Acceptabele lengte station voor ICE e.d.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sweex

Acceptabele lengte station voor ICE e.d.

Bericht door Sweex »

Ik zit al weken te broeden op m'n baanplan maar loop telkens weer vast. Tot op heden had ik een plan met een afmeting van 220x70 (bestaande uit twee delen), waaraan ik later nog een groot station op een plaat van 110x70 aan zou kunnen koppelen (in een L vorm). Toen ik van de week alvast even zat te kijken wat voor station ik dan kon maken kwam ik erachter dat 110cm nooit lang genoeg is voor een station waar een ICE kan stoppen en een bocht voor de terugweg. M'n beoogde lengte is/was zo'n 5 rijtuigen (3 ICE rijtuigen + kop en staart, of een loc met 4 of 5 rijtuigen). Met een rijtuiglengte van 16,5cm kom je dan snel op 80cm per trein.

Een kopstation zou een mogelijke oplossing zijn maar dat vind ik zelf niet zo mooi. Door kunnen rijden na een stop lijkt me leuker. Ander alternatief is het station onderdeel maken van de 220x70 baan, maar dan komt het er in de praktijk op neer dat dat vrijwel helemaal uit station bestaat en dan hou ik weinig rijmogelijkheden over.

Ik zou graag 'n oplossing vinden waarbij de ICE en andere intercity treinen (van bovengenoemde lengte) bij een zo klein mogelijk station kunnen stoppen.

tv_man

Re: Acceptabele lengte station voor ICE e.d.

Bericht door tv_man »

Wat je zou kunnen doen is de helft van het station ondergronds of onder een gebouw te verstoppen met daarna een scherpe bocht die naar schaduwstation of elders heen leidt. Je zou het kunnen zien als de helft van Utrecht Centraal (op zich kan ieder station met een grote overkapping, maar het werkt het beste wanneer het een flink groot gebouw is waarachter de toeschouwer nog een tweede helft van het station kan bedenken.)

Het voordeel is dat je met de treinen door kunt rijden en je een illusie van een lang station creeert, ook al zie je maar een helft van de trein wanneer die op het station staat en de andere helft zit al ergens in een bocht of iets dergelijks. Ik hoop dat het bijgesloten plaatje het idee duidelijker maakt.
Bijlagen
half station.JPG
half station.JPG (19.99 KiB) 2264 keer bekeken

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

spoor65

Bericht door spoor65 »

De oplossing is eigenlijk net zo simpel als doeltreffend,

Maak een station, zonders wissels, dus zoals de duitsers het noemen, een halteplaats.
kortom alleen een perron tussen de sporen en verder niet.

Wil je toch wisselen, doe dat dan uit het zicht met bv boogwissels, zodat je toch het effect houdt wat je wilt hebben.

Maar, om heel eerlijk te zijn, ik zie in jouw probleem eigenlijk de klassieke fout van de meeste modelspoorbouwers.
Ze willen gewoonweg te veel doen op te kleine ruimte.

Jouw beschikbare ruimte heeft, zoals je zelf al aangeeft, gewoon niet genoeg om grote internationale of zelf interregionale treinen te kunnen laten stoppen.

Enige geloofwaardige alternatief, wat ik ook heel enkel in Oldenzaal zie gebeuren met de IC naar duitsland.

Station oldenzaal is een klein station welke eigenlijk alleen word aangedaan door de trein van en naar zutphen, en sinds kort ook door een grensoverschrijdende boemel.
De eerste word gereden met max 2 gekoppelde Lint stellen van synthus, de 2e door een door Synthus ingehuurde "buffel".
Aan het perron is ook niet veel meer ruimte beschikbaar.

De internationale bestaat uit 7 tot 9 IC rijtuigen van de DB en is dus veels te lang.
Toch heel af en toe stopt hij in Oldenzaal, dan staan de laatste 3 a 4 rijtuigen aan het perron, gaat er heel snel ff 1 deur open,
en laat een douane beambte er snel ff iemand uit, die in hengelo per ongeluk in de verkeerde trein gestapt is en nu ongewild en zonder papieren de grens dreigt over te gaan.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

WimC

Bericht door WimC »

Da's een goede tip van Freddy.

Of je kunt doen wat ik wil gaan doen (voor baanplan zie mijn onderschrift). Wel een dubbelsporige (parade)lijn maken waar je met lange treinen kunt gaan rijden, maar voor het stationsverkeer tak je een lijn af waar je met kleiner materiaal gaat rijden.

Ik was eerst ook aan het tekenen voor een groot station, maar dan kwam ik niet uit met mijn ruimte. En ik heb 2,90 meter aan lengte. Maar slechts 75 cm breed.
Ik zie trouwens dat dat nog iets breder is dan jouw baan en ook langer. Maar misschien heb je wel iets aan mijn baanplan.

Als je toch per se een groot station wilt hebben, dan is het idee van tv_man ook aardig. Ik zou dan wel er voor zorgen dat de bocht volledig uit het zicht is. Als je aan de achterkant weer tevoorschijn komt, is de illusie meteen weer weg.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Spoor 9 mm

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Michiel,

Ik heb net als Wim een dubbelsporige hoofdlijn waar lange treinen lekker door kunnen karren en een apart baantje op een ander niveau waar ik met kleinere treinen kan rijden. Kun je toch blijven genieten van je lange treinen en toch lekker "spelen" met je kleinere exemplaren. Wellicht ook een idee voor jou...

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Super bedankt voor alle tips! De oplossing van tv-man spreekt me het meest aan. Misschien dat ik het puntje van het perron nog in een bocht laat lopen maar vanaf 30-45 graden ze een zwart gat (denk station Schiphol) in gaan. En als perrons iets in de trend van sommige metrostations in London; wel verzonken (onder straatniveau) maar niet ondergronds.

Er komt een dubbelspoor over de hele lengte van de hoofdplaat, zo'n 2 meter recht. Maar ik vind het niets om met personentreinen niet te kunnen stoppen. (Voor goederentreinen vind ik dat wel acceptabel). Ook een haltestation vind ik minder; vind het mooi als er een trein stopt en daarna vanaf een naastgelegen spoor 'n trein ruimte krijgt om te vertrekken.

En Freddy, je hebt absoluut gelijk dat te veel wil doen op een kleine ruimte. Dat heb ik zelf ook beseft. Ik hou me voor mijn doen al aardig in en anderzijds hou ik wel van de uitdaging om het toch een leuke baan te maken zonder dat het er (al te) vreemd uit gaat zien. Ik wil ook wat ruimte maken voor 't Faller Car System en dat betekent dat er wegen moeten komen (en een dorpje). Dat het een niet erg realistische baan wordt heb ik me bij neergelegd en vind ik niet zo erg.

Met m'n stationsplan nu verder uitgedoktert zal ik binnenkort een draadje in "Mijn baanplan" maken.

Plaats reactie