Hallo medeforumers,
Om zo natuurgetrouw seinen te plaatsen stuit ik op een vraag die ik tot nu toe met google niet beantwoord heb gekregen.
Op een sein staat een cijfer of letter en zo wordt er bij de aanschaf van een Viessmann armsein en papiertje gedaan met daarop een aantal uitknipbare keuzes, A, B, C, N1, N2, N3, P1, P2, P3, 1, 2, 3 enz. Kan iemand hier mij misschien uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?
Welke moet er op een voorsein en welke op een hoofdsein en is er een bepaalde volgorde die gehanteerd moet worden om zo natuurgetrouw een Duits spoorwegnet na te bootsen?
Greetz,
Marcel
Sein-nummers/cijfers
-
Onderwerp starter - Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Sein-nummers/cijfers
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
Onderwerp starter - Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Sein-nummers/cijfers
Dank je wel Chris voor de link...
Als ik het dus goed begrijp worden op de hoofdsporen de letters A t/m F gebruikt, maar zodra de seinen in een gebied staan van een station worden seinen de ene richting op voorzien van een P+ nummer van het spoor en in de andere richting voorzien van een N+ nummer van het spoor.
Mijn Duits is niet al te best dus van al die lappen tekst wordt ik niet echt wijzer, maar interpreteer ik het zo juist?
Dan nog blijft er een vraag over, namelijk wanneer wordt er op een hoofdspoor een A gebruikt of bv. een F? Komt er verderop na een A een B en dan een C of blijft op het zelfde parcours dan elk sein een A staan?
Greetz,
Marcel
Als ik het dus goed begrijp worden op de hoofdsporen de letters A t/m F gebruikt, maar zodra de seinen in een gebied staan van een station worden seinen de ene richting op voorzien van een P+ nummer van het spoor en in de andere richting voorzien van een N+ nummer van het spoor.
Mijn Duits is niet al te best dus van al die lappen tekst wordt ik niet echt wijzer, maar interpreteer ik het zo juist?
Dan nog blijft er een vraag over, namelijk wanneer wordt er op een hoofdspoor een A gebruikt of bv. een F? Komt er verderop na een A een B en dan een C of blijft op het zelfde parcours dan elk sein een A staan?
Greetz,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
-
Onderwerp starter - Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Sein-nummers/cijfers
Ik ben er inmiddels achter hoe die nummers en letters werken.
Dit draadje kan worden gesloten.
Dit draadje kan worden gesloten.
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: Sein-nummers/cijfers
Hallo Marcel,
Draadjes zijn ook voor het terug zoeken.
Maar laat ons weten hoe het nu zit.
groetjes
Hans
Draadjes zijn ook voor het terug zoeken.
Maar laat ons weten hoe het nu zit.
groetjes
Hans

https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
-
Onderwerp starter - Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Sein-nummers/cijfers
Hans,
Ik ga mijn best doen
Op het traject tussen 2 stations is het de ene richting N1 als vertreksein op spoor 1. Op spoor 2 wordt dat N2 enz. Vervolgens worden de volgende seinen oneven genummerd tot het 1 na laatste sein voor het laatste station. Dus 1, 3, 5 etc. Het laatste sein voor het station krijgt het de letter A. Bij meerdere sporen in dezelfde richting kan dit ook een B t/m E zijn. Het uitrijsein bij dat station krijgt wederom N1. Als de trein retour gaat op het traject wordt het uitrijsein P1 (of P2 als het spoor 2 betreft), gevolgd door de even nummers in omgekeerde volgorde, dus 6, 4, 2 gevolgt door de letter F bij het binnenkomen van het station. Als hier sprake is van meerdere sporen kan hier ook F-K voor worden gebruikt. Vervolgens komt weer de P1 als het uitrijsein.
Korte samenvatting:
Op de heenreis kom je Nx (x is daarbij het spoornummer), oneven nummers in oplopende volgorde en A t/m E tegen.
Op de terugreis kom je Px, even nummers in aflopende volgorde en F t/m K tegen.
Dit is van toepassing zoals de DRG uit Duitsland het hanteerde. Of dit ook bij de huidige DB of NS ook gebruikt wordt heb ik geen idee van.
Groet,
Marcel
Ik ga mijn best doen

Op het traject tussen 2 stations is het de ene richting N1 als vertreksein op spoor 1. Op spoor 2 wordt dat N2 enz. Vervolgens worden de volgende seinen oneven genummerd tot het 1 na laatste sein voor het laatste station. Dus 1, 3, 5 etc. Het laatste sein voor het station krijgt het de letter A. Bij meerdere sporen in dezelfde richting kan dit ook een B t/m E zijn. Het uitrijsein bij dat station krijgt wederom N1. Als de trein retour gaat op het traject wordt het uitrijsein P1 (of P2 als het spoor 2 betreft), gevolgd door de even nummers in omgekeerde volgorde, dus 6, 4, 2 gevolgt door de letter F bij het binnenkomen van het station. Als hier sprake is van meerdere sporen kan hier ook F-K voor worden gebruikt. Vervolgens komt weer de P1 als het uitrijsein.
Korte samenvatting:
Op de heenreis kom je Nx (x is daarbij het spoornummer), oneven nummers in oplopende volgorde en A t/m E tegen.
Op de terugreis kom je Px, even nummers in aflopende volgorde en F t/m K tegen.
Dit is van toepassing zoals de DRG uit Duitsland het hanteerde. Of dit ook bij de huidige DB of NS ook gebruikt wordt heb ik geen idee van.
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: Sein-nummers/cijfers
Voor de DB klopt dat geloof ik wel (al ben ik niet zeker van de nummering van seinen op de vrije baan). Voor de NS is alles fundamenteel anders, zoals elk land zijn eigen nummersysteem hanteert.
Sein-nummering bij een aftakking
Hallo allemaal,
Een oud draadje, maar met een aanvullende vraag van mij:
Ik ben bezig met de bouw van een aftakking langs de vrije baan aan een enkelsporige lijn. De aftakking wordt beveiligd met 3 armseinen (Duitsland DB, Tp 3/4).
Mijn vraag is nu: hoe worden de seinen hier genummerd? Bij een station zouden inrijseinen als A, F en G worden genummerd. Uitrijseinen als Nx en Px. Maar ik heb geen station, alleen een aftakking (met een halte aan het ene spoor) zie plaatje:

Ik heb de seinen voorlopig maar A, B en C genummerd, dat praat wat gemakkelijker. Heeft iemand info?
Groet, Wim
Een oud draadje, maar met een aanvullende vraag van mij:
Ik ben bezig met de bouw van een aftakking langs de vrije baan aan een enkelsporige lijn. De aftakking wordt beveiligd met 3 armseinen (Duitsland DB, Tp 3/4).
Mijn vraag is nu: hoe worden de seinen hier genummerd? Bij een station zouden inrijseinen als A, F en G worden genummerd. Uitrijseinen als Nx en Px. Maar ik heb geen station, alleen een aftakking (met een halte aan het ene spoor) zie plaatje:

Ik heb de seinen voorlopig maar A, B en C genummerd, dat praat wat gemakkelijker. Heeft iemand info?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus