Even voorstellen
Even voorstellen
Hallo Allemaal,
Mijn roepnaam is eigenlijk Fred, maar laten we het maar op een voornaam van mij houden: Frederik.
Ik woon in Ede. Heel lang geleden hadden we bij mijn ouders thuis een H0-baan (Trix-express), maar nu we voor onszelf wat kleiner zijn gaan wonen is N-spoor toch veel handiger en ook hartstikke leuk. Veertien jaar geleden kocht ik een startset Fleischmann Piccolo, maar die set bleef meestentijds nog in de doos zitten. Nu ik over een tijd met pensioen ga wil ik er dan toch wel een aardige baan mee opbouwen. De ruimte is beperkt, naar schatting 60-70cm bij max.240 cm. Een baanplan had ik al wel ongeveer, maar moet er nog flink aan sleutelen. Verder heb ik de wens om de baan opklapbaar te maken, want er onder liggen voor de elektronica zie ik me over een aantal jaren toch niet meer doen. posting.php?mode=post&f=23#
Voor wie dat al wil weten: ik denk aan diesel, digitaal, 2 niveaus, doorlopende baan.
Momenteel zit ik met de gedachten over de maximale toelaatbare helling. Soms zie ik 3% en soms hoor ik dat het veel minder moet zijn: ca. 2,3%.
Naar verwachting worden mijn treinen niet langer dan 70-80 cm: 1 loc en 3 of 4 personenrijtuigen. Heeft iemand een goed idee over die maximale helling?
Groeten
Frederik
Mijn roepnaam is eigenlijk Fred, maar laten we het maar op een voornaam van mij houden: Frederik.
Ik woon in Ede. Heel lang geleden hadden we bij mijn ouders thuis een H0-baan (Trix-express), maar nu we voor onszelf wat kleiner zijn gaan wonen is N-spoor toch veel handiger en ook hartstikke leuk. Veertien jaar geleden kocht ik een startset Fleischmann Piccolo, maar die set bleef meestentijds nog in de doos zitten. Nu ik over een tijd met pensioen ga wil ik er dan toch wel een aardige baan mee opbouwen. De ruimte is beperkt, naar schatting 60-70cm bij max.240 cm. Een baanplan had ik al wel ongeveer, maar moet er nog flink aan sleutelen. Verder heb ik de wens om de baan opklapbaar te maken, want er onder liggen voor de elektronica zie ik me over een aantal jaren toch niet meer doen. posting.php?mode=post&f=23#
Voor wie dat al wil weten: ik denk aan diesel, digitaal, 2 niveaus, doorlopende baan.
Momenteel zit ik met de gedachten over de maximale toelaatbare helling. Soms zie ik 3% en soms hoor ik dat het veel minder moet zijn: ca. 2,3%.
Naar verwachting worden mijn treinen niet langer dan 70-80 cm: 1 loc en 3 of 4 personenrijtuigen. Heeft iemand een goed idee over die maximale helling?
Groeten
Frederik
Re: Even voorstellen
Procentje of drie moet lukken met diesels, hangt een beetje af van de trekkracht van de locs.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Even voorstellen
Hallo Frederik,
Welkom op het forum.
m.vr.gr.
Hans
Welkom op het forum.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Even voorstellen
Fred,
Ook vanaf deze kant welkom op de site, mooie woonomgeving, daar heb ik in een ver verleden ook nog een paar jaar gebivakkeerd, we zijn benieuwd naar je plannen, en net wat Steven eerder al aangaf, met korte slepen zullen de meeste locs wel tegen een stijgingspercentage tot maximaal 3 % opkomen.
groetjes,
Bert
Ook vanaf deze kant welkom op de site, mooie woonomgeving, daar heb ik in een ver verleden ook nog een paar jaar gebivakkeerd, we zijn benieuwd naar je plannen, en net wat Steven eerder al aangaf, met korte slepen zullen de meeste locs wel tegen een stijgingspercentage tot maximaal 3 % opkomen.
groetjes,
Bert
Re: Even voorstellen
Bedankt allemaal voor de reacties.
Die trekkr8 van de loc is uiteindelijk het struikelblok.
Het is natuurlijk wel vervelend als je een baan hebt gebouwd en net een loc hebt gekocht dat die de sleep niet de berg op krijgt. Dat is niet echt leuk.
Zijn die motortjes ook te vervangen om moet je het maar doen met wat je koopt?
Groet
Fred
@Bert: inderdaad, zeer mooie woonomgeving. Ik woon hier bijna 48 jaar, maar ben geen Edenaar.
Die trekkr8 van de loc is uiteindelijk het struikelblok.
Het is natuurlijk wel vervelend als je een baan hebt gebouwd en net een loc hebt gekocht dat die de sleep niet de berg op krijgt. Dat is niet echt leuk.
Zijn die motortjes ook te vervangen om moet je het maar doen met wat je koopt?
Groet
Fred
@Bert: inderdaad, zeer mooie woonomgeving. Ik woon hier bijna 48 jaar, maar ben geen Edenaar.
Re: Even voorstellen
Fred,
Ik zou me niet teveel zorgen maken. Een helling van 3% is door een diesel met 3 of 4 vierassers er achter best te doen.
Ik heb voor mijn baan eens een test gedaan door mijn baantje van 180 x 40cm schuin te leggen tot ik een 3% helling had.
Hier zie je een standaard twee-assertje uit een Fleischmann startset 12 2-assige wagonnetjes zonder veel moeite die helling op trekken:
https://www.youtube.com/watch?v=An18sDpN4Kg.
Als je rijtuigen met binnenverlichting gebruikt neemt de wrijvingsweerstand wel wat toe, maar ook dan lijkt me dat geen enkel probleem.
En zwaardere lok (de BR96, een beest van een lok, dat wel) sleept met gemak 27 2- en 4-assige wagons de helling op.
https://www.youtube.com/watch?v=T9Ud_2TzU7I
Ben
Ik zou me niet teveel zorgen maken. Een helling van 3% is door een diesel met 3 of 4 vierassers er achter best te doen.
Ik heb voor mijn baan eens een test gedaan door mijn baantje van 180 x 40cm schuin te leggen tot ik een 3% helling had.
Hier zie je een standaard twee-assertje uit een Fleischmann startset 12 2-assige wagonnetjes zonder veel moeite die helling op trekken:
https://www.youtube.com/watch?v=An18sDpN4Kg.
Als je rijtuigen met binnenverlichting gebruikt neemt de wrijvingsweerstand wel wat toe, maar ook dan lijkt me dat geen enkel probleem.
En zwaardere lok (de BR96, een beest van een lok, dat wel) sleept met gemak 27 2- en 4-assige wagons de helling op.
https://www.youtube.com/watch?v=T9Ud_2TzU7I
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Even voorstellen
Welkom Frederik op het N - forum .
m.v.g. Sjaak
m.v.g. Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Even voorstellen
@Ben
Bedankt voor je info en youtube-verwijzingen. Overtuigend bewijs.
In andere berichten zag ik dat je baan ook een eind opklapbaar is om bijv. bij het sb te komen
Nu ben ik vooral bezig met mijn baanplan om op 65x240cm: een baan, een klein schaduwstation en 2 keerlussen kwijt te raken of in plaats van een lus toch een kopstation te kiezen.
Groet
Fred
Bedankt voor je info en youtube-verwijzingen. Overtuigend bewijs.
In andere berichten zag ik dat je baan ook een eind opklapbaar is om bijv. bij het sb te komen
Nu ben ik vooral bezig met mijn baanplan om op 65x240cm: een baan, een klein schaduwstation en 2 keerlussen kwijt te raken of in plaats van een lus toch een kopstation te kiezen.
Groet
Fred
Re: Even voorstellen
Frederik,
Een kopstation en lus (om om de kop van het station heen te rijden) kan natuurlijk ook.
Zie hier de oplossing die ik heb getekend voor mijn nog te bouwen bovenbaan:


Rechts verdwijnt het voorste spoor achter de achterwand van de hal waarin de kopsporen eindigen en komt aan de andere kan van onder het hooggelegen stationsgebouw weer tevoorschijn.
Het lijkt dus of het tracé links en rechts van het kopstation recht doorloopt.
Een soortgelijke situatie bestaat ook in het echt, in het centraal station van Dresden.
Ben
Een kopstation en lus (om om de kop van het station heen te rijden) kan natuurlijk ook.
Zie hier de oplossing die ik heb getekend voor mijn nog te bouwen bovenbaan:


Rechts verdwijnt het voorste spoor achter de achterwand van de hal waarin de kopsporen eindigen en komt aan de andere kan van onder het hooggelegen stationsgebouw weer tevoorschijn.
Het lijkt dus of het tracé links en rechts van het kopstation recht doorloopt.
Een soortgelijke situatie bestaat ook in het echt, in het centraal station van Dresden.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Even voorstellen
Ben,
Bedankt voor je ideeën. Het was even puzzelen om te zien óf en hóe jouw suggestie te gebruiken zou zijn bij mij.
Een kopstation lijkt me naast eindstation van een lijn meer specifiek bij een stedelijke omgeving te horen. Ik houd het op mijn baan bij landelijk/bergland.
Het kopstation en de keerlus hebben voor mij tot doel te zorgen dat treinen niet steeds in dezelfde richting hun rondjes rijden. Als dan bijv. een kopstation noodzakelijk is, wil ik het ook mooi kunnen integreren in het geheel.
Groet van
Fred
Bedankt voor je ideeën. Het was even puzzelen om te zien óf en hóe jouw suggestie te gebruiken zou zijn bij mij.
Een kopstation lijkt me naast eindstation van een lijn meer specifiek bij een stedelijke omgeving te horen. Ik houd het op mijn baan bij landelijk/bergland.
Het kopstation en de keerlus hebben voor mij tot doel te zorgen dat treinen niet steeds in dezelfde richting hun rondjes rijden. Als dan bijv. een kopstation noodzakelijk is, wil ik het ook mooi kunnen integreren in het geheel.
Groet van
Fred
Re: Even voorstellen
Fred,
Ja, op zijlijnen zie je meestal geen kopstation. Maar ook een zijlijn eindigt vaak tegen een stootjuk van het laatste station. Vaak zie je dan één inhaalspoor om een lok te kunnen omzetten en evt een goederenspoor dat eindigt bij een loods of laadplatform. Zo'n einde van een zijlijn kan op je baan ook binnen een (ruime) lus liggen. Maar: het is JOUW baan!
Over dat opklappen uit je eerste posting. In mijn baan heb om dezelfde reden als jij het enige grote segment opklapbaar gemaakt. (Ik ben sinds 1,5 jaar met pensioen).
De overige segmenten zijn veel kleiner. Die haal ik los en zet ze aan een staander rechtop op mijn bureau. Dat werkt heel lekker.
Zie ook:
viewtopic.php?f=14&t=8057&start=20#p152981
Ik ben benieuwd naar je baanplan en evt foto's..........
Ben
Ja, op zijlijnen zie je meestal geen kopstation. Maar ook een zijlijn eindigt vaak tegen een stootjuk van het laatste station. Vaak zie je dan één inhaalspoor om een lok te kunnen omzetten en evt een goederenspoor dat eindigt bij een loods of laadplatform. Zo'n einde van een zijlijn kan op je baan ook binnen een (ruime) lus liggen. Maar: het is JOUW baan!
Over dat opklappen uit je eerste posting. In mijn baan heb om dezelfde reden als jij het enige grote segment opklapbaar gemaakt. (Ik ben sinds 1,5 jaar met pensioen).
De overige segmenten zijn veel kleiner. Die haal ik los en zet ze aan een staander rechtop op mijn bureau. Dat werkt heel lekker.
Zie ook:
viewtopic.php?f=14&t=8057&start=20#p152981
Ik ben benieuwd naar je baanplan en evt foto's..........
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Even voorstellen
Dag Ben,
Bedankt voor al jouw info.
Mijn baanplan lijk ik nu wel zo'n beetje af te hebben. Binnenkort zal ik eens proberen of ik het kan uploaden.
Maar foto's..................... dat duurt nog wel even. Eerst moet de kamer waar de baan komt op orde komen en dan moet er wat gebouwd zijn. Dat kan nog maanden duren.
De eerste tijd komt een en ander nog niet verder dan de harde schijf van mijn pc.
Groet van Fred
Bedankt voor al jouw info.
Mijn baanplan lijk ik nu wel zo'n beetje af te hebben. Binnenkort zal ik eens proberen of ik het kan uploaden.
Maar foto's..................... dat duurt nog wel even. Eerst moet de kamer waar de baan komt op orde komen en dan moet er wat gebouwd zijn. Dat kan nog maanden duren.
De eerste tijd komt een en ander nog niet verder dan de harde schijf van mijn pc.
Groet van Fred
Re: Even voorstellen
Fred,
Wat maakt het uit? Wat goed is, komt langzaam
Ben
Wat maakt het uit? Wat goed is, komt langzaam



Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162