerelateerd aan wisselstanden en rijrichtingen of aan rijwegen. Is bij complexe banen en wisselstraten meestal veel puzzel denk en schakelwerk.
Mvg
Wim.