Vraagjes van beginner
Vraagjes van beginner
Ik zag hier op het forum een filmpje van een gele loco met geluid en zwaailichtjes kunnen deze ook op een analoge baan? En wat is nu precies het verschil tussen analoge treinen en banen en digitale (sorry voor stomme vraag) en lees ook over Amerikaanse treinen kunnen die niet standaard op een n spoor of hebben deze een eigen soort rails en travo?
Alvast bedank
Nieuw in de treinen ....
Gr Reinier
Alvast bedank
Nieuw in de treinen ....
Gr Reinier
Re: Vraagjes van beginner
Reinier, kijk eens op http://www.nproject.org
Daar worden al je vragen beantwoord. Nou ja, bijna alle, de resterende kun je uiteraard hier stellen.
Daar worden al je vragen beantwoord. Nou ja, bijna alle, de resterende kun je uiteraard hier stellen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Meer precies: onder het kopje "Digitaal en DCC" staat een onderwerp "Digitaal en DCC uitgelegd", lijkt me zeker interessant voor jou.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Bedankt nu wil ik natuurlijk gelijk digitaal gaan heeft iemand nog een tweede hands locmuis?
Die worden vaak op marktplaats voor een appel en een ei aangeboden.Reindier schreef:Bedankt nu wil ik natuurlijk gelijk digitaal gaan heeft iemand nog een tweede hands locmuis?
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Gezocht op Mp maar nog niet gevonden al vind ik alle supgroepen op Mp wel vervelend waardoor ik soms weer nieuwe advertenties zie..
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Een nieuw Multimaus setje (opvolger Lokmaus) verkopen ze momenteel voor €69.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
-
Hans heft trouwens ook regelmatig nieuw lomuizen.
ik dacht iets van €75,-
Groeten Richard
ik dacht iets van €75,-
Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Reinier,
welkom
Bedenk wel, alleen met een Multimaus ben je er natuurlijk nog niet,
je zult dan ook een decoder in jouw loc moeten solderen.
of, indien de loc voorzien is van NEM plug een passende decoder plaatsten.
een analoge loc kun je niet laten rijden op een digitale baan
tenzij je een dinamo (hybride) systeem gaat gebruiken maar dat lijkt mij sowieso nog niet handig tijdens jouw ontdekkingstocht.
Hulp is er hier genoeg te vinden bij het inbouwen van de decoder.
succes.
mvg
Freddy
welkom
Bedenk wel, alleen met een Multimaus ben je er natuurlijk nog niet,
je zult dan ook een decoder in jouw loc moeten solderen.
of, indien de loc voorzien is van NEM plug een passende decoder plaatsten.
een analoge loc kun je niet laten rijden op een digitale baan
tenzij je een dinamo (hybride) systeem gaat gebruiken maar dat lijkt mij sowieso nog niet handig tijdens jouw ontdekkingstocht.
Hulp is er hier genoeg te vinden bij het inbouwen van de decoder.
succes.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
bedankt voor je antwoord maar wie is hans?richard7877 schreef:Hans heft trouwens ook regelmatig nieuw lomuizen.
ik dacht iets van €75,-
Groeten Richard
gr reinier
Dat is Hans Lubbers, eigenaar van dit forum en de n-spoorstore (de link rechtsboven in je scherm).
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
bedankt voor je antwoord freddy,
ik heb nu pas 1 trein dus de stap naar digitaal is nu makkelijk gemaakt lijkt me... kwestie van die muis aansluiten en een nieuwe trein kopen en ik kan beginnen toch?
ik zag trouwens op ebay ook een mooie trein die volgens de verkoper makkelijk om te bouwen is naar digitaal? Atlas N scale #53915 GP-40 Locomotive Rio Grande #3082
nou was ik wat aan het googlen en zag ik mooie treinen in Amerika kunnen deze ook zonder problemen op onze baan rijden zo lang ze n spoor zijn? deze waren dcc betekend dit dat dat de decoder er zo in geplaatst kan worden zonder solderen?
alvast bedank voor alle informatie
gr reinier
ik heb nu pas 1 trein dus de stap naar digitaal is nu makkelijk gemaakt lijkt me... kwestie van die muis aansluiten en een nieuwe trein kopen en ik kan beginnen toch?
ik zag trouwens op ebay ook een mooie trein die volgens de verkoper makkelijk om te bouwen is naar digitaal? Atlas N scale #53915 GP-40 Locomotive Rio Grande #3082
nou was ik wat aan het googlen en zag ik mooie treinen in Amerika kunnen deze ook zonder problemen op onze baan rijden zo lang ze n spoor zijn? deze waren dcc betekend dit dat dat de decoder er zo in geplaatst kan worden zonder solderen?
alvast bedank voor alle informatie
gr reinier
Reinier, verkopers melden altijd dat hun loc makkelijk om te bouwen is naar digitaal. Soms is dat zo, en is het een kwestie van een decoder in de reeds aanwezige stekkeraansluiting prikken, maar soms moet de hele loc op zijn kop met zwaar soldeer- en freeswerk, en noemen ze dat ook 'makkelijk'.
Als beginner zou ik er vooral op letten dat een loc een aansluiting heeft waar je zo een decoder kunt inprikken. Meestal vermeldt men dan het soort stekker. De meest voorkomende zijn NEM651, PluX12, mTc (de 14-polige Minitrix aansluiting).
Amerikaans n-spoor kan gewoon op onze banen, net als Brits en Japans n-spoor (die laatste twee hebben iets afwijkende schalen, 1:148 resp. 1:150, maar ze rijden gewoon op 9mm spoor).
Als beginner zou ik er vooral op letten dat een loc een aansluiting heeft waar je zo een decoder kunt inprikken. Meestal vermeldt men dan het soort stekker. De meest voorkomende zijn NEM651, PluX12, mTc (de 14-polige Minitrix aansluiting).
Amerikaans n-spoor kan gewoon op onze banen, net als Brits en Japans n-spoor (die laatste twee hebben iets afwijkende schalen, 1:148 resp. 1:150, maar ze rijden gewoon op 9mm spoor).
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Hoi Reinier,
Hou er rekening mee dat (veel) amerikaanse locs een zogenaamde "board replacement decoder" nodig hebben.
Dit houdt in dat de hele printplaat vervangen wordt, door een decoder die dezelfde vorm heeft als de printplaat die in de loc zit.
Het ombouwen is zo inderdaad heel gemakkelijk, maar je moet wel de voor jouw loc bedoelde decoder hebben, want anders past deze niet.
Er zijn dan ook per fabrikant heel veel verschillende decoders. Kijk maar hier voor de decoders van digitrax.
Een probleem hierbij is, dat niet iedere verkoper van modeltreinen aan deze kant van de grote plas, deze op voorraad heeft en deze dan ook zal moeten bestellen.
Een goed adres op internet is digitrains. Ook voor de stekkerdecoders die Shoven beschrijft.
En zoals Shoven al aangeeft, begin met een loc die digitaal voorbereid is. Dus met NEM651, PluX12, PluX16, NeXt18 of mTc14, alhoewel de laatste alleen door Minitrix gebruikt wordt.
Dit zijn meestal modellen van Europese locomotieven en treinstellen.
Groetjes: Robby
Hou er rekening mee dat (veel) amerikaanse locs een zogenaamde "board replacement decoder" nodig hebben.
Dit houdt in dat de hele printplaat vervangen wordt, door een decoder die dezelfde vorm heeft als de printplaat die in de loc zit.
Het ombouwen is zo inderdaad heel gemakkelijk, maar je moet wel de voor jouw loc bedoelde decoder hebben, want anders past deze niet.
Er zijn dan ook per fabrikant heel veel verschillende decoders. Kijk maar hier voor de decoders van digitrax.
Een probleem hierbij is, dat niet iedere verkoper van modeltreinen aan deze kant van de grote plas, deze op voorraad heeft en deze dan ook zal moeten bestellen.
Een goed adres op internet is digitrains. Ook voor de stekkerdecoders die Shoven beschrijft.
En zoals Shoven al aangeeft, begin met een loc die digitaal voorbereid is. Dus met NEM651, PluX12, PluX16, NeXt18 of mTc14, alhoewel de laatste alleen door Minitrix gebruikt wordt.
Dit zijn meestal modellen van Europese locomotieven en treinstellen.
Groetjes: Robby
wederom bedankt voor jullie nuttige tips, ik houd me altijd aanbevolen voor mooie links naar leuke adressen voor treinen en of spoor.
gr reinier
gr reinier
Let wel op Reindier, deze locs zijn digitaal voorbereid en bezitten dus nog geen decoder om digitaal mee te kunnen rijden. Die zal je nog apart moeten aanschaffen en plaatsen.
Als een loc digitaal is, staat dit er apart bij vermeld en is deze over het algemeen duurder.
Als een loc digitaal is, staat dit er apart bij vermeld en is deze over het algemeen duurder.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Ja dat wist ik ik had bij sommige treinen Al gezien dat er een link bij staat naar de decoder.WilcoV schreef:Let wel op Reindier, deze locs zijn digitaal voorbereid en bezitten dus nog geen decoder om digitaal mee te kunnen rijden. Die zal je nog apart moeten aanschaffen en plaatsen.
Die jongen via eBay waar ik de trein had gezien heeft een nem koppeling er in dat de decoder er zo ingeplaatst kan worden. Mag je links naar eBay er ook op zetten zo dat jullie kunnen kijken of t wat is? Of dat ik beter een nieuwe kan kopen?