PC-rail4

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
thijs07

PC-rail4

Bericht door thijs07 »

ik maak mijn ontwerpen met PC-rail4 en ik was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en wat tips en uitleg kan geven want ik weet niet hoe ik een demo model kan maken en ook niet of dat wel kan met dat programma, maar weet iemand anders dat hier wel?

Lemland

Re: PC-rail4

Bericht door Lemland »

Ik weet niet wat je met demo bedoelt, maar als dat is dat je een eenvoudig baantje wil gaan ontwerpen, kan je het beste de handleiding erbij pakken en vanaf bladzijde 8 (Werken met PCrail) met de uitleg mee doen, dan krijg je vast snel een idee hoe het moet.

Bart

Onderwerp starter
thijs07

Bericht door thijs07 »

nee ik bedoel als je je baan klaar hebt dat je de treinen dan kunt besturen

Spoor 9 mm

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Thijs,

PC Rail 4 gebruik ik ook. Helaas staat alles in het Duits, maar dat leer je gauw. Je zit in 2 atheneum las ik, dus enkel woorden ken of herken je vast wel.

1) Je hebt het programma geïnstalleerd en vaak staan de bestanden dan bijvoorbeeld op C:\Program Files\PC-Rail4.
2) Onder die map heb je een map \DAT.
3) Daar heb je weer mappen van _plaene t/m Trix Express.
4) Open PC-Rail4.
5) Klik op Datei en kies dan Öffnen.
6) Kies dan C:\Program Files\PC-Rail4\DAT\....... en kies dan het merk rails waar je mee rijdt.
7) Nu krijg je een boel demobanen waar je uit kunt kiezen. Aanklikken en klik op öffnen.

Trouwens, als je een baan wilt maken en wilt opslaan, moet je op Speichern klikken (betekent opslaan).

Veel plezier Thijs!

Spoor 9 mm

uhhh ik lees net je laatste berichtje. Als je ook dat Duitse programma hebt, dan kun je niet je treinen besturen met PC Rail4 (van Busch). Het is enkel een ontwerpprogramma.

Onderwerp starter
thijs07

Bericht door thijs07 »

oke bedankt

Onderwerp starter
thijs07

Bericht door thijs07 »

heb jij dan misschien nog wat ideeen voor deze baan:
Bijlagen
trein baanplan 3.PNG
trein baanplan 3.PNG (38.86 KiB) 2267 keer bekeken

Spoor 9 mm

Hoi Thijs,

Nee ik heb niet echt ideeen voor dit ontwerp. Wel heb ik twee kleine opmerkingen:
1) waarom heb je die twee driewegwissels geplaatst die je op de voorgrond ziet? Volgens mij hebben die niet echt een
functie...
2) verder ben ik van mening dat er best veel rails liggen op een klein oppervlak. Ik zou de wisselstraten wat eenvoudiger maken, dat oogt wat natuurlijker.

Verder zul je de rails eerst eens zelf moeten neerleggen, dan kun je kijken of alles een beetje naar je zin is. Ook moet je in je achterhoofd houden hoe je het landschap hebben wilt. In werkelijkheid is het natuurlijk zo dat er eerst het landschap was en later pas de trein. De treinrails is voor het grootste deel aangepast aan het landschap en niet andersom.

Onderwerp starter
thijs07

Bericht door thijs07 »

hier bovenaan heb ik ook al gezegd dat die wissel in het midden weg moet en hoezo een eenvoudigere wisselstraat kan je dat nog wat beter uitleggen
of een voorbeeld maken? en het landschap komt wel goed

Lemland

Bericht door Lemland »

Hoi,

Bijvoorbeeld onderaan, beide sporen van het station (3 en 4) lopen tot het spoor aan de rand van de tafel, maar dat hoeft niet. Het rechter setje van wissel en engels wissel kunnen er uit, aangezien dat spoor (4 van bovenaf geteld, weet niet waar je het stationsgebouw wil zetten) ook prima via het linker wissel en het engelswissel is te bereiken. Haal je meteen 1 engels wissel eruit en vervang je dat dus door een gewoon afbuigend wissel. Engelse wissels zijn duur, ingewikkeld en hebben soms slechte rijeigenschappen.

Denk ook na over punt 2: iets minder rails laat de baan al veel natuurlijker overkomen. Het loont echt om nu al over het landschap na te denken.

Succs,

Bart

Onderwerp starter
thijs07

Bericht door thijs07 »

ik zit al heel lang met het probleem dat ik echt te veel rails gebruik in mijn ontwerpen, maar ik wil een redelijk station en een berglandschap met een klein bergstationnetje en 1 sneltrein en goederen treinen. dus misschien heb je daar nog wat tips voor dat ik toch nog leuk kan rijden door een leuk landschap, maar ook met een goed station en de lengtes van de grondplaat mogen best wel aangepast worden dat is geen probleem.

ik wilde je vragen of je misschien met een ontwerpprogramma een rails voor mij kunt ontwerpen die aan de meeste eisen voldoed.
ik heb een minitrix startpakket met nummer 11123 dus dat tijdperk wil ik liever zo houden.

ik hoop dat jij of iemand anders een ontwerp wil maken. :D

Spoor 9 mm

Hoi Thijs,

Als je gewoon lekker wilt rijden met aardig wat rails waardoor je ook veel rijmogelijkheden tot je beschikking hebt is dat natuurlijk prima. Wat ik bedoelde met het natuurlijker maken van de wisselstraten bedoelde ik dat het wat natuurlijker oogt als je minder sporen maakt. Maar als je het mooi vind om veel sporen te hebben is dat natuurlijk prima.

Een nieuw sporenplan voor je maken vind ik wat moeilijk, omdat ik vind dat het heel erg persoonlijk is wat je aan sporen wilt hebben. Vaak heb je een idee van wat je wilt en daar maak je een sporenplan bij. En dat heb jij nu ook gedaan. Ik vind het verder een prima plan, alleen met wat minder sporen bij de wisselstraten hoef je niet heel veel spoorplezier in te leveren maar ziet het er wel wat natuurlijker uit. Bovendien heb je wat meer ruimte om een mooi landschap te bouwen.

Onderwerp starter
thijs07

Bericht door thijs07 »

ja dat klopt maar nu hebben we 6 sporen zou 5 bwter zijn dan 4? of
net andersom? mijn vader wil 3 stations en een schaduwstation waar ik het dus echt niet mee eens ven want tot nu toe heb ik kog alle ontwerpen gemaakt en ik weet hoe lastig dat is dus nu mag hij het lekker zelf doen. 3 stationnen plus een schaduwstation is toch veel op een baan van 1,30 bij 2,75?

Plaats reactie