Pagina 1 van 1

Sein-nummers/cijfers

Geplaatst: 01 aug 2009 10:32
door vantongeren
Hallo medeforumers,

Om zo natuurgetrouw seinen te plaatsen stuit ik op een vraag die ik tot nu toe met google niet beantwoord heb gekregen.
Op een sein staat een cijfer of letter en zo wordt er bij de aanschaf van een Viessmann armsein en papiertje gedaan met daarop een aantal uitknipbare keuzes, A, B, C, N1, N2, N3, P1, P2, P3, 1, 2, 3 enz. Kan iemand hier mij misschien uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?
Welke moet er op een voorsein en welke op een hoofdsein en is er een bepaalde volgorde die gehanteerd moet worden om zo natuurgetrouw een Duits spoorwegnet na te bootsen?

Greetz,

Marcel

Re: Sein-nummers/cijfers

Geplaatst: 01 aug 2009 11:06
door Chris83
ik denk dat je hier wel ff verder mee kunt :)
http://www.beneluxspoor.net/index.php?o ... _next=next

Re: Sein-nummers/cijfers

Geplaatst: 01 aug 2009 11:48
door vantongeren
Dank je wel Chris voor de link...

Als ik het dus goed begrijp worden op de hoofdsporen de letters A t/m F gebruikt, maar zodra de seinen in een gebied staan van een station worden seinen de ene richting op voorzien van een P+ nummer van het spoor en in de andere richting voorzien van een N+ nummer van het spoor.
Mijn Duits is niet al te best dus van al die lappen tekst wordt ik niet echt wijzer, maar interpreteer ik het zo juist?
Dan nog blijft er een vraag over, namelijk wanneer wordt er op een hoofdspoor een A gebruikt of bv. een F? Komt er verderop na een A een B en dan een C of blijft op het zelfde parcours dan elk sein een A staan?

Greetz,

Marcel

Re: Sein-nummers/cijfers

Geplaatst: 12 aug 2009 15:18
door vantongeren
Ik ben er inmiddels achter hoe die nummers en letters werken.
Dit draadje kan worden gesloten.

Re: Sein-nummers/cijfers

Geplaatst: 12 aug 2009 15:55
door H@Ns
Hallo Marcel,

Draadjes zijn ook voor het terug zoeken.

Maar laat ons weten hoe het nu zit.

groetjes

Hans :D

Re: Sein-nummers/cijfers

Geplaatst: 12 aug 2009 17:56
door vantongeren
Hans,

Ik ga mijn best doen :D

Op het traject tussen 2 stations is het de ene richting N1 als vertreksein op spoor 1. Op spoor 2 wordt dat N2 enz. Vervolgens worden de volgende seinen oneven genummerd tot het 1 na laatste sein voor het laatste station. Dus 1, 3, 5 etc. Het laatste sein voor het station krijgt het de letter A. Bij meerdere sporen in dezelfde richting kan dit ook een B t/m E zijn. Het uitrijsein bij dat station krijgt wederom N1. Als de trein retour gaat op het traject wordt het uitrijsein P1 (of P2 als het spoor 2 betreft), gevolgd door de even nummers in omgekeerde volgorde, dus 6, 4, 2 gevolgt door de letter F bij het binnenkomen van het station. Als hier sprake is van meerdere sporen kan hier ook F-K voor worden gebruikt. Vervolgens komt weer de P1 als het uitrijsein.

Korte samenvatting:
Op de heenreis kom je Nx (x is daarbij het spoornummer), oneven nummers in oplopende volgorde en A t/m E tegen.
Op de terugreis kom je Px, even nummers in aflopende volgorde en F t/m K tegen.

Dit is van toepassing zoals de DRG uit Duitsland het hanteerde. Of dit ook bij de huidige DB of NS ook gebruikt wordt heb ik geen idee van.

Groet,

Marcel

Re: Sein-nummers/cijfers

Geplaatst: 12 aug 2009 18:21
door Wesley
Voor de DB klopt dat geloof ik wel (al ben ik niet zeker van de nummering van seinen op de vrije baan). Voor de NS is alles fundamenteel anders, zoals elk land zijn eigen nummersysteem hanteert.

Sein-nummering bij een aftakking

Geplaatst: 06 jul 2016 20:40
door Wim H
Hallo allemaal,
Een oud draadje, maar met een aanvullende vraag van mij:
Ik ben bezig met de bouw van een aftakking langs de vrije baan aan een enkelsporige lijn. De aftakking wordt beveiligd met 3 armseinen (Duitsland DB, Tp 3/4).
Mijn vraag is nu: hoe worden de seinen hier genummerd? Bij een station zouden inrijseinen als A, F en G worden genummerd. Uitrijseinen als Nx en Px. Maar ik heb geen station, alleen een aftakking (met een halte aan het ene spoor) zie plaatje:
Afbeelding
Ik heb de seinen voorlopig maar A, B en C genummerd, dat praat wat gemakkelijker. Heeft iemand info?
Groet, Wim