snelheid van loc's

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
stejaap

snelheid van loc's

Bericht door stejaap »

Ik heb een vraag over de rijsnelheid van mijn loc's :!:
Ik heb 4 1200 zie foto, maar de bruine is veel langzamer dan de andere 3!
En met mijn loc's uit de 6400 serie heb ik precies het zelfde, ook 1 loc van de 4 die veel langzamer is dan de andere!

Wat kan het probleem zijn? En is dit op te lossen? :idea: :?: :idea:
Bijlagen
DSCN1044 1.jpg
DSCN1044 1.jpg (78.02 KiB) 1844 keer bekeken

Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}

jeepney

Re: snelheid van loc's

Bericht door jeepney »

Dat kan heel goed doordat de locs (lees de motoren in de locs) wellicht van verschillende fabrikanten zijn, van verschillende generaties zijn, verschillen in stroomopname, de een gewoon wat soepeler loopt dan de ander. Ik weet niet of je analoog of digitaal rijdt, maar digitaal kan je voor elke loc zijn eigen snelheid instellen.

Henk

spoor65

Bericht door spoor65 »

Jaap,

Ik sluit me aan bij de woorden van Henk.
Door de jaren heen werden motoren natuurlijk doorontwikkeld, dus kan daar verschil in zitten.
Daarnaast is er natuurlijk nog het verleden van de modellocjes, de èèn heeft mss al veel meer modelspoorkilometers (mooi scrabble woord)
gemaakt dan de ander en daardoor wat meer slijtage of meer vervuild.

Maar wat mss nog wel het belangrijkste is, deze type 1200 locs zijn eigenlijk nog uit de tijd dat modelspoor fabrikanten dachten dat ze race autotjes
aan het bouwen waren. (de eerste 6400 vallen daar zeker ook nog onder)
Als je het wel beschouwd rijden ze gewoon veels te hard, omgerekend naar schaalsnelhied zijn het eerder dragracers dan treinen.
dus ga gerust uit van de langszaamste loc die je hebt, en laat de andere locjes ook op ongeveer die snelhied rijden, dan zullen ze zeer waarschijnlijk
nog omgerekend veels te snel rijden.

rij je analoog, probeer dan de snelheid wat realistisch in te schatten, en digitaal kun je het allemaal keurig regelen als je wilt.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
stejaap

Bericht door stejaap »

Ha Henk en Freddy,
Bedankt voor jullie reacties!!!
De loc's zijn analoog!, maar ik ga wel een bloksysteem op mijn baan aansluiten!
Hoe kan ik dan het snelheids probleemoplossen?
Want als ik de trafo dan halverwegen zet zodat de 3 snelle loc's op een normale snelheid rijden komt de andere bijna niet vooruit!

De 6400 gaan op het digitale gedeelte van mijn baan rijden dus dat moet wel lukken met een beetje programmeren!

Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}

spoor65

Bericht door spoor65 »

Jaap,

Helemaal gelijk zul je analoog de snelheid nooit krijgen (zelfs digitaal is dat al niet helemaal haalbaar ook doordat de ene motor nu eenmaal de andere niet is)

Ik zie dus eigenlijk maar 2 mogelijkheden, de langzaamste loc eens terdege nakijken/schoonmaken, wie weet doet hij dan weer gezellig mee met de rest.
of anders het systeem dinamo gaan gebruiken die gelijktijdig analoog als digitaal te gebruiken is.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
stejaap

Bericht door stejaap »

Ha Freddy,
Ik zal eens naar dat dinamo systeem gaan kijken.
Is dat een erg duur systeem en kan ik dan digitaal en analoog door elkaar rijden?

Groeten,
Jaap

martinb

Bericht door martinb »

Als je echt veel snelheids verschil hebt zou ik de langzaamste eerst eens schoonmaken en nieuwe koolborstels erin duwen (klik). Iets verschil is er altijd wel, maar wat je beschrijft is het meer dan iets....

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

shoven

Bericht door shoven »

stejaap schreef:Ha Freddy,
Ik zal eens naar dat dinamo systeem gaan kijken.
Is dat een erg duur systeem en kan ik dan digitaal en analoog door elkaar rijden?
Er zijn hier op het forum meerdere draadjes over Dinamo. Je kunt analoog en digitaal door elkaar rijden.
Het is om te starten duurder dan bijvoorbeeld een DCC systeem. Dat kun je terugverdienen als je veel analoge locs hebt die je niet gaat digitaliseren. Maar dat kun je gewoon uitrekenen, staat ook ergens in een draadje. Even zoeken in het forum op 'dinamo'.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie