wisselspoel zelf gewikkeld omdat orgineel kapot is.
de eigengemaakte spoel schakeld netjes heen en weer maar is niet sterk genoeg om wissel om te zetten.
vraag komt dit omdat er te weinig gewikkeld is of heeft dat een andere oorzaak.
ik bedoel als je mer wikkeld wordt ie dan sterker
gr jan
wisselspoel
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
wisselspoel
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Re: wisselspoel
een spoel wordt inprincipe "krachtiger" als er meer wikkels om heen gaan.
hoger voltage en spanning helpen ook, maar dat is hier niet aan te raden.
hoger voltage en spanning helpen ook, maar dat is hier niet aan te raden.
kun je de wisselbediening niet verwisselen met een andere wisselbediening?
Lijkt mij veel makkelijker.
heb je een foto?
wellicht ligt hier nog zo'n (oude)bediening!
Lijkt mij veel makkelijker.
heb je een foto?
wellicht ligt hier nog zo'n (oude)bediening!
-
hoi wim heb ik wel eentje nog liggen maar dat is een minitrix en deze heeft drie draden
één maal groen, één maal wit en één maal geel.
neem aan dat wit massa is en de beide andere kleuren voor te schakelen.
maar dit ding is zo dood als een pier dus heb ik niets aan denk ik of moet schakeling verkeerd inschatten.
waarbij op het fotootje de grijze kapot is en de zwarte ????
gr jan
één maal groen, één maal wit en één maal geel.
neem aan dat wit massa is en de beide andere kleuren voor te schakelen.
maar dit ding is zo dood als een pier dus heb ik niets aan denk ik of moet schakeling verkeerd inschatten.
waarbij op het fotootje de grijze kapot is en de zwarte ????
gr jan
gr jan
Okee duidelijk.
Hier een afbeelding van de aansluiting:

Waarbij wit de voeding is, geel en groen voor het schakelen.
Hier een afbeelding van de aansluiting:

Waarbij wit de voeding is, geel en groen voor het schakelen.
-
hoi wim.
dank voor schema.
had nog kapotte engelse wissel met electro aandrijving maar daar ontbrak behuizing en éénzijde de schakelstang.
heb bodemplaat van de wissel met de spoel en bedrading in figuurzaagmachine gezet en dat deel van de wissel gezaagd.
de enkele schakelstang die overbleef zat een mooi oogje aan welke precies om bedieningshevel van de wissel past.
e.e.a klem tusen rails gezet wit als voeding en gekleurd aan massa en ja hoor schakeld perfect maaaaar.
als ik witte draad als voeding pak volgens schema en de gekleurde draden op de contactrails zet maakt die gekleurde via contactrails massa met de rijstroom=wisselspanning moest ik dan ook de massa van de gelijkstroom op massa ringlijding zetten of ga ik dan weer de mist in. beide massa komen overigens van één trafo
Nu de praktijk
als ik spanning van de wisselstroom op wit zet en de schakeldraden met massadraad van wisselstroom verbind schakeld de wissel
als ik de massa draad van de gelijkstroom gebruik schakeld de wissel niet.
MASSA IS TOCH MASSA ?????? wat is dat voor verschil en hoe los ik dat dan op als de railsmassa toch de schakelrails van gelijkstroom gebruikt.
fotootje laat zien dat oogje precies om heveltje past
en ja ik weet het het is prutsen maar ja ik moet roeien met de riemen die ik heb he.
ben benieuwd hoe dit weer op te lossen is.
gr jan
dank voor schema.
had nog kapotte engelse wissel met electro aandrijving maar daar ontbrak behuizing en éénzijde de schakelstang.
heb bodemplaat van de wissel met de spoel en bedrading in figuurzaagmachine gezet en dat deel van de wissel gezaagd.
de enkele schakelstang die overbleef zat een mooi oogje aan welke precies om bedieningshevel van de wissel past.
e.e.a klem tusen rails gezet wit als voeding en gekleurd aan massa en ja hoor schakeld perfect maaaaar.
als ik witte draad als voeding pak volgens schema en de gekleurde draden op de contactrails zet maakt die gekleurde via contactrails massa met de rijstroom=wisselspanning moest ik dan ook de massa van de gelijkstroom op massa ringlijding zetten of ga ik dan weer de mist in. beide massa komen overigens van één trafo
Nu de praktijk
als ik spanning van de wisselstroom op wit zet en de schakeldraden met massadraad van wisselstroom verbind schakeld de wissel
als ik de massa draad van de gelijkstroom gebruik schakeld de wissel niet.
MASSA IS TOCH MASSA ?????? wat is dat voor verschil en hoe los ik dat dan op als de railsmassa toch de schakelrails van gelijkstroom gebruikt.
fotootje laat zien dat oogje precies om heveltje past
en ja ik weet het het is prutsen maar ja ik moet roeien met de riemen die ik heb he.
ben benieuwd hoe dit weer op te lossen is.
gr jan
gr jan
-
Ik denk dat ik mijn eigengeschapen probleem heb opgelost.
door denkend op wat Rob -zolderspoor mij uitgelegd heeft in het draadje wisselaansluiting heb ik twee dingen door elkaar gehaald.
gelijkstroom heeft een plus en een retour leiding dat is dus geen massa zoals een massaleiding als massaleiding bedoeld is.
wisselstroom heeft wel een plus en min=massaleiding.
we rijden met gelijkstroom dus kunnen dat nooit combineren blijkt in de praktijk.
nu heb ik tientalle van onderstaande relais gevallen liggen die maak/breek contacten hebben en deze schakelen/reageren wel op gelijkstroom dus hiermee kan ik verbindingmaken vanuit de rails en vandaar naar een werk/rust relais de werkt op wisselspanning voorr wissels, verlichting en al wat nodig blijkt te zijn.
een ieder bedankt voor meedenken en uitleg ook in draadje wisselaansluiting en met name rob -zolderspoor voor zijn heldere voor mij begrijpbare uiteenzettingen.
ik ga aan de knutsel en laat op draadje geinbaan zien wanneer ik uitgeknutseld ben de resultaten middels een dan te maken filmpje.
tot dan
PS. dat kan wel effe duren dus. maar geduld aub
gr jan
door denkend op wat Rob -zolderspoor mij uitgelegd heeft in het draadje wisselaansluiting heb ik twee dingen door elkaar gehaald.
gelijkstroom heeft een plus en een retour leiding dat is dus geen massa zoals een massaleiding als massaleiding bedoeld is.
wisselstroom heeft wel een plus en min=massaleiding.
we rijden met gelijkstroom dus kunnen dat nooit combineren blijkt in de praktijk.
nu heb ik tientalle van onderstaande relais gevallen liggen die maak/breek contacten hebben en deze schakelen/reageren wel op gelijkstroom dus hiermee kan ik verbindingmaken vanuit de rails en vandaar naar een werk/rust relais de werkt op wisselspanning voorr wissels, verlichting en al wat nodig blijkt te zijn.
een ieder bedankt voor meedenken en uitleg ook in draadje wisselaansluiting en met name rob -zolderspoor voor zijn heldere voor mij begrijpbare uiteenzettingen.
ik ga aan de knutsel en laat op draadje geinbaan zien wanneer ik uitgeknutseld ben de resultaten middels een dan te maken filmpje.
tot dan
PS. dat kan wel effe duren dus. maar geduld aub
gr jan
gr jan