Kan dit????

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Kan dit????

Bericht door dany »

Goede morgen,
ik zit met twijfels over de haalbaarheid van het volgende:
Eerst eens de technische kant: Ik rij DCC digitaal via een Twin-center dat wordt aangestuurd door Koploper. Het sporenmateriaal is Fleishmann Piccolo. Nergens is op de baan is R1 gebruikt en dat wil ik zo houden.
Op mijn baan heb ik weinig plaats over om een dubbelsporige helix te bouwen en daarom speel ik met het volgende idee. In bijlage een plaatje om één en ander te verduidelijken.
Bovenaan op de tekening komen 2 sporen van links. Deze komen uit de hoofdbaan. Het spoor bovenaan wordt enkel van links naar rechts bereden en het onderste omgekeerd. Nu zou ik deze 2 sporen willen laten samenkomen in een enkelspoor, dat dan overgaat in een enkelsporige helix gebouwd in R2. Onderaan de helix gaat dit dan over in een schaduwstation. Het stuk enkelspoor en de helix zouden dan uiteraard in 2 richtingen bereden kunnen worden.
De eerste vraag is: Kan dit? Ik vermoed van wel.
De tweede vraag gaat dan over de keerlussen, want dat is mij, nog steeds, niet duidelijk. Ik vermoed dat ik met 2 keerlussen zit. De eerste bovenaan waar de sporen samenkomen, en dan een tweede waar ze opnieuw uit elkaar gaan. Klopt dit?
De derde vraag gaat dan over het inbouwen van de keerlusmodules: De eerste zou ik plaatsen in de 3 blauwe stukken die boven in de tekening gebouwd zjn en de tweede in de 3 blauwe stukken onderaan.
Klopt dit allemaal of waar zitten de "beestjes"?

In ieder geval, bedankt voor de reacties,

Groetjes,

Dany


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Kan dit????

Bericht door Michiel »

Hoi Dany,

nog alleen het plannetje, en we kunnen erin vliegen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Re: Kan dit????

Bericht door dany »

Hierbij het plannetje
Bijlagen
Helix vraagstellingCM.jpg
Helix vraagstellingCM.jpg (55.21 KiB) 2653 keer bekeken



piksov
Berichten: 1443
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Kan dit????

Bericht door piksov »

Waarom maak je nu dat stukje enkelspoor?

Je kan toch alles met dubbelspoor uitvoeren? Scheelt ook weer 2 wissels.

Hou zeker vast aan je plan om geen R1 te gebruiken.

Je kan R2 gebruiken als binnenbocht, en met flexrails een buitenbocht maken.

Guus


Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Kan dit????

Bericht door Cybertinus »

Omdat dat stukje enkelspoor de helix voorstelt, en hij zegt juist dat hij de ruimte niet heeft om daar dubbelspoor van te maken ;). Dus de vraag is: dat stukje enkelspoor, kan dat enkelspoor blijven?


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kan dit????

Bericht door shoven »

Een enkelspoors helix lijkt me nou niet echt handig, tenzij je er elders nog een hebt. Anders zijn wachtrijen en opstoppingen bijna gegarandeerd. Waarom geen ruimte voor een dubbelspoors helix? Het kost je hooguit een cm of 5 (x2) in diameter extra. Denk er nog eens over zou ik zeggen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie