VanEs - Baanplan advies gevraagd (240x100)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
willionvanes

VanEs - Baanplan advies gevraagd (240x100)

Bericht door willionvanes »

Beste mede-modelspoorder,

Na zo'n tien jaar heb ik de modelspoor hobby een half jaar geleden weer opgepakt. Zoals veel van jullie waarschijnlijk wel herkennen ben ik veel te snel aan de slag gegaan.
Anyrail aangekocht, baan ontworpen extra spullen gehaald en gaan bouwen. Nu alles ligt en ik ben begonnen met rijden kom ik tot de conclusie dat mijn oude baanplan te saai is.
Het gaat mij metname om het rijden, scenery denk ik nog niet echt over na en zal er de eerstkomende jaren waarschijnlijk ook nog niet komen.
Ik wil met name nederlands/duits gaan rijden, tijdperk IV/V/VI.

Afgelopen weken ben ik weer achter de pc gegaan om het eea te herontwerpen, wat geleidt heeft tot een heel nieuw ontwerp. Na hier op het forum flink rondgekeken te hebben en wat delen van de baan Saraan als inspiratie gebruikt te hebben heb ik het volgende kunnen uittekenen..

Voor mijn gevoel ziet dit er nog steeds niet helemaal top uit, en door de beschikbare ruimte (240cmx100cm) moeten er uiteraard wat consessies gedaan worden.

Ik zie graag jullie feedback, verbeterpunten opmerkingen en adviesen tegemoet!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Willion

Bijlagen:
NieuwPlanBoven
NieuwPlanOnder
NieuwPlanTotaal
Oudplan
Bijlagen
NieuwPlanTotaal.jpg
NieuwPlanTotaal.jpg (115.63 KiB) 2161 keer bekeken
NieuwPlanOnder.PNG
NieuwPlanOnder.PNG (116.08 KiB) 2161 keer bekeken
NieuwPlanBoven.PNG
NieuwPlanBoven.PNG (121.13 KiB) 2161 keer bekeken
Oudplan.jpg
Oudplan.jpg (105.79 KiB) 2161 keer bekeken

Lemland

Re: VanEs - Baanplan advies gevraagd (240x100)

Bericht door Lemland »

Hey,

Even wat dingen zo maar uit mijn mouw schuddend:
[disclaimer: alleen opbouwend bedoeld, ik doe zelf veel dingen ook fout, kijk maar wat je er mee kan]

- Ik vind het nogal recht, veel lijnen zijn evenwijdig aan de rafelrand
- Kan je er omheen lopen? 1.80 is nogal ver reiken.
- Je kan we nu nog niet aan scenery willen beginnen, ik zou wel alvast nu ruwweg iets bedenken om je plan te rechtvaardigen. Waarom gaan de treinen daar rijden? Wat vervoeren ze? Enz. En welke scenery kan ongeveer waar komen? (laat de onderkant van de plaat onder de stad en industrie leeg qua draadjes etc., heb je anders last van over een paar jaar)
- Aan de westkant van je station heb je een flessenhals, lijkt mij operationeel een nadeel, of is dat met speelplezier in gedachte gemaakt? (zoals Jeroen in Beksheim deed)
- Begrijp ik goed dat het paradespoor in het schaduwstation uit het zicht onder je baan ligt?
- Ik heb geen ervaring met schaduwstations maar is vier opstelsporen (als er niets door mag rijden, anders 2) niet wat weinig, in acht genomen dat je behoorlijk wat ruimte hebt daar?

Ik vond je oude baan (ook al snap ik de kleuren niet) eigenlijk ook heel leuk.

Bart

Onderwerp starter
willionvanes

Re: VanEs - Baanplan advies gevraagd (240x100)

Bericht door willionvanes »

Hi Bart,

- Heb je toevallig creatieve ideeén om de evenwijdige lijnen wat beperkter te maken? Door de rechte lijnen kan ik wat lengte creëren, maar ik snap wat je bedoelt. Wellicht is dat ook een "oorzaak" van de saaiheid van mijn "oude" baanplan
- ik kan er vanaf alle kanten bij, van de achterkant wat beperkt (60cm) en aan de zijkanten ong. 75cm
- Scenery zal ik eens over nadenken, in ieder geval bedankt voor de "bedrading-tip" en je vraag "Waarom rijden de treinen daar?" vind ik een mooie vraag om eens rustig over na te gaan denken, om zo misschien ook de scenery en het spoorverloop uit te denken.
- De flessenhals is tijdens het ontwerpen ontstaan, het station in het midden was mijn uitganspositie, vandaaruit ben ik verder gaan ontwerpen.
- Het paradespoor is het engige zichtbare deel van de onder-laag, het schaduwstation is niet zichtbaar vanaf de voorzijde.
- Voor mij is het ook de eerste keer dat ik een baan met meerder lagen aan het ontwerpen ben, ik ga uit van een basis van 4 opstelsporen, zonder doorgaand spoor. Wellicht inderdaad een goed idee om daar ook nog een doorgaand spoor bij te leggen. Daarnaast heb ik geprobeerd om wat ruimte te houden voor eventuele uitbreiding (+3 sporen)

De kleuren uit mijn oude baan waren ruw-weg de sectie's waarin ik de baan (naderhand) heb opsgesplist op papier. in de praktijk ben ik daar niet aan geraakt.

Ik ga nog eens het een en ander uit tekenen...

mvg,
Willion

Plaats reactie