TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Fedor
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2012 17:01

TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Fedor »

Beste forumleden,

Via deze weg wil ik jullie deelgenoot maken van een project waar ik mee bezig ben: TRAX

TRAX is een nieuw programma waarmee je een ontwerp voor je modelbaan kunt maken. Trax is webbased, je start het in je browser door naar de TRAX website te surfen. Doordat het webbased is, en in alle populaire webbrowsers werkt, kun je het gebruiken op alle platformen zoals MacOS, Windows en Linux. Het is zelfs te gebruiken op tablets en smartphones.

TRAX is daarnaast gratis. En dat blijft het ook: alle functies en mogelijkheden zullen voor iedereen gratis toegankelijk blijven.

TRAX ondersteunt een groeiend aantal railprogramma's, we horen het graag als jouw programma er niet bij zit, dan zullen we dat zo snel mogelijk toevoegen.

TRAX is nederlandstalig. Er is ook een TRAX-viewer die je kunt invoegen in je eigen website om zo je ontwerp aan bezoekers te tonen op een leuke interactieve manier.

Je kunt TRAX hier vinden: http://traxeditor.com

Ik lees je reacties en suggesties graag hier, foutmeldingen kun je via de TRAX-website indienen.



Ton1955
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 sep 2011 19:17

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Ton1955 »

Hallo Fedor,

Dat klinkt allemaal erg leuk en ik het zeker bekijken en uit proberen.
Zelf werk ik met een volversie van Anyrail 4.0NL en dat vind ik ook goed.
Maar wat jij te bieden hebt ga ik even rustig bekijken.

Bedankt voor deze GRATIS survice :o


Groetjes,
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3632
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door maarten »

Fedor, dank je wel voor je bericht. Het klinkt goed maar welke N-spoor railprogramma's worden ondersteund? Op de site staat alleen:
Beschikbare railprogramma's
Marklin H0 K
Marklin H0 C
Marklin H0 M
Pico G Track
Aristo-Craft G
Train Line 45
Wij als N-spoorders hebben daar helemaal niets aan... :oops:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Fedor
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2012 17:01

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Fedor »

Je hebt gelijk Maarten, ik moet de lijst nodig eens updaten want voor N-spoorders ondersteun ik in ieder geval al
  • -Fleischmann N Profi
    -Peco N 55 en 88
    -Trix N
maar laat me vooral weten als jouw merk er niet tussen staat, dan probeer ik dat zo snel mogelijk beschikbaar te maken.



iwp
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 dec 2010 16:51
Locatie: Tiel

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door iwp »

Hoi Fedor.

KATO Unitrack N rails zou je ook nog kunnen invoegen ....... .

Groet
Sebastiaan en Ivo.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door evo »

Erg leuk initiatief, bied ook de mogelijkheid om gemakkelijker je baanplan met anderen te delen, of om met meerderen aan een baanplan te werken.
Er zitten nog wel wat probleempjes in, bv de railgeometrie van Peco 55 klopt niet. En er zijn hier en daar wat user interface probleempjes.
Ik hoop dat het zo geprogrammeerd is dat het gemakkelijk is te vertalen later?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Fedor
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2012 17:01

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Fedor »

@Edwin: Peco kan kloppen - ik merkte dat de informatie over die railgeometrie niet duidelijk is, met name de beschrijving van de wissels klopt niet geloof ik. Als je daar aanwijzingen voor hebt hou ik me aanbevolen.

En ik hoor graag welke interfaceprobleempjes je tegenkomt.

De vertaling gebeurt doormiddel van aparte tekstfiles, die zijn vrij makkelijk voor nieuwe talen aan te maken.

Fedor



Peter
Berichten: 908
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Peter »

Dat vraagt om getest te worden!

Bedankt voor het posten van de link hier.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

daan 1946
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 mar 2009 20:40
Locatie: Haselunne , Duitsland

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door daan 1946 »

Fedor

voor peco code 55 kan je in de weinert catalogus kijken vanaf blz 271, daar staat de geometrie en lengte van de wissels vermeld

http://blaetterkatalog.weinert-modellba ... rtpage=250

groetjes

Daan


cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door evo »

daan 1946 schreef:voor peco code 55 kan je in de weinert catalogus kijken vanaf blz 271, daar staat de geometrie en lengte van de wissels vermeld
Dat is dezelfde info als in de Peco catalogus. Dit is incompleet, wat er nl. niet bij staat is waar de kromming van de wissel begint, daarom lijkt de boog altijd korter dan het rechte stuk als de deze info gebruikt.

@Fedor:
vwb Peco: het enige wat ik kan bedenken (afgezien van meten van wissels) is kijken in de definitie files van andere ontwerp software. Ik kan je die van XTRKCAD toesturen als je wilt.

Probleempjes:
- als ik omhoog scrol met de muis dan zoom ik in, maar als ik omlaag scrol, scrolt de pagina omlaag.
Er was nog iets, maar dat ben ik vergeten.
<edit> ik weet het weer:
- als je een stuk rail op een tafel probeert te leggen met dubbelklikken, wordt de tafel geselecteerd en de rail niet gelegd.

Oja, ik heb ook nog een paar vragen:
- hoe kan ik het railmenu (verticaal) groter en kleiner maken?
- is het mogelijk om in modules te werken? m.a.w. kan ik een module tekenen, dan apart nog een module en dan elders weer samenvoegen (bv. zoals blocks in Autocad)?
</edit>

Als je wilt, kan ik een Engelse vertaling voor je maken.
Als je beta testers nodig hebt, dan laat maar weten of er specifieke dingen zijn die je getest wil hebben. Ik kan ook gewoon hier wat posten als ik iets vind, wat je liever hebt.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Fedor
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2012 17:01

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Fedor »

Ik geloof dat ik de Peco-geometrie goed heb nu - die definities van andere programma's is een goed idee maar bij Peco was ik daar juist door in de war geraakt. In combinatie met die catalogus heb ik de puzzel nu compleet kunnen maken.

Ik heb meteen Kato Unitrack erin gezet en het scroll-probleem opgelost.

De andere puntjes:
- dubbelklikken is by design het starten van de editor-modus voor de tafel. Je kunt een nieuw stuk starten door met rechts te klikken en de bijhorende optie te kiezen of met een dubbeleklik buiten de tafel een startpunt te maken en dat stuk op de tafel te slepen.
- modulen is zeker een functie die erin komt, in essentie zijn modules tafelsegmenten met een of meerdere normwanden. De bedoeling is inderdaad dat je een module als geheel kunt verplaatsen en aanleggen aan een andere.
- Het railmenu is nu niet groter of kleiner te maken, maar daar wordt wel veel naar gevraagd dus in de toekomst moet dat wel mogelijk worden.


en verder...
Ik vind het het leukst om hier de opmerkingen en suggesties te horen. ook al gaat dat soms over dingen niet werken zoals zou moeten. Het houdt het draadje levendig en ik kan via deze weg meteen iedereen informeren over de oplossingen.

Echte bugs die je in het programma vindt kun je het beste melden via het supportformulier, via die weg krijg ik namelijk debug-informatie mee.



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Detlev »

Nou, dan heb ik er wel ééntje die ik belangrijk vind: Met numerieke invoer de punten van een tafel of een startpunt bepalen. Werken met de muis is soms zó onnauwkeurig!


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door evo »

Fedor schreef:- dubbelklikken is by design het starten van de editor-modus voor de tafel. Je kunt een nieuw stuk starten door met rechts te klikken en de bijhorende optie te kiezen of met een dubbeleklik buiten de tafel een startpunt te maken en dat stuk op de tafel te slepen.
Is dit wel logisch? De tafel teken je maar 1 keer, maar de rails doe je heel erg vaak. Is het dan niet logischer om de rails gemakkelijker te maken (dubbelklikken) en de tafel wat omslachtiger (rechts klikken en dan optie kiezen)?

Ik ga later vandaag weer verder experimenteren.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Bas Pos
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jan 2012 10:01

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Bas Pos »

Hoi Fedor,

Ik probeer het maar zo, ik blijf problemen houden met mij aanmelden, ik heb dat inmiddels meerdere keeren gedaan, en krijg telkens een melding dat er of iets mis is met mijn code in de bevestigingsmail, of dat er een fout zit in mijn naam paswoord combinatie. Als ik mijn paswoord probeer te retrieven krijg ik een scherm waarin ik mijn gebruikersnaam en mijn paswoord moet intikken, kom ik ook niet verder mee dus.
Ik heb het inmiddels op 2 verschillende windows 7 systemen, volledig geupdate geprobeerd, en op een andraoid 2.3 smartphone en het lukt me niet.

Afbeelding

Aangezien ik hier via de support al een vraag over gesteld heb, via een PB ook en op beide geen respons krijg probeer ik het nu zo, zou je kunnen kijken waar er iets mis loopt?

Vriendelijke groet Bas


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door evo »

Hoi Fedor, ik heb weer even met Trax gespeeld, hier is weer wat feedback:
  • Als je een stuk spoor selecteert wordt het rood voor een normaal spoor en en brug, maar niet voor een tunnel.
  • In en uit zoomen werkt goed nu, maar is t.o.v. het midden van de window, in de meeste programmas is het t.o.v. de cursor, misschien is dat handiger.
  • Er is geen undo (ctrl-z), ik neem aan dat dit op de wenslijst staat, vooral voor grotere baanplannen is dat wel erg handig.
  • Gisteren vond ik ergens een optie om een parallel spoor te maken, dit kan ik nu niet meer vinden. Heb je dit (tijdelijk) weggehaald?
  • Als je een bocht of een wissel tussenvoegt (door op de raillas te gaan staan), en de bocht of wissel komt toevallig verkeerd om, hoe kun je dit dan wijzigen? De groene pijl werkt niet.
  • Als je een stuk rail vastpint op de tafel en dan de tafel verplaatst, krijg je hele rare effecten :)
Dit was het weer even voor vandaag.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Fedor
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2012 17:01

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Fedor »

@Bas: Ik heb je even handmatig geactiveerd. Je kunt nu inloggen.

@Evo:
- Geselecteerde stukken rails hebben ook het railsnummer in het rood. Daar kun je bij tunnels aan zien of ze geselecteerd zijn.
- Goede suggestie om te scrollen tov de cursor. Ga ik onderzoeken.
- De Undo/Redo optie staat inderdaad op de wensenlijst maar ik weet niet of ik dat nog voor versie 1.0 ga doen.
- Dat moet even een ongelukje zijn geweest: ik ben nog bezig met de parallelinvoegfunctie. Die werkt overigens inmiddels voor rechte en gebogen rails maar voor flexrails is er nog wat werk aan de winkel.
- Een wissel of kruizing kan alleen worden geroteerd als ie aan één kant vast zit. Je kunt de andere kant dus losmaken en daarna roteren. Dat is omdat de doorrekening van een rotatie anders teveel vreemde effecten kan opleveren.
- Dat met dat vastpinnen ga ik uitzoeken.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door evo »

Fedor schreef:Geselecteerde stukken rails hebben ook het railsnummer in het rood. Daar kun je bij tunnels aan zien of ze geselecteerd zijn.
Dat heb ik gezien, maar ik dacht dat je vergeten was de rails ook rood te kleuren, vandaar.
Fedor schreef:Een wissel of kruizing kan alleen worden geroteerd als ie aan één kant vast zit. Je kunt de andere kant dus losmaken en daarna roteren.
Dit begrijp ik, dat is de normale functie van de groene pijl. Ik bedoelde de invoegfunctie, waar je op een raillas klikt en dan bv. een bocht invoegt. Je hebt er dan geen controle over of je een linkse of rechtse bocht krijgt.

Van Peco 55 missen overigens nog een paar rails uit het assortiment:
ST10F, 14F, 17F, 19F, SLE397F, SLE386/387F, SLE383F

Is het trouwens mogelijk om het grid te wijzigen?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Peter V
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2012 08:33
Locatie: Breda

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Peter V »

Hoi Fedor,

Is het mogelijk om van Fleischmann het rail programma zonder ballast kunnen toevoegen.


Met vriendelijk groet,

Peter V

Peter V
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2012 08:33
Locatie: Breda

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Peter V »

Hoi Fedor,

Even gespeeld en het werkt best
Bijlagen
snapshot2.jpg
snapshot2.jpg (42.69 KiB) 6192 keer bekeken


Met vriendelijk groet,

Peter V
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door evo »

Peter V schreef:Even gespeeld en het werkt best
Met standaard rails werkt het idd al leuk. Het wordt lastiger als je met flex aan de slag gaat...

Bijvoorbeeld:
Als je 2 groepen rails hebt en je wilt die aan elkaar leggen sleep je het "bolletje" naar de plek waar je het wilt aansluiten - dit werkt goed, behalve als het te verslepen bolletje toevallig van een flex rail is, dan wordt die verbogen.
Ik denk dat je 2 verschillende functies nodig hebt: één voor het verslepen (en aansluiten) en één voor het vervormen van de flex.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Fedor
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2012 17:01

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Fedor »

Hallo allen:

Was gisteren even te druk voor TRAX, ik was tentoonstellingsobject in het Boijmans tijdens de MuseumNacht van Rotterdam. Dat alles in het kader van "Boijmans in Staat van Verwarring"

@Evo: Ik moet daar even over nadenken, het is nu afhankelijk van de context, is het inderdaad flex of niet? Dat werkt op zich wel intuïtief maar ik snap jouw punt ook. Misschien iets met de mogelijkheid het flexpunt vast te zetten.

@PeterV: Ik ga even op zoek naar de info over dat Fleischmannprogramma... (ik geloof dat ik er al mee bezig ben geweest dus ik heb al wel iets) Leuk om hier je baanontwerp te zien. Zoals je weet is er ook een TRAX-viewer die de forumbeheerders zouden kunnen invoegen met een leuke BB-code (bijv. [trax]projectnummer[/trax]) Ik zal het eens met ze overleggen.



jemco21
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2012 22:45

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door jemco21 »

hallo.

ik heb geprobeerd om iets te ontwerpen.

nu had ik een tafel uitgemeten maar hij pakt de rails menu niet.

of krijg je daar geen keuze lijst van.

ik had n spoor genomen.

graag tips

wil eind deze maand beginnen en zoek nog een leuk ontwerp progamma

gr remco



Onderwerp starter
Fedor
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2012 17:01

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Fedor »

Hallo Jemco,

Kun je via de site een supportmelding aanmaken? Dan kan ik kijken of er technisch iets mis gaat.

vr gr
Fedor van Eldijk


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Doolemeister »

Beste heren,

Vergeet niet na je rail keuze op de groene plus te drukken anders selecteerd het niets.
Daarna komt het in je scherm.

Succes!

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Onderwerp starter
Fedor
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2012 17:01

Re: TRAX: Een gratis webbased modelbaanontwerpprogramma

Bericht door Fedor »

Goed dat Arjan dit nog even opmerkt, het gaat vaak mis. Ik zal er nog eens over nadenken of het niet wat intuitiever kan.

Ander dingetje: Ik krijg af en toe meldingen van mensen die TRAX willen uitproberen in oudere versie van IE. IE ondersteunt pas sinds versie 9 de benodigde HTML5 functies. Als je Windows XP hebt kun je IE9 niet installeren, dan is Chrome of Firefox een goed alternatief.


Plaats reactie