Mijn tafel is totaal groot 125 x 300cm. Het zichtbare gedeelte zal niet meer dan 70 cm breed zijn.
En de wens is:
Een paradebaan(dubbelspoor) helemaal vooraan, een stap hoger (8 cm) dan een Station en dan twee stappen hoger (24 cm) nog een Paradebaan(dubbelsporig). Verder zal er een bergspoor vertrekken vanaf het station naar het hoogste nivo (32 cm).
Ik heb 7 digitale loks ter beschikking, bestuurd door een rocomaus. Alle andere zaken op de baan worden analoog geschakeld.
Het eerste probleem waar ik tegenaan liep is dat ik geen hondebot kan aanleggen, omdat dan de loks permanent achter elkaar zullen rijden, al dan niet gebruik makend van een schaduwstation. De beveiliging (blokken) is er gewoon niet. (dinamo met Itrain staan op het verlanglijstje maar is nog niet realiseerbaar).
Door een dubbelsporig hoofdspoor aan te leggen kan er door 2 treinen op het zelfde spoor worden gereden (dat is nog te behappen met de maus) in een "luxe" ovaalvormige baan. Daarnaast zullen er 2 treintjes de berg op en af rijden. Omdat ik het niet leuk vind dat een treintje achteruit de berg afmoet heb ik een keerlus bedacht als draaipunt. Wanneer deze treintjes weer in het station komen zullen ze wederom draaien in een keerlus. Ook kunnen ze elkaar passeren in het station.
Het volgende probleem was het verbinden van de baanstukken. Dmv van 2 dubbelsporige helixen en een enkelsporige helix is dat wel gelukt. Dat gebeurt allemaal achter de wand. En die ruimte is daarna ook, zo lijkt het, door een schaduwstation en 2 keerlussen aardig vol gebouwd.
De dubbelsporige helixen bestaan uit flm 9125 (binnenbaan) met roco 22223 (buitenbaan). Per stap omhoog denk ik 1,5 helix nodig te hebben. De buitenbaan is stijgend.

Gelieve geen aandacht te geven aan niet precies aansluitende railverbindingen en isolatoren.
Ik ben erg benieuwd naar jullie opmerkingen over de baan en verbeterpunten.
Groet Bart
AANVULLING:
Ik probeer iets in de geest van het Schwarzwald na te bootsen uit de periode II/III.
Boven het stationsemplacement komt een een smal weggetje met wat behuizing. Het weggetje zal aan de linkerkant dmv een onderdoorgang de baan kruisen en komt aan de stationszijde weer naar boven met weer wat behuizing en een weggetje dat tenslotte door zal lopen naar de werkplaats. Diverse paadjes zullen her en daar naar boven lopen waar sporadisch nog een gebouwtje zal komen.