Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort wat mintrix spullen en heb het plan opgevat hier wat leuks mee te gaan doen.
Toevallig zag ik dat er een beurs was afgelopen zaterdag in Houten.. Daar ben ik geweest en heb mijn ogen uitgekeken..
Helaas heeft dit bezoek ook een aantal vragen opgeleverd.. haha..
Om deze reden heb ik dit forum dan ook gevonden..
Wat mij opvalt bij het N spoor is dat er een groot aantal merken is die op dit formaat spullen maken.
Hier gaan mijn vragen dan ook over. Wat is uitwisselbaar van de verschillende n-spoor merken.. Analoog!!.
-Zijn de treinen van de diversen merken op alle N rails te gebruiken
-Is rails van de merken te combineren
-Moet bovenleiding van hetzelfde merk zijn als de rails
Bij de verschillende merken denk ik dan aan:
Roco
Fleismann Picollo
Minitrix
Arnold
Vollmar bovenleiding
Hopelijk kan iemand hier wat duidelijk in geven..
alvast bedankt.
groet
Peter
Wat is in onderling uitwisselbaar
-
Onderwerp starter - Berichten: 5
- Lid geworden op: 08 mei 2011 12:58
Re: Wat is in onderling uitwisselbaar
Hoi Peter,
Al het rollende materiaal is onderling te gebruiken. Enig 'probleempje' bij met name passagiersrijtuigen is dat die niet altijd goed bij elkaar passen. Fleischmann rijtuigen staan vaak wat hoog op de wielen en passen daardoor slecht bij b.v. Roco, die juist erg diep liggen.
Rails van Roco en Minitrix is prima te combineren. De Fleischmann Picollo kan daarmee ook gecombineerd worden, alleen passen de railschoentjes van Minitrix daar niet op, dus die moet je dan vervangen. Wel ligt Fleischmann iets hoger door de railbedding, dus als je dit combineert met Minitrix (of Roco) moet je onder de Minitrix een kartonnetje leggen.
Fleischmann heeft ook rails zonder railbedding, dat is dezelfde van Roco (Roco en Fleischmann zijn een paar jaar geleden door dezelfde maatschappij opgekocht en veel spul van Roco wordt nu onder de Fleischmann naam uitgebracht).
Peco kan ook gecombineerd worden met de andere rails, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Bovenleiding hoeft niet hetzelfde merk te zijn als de rails. Qua bovenleiding zou ikzelf niet voor Vollmer (of Minitrix, want dat komt uit dezelfde fabriek) kiezen. Die had ik vroeger (15 jaar geleden) op mijn baan en dat beviel met niet zo goed. Het is niet zo netjes afgewerkt. De dwarsdraadjes van de bovenleiding zijn soms net iets te lang, waardoor de pantograven er een beetje aan blijven hangen.
Viessmann en Sommerfeldt bovenleidingen zijn ook mooier afgewerkt: de masten zijn van metaal en niet van plastic, zoals die van Vollmer.
Groeten,
Wim
Al het rollende materiaal is onderling te gebruiken. Enig 'probleempje' bij met name passagiersrijtuigen is dat die niet altijd goed bij elkaar passen. Fleischmann rijtuigen staan vaak wat hoog op de wielen en passen daardoor slecht bij b.v. Roco, die juist erg diep liggen.
Rails van Roco en Minitrix is prima te combineren. De Fleischmann Picollo kan daarmee ook gecombineerd worden, alleen passen de railschoentjes van Minitrix daar niet op, dus die moet je dan vervangen. Wel ligt Fleischmann iets hoger door de railbedding, dus als je dit combineert met Minitrix (of Roco) moet je onder de Minitrix een kartonnetje leggen.
Fleischmann heeft ook rails zonder railbedding, dat is dezelfde van Roco (Roco en Fleischmann zijn een paar jaar geleden door dezelfde maatschappij opgekocht en veel spul van Roco wordt nu onder de Fleischmann naam uitgebracht).
Peco kan ook gecombineerd worden met de andere rails, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Bovenleiding hoeft niet hetzelfde merk te zijn als de rails. Qua bovenleiding zou ikzelf niet voor Vollmer (of Minitrix, want dat komt uit dezelfde fabriek) kiezen. Die had ik vroeger (15 jaar geleden) op mijn baan en dat beviel met niet zo goed. Het is niet zo netjes afgewerkt. De dwarsdraadjes van de bovenleiding zijn soms net iets te lang, waardoor de pantograven er een beetje aan blijven hangen.
Viessmann en Sommerfeldt bovenleidingen zijn ook mooier afgewerkt: de masten zijn van metaal en niet van plastic, zoals die van Vollmer.
Groeten,
Wim
Re: Wat is in onderling uitwisselbaar
Peter,
1.: -Zijn de treinen van de diversen merken op alle N rails te gebruiken
Ja, allemaal zonder uitzonderingen.
2.:-Is rails van de merken te combineren
Ja, soms met een kleine aanpassing.
3.:-Moet bovenleiding van hetzelfde merk zijn als de rails
Nee.
Mvg
Wim.
1.: -Zijn de treinen van de diversen merken op alle N rails te gebruiken
Ja, allemaal zonder uitzonderingen.
2.:-Is rails van de merken te combineren
Ja, soms met een kleine aanpassing.
3.:-Moet bovenleiding van hetzelfde merk zijn als de rails
Nee.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5
- Lid geworden op: 08 mei 2011 12:58
Re: Wat is in onderling uitwisselbaar
Hartelijk dank voor de uitleg,
Ik kan nog een vraag bijvoegen..
Bij minitrix zie ik wel eens van die losse "units" aangeboden worden tbv een elektrische wissel.. Kun je met zo'n unit een handbediende wissel elektrisch maken, of bestaat bij minitrix een wissel altijd uit deze twee losse delen?
Ik heb nog wat marklin HO liggen waar ik nix meer mee doe.. Dat eerst maar eens op mp zetten en dan rustig opzoek naar N spoor spul...
gr
Peter

Ik kan nog een vraag bijvoegen..

Ik heb nog wat marklin HO liggen waar ik nix meer mee doe.. Dat eerst maar eens op mp zetten en dan rustig opzoek naar N spoor spul...

gr
Peter
Re: Wat is in onderling uitwisselbaar
Hoi,
Met die losse untis kun je idd een handwissel elektrisch maken. Je kunt ook elektrische wissels kopen. Hoewel ze in de meeste gevallen tegenwoordig los verkocht worden. Alleen engels wissels zijn nog standaard elektrisch te koop.
groeten,
Wim
Met die losse untis kun je idd een handwissel elektrisch maken. Je kunt ook elektrische wissels kopen. Hoewel ze in de meeste gevallen tegenwoordig los verkocht worden. Alleen engels wissels zijn nog standaard elektrisch te koop.
groeten,
Wim
Re: Wat is in onderling uitwisselbaar
Peter,
De laatste jaren maakt minitrix zijn wissels altijd dusdanig dat deze naderhand electrisch is te maken met de daarvoor bestemde
wisselspoelen, dus ja die heb je altijd nodig voor de minitrix wissels.
Je klikt ze er heel eenvoudig aan, en dan werkt het al.
Voordeel, je kunt als je op jouw baan de wisselaandrijving graag niet zichtbaar wilt hebben, een rechter wissel uitvoeren met een linker
wisselaandrijving, deze plaats je dan op zijn kop als het ware, waardoor hij lager en dus weg kan vallen in een uitsparing in jouw plaat.
Na aankleding van de baan is hij dan onzichtbaar.
Mvg
Freddy
De laatste jaren maakt minitrix zijn wissels altijd dusdanig dat deze naderhand electrisch is te maken met de daarvoor bestemde
wisselspoelen, dus ja die heb je altijd nodig voor de minitrix wissels.
Je klikt ze er heel eenvoudig aan, en dan werkt het al.
Voordeel, je kunt als je op jouw baan de wisselaandrijving graag niet zichtbaar wilt hebben, een rechter wissel uitvoeren met een linker
wisselaandrijving, deze plaats je dan op zijn kop als het ware, waardoor hij lager en dus weg kan vallen in een uitsparing in jouw plaat.
Na aankleding van de baan is hij dan onzichtbaar.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2