Hallo
-
Onderwerp starter - Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Hallo
Hallo treinfanaten,
Ik ben 47 jaar en woon in het zuiden van Nederland met vrouw en 2 kinderen.
Locomotieven (diesel en electrisch) zijn mijn grootste aantrekkingskracht voor treinen. Ik snuffel naar hun geschiedenis, de specificaties en spaar ze als model. Mijn focus ligt op diesel uit de 60er jaren. Voornamelijk Duits (zowel west als oost), maar ook Engels en Amerikaans (Baltimore & Ohio).
De modelbaan is eigenlijk meer een plek om ze toch een keer te laten rijden en zeker niet het belangrijkste. Ik heb een afgesloten bak in de huiskamer staan. De ruimte voor de baan is 120 x 75 cm. Omdat ik een perfectionist ben ligt er nu nog slechts een proefbaantje en het kan nog wel even duren voordat er met iets echts begonnen gaat worden.
Mijn treingeschiedenis:
Als kind met H0 begonnen. Ik had Lima en Jouef rollend materieel en de oude goudgele Fleischmann rails.
Als tiener werd het iets serieuzer. Ik ging met mijn vader naar wat beurzen. Kocht toen vooral Roco en soms Fleischmann. De rails die ik gebruikte was inmiddels de Fleischmann met railbedding.
Rond mijn dertigste was ik bezig met andere dingen en mijn vader ging over van spoor N naar H0. Hij verkocht zijn N materiaal aan een handelaar en nam mijn H0 spul over. Einde modeltreinen voor mij (tijdelijk).
Een paar jaar later heb ik nog even met Lego treinen gespeeld. Ja, best fascinerend hoe je met zo grof spul toch de essentie van de werkelijkheid kan neerzetten (ben eigenlijk best wel nieuwsgierig naar Nanogauge (soort Lego trein voor spoor N)).
Inmiddels een paar keer verhuisd, kinderen en ben sinds Eurospoor 2012 weer met modelspoor begonnen. Nu met spoor N vanwege plaatsgebrek.
Ik geniet nu al van het forum en hoop dat nog vele jaren met jullie te mogen doen.
Hoedoe, Hans
Ik ben 47 jaar en woon in het zuiden van Nederland met vrouw en 2 kinderen.
Locomotieven (diesel en electrisch) zijn mijn grootste aantrekkingskracht voor treinen. Ik snuffel naar hun geschiedenis, de specificaties en spaar ze als model. Mijn focus ligt op diesel uit de 60er jaren. Voornamelijk Duits (zowel west als oost), maar ook Engels en Amerikaans (Baltimore & Ohio).
De modelbaan is eigenlijk meer een plek om ze toch een keer te laten rijden en zeker niet het belangrijkste. Ik heb een afgesloten bak in de huiskamer staan. De ruimte voor de baan is 120 x 75 cm. Omdat ik een perfectionist ben ligt er nu nog slechts een proefbaantje en het kan nog wel even duren voordat er met iets echts begonnen gaat worden.
Mijn treingeschiedenis:
Als kind met H0 begonnen. Ik had Lima en Jouef rollend materieel en de oude goudgele Fleischmann rails.
Als tiener werd het iets serieuzer. Ik ging met mijn vader naar wat beurzen. Kocht toen vooral Roco en soms Fleischmann. De rails die ik gebruikte was inmiddels de Fleischmann met railbedding.
Rond mijn dertigste was ik bezig met andere dingen en mijn vader ging over van spoor N naar H0. Hij verkocht zijn N materiaal aan een handelaar en nam mijn H0 spul over. Einde modeltreinen voor mij (tijdelijk).
Een paar jaar later heb ik nog even met Lego treinen gespeeld. Ja, best fascinerend hoe je met zo grof spul toch de essentie van de werkelijkheid kan neerzetten (ben eigenlijk best wel nieuwsgierig naar Nanogauge (soort Lego trein voor spoor N)).
Inmiddels een paar keer verhuisd, kinderen en ben sinds Eurospoor 2012 weer met modelspoor begonnen. Nu met spoor N vanwege plaatsgebrek.
Ik geniet nu al van het forum en hoop dat nog vele jaren met jullie te mogen doen.
Hoedoe, Hans
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
Re: Hallo
Welkom, hans!!
Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: Hallo
Hans Welkom onder de N-spoorders.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Re: Hallo
Welkom Hans op het N - forum .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Re: Hallo
Zoals je al las, wordt mijn baan erg klein. Ik heb er ook genoeg aan om met 1 locomotief tegelijk te rijden. Verder heb ik al veel vooral oude locomotieven. En die wil ik niet allemaal ombouwen.Wablo schreef:hoe ga jij straks je baan aansturen![]()
Kortom: analoog.
Ik gebruik nu een KATO rijregelaar met een 9 Volt WISSELspanning voeding. Bij 2 locomotieven zou ik wel een wat hogere topsnelheid willen (een 12 Volt voeding zal voldoende zijn (KATO specificeert 15 Volt)), maar bij alle andere locomotieven rijdt het heel fijn (gebruik bijna de volle schaal en heeft 300 graden per rijrichting).
Hans
Laatst gewijzigd door hans-diesel op 05 mar 2015 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
Re: Hallo
Welkom Hans!
ik ben ook analoog helemaal...
Die kAto trafo, begrijp ik nu goed dat je je treinen daar gedoseerder (en ook mooier langzaam) kunt laten rijden???
ik ben ook analoog helemaal...
Die kAto trafo, begrijp ik nu goed dat je je treinen daar gedoseerder (en ook mooier langzaam) kunt laten rijden???
Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
-
Onderwerp starter - Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Re: Hallo
Hoi Pruts3r,
Ja en nee, uitleg volgt: Het gaat om 3 dingen:
1. De minimale spanning die de rijregelaar kan afgeven:
Ik gebruikte de Fleischmann trafo 6735. Die heeft een minimum spanning van een paar Volt. Dus zo staat ie uit en zo staat ie op een paar Volt. De meeste van mijn locomotieven rijden nog niet op die paar Volt, maar mijn Kato locomotieven en zelfs een paar Fleischmann rijden dan al. en ik had het gevoel dat ze langzamer konden. De Kato Power Pack regelt mooi van 0 Volt naar boven, er is geen minimum. Dikke plus voor de Kato!
2. Regelbaarheid:
De meeste rijregelaars/trafo's hebben 1 knop waarbij -150 graden betekent volgas de ene kant op en + 150 graden betekent volgas de andere kant op. Bij de Kato Power Pack heb je 300 graden van de knop voor vanaf stilstand tot volgas. De rijrichting regel je met een aparte schakelaar. Dit is al in het voordeel van de Kato. Maar de Kato heeft een losse voeding. Standaard is die 15 Volt wisselspanning (ik schreef eerder 12 Volt, maar dat was fout). Ik heb die vervangen door een 9 Volt versie. Hierdoor wordt volgas een heel stuk langzamer. Ik kan nu het hele regelbereik gebruiken. Echter bij 2 van mijn locomotieven is het net iets te langzaam. Ik ga binnenkort eens een 12 Volt proberen, waarschijnlijk een goed compromis. Bij de Fleischmann kwam ik bijna nooit verder dan slechts enkele tientallen graden draaien aan de knop. Nog een plus voor de Kato!
3. De minimale snelheid die de trafo je locomotiefjes laat rijden:
3.1 Zelfs als de trafo vanaf nul begint, beginnen de meeste locomotiefjes pas bij een paar Volt te rijden en rijden dan direct te snel om te rangeren. De beste oplossing hiervoor is om met een pulsbreedte rijregelaar te werken (ik heb eens met een Tillig gespeeld). Zo'n pulsbreedte rijregelaar schakelt heel snel (honderden keren per seconde) tussen 0 Volt en bijvoorbeeld 12 Volt (de maximale spanning). Door de hoge pulsen van 12 Volt wordt het motortje aangeschopt terwijl het gemiddelde van de tijd 12 Volt en 0 Volt de snelheid bepaalt. Dus zelfs bij lage gemiddelde spanningen (dus rijsnelheden) krijgt het motortje toch af en toe een rot schop om te blijven draaien. Dit werkt heel goed, digitaal rijden werkt ook zo, maar Faulhaber motoren gaan kapot van die pulsen en ook andere motortjes vinden het niet altijd zo leuk. Ik ben zuinig op mijn locomotiefjes en gebruik het daarom liever niet.
3.2 Een iets mindere oplossing is om een trafo te gebruiken met voor de lagere spanningen "Halbwellen" aansturing. Door niet de hele sinus uit het lichtnet gelijk te richten maar slechts 1 kant, krijg je ook pulsen, maar dan met een vloeiendere vorm. Bijvoorbeeld Fleischmann en Trix hebben rijtrafo's die dit gebruiken.
3.3 Nog iets minder is dubbelzijdige gelijkrichting. Dat gebruikt Kato! Maar ik ben er tevreden over. Niks is perfect, het is een compromis.
3.4 Het slechtst is een gladde gelijkspanning. Helaas wordt door Noch (de Kato importeur voor Europa) de originele wisselspannings voeding vervangen door een gelijkspannings variant. Direkt voor een paar Euro vervangen bij een electronica boer.
Het werd een beetje lang verhaal. Ik hoop dat het duidelijk is.
Hans
Ja en nee, uitleg volgt: Het gaat om 3 dingen:
1. De minimale spanning die de rijregelaar kan afgeven:
Ik gebruikte de Fleischmann trafo 6735. Die heeft een minimum spanning van een paar Volt. Dus zo staat ie uit en zo staat ie op een paar Volt. De meeste van mijn locomotieven rijden nog niet op die paar Volt, maar mijn Kato locomotieven en zelfs een paar Fleischmann rijden dan al. en ik had het gevoel dat ze langzamer konden. De Kato Power Pack regelt mooi van 0 Volt naar boven, er is geen minimum. Dikke plus voor de Kato!
2. Regelbaarheid:
De meeste rijregelaars/trafo's hebben 1 knop waarbij -150 graden betekent volgas de ene kant op en + 150 graden betekent volgas de andere kant op. Bij de Kato Power Pack heb je 300 graden van de knop voor vanaf stilstand tot volgas. De rijrichting regel je met een aparte schakelaar. Dit is al in het voordeel van de Kato. Maar de Kato heeft een losse voeding. Standaard is die 15 Volt wisselspanning (ik schreef eerder 12 Volt, maar dat was fout). Ik heb die vervangen door een 9 Volt versie. Hierdoor wordt volgas een heel stuk langzamer. Ik kan nu het hele regelbereik gebruiken. Echter bij 2 van mijn locomotieven is het net iets te langzaam. Ik ga binnenkort eens een 12 Volt proberen, waarschijnlijk een goed compromis. Bij de Fleischmann kwam ik bijna nooit verder dan slechts enkele tientallen graden draaien aan de knop. Nog een plus voor de Kato!
3. De minimale snelheid die de trafo je locomotiefjes laat rijden:
3.1 Zelfs als de trafo vanaf nul begint, beginnen de meeste locomotiefjes pas bij een paar Volt te rijden en rijden dan direct te snel om te rangeren. De beste oplossing hiervoor is om met een pulsbreedte rijregelaar te werken (ik heb eens met een Tillig gespeeld). Zo'n pulsbreedte rijregelaar schakelt heel snel (honderden keren per seconde) tussen 0 Volt en bijvoorbeeld 12 Volt (de maximale spanning). Door de hoge pulsen van 12 Volt wordt het motortje aangeschopt terwijl het gemiddelde van de tijd 12 Volt en 0 Volt de snelheid bepaalt. Dus zelfs bij lage gemiddelde spanningen (dus rijsnelheden) krijgt het motortje toch af en toe een rot schop om te blijven draaien. Dit werkt heel goed, digitaal rijden werkt ook zo, maar Faulhaber motoren gaan kapot van die pulsen en ook andere motortjes vinden het niet altijd zo leuk. Ik ben zuinig op mijn locomotiefjes en gebruik het daarom liever niet.
3.2 Een iets mindere oplossing is om een trafo te gebruiken met voor de lagere spanningen "Halbwellen" aansturing. Door niet de hele sinus uit het lichtnet gelijk te richten maar slechts 1 kant, krijg je ook pulsen, maar dan met een vloeiendere vorm. Bijvoorbeeld Fleischmann en Trix hebben rijtrafo's die dit gebruiken.
3.3 Nog iets minder is dubbelzijdige gelijkrichting. Dat gebruikt Kato! Maar ik ben er tevreden over. Niks is perfect, het is een compromis.
3.4 Het slechtst is een gladde gelijkspanning. Helaas wordt door Noch (de Kato importeur voor Europa) de originele wisselspannings voeding vervangen door een gelijkspannings variant. Direkt voor een paar Euro vervangen bij een electronica boer.
Het werd een beetje lang verhaal. Ik hoop dat het duidelijk is.
Hans
Laatst gewijzigd door hans-diesel op 05 mar 2015 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
Re: Hallo
Ok, thnx!
Hoop geleerd! Ga maar eens kijken voor een kAto trafootje dus
Hoop geleerd! Ga maar eens kijken voor een kAto trafootje dus

Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Re: Hallo
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
-
Onderwerp starter - Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Re: Hallo
Ja, de Kato Power Pack
En voor de mensen die al zo'n Kato Power Pack hebben:
kunnen jullie bevestigen dat jullie een 15 Volt DC (gelijkspanning) voeding erbij kregen en niet de door Kato gespecificeerde AC (wisselspanning)?
Hans
En voor de mensen die al zo'n Kato Power Pack hebben:
kunnen jullie bevestigen dat jullie een 15 Volt DC (gelijkspanning) voeding erbij kregen en niet de door Kato gespecificeerde AC (wisselspanning)?
Hans
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
-
Onderwerp starter - Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Re: Hallo
Ik schreef eerder in dit topic dat ik een 6 Volt WISSELspannings voeding gebruikte op mijn Kato Power Pack. Dat was fout. Ik gebruik een 9 Volt WISSELspannings voeding. De eerdere posts heb ik aangepast.
Sorry, Hans
Sorry, Hans
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track