niet afgeleverde bestellingen

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
janiegein

niet afgeleverde bestellingen

Bericht door janiegein »

ook ik ben geconfronteerd geweest met spullen via internet besteld die wel worden betaald maar vervolgens niet of nooit worden bezorgd.

om die reden ben ik ook erg huiverig voor het betellen van materialen via internet tenzij je zeker weet dat je met deze persoon goed zaken kunt doen.

om dezelfde reden ben ik dan ook gauwer geneigd om wat er op internet aangeboden wordt dat zelf op te halen.
Op marktplaats en dergelijke verkoopsites is altijd wel een afleveradres c.q. plaatsnaam of iets dergelijks te vinden waardoor de beslissing van mij uit makkelijker is gemaakt om iets te gaan ophalen.

als ik nu naar onze forum ga en de rubriek "vraag en aanbod" bekijk staat er bij bijna niemand een plaatsnaam onder de avatar.
Nu hebben we dat al vaker hier besproken maar al zou in de advertentie alleen maar bijvoorbeeld de regio waar een verkoper woont genoemd worden dan is voor een koper veel sneller de beslissing genomen om iets te gaan ophalen als blijkt dat een verkoper eigenlijk om de hoek woont.
Dan kan altijd via een PB nader tot elkaar gekomen worden voor verdere afspraken.

ik denk dat met dit soort nadere informatie ook de verkoop van de producten bij ons op het forum misschien wel bevorderd en bovendien wordt die regio alleen in de advertentie / aanbieding genoemd en is niet dagelijks onder de avatar te lezen, blijft er toch een stukje privicie.

wat denken jullie van deze gedachtegang ??????

gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Marcel

Re: niet afgeleverde bestellingen

Bericht door Marcel »

Misschien is het goed om de zogenaamde oplichters hier in een apart draadje te melden met eventueel een link naar de advertentie.
Dat voorkomt dat onze medehobbyisten ook de klos worden door zo'n persoon.

Marcel

Bericht door Marcel »

Ook kun je als je ergens interesse in hebt de verkoper vragen of het produkt ook opgehaald kan worden,dan merk je snel genoeg of het klopt of niet.
Zelf zet ik bij mijn advertenties altijd 'verzenden of ophalen',dat wekt vertrouwen.

brizbo

Bericht door brizbo »

Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom veel van jullie niet gewoon via ebay kopen?

Ik zelf koop en verkoop nu al een jaar of twee n-spoor met meer dan tweehonderd transacties en tot nog toe

geen enkel probleem gehad! :D

Ebay is heel betrouwbaar dankzij zijn feedbacksysteem, iets wat ik een beetje mis bij marktplaats en anderen...

Al denk ik dat meer dan 95% procent van de verkopers op welke site dan ook betrouwbaar zijn.

http://www.benl.ebay.be/sch/fabrice*/m. ... 7675.l2562 :mrgreen:

Fabrice

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

my 2 cents.

hier in Engeland hebben ze geen markt plaats, of market place :lol: dus alles via Ebay, nog nooit fout gegaan.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Mack

Bericht door Mack »

keer iets besteld via markplaats en toevallig gaf gene plaats op waar ik toen woonde
ik zei kom het wel halen nooit meer wat gehoord ,
gelukkig niet per post gedaan anders had ik de Sjaak geweest .

tijdperk 1900-1980,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0

spoor65

Bericht door spoor65 »

om hier dan even op in te gaan,

Ik heb/had mijn persoonlijke redenen om niet al te veel info leesbaar op een openbaar forum te zetten.
maar ieder forumlid die meer info zou willen hebben over mij, zal dit direct kunnen krijgen via een pb.

Velen van ons kennen elkaar toch redelijk goed, en menigeen heeft elkaar ook al eens ontmoet.
hier zie ik geen probleem ontstaan in de vraag en aanbod rubriek, want als je daar iemand vernachelt
zal dat zeker snel bekent zijn bij overige leden en beheerder.

Marcel, een rubriek met oplichters vind ik beslist een slecht idee, domweg omdat het wettelijk problemen zal geven voor de beheerder van welk forum dan ook. je mag nu eenmaal niet iemand aan de schandpaal zetten in onze rechtstaat. iemand is pas schuldig als het bewezen is, en voor je het weet, doe je iemand zwaar tekort.
Ook mij is het ooit eens overkomen dat er door ziekte en overleiden in de familie een transactie niet netjes is afgewerkt binnen een aanvaardbare termijn.
Het zal je dan maar overkomen dat je direct op internet te kijk gezet word in een oplichters rubriek. zoiets blijft je jaren achtervolgen door alle google achtige sites

Heel makkelijk, altijd op mp vragen naar gegevens van de verkoper, en of je het kunt ophalen, ook al wil je dat eigenlijk niet,
daarnaast geeft het aantal jaren dat een verkoper actief is ook al een goede indicatie.
twijfel je nog, vraag dan hier naar de ervaringen die eventueel andere leden met de verkoper hebben, want dat is dus wel gewoon toegestaan. je mag tenslotte altijd verkopers/winkels vergelijken

en idd ebay is een ook een goede keuze, overigens ook steeds meer MP verkopers accepteren PayPal, ook dat geeft een zekerheid.

mijn 2 centjes

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

shoven

Bericht door shoven »

Verkopers op Marktplaats kun je checken via de sites opgeletopinternet.nl en politie.nl

Ik heb het een keer meegemaakt dat een verkoper te kwader trouw was en niks opstuurde. Beweerde het wel verzonden te hebben maar kon geen bewijs leveren. Toen ik mijn geld terug eiste weigerde hij. Ik heb hem een dag de tijd gegeven en daarna aangifte gedaan bij de politie en hem op opgeletopinternet.nl ook gemeld. Daar was ie niet blij mee, binnen een dag was het geld teruggestort. Maar er zijn er ook die zich hier niks van aantrekken.
Vraag altijd naar volledige naam en adres. Geven ze dat niet, niet doen. Vraag ook altijd of je het kunt ophalen (Ook al ben je van plan het te laten opsturen). Als dat niet kan, niet doen.

Ebay is nog nooit fout gegaan, van hoe ver het ook moest komen. Wel eens een artikel ontvangen dat het niet deed, maar ik kreeg heel snel een nieuw exemplaar. Met name Chinezen zijn niet blij met negatieve recensies, dat helpt wel.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

ns1200

Bericht door ns1200 »

Zelf koop en verkoop ik al zeker 10 jaar spullen op internet, zowel MP als Ebay. Ben pas 2 keer de boot in gegaan.
De eerste keer was ik zelf schuld, wie koopt er ook een fleischmann set in India.
De tweede keer had iemand iets niet gekregen terwijl ik zeker wist dat het op de post was. Was zelf de postbode.
Verder nooit wat fout gegaan en ik bestel over de hele wereld.

gewoon goed opletten.

Grt Rick

Love Kit Bashing and Home Made Structures

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Van te voren goed communiceren (bellen of email) en NAW gegevens uitwisselen en controleren
Dan heb je al heel snel door dat de rekening gegevens ook goed zijn en het redelijk betrouwbaar lijkt
Verder wil ik altijd heel graag zien wat ik koop, dus ga meestal de boel zelf halen
Al begrijp ik dat niet iedereen deze luxe heeft

Verder heb ik goede ervaringen met PayPal (ondanks dit soms iets meer kost), gebruik dit liever dan een credit card en is vele malen veiliger voor mijn gevoel

Tot nu toe nog geen kat in de zak gehad met online koop / verkoop (afkloppen) bij MP in als die jaren dat ik dat doet en recent bij E-beej

Mijn 2 cent

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Uit jullie reacties lijkt het er op dat ik mijn vraagstelling niet geheel duidelijk heb verwoord.

ik wilde eigenlijk alleen maar vragen of het mogelijk zou zijn om in de tekst van de desbetreffende aanbieding daarin te vermelden waar de aanbieder ongeveer woond om voor de koper het makkelijker te maken de beslissing sneller te nemen om iets op te halen als da zijn voorkeur heeft en op voorhand dichtbij blijkt te zijn.

Natuurlijk hebben jullie gelijk met het uitkijken in al die aanbiedingen her en der op de diverse verkoopstes en natuurlijk moet je daar zoveel mogelijk gegevens controleren maar ik heb het uitsluitend over ons eigen forum in de rubriek vraag en aanbod. En daar verwacht ik zeker geen duistere praktijken.

Hoop dat het zo beter verwoord is.

gr jan

we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Ik vind dat Jan wel een punt heeft. De voorgaande reacties onderstrepen dat alleen maar. De adviezen zijn 'vraag het adres', ik denk dat iedereen dat wel wil weten. En in ieder geval een richting waar iemand zich bevindt.

Als ik een loc/wagon/anders zie die ik wel zou willen hebben dan wil ik graag weten waar de verkoper zich ongeveer bevindt. Ik wil het namelijk graag ophalen, voor verzenden komt er zo een deel bij en je hebt minder zekerheid. Ondanks alle goede bedoelingen kunnen postzendingen nog steeds kwijt raken zonder dat er opzet in het spel is. Afhalen biedt zekerheid en is vaak nog gezellig ook! Als de verkoper dichtbij woont (relatief) dan ben ik veel sneller geneigd te reageren dan wanneer ik niets weet.

De onderwerp-naam had wat dit betreft iets duidelijk gekund. ;-)

De glimlach van Twente is wat mij betreft een prima indicatie! :mrgreen:

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Pruts3r

Bericht door Pruts3r »

Als ik iets op MP koop wil ik ALTIJD ophalen omdat ik ALTIJD het wil zien rijden vanwege een paar pech gevallen. (Dat zeg ik altijd tegen de verkoper)

In eerste instantie, want ik ga niet het hele land door rijden voor een locje oid.

Als ik dan eenmaal zonder morren de adregegevens heb gehad en mag komen testrijden van de verkoper zeg ik iets later de afspraak af ("wegens omstandigheden kan ik helaas toch niet langskomen, excuses. Zou u het misschien willen opsturen? Ik maak gelijk het geld over").

Dan kun je er redelijker wijs vanuit gaan dat het wel klopt en de spullen inorde zijn en dat de verkoper niets te verbergen heeft...

Zoniet, dan heb ik (waarschijnlijk) zijn adres en stuur ik de bulgaren met zwarte mercedessen erop af :twisted:

Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

spoor65

Bericht door spoor65 »

maarten schreef:
De glimlach van Twente is wat mij betreft een prima indicatie! :mrgreen:

:lol:

en als je er even op gaat googellen, weet je gelijk welke plaatsnaam er bij hoort,
boeskoolstad is een tweede zoekoptie.

;)

maar Jan, zoals gezegd, er zijn meerdere redenen denkbaar om gegevens minimaal zichtbaar te houden,
ik heb ooit iemand ff een pb gestuurd, omdat hij hier een mega collectie liet zien met daarbij zeer waardevolle exemplaren, die man heeft voor pakweg €30000 op zijn minst in huis staan,

stond hier onder eigen naam, met vermelding van plaatsnaam (gehucht van pakweg 500 tot 1000 inwoners)
ik kon hem na 2 minuten zoeken op internet, precies vertellen waar hij woonde, wat zijn telefoonnummer is en zelfs op google aarde zijn huis bekijken.

dat zijn dus echt dingen waar je donders goed mee uit moet kijken, dus ook hier.
vraag gewoon in pb ff waar iemand woont, zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn.

op MP zet ik ook altijd het vinkje uit, waarmee je op een kaartje tot op 100 meter te zien bent in welke straat je woont.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Marcel

Bericht door Marcel »

Ook mij is het ooit eens overkomen dat er door ziekte en overleiden in de familie een transactie niet netjes is afgewerkt binnen een aanvaardbare termijn.
Het zal je dan maar overkomen dat je direct op internet te kijk gezet word in een oplichters rubriek. zoiets blijft je jaren achtervolgen door alle google achtige sites
Freddy,hier heb je wel een punt,idd onvoorziene omstandigheden kan iedereen overkomen. :oops:
In ieder geval heb ik er persoonlijk geen moeite mee om mijn woonplaats hier te melden omdat mijn verzameling nog niet groot is,ik kan me voorstellen dat personen met een dure grote verzameling voorzichtig zijn en dat niet doen.
En zoals gezegd kunnen we altijd een pb'tje sturen voor meer informatie.

BenQ

Bericht door BenQ »

Freddy schreef:en als je er even op gaat googellen, weet je gelijk welke plaatsnaam er bij hoort,
Pluskut is ook een mooie zoekterm zoals mijn dochter zei toen ze er studeerde. :lol: :oops:

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Peter

Bericht door Peter »

Ook handig is de site mijnpolitie.nl. Via "Internetoplichting", "Check", kun je via diverse gegevens controleren of de verkoper aldaar bekend is.

Zelf heb ik al heel wat gekocht en verkocht via Marktplaats, ooit één keer een probleem gehad. Verkoper had 2 adressen gewisseld. Netjes het geld van de verkoper terug gekregen. Het kan dus ook gewoon goed gaan....

Grtz.
Peter
Laatst gewijzigd door Peter op 01 dec 2014 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

hoe goed jullie ook het allemaal bedoelen met wat er wel en niet fout kan gaan maar jullie gaan met zijn allen voorbij aan wat ik vraag.

kan in ons eigen forum vraag en antwoord bijvoorbeeld bij de vraagprijs een ongeveer aanduiding waar betreffende aanbod eventueel opgehaald kan worden.
Het kan toch niet moeilijk zijn om bijvoorbeeld regio Utrecht of iets dergelijks te vermelden maar iedereen begrijpt dat dat ergens in of rondom Utrecht zal zijn en aan de hand daarvan kun je al bepalen of het qua afstand aantrekkelijk is om daar naar toe te rijden of niet.
Daar verklap je privé geen adres mee en dus ook geen risico voor kwaadwillenden.

Ik ben namelijk sneller geneigd om iets te kopen bij iemand bij mij uit de buurt door het direct te kunnen ophalen dan dat ik extra moeite moet doen om bankgegevens uit te wisselen en dan ook nog op meneer post te moeten wachten.

nogmaals ik ben er van overtuigd dat op ons eigen forum niet gefraudeerd wordt.

gr jan

Bjor

Bericht door Bjor »

Jan,

Ondanks het feit dat je in het profiel van de aanbieder soms een woonplaats kan vinden, of dat via een PB kunt opvragen, ben ik het met je eens dat een globale aanduiding van de woonplaats, bijv. de regio (Twente, Noord-Limburg, Wadden) de koper helpt als hij bij voorkeur spullen afhaalt.

Daarvoor zou aan de spelregels voor aanbiedingen kunnen worden toegevoegd:
"n. De aanbieder kan de regio waarin hij woont aangeven (Provincie, streek, enz) t.b.v. potentiële kopers die uitsluitend goederen willen afhalen. Dit is niet verplicht. Het vermelden van volledig adres of woonplaats wordt ontraden."

Je zou dit aan H@ns kunnen voorstellen.

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

spoor65

Bericht door spoor65 »

BenQ schreef:
Freddy schreef:en als je er even op gaat googellen, weet je gelijk welke plaatsnaam er bij hoort,
Pluskut is ook een mooie zoekterm zoals mijn dochter zei toen ze er studeerde. :lol: :oops:
:lol: :lol: , dat is mijn geboorte plaats Ben, waar ik tot voor 2 jaar nog woonde

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

spoor65

Bericht door spoor65 »

spoor65 schreef:
, dus ook hier.
vraag gewoon in pb ff waar iemand woont, zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn.

mvg

Freddy

Daar ging ik zeker niet aan voorbij jan, hierbij nogmaals mijn antwoord, voor wat betreft jouw vraag, en als je dan nog ff mijn reden daartoe leest, snap je misschien dat dat toch echt de beste weg is.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Ik snap je redenering Freddy (en die is zeker valide!), maar een regio of provincie vermelden is toch echt heel wat anders dan echte naam en woonplaats openbaar noemen! En ja, via persoonlijk bericht vragen naar woonplaats kàn, maar dat doe je alleen als je iets ook echt wilt hebben. Daarmee vang je zeker géén impuls-aankopen. De kans daar op is veel groter als je regio/provincie vermeldt als verkoper. Maar ieder zijn ding hoor. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

komt ook nog eens een keer bij kijken dat ook op dit forum het voorkomt dat als je reageert op een aanbod in rubriek vraag en aanbod via een PB dat de desbetreffende verkoper niet jou PB opent maar liever via MP of zo verkoopt.

vraag me dan toch af waarom in vraag en aanbod iets te koop aanbieden.

gr jan

KennyR

Bericht door KennyR »

Mij is het ook eens overkomen, sindsdien haal ik altijd alles op als ik iets op Marktplaats aanschaf. Je bent niet door banken beschermd als je betalingen zelf uitvoert. Inmiddels aardig wat kopers ontmoet en bij de tweede bestelling kan ik het wel worden verstuurd.

Kenny - DE - N Spoor Digitaal - Klik :D

Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Zoals Maurits al zei. We hebben geen Marktplaats hier in Engeland. eBay gaat al sinds 2002 goed hier :)

Ik haal best veel spul van eBay.de/eBay.at en nog nooit problemen gehad.

I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie