Modules van kees Gorter
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
Door alle [ feest ] drukte weinig tijd gehad.
Toch een slechte tekening gevonden waar ik iets mee kan doen.
Dit is de dubbele uitvoering, ik maak de enkelspoor uitvoering.
verder is hij het zelfde.
Wordt wel erg wazig als je de tekening gaat vergroten.
Dus maar even de lijntjes wat duidelijker intekenen.
En ik ga hem op de juiste [ schaal ] afmeting afdrukken.
Zo moet het worden, ik heb zelf al genoeg van deze voorbeelden.
Zal nog veel tijd gaan kosten, maar dat is wel leuk.
Kees
Toch een slechte tekening gevonden waar ik iets mee kan doen.
Dit is de dubbele uitvoering, ik maak de enkelspoor uitvoering.
verder is hij het zelfde.
Wordt wel erg wazig als je de tekening gaat vergroten.
Dus maar even de lijntjes wat duidelijker intekenen.
En ik ga hem op de juiste [ schaal ] afmeting afdrukken.
Zo moet het worden, ik heb zelf al genoeg van deze voorbeelden.
Zal nog veel tijd gaan kosten, maar dat is wel leuk.
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 25 jun 2018 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Modules van kees Gorter
Dag Kees,
Wordt weer een mooie uitdaging!
Daarbij leuk jou in Zutphen even te hebben gesproken!
Ga zo door in 2018 zou ik zeggen.
Wordt weer een mooie uitdaging!
Daarbij leuk jou in Zutphen even te hebben gesproken!
Ga zo door in 2018 zou ik zeggen.
Re: Modules van kees Gorter
Oei dat ziet eruit als een ware uitdaging ja, vroeger konden ze die bruggen echt nog mooi maken!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
In schaal 1 : 160 is wel veel mogelijk, maar of ik het zo mooi krijg weet ik nog niet.
Het is een uitdaging voor mij in styreen.
De kruisverbindingen worden wel erg klein in N.
Eerst maar alles goed voorbereiden.
Kees
Het is een uitdaging voor mij in styreen.
De kruisverbindingen worden wel erg klein in N.
Eerst maar alles goed voorbereiden.
Kees
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Modules van kees Gorter
mooie uitdaging Kees
heel veel werk als ik het zo zie
maar ga dit zeker volgen
Gr Andy
heel veel werk als ik het zo zie
maar ga dit zeker volgen
Gr Andy
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
De "Victoria" brug moet nog even wachten.
Eerst ga ik het module met de keerlus " Alveley Halt " aanpakken.
Op de laatste beurs in Zutphen kreeg ik met moeite mijn grootste stomers er doorheen.
Ze ontspoorden regelmatig, en op de brug [ in een S ] gaf dat het de meeste problemen.
Keuze was het module aanpakken of gewoon opnieuw maken.
Opnieuw wordt het, en dan ook meteen 20 cm langer.
De brug gaat er niet meer in komen omdat er later, er naast, nog een module komt met de "Victoria bridge"
Zo ziet het oude module er uit.
Het perron was te kort naar mijn zin dus ga ik dat verlengen.
Het nieuwe plan ! zonder de "S" boogbrug en met een andere gebogen wissel aan de rechter kant
i.p.v. R1-2 nu R 3-4 .
Even de rails gepast . De loc met de meeste moeite komt goed door de boog en Wissel heen.
Wel ga ik de beide wissels aan de linkerkant wat inkorten om voldoende perron lengte te krijgen.
De wissel links boven wordt een aansluiting van de kolenmijn,
Op deze foto naast het normale spoor , maar ik maak dat anders.
De aanvoer was met bakjes door de lucht,
ik denk dat ik dat niet ga maken omdat ik daar de ruimte niet voor heb.
De juiste wagons had ik zelf vroeger al gemaakt. [ Remmers wagon van de Gorter Railway ]
Het plan heeft niet de juiste afmetingen, dat blijkt niet haalbaar.
Ik zal nog wel gaan passen en meten voordat het vast komt op de tafel.
Wel wil ik het perron minimaal z'n 55 cm lengte maken. loc met 3 wagons moet passen.
Het oude module gaat pas weg als het nieuwe klaar is voor gebruik.
Het is al snel weer maart en dan sta ik in Alkmaar en Zutphen met mijn Engelse modules.
Kees
Eerst ga ik het module met de keerlus " Alveley Halt " aanpakken.
Op de laatste beurs in Zutphen kreeg ik met moeite mijn grootste stomers er doorheen.
Ze ontspoorden regelmatig, en op de brug [ in een S ] gaf dat het de meeste problemen.
Keuze was het module aanpakken of gewoon opnieuw maken.
Opnieuw wordt het, en dan ook meteen 20 cm langer.
De brug gaat er niet meer in komen omdat er later, er naast, nog een module komt met de "Victoria bridge"
Zo ziet het oude module er uit.
Het perron was te kort naar mijn zin dus ga ik dat verlengen.
Het nieuwe plan ! zonder de "S" boogbrug en met een andere gebogen wissel aan de rechter kant
i.p.v. R1-2 nu R 3-4 .
Even de rails gepast . De loc met de meeste moeite komt goed door de boog en Wissel heen.
Wel ga ik de beide wissels aan de linkerkant wat inkorten om voldoende perron lengte te krijgen.
De wissel links boven wordt een aansluiting van de kolenmijn,
Op deze foto naast het normale spoor , maar ik maak dat anders.
De aanvoer was met bakjes door de lucht,
ik denk dat ik dat niet ga maken omdat ik daar de ruimte niet voor heb.
De juiste wagons had ik zelf vroeger al gemaakt. [ Remmers wagon van de Gorter Railway ]
Het plan heeft niet de juiste afmetingen, dat blijkt niet haalbaar.
Ik zal nog wel gaan passen en meten voordat het vast komt op de tafel.
Wel wil ik het perron minimaal z'n 55 cm lengte maken. loc met 3 wagons moet passen.
Het oude module gaat pas weg als het nieuwe klaar is voor gebruik.
Het is al snel weer maart en dan sta ik in Alkmaar en Zutphen met mijn Engelse modules.
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 25 jun 2018 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
Probleem met een oplossing !
Mijn modules zijn maar 45 cm diep, en daar moet een cirkel van R1 in passen.
Vaak heb ik het probleem dat de wat grotere loc's er moeite mee hebben.
Volgens Fleischmann en Minitrix kunnen ze dat wel aan.
Bij mijn proefopstelling heb ik daarom eens met [ vaste ] gebogen rails gewerkt.
En deze goed tegen elkaar aan gedrukt zodat er een mooie R 1 zou komten te liggen.
Toch had ik weer op sommige stukjes dat de loc wat meer moeite had.
Oplossing: Een styreen mal gemaakt die tegen de binnenkant rails aan ligt.
Toen kon ik pas goed zien waar het is mis gegaan.
Ik gebruik later flexrails die wel zuiver moet gaan liggen, vandaar ook deze mal.
Gekozen is voor een aanslag tegen de binnenrail ,
zodat ik bij het plaatsen met lijm de mal er boven kan houden zonder tegen de lijm te komen.
De probleem cirkel !
Hier loopt de rails [ bovenin ] te veel naar binnen.
Hier is er ruimte tussen de mal en de rails, welke later weer te scherp wordt , op de verbinding, om in de R 1 te passen.
Binnenkort ga ik met flexrails ook eens met deze mal een test doen. Zal nu beter komen te liggen.
Als deze manier een beter resultaat geeft wordt de mal vaker als hulpmiddel ingezet.
Kees
Mijn modules zijn maar 45 cm diep, en daar moet een cirkel van R1 in passen.
Vaak heb ik het probleem dat de wat grotere loc's er moeite mee hebben.
Volgens Fleischmann en Minitrix kunnen ze dat wel aan.
Bij mijn proefopstelling heb ik daarom eens met [ vaste ] gebogen rails gewerkt.
En deze goed tegen elkaar aan gedrukt zodat er een mooie R 1 zou komten te liggen.
Toch had ik weer op sommige stukjes dat de loc wat meer moeite had.
Oplossing: Een styreen mal gemaakt die tegen de binnenkant rails aan ligt.
Toen kon ik pas goed zien waar het is mis gegaan.
Ik gebruik later flexrails die wel zuiver moet gaan liggen, vandaar ook deze mal.
Gekozen is voor een aanslag tegen de binnenrail ,
zodat ik bij het plaatsen met lijm de mal er boven kan houden zonder tegen de lijm te komen.
De probleem cirkel !
Hier loopt de rails [ bovenin ] te veel naar binnen.
Hier is er ruimte tussen de mal en de rails, welke later weer te scherp wordt , op de verbinding, om in de R 1 te passen.
Binnenkort ga ik met flexrails ook eens met deze mal een test doen. Zal nu beter komen te liggen.
Als deze manier een beter resultaat geeft wordt de mal vaker als hulpmiddel ingezet.
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 25 jun 2018 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
Testje:
https://youtu.be/3jJTqny0K_s
Ze rijden er na de rail opnieuw [ met de mal ] geplaatst te hebben beter door de R1 bocht.
Kees
https://youtu.be/3jJTqny0K_s
Ze rijden er na de rail opnieuw [ met de mal ] geplaatst te hebben beter door de R1 bocht.
Kees
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
Testje:
https://youtu.be/3jJTqny0K_s
Ze rijden er na de rail opnieuw [ met de mal ] geplaatst te hebben beter door de R1 bocht.
Kees
https://youtu.be/3jJTqny0K_s
Ze rijden er na de rail opnieuw [ met de mal ] geplaatst te hebben beter door de R1 bocht.
Kees
Re: Modules van kees Gorter
goed idee! dit probleem heb ik dus ook. omdat ik een redelijke kleine baan heb zit er aardig wat R1 bochten in. sommigen liggen net iets te strak en dan merk je toch dat grote locs er echt wel problemen mee hebben.
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Re: Modules van kees Gorter
Wonderbaarlijk om een lange locomotief netjes door een R1 bocht te zien gaan! Duidelijk vakkundig gelegd rails, de styreen mal voor het leggen van flexrails houd ik in gedachten!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
Weer iets verder met het vervangende module.
Links de oude en rechts de nieuwe. 20 cm langer ! en zonder brug.
Eerste stukje rail is gereed, dus even testen.
Totale lengte rijtuigen [ 3 ] + stoomloc past tussen 54 cm baanstuk.
Lekker dicht tegen elkaar aan in het station, op lokaalbanen komt dat voor.
Arley station.
Deze goederenloc gaat lekker door de bocht, en past zo in het station.
Eerst naar Houten om nog 3 wissels 15 graden te kopen,
welke nodig zijn om een aansluiting te maken voor de Alveley Colliery.
Komt in de linker bovenhoek. [ Zie tekening ]
Kees
Links de oude en rechts de nieuwe. 20 cm langer ! en zonder brug.
Eerste stukje rail is gereed, dus even testen.
Totale lengte rijtuigen [ 3 ] + stoomloc past tussen 54 cm baanstuk.
Lekker dicht tegen elkaar aan in het station, op lokaalbanen komt dat voor.
Arley station.
Deze goederenloc gaat lekker door de bocht, en past zo in het station.
Eerst naar Houten om nog 3 wissels 15 graden te kopen,
welke nodig zijn om een aansluiting te maken voor de Alveley Colliery.
Komt in de linker bovenhoek. [ Zie tekening ]
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 25 jun 2018 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
De wissels.
Het probleem met Minitrix wissels is dat als je de aandrijving omdraait het rode knopje vaak te kort is.
Eenvoudige oplossing:
Ik heb er aan de onderkant een stukje rond 1,5 mm aan vast geplakt.
Gelijk de aandrijving verstopt, zodat het met strooisel bedekt kan worden.
Stukje wit onder het rode knopje.
Kees
Het probleem met Minitrix wissels is dat als je de aandrijving omdraait het rode knopje vaak te kort is.
Eenvoudige oplossing:
Ik heb er aan de onderkant een stukje rond 1,5 mm aan vast geplakt.
Gelijk de aandrijving verstopt, zodat het met strooisel bedekt kan worden.
Stukje wit onder het rode knopje.
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 27 jun 2018 06:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
De wissel [ Gisteren uit Houten ] zit er in, en de lus is gesloten.
Gelijk de opstelsporen [ Nog niet op juiste lengte ] even los geplaatst.
Nu kan ik er een goede keerlus van maken, rails doorslijpen , diodes etc.
Kees
Gelijk de opstelsporen [ Nog niet op juiste lengte ] even los geplaatst.
Nu kan ik er een goede keerlus van maken, rails doorslijpen , diodes etc.
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 27 jun 2018 06:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
Even last gehad van een stevige griep, dus weinig kunnen doen.
Alleen nu pas weer .
De perrons worden een stuk langer, en moeten ook daarna in de verf.
Kees
Alleen nu pas weer .
De perrons worden een stuk langer, en moeten ook daarna in de verf.
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 27 jun 2018 06:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Modules van kees Gorter
Lekker bezig Kees. Het ziet er goed uit
Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
Alles elektrisch aangeloten , en nu met de aankleding bezig.
Het landschap is er , nu de bomen etc.
Nog een klein stukje te doen [ links boven ]
Later komen er nog meer huisjes op die ik zelf ga maken.
Ook de kolen vul installatie ga ik zelf maken.
Maar eerst heb ik twee beurzen te gaan, eerst in Alkmaar daarna in Zutphen.
Dit is geen zelfbouwhuisje en dus tijdelijk!
Kees
Het landschap is er , nu de bomen etc.
Nog een klein stukje te doen [ links boven ]
Later komen er nog meer huisjes op die ik zelf ga maken.
Ook de kolen vul installatie ga ik zelf maken.
Maar eerst heb ik twee beurzen te gaan, eerst in Alkmaar daarna in Zutphen.
Dit is geen zelfbouwhuisje en dus tijdelijk!
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 27 jun 2018 06:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
Ook even een blik aan de onderzijde.
De eerste 2 wissels zijn aangesloten, later komen er nog 3 wissels bij.
Ik ben kleurenblind [ vooral rood , groen en bruin ] daarom deze fraaie kleuren.
Mijn wissels krijgen 15 V wisselstroom van dichtbij [ extern ]
Deze worden via relais [ gelijkstroom ] aangestuurd.
Ook zitten er BI stabiele relais bij om de baanvakken gelijk met de wissels aan/uit te sturen.
Dit zal ook bij de nog te plaatsen wissels komen.
Kees
De eerste 2 wissels zijn aangesloten, later komen er nog 3 wissels bij.
Ik ben kleurenblind [ vooral rood , groen en bruin ] daarom deze fraaie kleuren.
Mijn wissels krijgen 15 V wisselstroom van dichtbij [ extern ]
Deze worden via relais [ gelijkstroom ] aangestuurd.
Ook zitten er BI stabiele relais bij om de baanvakken gelijk met de wissels aan/uit te sturen.
Dit zal ook bij de nog te plaatsen wissels komen.
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 27 jun 2018 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
Het wat leukere werk,de aankleding!
Deze wilde ik op het perron hebben, dus...
Ik heb alleen de rode emmers nog niet !
Natuurlijk de naam van het station. "Alveley Halt "
De verlichting.
Kees
Deze wilde ik op het perron hebben, dus...
Ik heb alleen de rode emmers nog niet !
Natuurlijk de naam van het station. "Alveley Halt "
De verlichting.
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 27 jun 2018 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Modules van kees Gorter
Lekker bezig Kees, ben benieuwd naar de emmers
Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
De emmers heb ik nog niet, misschien later.
Het wordt al een beetje wat ik in mijn hoofd had als plan.
De eerste trein is net binnen.
Het geheel.
Daar komt de bus al.
De spoorovergang is daarna snel gesloten.
Nog weinig mensen [ komt nog ]
De opstelsporen van de kolenmijn.
De kolenwagons van de Alveley colliery, met de remmerswagon van de Gorter Railway
Eigenlijk moet het zijn G W R [ Great Western Railway ]
De overweg is weer open voor verkeer.
Gelijk doorrijden voordat de overweg weer is dicht gaat.
Nu eerst weer verder met de opbouw, mensjes , dieren , nog wat bomen enz.
Kees
Het wordt al een beetje wat ik in mijn hoofd had als plan.
De eerste trein is net binnen.
Het geheel.
Daar komt de bus al.
De spoorovergang is daarna snel gesloten.
Nog weinig mensen [ komt nog ]
De opstelsporen van de kolenmijn.
De kolenwagons van de Alveley colliery, met de remmerswagon van de Gorter Railway
Eigenlijk moet het zijn G W R [ Great Western Railway ]
De overweg is weer open voor verkeer.
Gelijk doorrijden voordat de overweg weer is dicht gaat.
Nu eerst weer verder met de opbouw, mensjes , dieren , nog wat bomen enz.
Kees
Laatst gewijzigd door kees gorter op 25 jun 2018 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
Laatst gewijzigd door kees gorter op 27 jun 2018 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Modules van kees Gorter
Kees misschien begrijp ik het verkeerd of is het juist daarom, maar je schrijft " ik ben kleurenblind, vooral: Rood, groen en bruin"kees gorter schreef:Ook even een blik aan de onderzijde.
De eerste 2 wissels zijn aangesloten, later komen er nog 3 wissels bij.
Ik ben kleurenblind [ vooral rood , groen en bruin ] daarom deze fraaie kleuren.
Mijn wissels krijgen 15 V wisselstroom van dichtbij [ extern ]
Deze worden via relais [ gelijkstroom ] aangestuurd.
Ook zitten er BI stabiele relais bij om de baanvakken gelijk met de wissels aan/uit te sturen.
Dit zal ook bij de nog te plaatsen wissels komen.
Kees
Op de foto die je daarboven plaatst zijn 80% van de draden Bruin en Groen (het hele veld rechts is dus groen)
Daarnaast heb je Geel en Blauw gebruikt en 2x een rood draadje
Verder ziet het er al weer goed uit! Klopt het dat het zachtboard is waar je op bouwt?
Laatst gewijzigd door FidOo op 17 jul 2018 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Modules van kees Gorter
Ben zelf ook kleurendoof, rood/groen en dan wordt het contrast tussen donkere kleuren minder.
Dus deze kleuren die Kees gebruikt zijn prima, behalve die paar rode die lijken qua kleur te dicht bij de bruine.
Dus deze kleuren die Kees gebruikt zijn prima, behalve die paar rode die lijken qua kleur te dicht bij de bruine.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Modules van kees Gorter
De kleuren blauw en geel zijn bewust zo gekozen om later mogelijke storingen snel terug te kunnen vinden.
De andere kleuren zijn meer willekeurig.
Ik maak wel altijd een lijst met nummers van de verbindingen.
Op deze verbindingstrip ga ik de onderdelen pas verbinden.
Dus nadat de draadjes van de aansluitstekker, de relais, de wissels en de rails op de strip zijn vastgemaakt.
Met dit systeem heb ik later geen problemen met kleuren.
Ik kan dan via mijn lijst de functie opzoeken.
Kees
De andere kleuren zijn meer willekeurig.
Ik maak wel altijd een lijst met nummers van de verbindingen.
Op deze verbindingstrip ga ik de onderdelen pas verbinden.
Dus nadat de draadjes van de aansluitstekker, de relais, de wissels en de rails op de strip zijn vastgemaakt.
Met dit systeem heb ik later geen problemen met kleuren.
Ik kan dan via mijn lijst de functie opzoeken.
Kees