Op bezoek in Miniatur Wunderland

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Hookies »

Op dinsdag 10 maart ging om twee uur de wekker af. Tijd voor een dagreisje naar Hamburg om Miniatur Wunderland te bezoeken, georganiseerd door treindealer De Tombe in Oegstgeest. Prijs: 70 euro, maar dat is inclusief entree, vervoer, ontbijt en diner. Overigens staat de volgende reis naar Miniatur Wunderland al weer gepland: 23 maart 2010.

Even over tienen stonden we voor het pand in de binnenstad. Eerst even vier verdiepingen omhoogklimmen via de trappen, dan wandel je via de giftshop en de horeca. het nieuwste deel binnen: Zwitserland. Wat een verpletterende indruk. Overal treinen, mensjes, huisjes, kabelbanen en enorme hoogteverschillen. Niet voor niets kun je op hogere plekken dit bergachtige gebeuren bekijken. Dan zie je alles juist weer in de diepte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets verderop vindt er een immens popconcert plaats. Het hele weiland staat vol met dansende popliefhebbers en ook op het podium wordt (echt!) gedanst op het geluid dat uit de boxen komt. Wie naar een popconcert gaat, weet dat er vaak naast of boven het podium schermen staan, waarop je kunt zien wat op het podium gebeurt. Zo zag het er hier ook uit. De foto is van achteren genomen, maar je ziet wel mensen dansen.

Afbeelding

Soms lees ik wel eens dat mensen het lekker Duits vinden. Daarmee doelen ze op veel flikkerende lichtjes, overal brandende gebouwen en brandweer-, zieken- en politiewagens met zwaailicht en sirenes in actie. Dat is inderdaad wel het geval, maar ik had er weinig moeite mee.
Soms waren sporen bijzonder goed verborgen. Zo liep er een buis door het water van de haven en in die buis waren een paar sporen neergelegd. Er reden ook treinen doorheen. Of je liep over een doorzichtig stukje vloer met daaronder weer treinsporen. Bij de ingang van Zwitserland wandelde je onder een uitstekende keerlus door en in de wanden van trappen was ook een en ander verborgen, zoals een fraai metrostation, waar ook de trein doorheen reed. Regelmatig werd het nacht en donker, dus moest de verlichting aan.

Afbeelding

Ik ben ook nog mee geweest met een rondleiding achter de coulissen. Een aanrader. Je komt dan op plaatsen waar je geen bezoekers treft en je krijgt heel veel informatie. Je ziet dan ook veel meer van de ruwbouw, de elektronica en de opstelsporen in de schaduwstations. De rondleider doet ook z’n best om op alle vragen een antwoord te geven. Hoe werken bijvoorbeeld de varende schepen, hoe worden auto’s opgeladen, hoeveel treinen rijden er en hoe gaan straks de vliegtuigen een klein beetje de lucht in. Over vliegvelden gesproken. Dit deel is nog in aanbouw en moet in 2010 gereed zijn. Daarna gaan de volgende projecten al weer beginnen, want Frankrijk, Italië en Afrika moeten ook nog worden uitgebeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat had je dan verder nog aan landen, voor zover ik me kan herinneren: Scandinavië (met een besneeuwd deel - dat is gemaakt van heel fijn glas -, havens en varende schepen), Duitsland, Hamburg met Miniatur Wunderland in het klein (is geen land, wel een apart deel) en Amerika (met de canyons en de Rocky Mountains). Heel apart is ook dat er niet één bepaald railtype wordt gebruikt. Duitsland is natuurlijk ingericht met de rails van Märklin met de pucco’s, maar ik zag in Zwitserland ook smalspoor. Voor Scandinavië en Amerika is gebruik gemaakt van het tweerailsysteem. Voor Amerika werd de beschikbaarheid van meer locomotieven aangevoerd om niet voor drierail te kiezen. Tja, zo kan ik nog wel even doorgaan, maar de foto’s moeten toch de rest doen en het verhaal vertellen wat door drie jongens wordt uitgebeeld. Zij verkochten of verpachtten hun discotheek om hun droom van de grootste modelspoorbaan ter wereld te verwezenlijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rond drie uur werd de reis terug weer ingezet. Om kwart over zes werd nog wel even gedineerd in het Duitse Spelle, waar schnitzels ook echte schnitzels zijn: lekker dik en niet zo bijna vleesloos als je hier in een restaurant wel eens treft. Moe, maar voldaan en vele indrukken rijker keerden we even na tienen ’s avonds weer in Oegstgeest terug. Ik ga beslist nog een keer terug naar Hamburg, maar dan ga ik meer op details letten en zorgen dat ik veel meer foto's kan nemen.

Overigens is het geen N-spoor, maar ik denk dat Miniatur Wunderland wellicht wel wat inspiratie kan bieden voor modelbouwers. Vandaar ook mijn verslag met foto's.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door shoven »

Ik heb een documentaire op twee DVD's over Miniatur Wunderland. Erg leuk (mijn jongste zoontje kan er geen genoeg van krijgen), vertelt het verhaal over de opbouw van Amerika, Scandinavië en Zwitserland. Het is echt een mega-onderneming aan het worden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Jos »

Ik kan maar 1 ding zeggen: ZO'N BAAN WIL IK OOK!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En dan te bedenken dat ik 6 jaar geleden in Hamburg was en niet wist dat dit daar zat........
Mooie foto's Steven, dank je.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Hookies »

Dank je Jos, maar ik ben toch echt Martin hoor.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Rob Fongers »

shoven schreef: Het is echt een mega-onderneming aan het worden.
Ja dat kan je wel stellen. Alle lof voor de makers en de ideeën die er iedere keer weer uitgevoerd worden. Ik vind persoonlijk dat het te druk wordt. het is zo imposant dat je niet meer weet waar je moet kijken. Ja en wat Martin zegt het detail gaat dan enigszins verloren. Heb hier overigens ook nog een klikkie naar MW

Maar niettemin een bezoek waard. Maar Railz is een hele goed alternatief, wat minder druk met treinen maar wel meer ruimte voor landschap details.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Jos »

Hookies schreef:Dank je Jos, maar ik ben toch echt Martin hoor.
:o :o :o :o Soms ben ik zooooooooo kortzichtig, begin een berichtje te typen en kijk dan naar de onderste naam.....

Sorry Martin, dank je voor de prachtige foto's :D :) :lol:

Groetjes,
Jos



m-spoor
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jun 2008 21:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door m-spoor »

Dag Martin,

Heel mooi fotoverslag.
Of je hebt een streepje voor bij H@ns of je bent wat handiger met internet; bij mijn fotoverslag van Bad Driburg kon ik per keer toch niet meer dan drie foto's plaatsen. Reden waarom dit in diverse delen is gedaan. (H@ns kennend ben jij handiger met internet.)
Wellicht dat wij ook eens in Hamburg moeten kijken, maar bij Railz zijn we ook nog niet eens geweest.
Wat ideeën betreft: zeker de Zwitserse foto's geven aan hoe je viaducten moet plaatsen.


m-spoor.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Rob Fongers »

ja dat probleem had ik gisteren ook. Baal ik wel van want het kost een heleboel extra werk mehhhhhh.

Maar goed hier is nog een linkje van foto's gemaakt op Railz


Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Hookies »

m-spoor schreef:Dag Martin,

Heel mooi fotoverslag.
Of je hebt een streepje voor bij H@ns of je bent wat handiger met internet; bij mijn fotoverslag van Bad Driburg kon ik per keer toch niet meer dan drie foto's plaatsen. Reden waarom dit in diverse delen is gedaan. (H@ns kennend ben jij handiger met internet.)
Wellicht dat wij ook eens in Hamburg moeten kijken, maar bij Railz zijn we ook nog niet eens geweest.
Wat ideeën betreft: zeker de Zwitserse foto's geven aan hoe je viaducten moet plaatsen.


m-spoor.
Geen idee hoor. Ik heb gewoon de codes van de foto's van tevoren al in mijn wordverhaal geplakt en daarna in één keer de boel geplaatst. Misschien maakt dat wat uit.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Rob Fongers »

Ik zie nu ook hoe het komt,

Als je de foto's niet upload maar verlinkt naar een website kan je er wel meer dan 4 plaatsen zoals ik gister had.


Probleem opgelost

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door spoor65 »

Hoi Martin,

Mooi verslag hoor, en mooie foto`s, zelf hoop ik ook nog eens tijd vrij te maken om eens met de auto die kant op te gaan,
heb het geluk aan de grens te wonen, dus de afstand is zeker te doen.

Heb trouwens, als ik jouw foto`s zo zie, wel het idee, dat veel dingen behoorlijk puur natuur op de baan staan, met andere woorden, dat er aan huisjes/gebouwen en treinen ed, niet veel gedaan is aan verouderen.

Maar het blijft een wens om eens die kant op te gaan en de boeld daar te bekijken, natuurlijk snap ik dat railz een goed alternatef is, alleen tja, ik ben een DB rijder, en wil zelf ook bergen bouwen, dus verw8 daar in hamburg iets meer inspiratie op te kunnen doen, mocht dat daar niet lukken, hebben we altijd boppart nog :mrgreen:

mvg

Freddy(spoor)

PS, Mooi topic zo, waar ook anderen die MWHamburg bezocht hebben, hun foto`s en verslagen aan toe kunnen voegen.
Als iedereen zo van een andere baan een topic begint, krijgen we een leuk foto overzicht met veel inspirerende foto`s.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door henry »

martin, bedankt voor de mooie fot's.
de treinbaan waar je overheen loopt heeft een doel.
miwula is de grootste baan ter wereld.
deze geul waar jij het over hebt verbind europa met america en er rijd 1 trein die in europa en amerika kan rijden door deze verbinding heeft men de naam van grootste.
je kunt op de webside van hun elke week op maandagmiddag de weekberichten bekijken en ook live de baan zien onder multimedia
de treinen worden allemaal verweerd met de hand

groetjes henr
ps er zijn al 5 dvd's uit


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door shoven »

henry schreef:ps er zijn al 5 dvd's uit
Hee interessant. Heb je een link of adresje waar ze te krijgen zijn?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Rob Fongers »

shoven schreef:
henry schreef:ps er zijn al 5 dvd's uit
Hee interessant. Heb je een link of adresje waar ze te krijgen zijn?
Hier o.a.


Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door henry »

kan proberen om copien te maken binnenkort i.v.m verhuizing heb ik ze ingepakt
groetjes henry anders kun je ze bestellen bij www.miniatur-wunderland.de


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Jos »

We gaan hier toch geen illegale kopiën aanbieden he? :mrgreen:

Groetjes,
Jos



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door henry »

nee hoooooooooor



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door henry »

of wil je ook een setje jos


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Jos »

Haha, nee hoor, voor die prijs koop ik ze gewoon als ik ze wil hebben, 4 dvd's voor 50 euri is een koopje.

Groetjes,
Jos



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door henry »

was maar een ideeetje wat heb jij trouwens een mooie baan, werk jij ok met van meekeren?
ik heb in een ver verleden zeer veel hier mee gedaan


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Jos »

Ik heb nog een klein deel analoog op Van Meekeren rijden, wordt gaandeweg allemaal gedigitaliseerd.

Groetjes,
Jos



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door henry »

jos als je een megabaan wilt zien moet je op n startpagina kijen bij frey station stutgart je weet niet wat je ziet
groetjes henry


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Op bezoek in Miniatur Wunderland

Bericht door Jos »

Ja, die ken ik. Leuk startsetje is dat geweest :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Plaats reactie