Analoog treinbaan vraag

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Analoog treinbaan vraag

Bericht door Boudewijn »

Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier. Ik heb de afgelopen maand mijn oude hobby van weleer weer opgepakt. De n spullen na 10 jaar weer van zolder gehaald en begonnen met bouwen. En nee bewust niet digitaal, maar ANAlOOG gebleven. Ik heb een baanopbouw met zes trajecten met schaduwstation, waarbij in totaal 12 treinen volautomatisch (moeten gaan) rijden. Onder de tafel heb ik een dikke voedingsdraad voor spanning lopen. Niet de gele rijspanning, maar de witte en zwarte reguliere spanning voor lampen en dergelijke i.v.m. het automatisch schakelen van de wissels en relais. Een dikke basis (gele) rijvoeding had geen nut gehad i.v.m. de 6 op zich staande trajecten. De eerste 3 trajecten zijn klaar, maar met de 4e zit ik ff te knoeien en te puzzelen. Nu mijn vraag (Deze is wat lastig te omschrijven maar zal me best doen)

In dit 4e traject heb ik een onder andere een Eva van FL geschakeld. Deze wordt bediend met schakelrelais met magneten van wagons van locs op de 3e treinbaan. (Zal het verder niet moeilijker maken). Nu heb ik aan deze Eva een relais van Fl gekoppeld. Dit relais heeft (ook)voeding van de zwarte en witte draad nodig. Mag ik deze omdat het hier alleen schakeling betreft ook gebruiken op mijn dikke voedingsdraad ? Of ontstaat er dan kortsluiting zoals gebeurt wanneer je verschillende trafo's (of trajecten) met elkaar verbindt ? Op dit relais zit immers ook de voedingsdraad van de trafo van het 4e traject. Ik vraag me dus af of het relais die verbinding naar de andere trafo maakt (kortsluiting dan)

Graag een reactie.

Vriendelijke groet,

Boudewijn



Wim Ros

Re: Analoog treinbaan vraag

Bericht door Wim Ros »

Boudewiijn, snap je vraag niet helemaal. Maar het schakel gedeelte van het relais staat los van de rijspanning.

Het schakeldeel is eigenlijk hetzelfde als een wissel,
Via contacten in het relais, wordt de rijspanning aan of uit gezet.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: Analoog treinbaan vraag

Bericht door Boudewijn »

Oke thanks,

Ik snap dat de vraag niet helemaal duidelijk was, maar je antwoord is helder. Ik begrijp uit je woorden dat er ondanks dat er stroomdraden het relais inlopen de schakeldraden voor het relais gewoon verbonden kunnen worden aan een andere transformator. Dat was mijn vraag, dus dank voor het antwoord.

Andere vraag (ik start daarvoor maar ff geen nieuw topic) Ik heb onder mijn baan een ringleiding lopen om makkelijker de relais en straks verlichting van stroom te voorzien. Deze ringleiding is aangesloten op de trafo van Fl nr.6705. Mag ik (indien nodig) als straks de verlichting op de baan hier ook op aangesloten gaat worden hieraan gekoppeld een tweede trafo 6705 zetten om genoeg power te houden? Wellicht niet nodig, maar ik vraag me af of de trafo straks wel voldoende vermogen heeft voor alles wat ik nog wil inbouwen, vandaar. Hoop dat deze vraag wat duidelijker is en hoor graag van iemand.

Groet,

Boudewijn


Gebruikersavatar

musketier
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 jan 2011 15:11
Locatie: kop van NH

Re: Analoog treinbaan vraag

Bericht door musketier »

Hoi Boudewijn

Ik ben blij dat er nog iemand is die een nieuwe baan in ANALOOG gaat bouwen 8-) 8-)
Ik ben helemaal een beginner, dus kan ik jouw draadje een beetje gaan volgen :D

Over de trafo's....ik ga twee ringleidingen maken met twee trafo's en daarnaast wil ik nog een aparte ringleiding maken voor verlichting etc etc
Dit gaat dan waarschijnlijk op een derde trafo.
Zo krijg ik dan nooit "stroom tekort"

Maar ik geef mijn mening graag over voor een betere ??


Groeten ...Hans

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Analoog treinbaan vraag

Bericht door dentheo »

Ik denk dat je even moet zoeken op "Z-schakeling" ofzo.
Dan kan je elk stuk van de baan hangen op één of meer trafo's naar keuze.
Dat lijkt mij veel soepeler dan ringleidingen.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Analoog treinbaan vraag

Bericht door Michiel »

Dat een baan in verschillende secties kan gedeeld worden, met elk een eigen trafo, is elementair en evident. Wat maakt die Z-schakeling zo speciaal dat het een naam is toegewezen? Ik heb liggen surfen, maar heb niets kunnen vinden. Ik ben toch wel nieuwsgierig, hoor.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

musketier
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 jan 2011 15:11
Locatie: kop van NH

Re: Analoog treinbaan vraag

Bericht door musketier »

Michiel schreef:Dat een baan in verschillende secties kan gedeeld worden, met elk een eigen trafo, is elementair en evident. Wat maakt die Z-schakeling zo speciaal dat het een naam is toegewezen? Ik heb liggen surfen, maar heb niets kunnen vinden. Ik ben toch wel nieuwsgierig, hoor.
Ook ik kon niets zinnigs daarover vinden :roll:


Groeten ...Hans

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Analoog treinbaan vraag

Bericht door dentheo »

Het komt erop neer dat je bepaalde delen van de baan naar een klein bedieningsbord bedraad.
Op het bedieningspaneel staan dan wisselschakelaars die kiezen op welke trafo dat baangedeelte staat.
Geeft enorme flexibiliteit bij bv. rangeren in een station.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1933
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Analoog treinbaan vraag

Bericht door gek op stoom »

http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 70380.html
michien kan je hier wat vandaan halen

gr andy



Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: Analoog treinbaan vraag

Bericht door Boudewijn »

Ringleiding voor elke trafo is inderdaad weinig zinvol. Met de zes banen die ik heb zouden dat 6 x 2 ringleidingen zijn. Dus daar ging mijn vraag dan ook niet over. Ik heb een ringleiding gemaakt voor alle wisselspanning, relais en straks de verlichting van huizen, spoorwegovergangen, verkeerslichten etc etc. Daar ging mijn vraag over. Mag je een op een bestaande ringleiding twee trafo's van fleischmann 6705 zetten. Voor de goede orde deze trafo is niet voor rijspanning. Hoop daar nog wel een antwoord op te krijgen.

Enne muskatier. Ik weet niet hoe lang je baan wordt (m.a.w. hoe lang de rijspanningsdraden onder de tafel worden. Maar als die niet te lang zijn en je kiest een beetje stevig dikte aan draad dan kan je weinig spanningsverlies (vermogensverlies) krijgen volgens mij. Dus 2 ringleidingen zijn volgens mij alleen zinvol als je enorme lange draden nodig hebt.

vr gr Boudewijn



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Analoog treinbaan vraag

Bericht door dentheo »

Boudewijn schreef:Mag je een op een bestaande ringleiding twee trafo's van fleischmann 6705 zetten. Voor de goede orde deze trafo is niet voor rijspanning. Hoop daar nog wel een antwoord op te krijgen.
Als dat wisselspanning is wel opletten, eigenlijk af te raden...want trafo's werken in twee richtingen.
Wanneer je één trafo uit het stopkontakt zou halen, dan blijft er toch 220V op de pennen staan vanuit de andere trafo door omzetting 220V-16V-220V....
Laatst gewijzigd door dentheo op 13 mar 2011 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: Analoog treinbaan vraag

Bericht door Boudewijn »

Oke helder, zoiets had ik al verwacht. Dat betekent dus toch twee ringleidingen maken. (1 x voor de wisselspanning en relais) en 1 voor de verlichting. Had al bedacht (weet niet of dat zo is) dat bij 1 ringleiding met aansluiting op wissels en verlichting, de verlichting minder zal branden wanneer de wissels stroom afnemen. Enfin maakt niet uit. Wat extra werk maar wel veilig.
Bedankt voor de info. Eerst maar weer eens verder met de baanopbouw.

Groet,

Boudewijn


Plaats reactie