Goedendag,
Namens mijn vader stel ik deze vraag.
Hij zit met probleem dat het fcs systeem wat betreft de stopspoelen bij de voertuigen zoals vrachtwagen en busjes niet de voertuigen doet stoppen.
Spoelen worden wel magneetjes als ze in werking worden gezet.
Voertuigen zijn orgineel kwa onderdelen net als het fcs systeem zelf
1 vrachtwagen stopt bij de stoplichten op de spoelen.
Een busje stopt wel bij de bushalte maar vreemd genoeg rijd die bij andere stopspeoelen wel door.
Hebben de stopspeoeln aan verschoven maar zonder resultaat.
Lijkt vooral op dat de reedcontacten niet verborken worden in de voertuigen.
De baan bestaat uit het fcs baanstukken van 3 mm hout daar zitten de stopspoelen ook meteen onder.
Mijn vader wilt wel nieuwe wagens aanschaffen maar dan is vraag of die dan wel stoppen als de stopspoelen worden ingeschakelt.
Lijkt erop dat de reedcontacten worden goed worden verbroken zodra die moet stoppen.
Heeft iemand misschein een uitleg hoe iets aangepast kan worden om dit beter te laten functioneren.
vriendelijke groet Alexander van Rekum
Faller car Systeem 1:160
-
Onderwerp starter - Berichten: 52
Re: Faller car Systeem 1:160
Hallo Alex,
Er bestaan 2 soorten stopspoelen: permanente en tijdelijke. Ze werken invers van mekaar. Als je weet dat je de goede stopspoelen hebt, dan is dat probleem al getackeld.
De plaatsing van de spoel is vrij critisch, en vooral in een bocht is een juiste positie erg moeilijk. Om de plaatsing te vereenvoudigen, en het magnetisch veld dichtbij het voertuig te brengen, heb ik 10mm bouten gebruikt. Kijk maar eens op mijn site hieronder hoe ik dit gedaan heb:
http://users.edpnet.be/saraan/SaraanFCS.html
Er bestaan 2 soorten stopspoelen: permanente en tijdelijke. Ze werken invers van mekaar. Als je weet dat je de goede stopspoelen hebt, dan is dat probleem al getackeld.
De plaatsing van de spoel is vrij critisch, en vooral in een bocht is een juiste positie erg moeilijk. Om de plaatsing te vereenvoudigen, en het magnetisch veld dichtbij het voertuig te brengen, heb ik 10mm bouten gebruikt. Kijk maar eens op mijn site hieronder hoe ik dit gedaan heb:
http://users.edpnet.be/saraan/SaraanFCS.html
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 52
Re: Faller car Systeem 1:160
Hallo Michiel
Heb de site bekeken mijn vader gebruikt de orginale beugel ook omdat het hout maar 3 mm dik is en je er niet in kan schroeven.
Het zijn de tijdelijke stopspoelen die zowel voor de stoplichten als bushalte worden gebruikt.
en we hebben al verschoven maar is maar 1 vrachtwagen die altijd stop op de spoelen waar ze ook onder de baan zitten.
De voertuigen die rijden door het isnet of het reedcontact niet word verbroken door de spoelen.
Haal je van het reedcontact dat magneetje weghaalt die erop zit dus niet die onder de wagen zit op het reedcontact.
dan rijden de wagens niet omdat de reedcontacten dan niet verbonden blijft.
Hebben ook daar al wat dingen geprobeert zoals verplaatsen van dat kleine magneetje op de reedcontact.
Heb zelf al aangegeven om de reedcontacten allemaal eens te vervangen denk dat daar vooral de problemen zitten.
groeten Alexander
Heb de site bekeken mijn vader gebruikt de orginale beugel ook omdat het hout maar 3 mm dik is en je er niet in kan schroeven.
Het zijn de tijdelijke stopspoelen die zowel voor de stoplichten als bushalte worden gebruikt.
en we hebben al verschoven maar is maar 1 vrachtwagen die altijd stop op de spoelen waar ze ook onder de baan zitten.
De voertuigen die rijden door het isnet of het reedcontact niet word verbroken door de spoelen.
Haal je van het reedcontact dat magneetje weghaalt die erop zit dus niet die onder de wagen zit op het reedcontact.
dan rijden de wagens niet omdat de reedcontacten dan niet verbonden blijft.
Hebben ook daar al wat dingen geprobeert zoals verplaatsen van dat kleine magneetje op de reedcontact.
Heb zelf al aangegeven om de reedcontacten allemaal eens te vervangen denk dat daar vooral de problemen zitten.
groeten Alexander