Fleischmannrails aan Peco 55 + wisselaansturing

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Bart51

Fleischmannrails aan Peco 55 + wisselaansturing

Bericht door Bart51 »

Hallo,
Op de beurs in Lochem afgelopen weekend hebben enkele heren van stand mij verteld dat het beter is met Peco Code 55 te werken dan met Minitrix of Fleischmann, vooral op de zichtbare gedeelten zou dit de baan ten goede komen. Dus ben ik nu aan het uitrekenen wat ik allemaal nodig heb en wat dat weer gaat kosten. Vwb de rails en de wissels ben ik eruit, maar nu struikel ik nog over de volgende probleempjes:

De overgang van Fleischmann naar Peco code 55: Hoe doen jullie dat?
En:
Ik wil wissels (SL E392F en SL E391F) met geleidend puntstuk gebruiken, welke servo moet je daarbij gebruiken om de wissels om te zetten?

ALvast dank voor de reacties.

Groet Bart

FidOo

Re: Fleischmannrails aan Peco 55 + wisselaansturing

Bericht door FidOo »

Mini servo's van Hobbyking (turnigy tg9)

En natuurlijk servo Decoders (oc32, digikeijs, rosoft in willekeurige volgorde!) :mrgreen:

Voor geleidend hartstukken heb je afhankelijk van de gekozen Decoders een relais nodig.

En de overgangen tussen flm en peco kun je gewoon op juiste hoogte brengen door bv stukjes karton oid. Als je maar zorgt dat de bovenkant rail gelijk ligt en dan vastlijmen of/en de rails vast solderen. That's it

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

FidOo schreef:Mini servo's van Hobbyking (turnigy tg9)

En natuurlijk servo Decoders (oc32, digikeijs, rosoft in willekeurige volgorde!) :mrgreen:

Voor geleidend hartstukken heb je afhankelijk van de gekozen Decoders een relais nodig.
Joost,
Dank voor je antwoord, maar welke servo is nu geschikt voor de door mij genoemde wissels? Ik weet niets van decoders en /of er wel/niet een relais bij zit.

"wat voor de één simpel en duidelijk is, is voor een ander vaak onbegrijpelijke taal".

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Bart, als je twijfelt wat aan te schaffen,, kik dan even op RoSoft.nl. Daar kan je een complete servoswitch kopen met servo en puntstuk schakeling.

Met alle andere merken heb ik geen ervaring dus daar kan ik niets over zeggen.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo

Bericht door FidOo »

Bart, wat maurits zegt sta ik wel achter. Das compleet met alles wat je nodig hebt, en goed spul.

Maar misschien wel handig om te weten voor ons... om hoeveel wissels gaat het (die je met servo"s aan wilt sturen)

M.v.g. Joost van Dijk

BenQ

Bericht door BenQ »

Er zitten op dit moment 39 wissels in de baan. Weet niet of Bart nog wil splitsen.
Ik ben de baan in blokken aan het verdelen voor Dinamo.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo

Bericht door FidOo »

AH ben, dank voor jouw antwoord. Helemaal vergeten, Bart rijdt met Dinamo.
Tja dan blijft er weinig over qua keuze als besturing!
Dat wordt dan via de OC32, (zelfde leverancier als dinamo: Picommit)
1 OC32 kan maximaal 16 wissels met 16 hartstukken schakelen.

Bij het voglende rekensommetje ga ik uit van alle 39 wissels via Servo's en hartstukpolarisatie!!

Bij Picommit nodig:
3x OC32, (servodecoder)
10x SP04r, (om je servo's op aan te sluiten en van voeding voorzien.
39 beugels voor je servo's (Optioneel, zelf maken is goed te doen, kost veel minder)
39 Servo's (Optioneel, of hier: Hobbyking Dit is veel goedkoper)

Conrad:

39x relais, printplaatje en aansluitconnectoren.
Martin Domburg heeft hier ergens een mooi voorbeeld/lijstje van met wat je nodig hebt.
Kijk even bij hem in zn draadje of stuur hem een PB.

Hoe je dit hele verhaal gaat aansluiten zul je even in de handleidingen moeten terug lezen.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Even kleine toelichting:
Ik heb nog geen dinamo, wil het wel. Maar daarnaast weet ik nog niet of het Windigipet of Itrain wordt. Misschien doe ik het nog even met de Rocomaus, alhoewel die erg beperkte mogelijkheden heeft. (die heb ik nu al)

Vooralsnog gaat het ook om de wissels die in het zicht liggen, dat zullen er +/- 22 zijn. De fleischmannwissels zullen voorlopig de ss-en bemannen.

FidOo

Bericht door FidOo »

Bart, de keuze voor het systeem waarmee je gaat rijden maakt een behoorlijk verschil.
(of windigipet Dinamo ondersteund durf ik niet te zeggen)

Kies je voor de Multimaus dan kun je met elke DCC Servo-decoder werken die er is, bv Rosoft Servoswitch, Digikeijs DR4024, Esu Servoswitch, OC32 DCC versie.
Voor gewone wissels zou ik een Digikeijs DR4018 gebruiken.

Kies je voor Dinamo dan kun je GEEN DCC decoders gebruiken en zit je standaard vast aan de OC32 voor de servo's. (Voor gewone wissels flm magneetaandrijving weet ik even niet wat Dinamo daarvoor gebruikt)

Voor mijn duidelijkheid: 17 wissels in het schaduwstation, van FLM, en 22 Peco 55 Wissels in het zichtbare deel.

Dus zoals je ziet maakt het besturingsysteem nog al een verschil. Ik zou je willen aanraden om je daar eerst verder in te verdiepen alvorens te kijken naar welke servo's je kunt gebruiken.

M.v.g. Joost van Dijk

BenQ

Bericht door BenQ »

Misschien kan Bob Vermeulen daar antwoord op geven, hij bestuurd met WinDigipet de baan en weet er veel van.
Bart,
Even een PB sturen naar Bob.

WinDigipet heeft nog geen Dinamo in het pakket, alleen de Dinasys Draaischijf.

Met vriendelijke groet,
Ben

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Mijn keuze wordt Itrain met Dinamo, omdat er erg weinig mensen Windigipet gebruiken en ik het duits alleen beheers als ik een biertje wil en omdat windigipet 2x zo duur is als Itrain.

Nijboer

Bericht door Nijboer »

De goedkoopste microservo's van hobbyking zijn goed, kosten 1,80 oid.

Besturen van die dingen kan met een decoder of je maakt een schakeling
met een 555 timer-IC. Toevallig ben ik met een dergelijk projectje gestart
en heb een werkende proefopstelling (gehad). Kosten per wissel, nog geen 5 euro,
wel zelf bouwen.

Collin

Pjotr500

Bericht door Pjotr500 »

Collin,

Klinkt interessant.
Heb je daar soms een schema van ?

Groeten,
Pieter

Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55
Digitaal: OpenDCC, MarDec

BenQ

Bericht door BenQ »

Er is een Nederlandse module gemaakt voor WinDigipet.
Maar zelf heb ik net zo lief dat je met iTrain verder gaat, daar weet ik het meeste van. :ugeek:

Met vriendelijke groet,
Ben

FidOo

Bericht door FidOo »

@ Collin, Is heel interessant, maar misschien niet de meest handige toepassing voor Bart.
T.z.t. Zou het wel heel leuk zijn om daar even een apart draadje voor te open.

Ok Bart, De keuze is dus Itrain en Dinamo.

Dan gaan we een simpel optelsommetje maken.

Schaduwstation bestaand uit 17 FLM wissels.
Optie1: Als je hier al magneetaandrijvingen bij hebt. Dan kun je er voor kiezen die te gebruiken. BenQ kan je vast vertellen welke Dinamo Component deze dingen kan aansturen.
Optie 2: FLM wissels aansturen met Servo's. (Benq heeft dat ook gedaan, dus ook daar kan hij genoeg over vertellen).

Bovenbaan: 22x Peco 55 met servo's en puntstukschakeling.
Hiervoor nodig: 2x OC32, 22 servo's 22 relais. 6x SP04R.
(je gebruikt de 2e OC32 niet volledig, maar voor de helft.) JE kunt hier dan nog 16 uitgangen voor iets anders gebruiken)

Mocht je geen haast hebben, 13 december is er in houten een Verkoopbeurs, met daarnaast nog en hal vol met Demobanen en Van alles over digitaal rijden met diverse systemen (ook dinamo). Hier staat ook Picommit. Dus in andere woorden DE ideale plek om al je vragen te stellen en nog het 1 en ander in praktijk te kunnen zien. (servo's, peco wissels, oc32)

Ik zou dit je echt willen aanraden omdat ik het gevoel krijg dat je zoiets echt moet zien voor dat je het snapt en kan voorstellen.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
Bart51

Bericht door Bart51 »

Joost,
Haast heb ik niet meer.
En 13 december ben ik idd in Houten.
Mijn Fleischmannwissels zijn allemaal voorzien van een spoelaandrijving, die blijf ik vooralsnog gebruiken. De OC32 kan zowel spoelen als servo's besturen (Ben, corrigeer je me als ik het fout heb?) Bij te koop/aangeboden wordt op dit moment een dinamoset aangeboden.

De baan is nog in een pril opbouwstadium. Moest eerst de kamer en de werkplaats herinrichten. Nu ben ik het frame aan het bouwen (na eerst nog bekeken te hebben of de tafel smaller kon worden, van 70 naar 60 cm.) en tevens bouw ik op dit moment aan de 2 helixen die ik nodig heb en een derde kleine helix. Druk genoeg lijkt me. Daarom heeft Ben ook mijn tekeningen om aan te geven waar de blokken moeten komen

En, zoals bij velen, moet ik ook flink sparen van mijn pensioentje, om alles wat ik wil ook te verwezenlijken.

Groetjes Bart

M

shoven

Bericht door shoven »

Is de keuze al definitief gemaakt voor deze systemen Bart? Anders zou je eens de verschillende opties kunnen doornemen. De verschillende systemen kennen elk hun eigen voor- en nadelen, en hun eigen prijskaartje. In de Digitale Vraagbaak staan meerdere vergelijkingen tussen de systemen. De omvang van je baan en het aantal locs zijn daarin vrij bepalend.
Maar alle opties gaan geld kosten. :)

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo

Bericht door FidOo »

Mocht je voor de spoelaandrijvingen gaan dan is het voordeliger om deze met een PM32 aan te sturen.
Zie hier

Hiermee kun je tot 64 wissels aansturen, en het apparaatje kost 80,-

Met een OC32 kan het ook maar die kan maar 16 wissels aansturen. Dus heb je er 2 nodig (wat dan 120,- kost)

Wat betreft de rest zou ik lekker in december eens met Frans Staal (picommit) en/of Martin Domburg gaan praten. Beide heren hebben ruime ervaring met de mogelijkheden van Dinamo.
Overigens zal ik daar ook staan. Maar ik ben geen deskundige van het Dinamo Systeem.

Daarnaast vraag ik me af of DCC geen goedkoper systeem en een iets beter op jou budget aansluitend systeem zou zijn.
Hiermee sluit ik me eigenlijk aan bij wat Steven zegt.

M.v.g. Joost van Dijk

Plaats reactie