Grensstation vijflandenpunt

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paul B

Grensstation vijflandenpunt

Bericht door Paul B »

Ik ben al een tijdje actief op het forum met commentaar vanaf de zijlijn, maar ik ga nu toch beginnen aan mijn eigen baan. Ik heb een fraaie ruimte tot mijn beschikking op de zolder, die overigens klimatologisch verre van optimaal is voor een modelbaan.
Ik heb reeds twee tafels gebouwd in een L-vorm:
Afbeelding

De insteek van de baan is als volgt:
- tijdperk IV, beetje III en beetje V
- thema: vijflandenpunt personenvervoer. Het grensstation zal bezocht worden door personentreinen uit duitsland, nederland, frankrijk en zwitserland. daarnaast is er een stukje goederenvervoer
- ik wil 3 treinen tegelijk laten rijden (3 aparte circuits), analoge bediening
- ik wil geen klimspiraal bouwen (teveel werk)
- ik maak geen schaduwstation (want geen klimspiraal) maar wil wel zoveel mogelijk treinen in beeld hebben. Ik kijk namelijk graag naar m'n verzameling terwijl het een en ander rond rijdt
- ik begin voor het eerst serieus met scenery, dus heb lage verwachtingen van het resultaat. Voorheen heb jarenlang een H0 baan gehad met een grasmatje ed. De scenery van de nieuwe baan zal overigens behoorlijk fantasierk worden en niet en zo getrouw mogelijke nabootsing van de natuur
- ik heb niet elke dag uren de tijd om aan de hobby te besteden
- ik kan niet solderen.

Dus heb ik links een opsteltafel gemaakt (MDF platen op frame), waar ik een enorm rangeerterrein heb, welke ik niet van scenery ga voorzien. Dit is eigenlijk dus het schaduwstation, maar dan in het licht.
Rechts komt de scenerybaan, waar ik in elk geval de volgende eisen aan heb gesteld:
- twee paradesporen aan de voorkant
- op z'n minst één verdieping van de sporen

Aldus kom ik tot 3 rondjes, waarvan de lage over beide tafels gaat, de hoge alleen over de rijtafel, en de middelste over beide tafels en ook nog omhoog en omlaag. Op deze manier krijg ik in elk geval veel rijlengte en dat is wat ik wil. Ik realiseer mij direct dat het bovenste circuit als een rondje om de kerk kan worden beschouwd, maar dat vind ik niet erg. Treinen moeten ook gewoon meters maken, anders roesten ze weg.

Afbeelding

Ik heb geen zin/tijd om dit baanplan in Scram oid uit te werken, ik maak het gewoon in paint en zie wel hoe ik de rails precies leg. Het benedencircuit ligt reeds.
Suggesties ed zijn van harte welkom!

Ik zal voor de verdere bouw een ander draadje maken, maar ga eerst een lekker op vakantie.

Michiel

Re: Grensstation vijflandenpunt

Bericht door Michiel »

Gezien je desiderata en opgelgde beperkingen vind ik dit best een goed plan. Ik zou enkel de breedte te volle benutten, en de bovenbaan echt helemaal van de linke muur laten vertrekken. Dan krijg je meer ruimte om je station te onwikkelen, en om hellingspercentages (blauwe banen) in bedwang te houden. Voorzie wel een lang genoeg stuk voor je keerlusmodule; die moet een volledige (je langste) trein kunnen bevatten.

Succes met de bouw!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Dank voor de tip. Wat ik vergeten was te vermelden: links boven zit een schouwpijp, vandaar die schuine hoek. De bovenbaan probeer ik maximaal lang te krijgen.

Michiel

Bericht door Michiel »

En je hebt het over 5-landenpunt, maar je somt maar 4 landen op. Ik ben blij dat land nummer 5 vanzelfsprekend België is. Dat hoeft natuurlijk niet eens vermeld te worden. :D

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

hahaha helaas heb ik mijn enige belgische loc verkocht aan een knutselaar.... :mrgreen:

land 5 is Spanje, ik heb zo'n Talgo trein op de kop getikt. Maar natuurlijk ga ik ook op zoek naar belgisch materiaal, die oranje wagons bijvoorbeeld, met een beter locje dan die groene roco.

Lemland

Bericht door Lemland »

Hey,

Als je rangeerterrein in het zicht komt te liggen, waarom dan niet een minimale scenery? Wat bedding, wat gruis tussen de rails, hier en daar iets groen. Hoeft niet heel veel te kosten qua geld en tijd maar dan is het meer één geheel. In een dagje strooien en lijmen zou je al een flink eind zijn.

Wat solderen betreft: heb je dit al eens doorgenomen: http://www.nproject.org/nl/solderen/sol ... leren.html ?
Ik kan ook maar erg matig solderen maar met de info daar (en domweg proberen) ben ik al veel verder gekomen.

Bart

Michiel

Bericht door Michiel »

Die oranje wagons (eurofima) werden vroeger regelmatig getrokken door een Bolle Neus (zogenaamd Nohab, maar natuurlijk onjuist). Jammer dat Kato de productie van de Belgische "Nohab" heeft afgelast. Een Minitrix lijkt dan de meest voordehand liggende keuze. Laat je niet verleiden door die oude Piko, die rijdt voor geen meter!

Op de spaanse ebay staat op het moment een setje van 4 oranje belgische eurofima wagens van Ibertren, met binnenverlichting. De standaard verzendkosten zijn wel stevig (32 euro), maar mogelijk dat je ze onverzekerd ook kan laten overkomen. Ik heb helemaal geen baat bij deze aanbieding, louter een tip omdat je erzelf over begon. :D

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

dat is precies de combi die ik in gedachte had, maar ik heb geen haast, wacht geduldig op iets dichterbij. die nohab zijn ook aardig prijzig trouwens, en moeilijk aan te komen?

@Bart: daar heb je gelijk in, zelfs een gebouwtje kan al leuk zijn. Maar ik voorzie dat ik pas over een maand of zo wat ga ballasten, en dan moet ik eerst al aardig wat meters maken op het scenery deel. Maar wie weet, misschien neem ik je tip ter harte. En over het solderen: waarschijnlijk kom ik ergens wel op een punt dat het bijna niet meer te ontkomen valt... Vooralsnog voorzie ik de baan elke zoveel rails van stroom met standaard klemmetjes, en toevallig heb ik wat rails op de kop getikt die al voorgesoldeerde draadjes heeft :)

Plaats reactie