De meeste mensen kennen wel de grotere modellen van het spoorwegmuseum, in de bovenverdieping. Van IC3, hondekop etc. Maar ver weg onder het stof, achter gaas, tegen een radiator en in het donker boven in de goederenloods staan ook interessante modellen en mockups. Sommigen blijkbaar voor windtunneltesten, anderen wat verfijnder. Alles is daar aardedonker, maar met een harde flits zie je de juweeltjes aardig.
Ik snap dat de focus tegenwoordig ligt bij entertainment, maar vind het wel jammer dat dit soort mooie materialen uit naam van 'artistiek tentoonstellen' liggen te verstoffen.
Moet je doen, het geen traditioneel spoorwegmuseum meer en dat is ook deels positief! Natuurlijk een prachtige verzameling materieel en best geinige attracties.
Deze 'kerstvakantie' ben ik nog geweest met mijn zoon (4 jr.) Deze modellen staan inderdaad een beetje weggestopt achter gaas, best wel zonde. Ze zouden veel gunstiger opgesteld mogen worden wat mij betreft met wat uitleg er bij; schaal, doel, jaartal, etc.
Het museum ansich vind ik wel erg leuk opgebouwd met het spoorthema. Jammer dat het buitentreintje voor de kinderen niet de hele dag rijdt. Shows zijn leuk en de beeldschermpjes laten leuke filmpjes/foto's zien van vroeger evenals de grote klok in de verterkhal van de Orient Express (mooie treinstellen!).
Parkeren is zwaar waardeloos, wij waren er om kwart over tien (gaat tien uur open) en het eigen parkeerterrein staat dan al vrolijk vol. Mag je in de buurt gaan parkeren tegen astronomische tarieven. Ja, je kunt met de trein maar zolang je niet naast het station woont (en dat doen wij dus niet) moet je daar alsnog parkeren + je reiskosten. Jammer, waarschijnlijk ook iets waar je in de kerstvakantie (Winterstation-thema) meer last van hebt dan tijdens de rest van het jaar.