Bart's fantasiebaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Bart51

Bart's fantasiebaan

Bericht door Bart51 »

Geïnspireerd door het aquarium en het terrarium van Henry heb ik geprobeerd ook een baan te maken van ongeveer hetzelfde formaat.
Mijn tafel is totaal groot 125 x 300cm. Het zichtbare gedeelte zal niet meer dan 70 cm breed zijn.
En de wens is:
Een paradebaan(dubbelspoor) helemaal vooraan, een stap hoger (8 cm) dan een Station en dan twee stappen hoger (24 cm) nog een Paradebaan(dubbelsporig). Verder zal er een bergspoor vertrekken vanaf het station naar het hoogste nivo (32 cm).
Ik heb 7 digitale loks ter beschikking, bestuurd door een rocomaus. Alle andere zaken op de baan worden analoog geschakeld.

Het eerste probleem waar ik tegenaan liep is dat ik geen hondebot kan aanleggen, omdat dan de loks permanent achter elkaar zullen rijden, al dan niet gebruik makend van een schaduwstation. De beveiliging (blokken) is er gewoon niet. (dinamo met Itrain staan op het verlanglijstje maar is nog niet realiseerbaar).
Door een dubbelsporig hoofdspoor aan te leggen kan er door 2 treinen op het zelfde spoor worden gereden (dat is nog te behappen met de maus) in een "luxe" ovaalvormige baan. Daarnaast zullen er 2 treintjes de berg op en af rijden. Omdat ik het niet leuk vind dat een treintje achteruit de berg afmoet heb ik een keerlus bedacht als draaipunt. Wanneer deze treintjes weer in het station komen zullen ze wederom draaien in een keerlus. Ook kunnen ze elkaar passeren in het station.

Het volgende probleem was het verbinden van de baanstukken. Dmv van 2 dubbelsporige helixen en een enkelsporige helix is dat wel gelukt. Dat gebeurt allemaal achter de wand. En die ruimte is daarna ook, zo lijkt het, door een schaduwstation en 2 keerlussen aardig vol gebouwd.
De dubbelsporige helixen bestaan uit flm 9125 (binnenbaan) met roco 22223 (buitenbaan). Per stap omhoog denk ik 1,5 helix nodig te hebben. De buitenbaan is stijgend.

Afbeelding

Gelieve geen aandacht te geven aan niet precies aansluitende railverbindingen en isolatoren.

Ik ben erg benieuwd naar jullie opmerkingen over de baan en verbeterpunten.

Groet Bart

AANVULLING:
Ik probeer iets in de geest van het Schwarzwald na te bootsen uit de periode II/III.
Boven het stationsemplacement komt een een smal weggetje met wat behuizing. Het weggetje zal aan de linkerkant dmv een onderdoorgang de baan kruisen en komt aan de stationszijde weer naar boven met weer wat behuizing en een weggetje dat tenslotte door zal lopen naar de werkplaats. Diverse paadjes zullen her en daar naar boven lopen waar sporadisch nog een gebouwtje zal komen.
Laatst gewijzigd door Bart51 op 18 okt 2013 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Michiel

Re: Bart's fantasiebaan

Bericht door Michiel »

Hallo Bart,

het is even schrikken wanneer ik je plan zag, maar daar ben ik ondertussen overheen. ;) Wat krioelen er veel sporen door elkaar! Ik denk dat het zelfs voor een ervaren bouwer een uitdaging wordt om dit sporenplan in houtwerk te realiseren. Heb je alle stijgingspercentages nagekeken, doorrijhoogtes in rekening gebracht?

Eerlijk gezegd zou ik je plan iets vereenvoudigen. Het rechter enkelspoor zou ik al meteen weglaten. Je hebt een enkelspoor dat links uit het hoofdstation vertrekt. Dat lijkt me al voldoende. Je hoofdstation vind ik leuk liggen. Maar dan zou ik gewoon meteen naar het schaduwstation gaan, zonder de hele poespas met spiralen enkel om een stukje lagergelegen paradespoor te verkrijgen. Ik zou dat paradespoor niet bouwen. In de plaats daarvan zou ik het hoofdstation meer ruimte geven: bredere perrons, stationsgebouw met voorplein en een trambaantje,... een echt stadgevoel geven. Links krijg je dan weer meer ruimte om je bergstationnetje (met dorp) uit te werken, liefst zonder lus, want met railbussen en treintellen rijden is ook leuk, en die rijden nooit achteruit.

Ik heb niet elke wissel nagekeken, maar dat kan later nog, wanner je klaar bent met het algemene concept.

Bon, dat waren mijn persoonlijk voorkeur-opmerking. Maar je bent natuurlijk volledig vrij om te bouwen wat je zelf leuk vindt. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Paul B

Bericht door Paul B »

Mooi plan! Trein kan een lange lengte doorlopen voordat ie terug is, da's leuk. En je gaat zo te zien de perrons in de bocht leggen, dat wordt hier ook gewaardeerd. Wel een behoorlijk scherpe bocht, zo te zien. Dat kan problemen opleveren met de aansluiting van de rijtuigen op het perron, omdat de uitval in een bocht afhankelijk is van de lengte van de wagon en dus variabel is.

De plek waar HS1 nu ligt is ook niet echt handig, daar kan je nauwelijks scenery omheen bouwen en vanaf links niet goed bijkomen. Je zou kunnen overwegen om het stationsgebouw aan de linker kant van de bocht te plaatsen. Ook met Michiels commentaar in gedachten: wat wil je precies voor scenery om het station heen?

Verder zou ik wel eerst even de helixen proefrijden, een cirkel met Flm R2 kan voor sommige treinen wat lastig zijn. Ik weet niet wat je wilt gaan rijden.
Tenslotte nog het paradespoor aan de voorkant: probeer hier de afstand met de rand van de tafel zo groot mogelijk te houden. Niet alleen voor de veiligheid (valgevaar) maar het oogt ook veel mooier als je nog wat scenery tussen rand en rails kan plaatsen. Op mijn baan heb ik die mogelijkheid niet en daar heb ik spijt van.

evo

Bericht door evo »

Ik ben het helemaal eens met het commentaar van Michiel.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Hallo,
Ik heb even een kleine aanvulling geplaatst ter verduidelijking van mijn fantasie. Het staat onderaan mijn introductie.

@Michiel en Paul: allereerst dank voor jullie meedenken. Dat vind ik fijn.
Ook ik schrok eerst van de spaghetty achter het scherm. Maar het past allemaal wel.
De hoogtes van de nivo's zal ik aanpassen aan de helixen, dat is makkelijker werken. Nivo 3 wil ik wel boven de bebouwing van nivo 1 hebben.
De 2 helixen met dubbelspoor gaan resp. van nivo 0 en nivo 1 naar nivo 3. De paradebaan van nivo 0 blijft aan de linkerkant op nivo 0 om aan de achterzijde het schaduwstation in te lopen. Vanaf de rechterzijde van het schaduwstation zal dan met een bocht en een helling het spoor naar het station leiden.

@Paul: de bochten in het station zullen wat minder scherp worden. Mijn langste rijtuigen, 3 in getal, zijn niet de langste die er te koop zijn. De rest van het materieel bestaat uit 2- en 3 assige wagonnetjes. Ook de lengtes van de treintjes zullen niet de langste zijn. Ik overweeg zelfs de sporen in het station nog wat in te korten, maar dat weet ik nog niet zeker omdat ik misschien toch een wat langere goederentrein rond laat rijden.

Traibergen

Bericht door Traibergen »

Het is zo vol dat je gewoon de bomen door het bos niet meer zier.

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Bart51 schreef:
Ook ik schrok eerst van de spaghetty achter het scherm. Maar het past allemaal wel.
Hallo Bart.

Welkom op N spoorforum
Mooi verrassend sporenspel daar hou ik van, je weet immers als toeschouwer, nooit waar er een trein gaat verschijnen.
Dat maakt het steets boeiend en verveelt nooit
En als er een landschap bij is, valt de spaghetty erg mee
Ik zie hier een voorbeeld van wat en hoe het bij mij was.
Sucses en aan jou een uitdaging om er wat moois van te maken ;) .

Martin de Deugd

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi Bart,

Ik weet niet hoe ik je baan moet inschatten. Wel veel rij mogelijkheden. Overal treinen.
Maar ik vraag me af hoe ervaren je bent in het bouwen van treinenbanen. Als dit je derde baan is, dan wens ik je veel geluk en succes.
Ben je wat minder ervaren, wens ik je nog meer succes, want dat zal je nodig hebben. Voordat je een beetje scenery op de baan hebt, ben je een behoorlijke tijd onderweg voordat alles het storingsvrij zal doen. Ik zie behoorlijke uitdagingen. Hoe staat het bijvoorbeeld met de bereikbaarheid van de treinen bij storing?
Over het algemeen: Less is more....
Klein beginnen is echt geen slecht advies.

Vriendelijke groeten,
Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Tof plan, wel druk maar haalbaar als ik het zo zie.
Begin gewoon op nivo 0 en bouw langzaam op, en test alles wat je maakt grondig.

dan moet het wel lukken. probeer alleen qua scenery niet teveel aandacht op de rail te vestigen maar op gebouwen en bomen.
Als je hier met boven leidingen en sein velden wil gaan werken gaat het te druk en vol lijken.
Doe je dit niet en rijden er een klein aantal treinen op bijna niet zichtbare rails kan je hele leuke verassingen maken.

martinb

Bericht door martinb »

Kun je rondom je baan bouwen? 1.25 is nogal diep voor je armen....

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Dank jullie wel voor hety meedenken :!:
Het zichtbare gedeelte is slechts 65 cm diep, zo ongeveer in het midden komt een achterwand. Hierdoor wordt alles lekker bereikbaar.
Voor het knutselen van de baan: ieder stukje wordt op de baan getekend en daarna uitgezaagd. Bij evt. bovenelkaar liggende banen wordt wat extra werk van de decoupeerzaag gevraagd.
Hoe het daarna met de scenery gaat wordt dan pas bekeken. Wel wil ik een onderdoorgang maken van de "noordzijde" naar de "zuidzijde" .
Veel bomen komen er niet omdat er nogal steile rotswanden moeten worden gecreëerd, opdat er nog ruimte is huizen en een weggetje ed.

Omdat ik op dit moment, door knie omstandigheden(balen, balen, balen), niet veel verder kom dan tekenen in Anyrail heb ik geprobeerd een hondebot-baan te maken met dezelfde eisen( twee paradebanen dubbelsporig op nivo 0 en 3, een station op nivo 2, ergens een schaduwstation en een bergbaan op nivo 4). En heel wonderbaarlijk: het ziet er overzichtelijker uit en door het creëren van opstelsporen in een tweede stationnetje wordt het nog realistisch ook. Zodra ik de tekening af heb zal ik hem hier laten zien.

Groet Bart

Modelspoorbarry

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Bart,

Interessant baanplan, met veel elementen, die mij ook aantrekken.

Praktische vraag (in de hoop, dat ik alles goed lees en zie): jij rijdt met 2 treinen op het hoofdspoor.
Klopt dan mijn waarneming, dat de treinen allebei dezelfde kant oprijden?

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Hallo Barry,
Ik had even niet opgelet vandaar dit ietwat late antwoord.

In dit plan is het inderdaad mijn bedoeling om op ieder spoor van de hoofdbaan 2 treinen achter elkaar te laten rijden. Ook op het bergspoortje zullen twee treintjes rijden. Het is voor op deze baan de uitdaging om ze niet achterop elkaar te laten rijden. Het besturen doe ik met een Multimaus.

Inmiddels ben ik al wat verder met het doorontwikkelen van de baan: ik heb toch getracht een hondebot te maken met dezelfde elementen als deze baan, nl. een paradespoor op het onderste nivo, het volgende nivo is dan het station, het derde nivo is dan weer een paradespoor van de hoofdbaan en het bovenste nivo is voor de bergbaan. Met dit hondebot komen er feitelijk dus 4 treinen te rijden op het zelfde hoofdspoor. Daarom probeer ik o diverse plaatsen inhaalsporen danwel een schaduwstation te maken. Deze sporen zullen dan bediend worden door readcontacten en de zelfdenkende wissels van fleischmann.
Het zichtbare gedeelte is 70 cm breed bij een lengte van 3 meter, maar achter de achterwand bevindt zich nog heel wat rails in de vorm van helixen en hellingbaan. Binnenkort zal ik het ontwerp hier laten zien.

Groetjes Bart

Modelspoorbarry

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Bart,

Helder, met dank voor de info.
Ben benieuwd wat het geworden is en hoe je hebt opgelost.
Zelf nog bezig met het ontwerpen van een nieuwe baan. Wil graag een aantal zaken verwezenlijken, waarbij dan toch weer wat praktische bezwaren opduiken.
Als mijn ontwerp "rijp" is voor publicatie, laat ik het zeker zien.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Zie hier het resultaat van een beetje denkwerk. Met dezelfde uitgangspunten en een paar extra inhaalsporen om te voorkomen dat de treinen op elkaar botsen.

Afbeelding

Ook hier sta ik weer open om jullie commentaar en suggesties te ontvangen.

Groet Bart

PS: de helix rechtsboven op de foto loopt daar gewoon door. Na de tafel is er nog een ruimte waar ik kan lopen en daar hangt de helix voor een stukje boven.

Plaats reactie