Bezet/terugmelders

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Bezet/terugmelders

Bericht door shoven »

Vraagje over terugmelders:
Weet iemand of je S88 terugmelders van verschillende merken door elkaar heen kunt gebruiken? En kun je S88-N en S88 modules ook door elkaar gebruiken? Voorbeeld: ik krijg binnenkort een S88-N print van Wim Ros voor aansluiting op de S88XPressNetLi, die is voorzien van S88-N (RJ45 aansluiting). Ik kan van iemand anders twee conrad S88 terugmelders kopen (met 6-aderige platte draad aansluiting). Kan dat aan elkaar of krijg ik dan ellende?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2360
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Bezet/terugmelders

Bericht door H@Ns »

Hoi Steven,

Zelf absoluut geen verstand van, maar vraag het Wim Ros eens. Hij kan het je vertellen denk ik.

Suc6

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Bezet/terugmelders

Bericht door Rob Fongers »

Steven,

Als het deze is dan niet. Je hebt stroomdetectie nodig en dit is alleen maar een kontakt wat geschakeld wordt tussen de massa en de aansluiting zoals bij Märklin 3 rail door de ongeisoleerde assen van de treinen.

Jij meet stroom op basis van een gebruiker. Daarvoor heb je een diode schakeling met weerstand en optocoupler nodig. Deze opto geeft het signaal door aan de bovenstaande print van Conrad.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Bezet/terugmelders

Bericht door Jos »

Steven,

Wat Rob zegt is juist. In algemene termen, je hebt een terugmelddecoder met railbezetmelding nodig. Binnen deze kaders kun je alle S88 apparaten gebruiken. Wim levert ook een verloopprintje van S88 naar S88-N dacht ik, daarmee kun je ze in combinatie gebruiken. Maar prijstechnisch zijn die van Wim wat mij betreft de beste keuze. Je hebt er per print 16 bezetmeldingen, terwijl de meeste fabrikanten maar 8 melders per unit hebben.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Bezet/terugmelders

Bericht door Hookies »

Huib Maaskant (van Avontuur in Miniatuur) levert ook prints met zestien aansluitingen. Qua prijs verschillen ze niet tot nauwelijks van die van Wim Ros. Het is maar net welke je wilt gebruiken. Ik heb dus de BMD-16SD's voor mijn baan klaar staan.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bezet/terugmelders

Bericht door shoven »

Hee duidelijk, bedankt.
Mailtje naar Wim dus.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Re: Bezet/terugmelders

Bericht door Wim Ros »

Hookies schreef:Huib Maaskant (van Avontuur in Miniatuur) levert ook prints met zestien aansluitingen. Qua prijs verschillen ze niet tot nauwelijks van die van Wim Ros. Het is maar net welke je wilt gebruiken. Ik heb dus de BMD-16SD's voor mijn baan klaar staan.

Mvg,
Martin
Martin, het is alleen zo jammer dat Huib het ontwerp gejat heeft van mij.

Verder moet je oppassen want ze zijn niet helemaal gelijk. Die van Huib zijn niet geheel storingsvrij.

Mvg
Wim.



Wim Ros

Re: Bezet/terugmelders

Bericht door Wim Ros »

shoven schreef:Vraagje over terugmelders:
Weet iemand of je S88 terugmelders van verschillende merken door elkaar heen kunt gebruiken? En kun je S88-N en S88 modules ook door elkaar gebruiken? Voorbeeld: ik krijg binnenkort een S88-N print van Wim Ros voor aansluiting op de S88XPressNetLi, die is voorzien van S88-N (RJ45 aansluiting). Ik kan van iemand anders twee conrad S88 terugmelders kopen (met 6-aderige platte draad aansluiting). Kan dat aan elkaar of krijg ik dan ellende?
De S88SD16-n waar je het over hebt is voorzien van een normale s88 aansluiting en een RJ45 aansluiting conform s88-n Je kunt deze door elkaar gebruiken, alleen niet beide tegelijk voor 1 aansluitkant.
Verder is de s88SD16-n voorzien van stroomdetectie, wat bij de Conrad modules niet het geval zal zijn.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Bezet/terugmelders

Bericht door spoor65 »

Hallo Wim,

leuk en goed je ook hier in het forum tegen te komen, mag wel zeggen, mede door het lezen van veel info over digitaal, en mede door jouw kennis en uitleg/verwijzingen naar draadjes met uitleg, en alle goede reactie`s omtrent gebruik van pc en jouw inspanningen (en die samen met Kars), heb ik uiteindelijk met veel plezier gekozen voor digitaal en nu ook voor aansluiting/koppeling met pc.

Ik hoop dan ook dat jouw inbreng ook hier van veel mensen blije digitaal rijders mag maken.

Mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie