Pagina 2 van 3

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 22 mar 2018 20:50
door WilcoV
En met de nieuwe wisselkastjes

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 22 mar 2018 20:55
door WilcoV
Nog een tip, bij het wissel zie je een nummerbordje. Elk wissel heeft een nummer en soms hebben twee of meer wissels hetzelfde nummer met een letter. Wissels die bij elkaar liggen en eenzelfde nummer met een letter (meestal twee wissels met A en B) zijn met elkaar geschakeld. Dit betekend dat beide wissels/wisselmotoren altijd gelijktijdig worden omgelegd. Dit vind je bij kruiswissels, overloopwissels en Engelse wissels.

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 22 mar 2018 23:14
door Folkert van Wijk
Sinds ik met deze hobby begonnen ben kijk ik anders om heen als ik weer op een station te wachten sta.
En na dit draadje gelezen te hebben denk ik dat ik geeneens meer in ga stappen voordat ik alle kastjes en bordjes gezien en herkent heb. :roll:

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 23 mar 2018 09:34
door WilcoV
Folkert van Wijk schreef:Sinds ik met deze hobby begonnen ben kijk ik anders om heen als ik weer op een station te wachten sta.
En na dit draadje gelezen te hebben denk ik dat ik geeneens meer in ga stappen voordat ik alle kastjes en bordjes gezien en herkent heb. :roll:
Leuk misschien om te weten, het nummerbordje bij een wissel staat in Bijlage 4, Artikel 24 Regeling Spoorverkeer vermeld onder de "Kenborden" als ongenummerd seinbeeld in het reglement
Ongenummerd omdat het verder geen betekenis heeft voor de uitvoering van het railverkeer.
Meer weten? Hier is de volledige bijlage, wat vroeger bekend stond als het Seinreglement:
http://saferail.nl/NLW/NLWDOCS/RSV-bijl ... 2.2012.pdf

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 24 mar 2018 16:53
door WilcoV
Een ander klein detail langs het spoor, nogmaals een kenbord nu met de formele aanduiding: "Aanduiding van de kilometrische ligging."
Deze bordjes staan op iedere 200 meter langs het spoor. De eerste foto toont de kenborden die elke 200 meter aangeven. Deze staan altijd op een klein paaltje langs het spoor. De tweede foto toont de bordjes die je elke 500 meter en hele kilometers tegenkomt. Deze zijn altijd op 'ooghoogte', of ook wel 'cabinehoogte' genoemd, aangebracht op de bovenleidingportalen en op dieseltrajecten op hogere palen.
Voor de specialisten, de foto's zijn op veilige afstand van buiten de gevaarzone gemaakt. :D

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 28 mar 2018 11:19
door Detlev
WilcoV schreef: Leuk misschien om te weten, het nummerbordje bij een wissel staat in Bijlage 4, Artikel 24 Regeling Spoorverkeer vermeld onder de "Kenborden" als ongenummerd seinbeeld in het reglement
Ongenummerd omdat het verder geen betekenis heeft voor de uitvoering van het railverkeer.


Hahaha, ik zie nu een hele reeks steeds kleiner wordende bordjes voor me omdat het nummerbordje genummerd moet zijn...
Wissel
86B
86B.1
86B.1.1
86B.1.1.1

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 28 mar 2018 17:27
door WilcoV
Ehh ik snappum niet helemaal.
In het seinreglement heeft ieder sein een nummer. Alleen de kenborden hebben dat niet. Dat heeft niets van doen met nummers buiten langs het spoor.
De kenborden zelf hebben allemaal hetzelfde formaat.

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 09 apr 2018 14:58
door Detlev
Wat ik bedoelde (en sorry voor de late reactie) is dat als een kenbord een "genummerd" seinbeeld zou zijn, dan zou het zijn eigen kenbord nodig hebben. Dus dan krijg je een repeterende reeks....

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 10 apr 2018 13:11
door WilcoV
Detlev schreef:Wat ik bedoelde (en sorry voor de late reactie) is dat als een kenbord een "genummerd" seinbeeld zou zijn, dan zou het zijn eigen kenbord nodig hebben. Dus dan krijg je een repeterende reeks....
Ah, vandaar dat ik hem niet snapte, dat wordt dus niet bedoeld. Er is een bijlage 4, vroeger het seinboek genoemd. Alle seinbeelden/vormen die daarin vermeld staan hebben een nummer (dit staat niet buiten, maar in dat seinreglement) behalve de kenborden, die hebben in het seinreglement geen nummer. Bij alle andere voorbeelden in dit topic geef ik immers ook aan welk seinnummer in het seinreglement dat sein heeft. Bij de kenborden kan dat dus niet. Heeft nogmaals niets met nummers bij seinen buiten te maken. Klein voorbeeld de allereerste foto op de eerste pagina, het Stopbord, heeft bij het sein buiten GEEN nummer, in het seinreglement staat dit aangemerkt als sein 301.

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 10 apr 2018 13:13
door Detlev
Ik begrijp hem hoor, ik lag alleen dubbel om dat (foutief ingebeelde) droste effect...

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 25 apr 2018 17:17
door WilcoV
Weer eens een andere.
Langs het spoor zie je vaak een nummering van de bovenleidingpalen. Deze nummers kan je in vele soorten en maten vinden.
Het nummer bestaat uit twee delen, het bovenste gedeelte geeft de kilometrering aan van waaraf de telling van de bovenleidingpalen is begonnen. Het onderste nummer is het nummer van de opeenvolgende bovenleidingpaal. De nummering telt alle palen, dus niet aan één kant van de sporen maar aan beide kanten.
Hieronder enkele voorbeelden van nummervarianten op station Ermelo, telling vanaf kilometer 44 begonnen. Als voorbeeld de palen nummers 26 en 27 bevinden zich aan hetzelfde bovenleidingportaal. De onderste foto is de meest moderne variant.

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 19 jul 2018 08:51
door WilcoV
Weer een spoors zaakje. Machinisten worden geacht hun reizigerstrein langs een perron stil te zetten bij het Treinlengtebord, sein 304 in de Bijlage 4. , behorende bij artikel 24 van de Regeling Spoorverkeer. Deze borden kunnen diverse uitvoeringen hebben qua cijfers die afgebeeld worden en kunnen op diverse locaties langs het perron voorkomen, tussen de sporen, aan de overkapping, op palen op het perron, in kleine vormen daar waar de ruimte volgens het profiel van vrije ruimte krap is enzovoorts. De blauw/witte variant vind jet bij perronsporen die gedeeld zijn in een a en b zijde, opgedeeld door wissels (enkele of kruiswissels).

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 19 jul 2018 16:48
door Redskin
Ja geinig Wilco; ik ken ze van de perrons en de functie had ik al wel enigszins uitgevogeld. Maar meteen dan wel een paar vragen over zowel dat artikel 24 van 'Regeling spoorverkeer' als ook over jouw foto's:

1) Waarom een 2/4 bord (eerste foto) als lid 304b spreekt over 'ten hoogste het aantal spoorwegvoertuigen'. Wat voegt die '2' aan het bord toe en waarom staat het bord niet als zodanig genoemd in het artikel (of heb je daar een deel uit gekopieerd)?

2) Waarom staat die BR 186 en het eerste rijtuig zo ver voorbij het bord (tweede foto)? De weergegeven leden omschrijven immers dat daar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen. Is deze trein niet in bedrijf soms (en geldt dan een uitzondering??), of gewoon doorgeschoten? :lol: Of geldt het bord voor de andere zijde van het perron (in eventueel dezelfde rijrichting)? Het perron is zo te zien lang zat trouwens...

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 19 jul 2018 17:01
door WilcoV
1) Waarom een 2/4 bord (eerste foto) als lid 304b spreekt over 'ten hoogste het aantal spoorwegvoertuigen'. Wat voegt die '2' aan het bord toe en waarom staat het bord niet als zodanig genoemd in het artikel (of heb je daar een deel uit gekopieerd)?

De borden uit het regelement zijn voorbeeldborden, het 2/4 bord geeft aan dat naast 2 wagentreinen ook 4 wagentreinen daar stopgezet dienen te worden. Of een dergelijk bord wordt geplaatst heeft meestal te maken met ligging van perrontunnels, trappen en dergelijke.

2) Waarom staat die BR 186 en het eerste rijtuig zo ver voorbij het bord (tweede foto)? De weergegeven leden omschrijven immers dat daar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen. Is deze trein niet in bedrijf soms (en geldt dan een uitzondering??), of gewoon doorgeschoten? Of geldt het bord voor de andere zijde van het perron (in eventueel dezelfde rijrichting)? Het perron is zo te zien lang zat trouwens...

De trein op de foto is rijdende

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 19 jul 2018 18:49
door Hoontje
Ha Wilco,

Dank voor de informatie. Heb je nog wat aan een foto met toepassing van dergelijke borden op een modelbaan? :)

Met groet,

Hoontje

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 19 jul 2018 19:29
door WilcoV
Heb je nog wat aan een foto met toepassing van dergelijke borden op een modelbaan?
Altijd leuk voor iedereen hier denk ik.

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 20 jul 2018 11:41
door Detlev
Redskin schreef:
2) Waarom staat die BR 186 en het eerste rijtuig zo ver voorbij het bord (tweede foto)? De weergegeven leden omschrijven immers dat daar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen. Is deze trein niet in bedrijf soms (en geldt dan een uitzondering??), of gewoon doorgeschoten? :lol: Of geldt het bord voor de andere zijde van het perron (in eventueel dezelfde rijrichting)? Het perron is zo te zien lang zat trouwens...
Volgens mij staat deze trein van 10 wagenlengtes keurig stil bij het bord met "10" er op...

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 20 jul 2018 14:12
door WilcoV
Ik geloof dat ik als fotograaf wel weet hoe of wat. Dit is een IC direct die in Breda wordt omgereden en bestond die dag in ieder geval uit 6 rijtuigen en 2 locs. Deze trein is aan het rijden.
Hierbij het volgende shot:

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 20 jul 2018 15:34
door Redskin
Vergelijkbare combinaties zie ik geregeld rijden als ik op de A44 rijd. En vraag me dan altijd af waarom er twee locs gebruikt worden. Net als op jouw andere foto van deze trein; zelfs eentje voor het stuurstandrijtuig. Is dat vanwege opzending?

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 20 jul 2018 16:04
door Overdijk
Nee, dat is om sneller te kunnen omwisselen.
De loc hoeft niet omgelopen te worden naar de andere kant van de trein.
In praktische zin maken ze er een soort van treinstel van.
De stuurstanden rijden als reguliere rijtuigen mee, aangezien zij niet kunnen communiceren met de BR 186.
Blijkbaar is het goedkoper om extra locs aan te schaffen voor kop en kont samenstellingen, dan om de stuurstanden cq locs aan te passen.

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 20 jul 2018 16:28
door WilcoV
De stuurstanden konden niet rijden met de locs, dat is correct. Aangezien deze rijtuigen uit gefaseerd worden bij instroom ICNG was ombouw voor deze relatief korte periode niet haalbaar. Inderdaad was het kopen van locs relatief goedkoper en nu ze weer zijn verkocht en voorlopig worden terug gehuurd helemaal.
Het omrijden van een loc is relatief gezien duur. Hiervoor heb je namelijk rangeerpersoneel en extra machinist nodig. Tevens kost dit tijd waardoor de keertijd van een treinstam langer wordt en je dus meer stammen nodig hebt om een dienst te rijden. Beide locs werken tijdens de rit mee en de ombouw is relatief kort omdat ze inderdaad als een soort treinstel rijden. Bijkomend is dat twee locs extra vermogen geven bij het optrekken en versnellen waardoor ook de rijtijden korter kunnen worden.
Als de ICNG in is gestroomd verdwijnen de Traxx locs uit de NS dienst. Voor de dienst van de treinen naar Berlijn worden deze niet gebruikt want daarvoor is besloten door de DB om nieuwe rijtuigen aan te schaffen (aanbesteding is al gestart) en door NS om 12 Vectron locs te leasen.

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 20 jul 2018 19:44
door Hans
Hallo Wilco,

Bedankt dat je al die kennis wilt delen. Machtig interessant.

m.vr.gr.

Hans

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 17 aug 2018 15:12
door WilcoV
Modern NS materieel en omgebouwd NS materieel is tegenwoordig uitgerust met een afgesloten, chemisch toiletsysteem.
Doordat dit systeem niet loost op de vrije baan, raakt de opvangbak uiteraard na verloop van tijd vol.
Om deze te legen wordt gebruik gemaakt van, laat ik het netjes zeggen, toilet zuigwagens.
Dit zijn aanhangers met een opvangbak, motor en pomp, waarmee de toiletsystemen worden leeggezogen en welke later weer in een verzamelbak worden geloosd.
Er zijn diverse van dit soort aanhangwagens, bij deze een foto van een grote en een kleine variant (mocht iemand er ooit eentje willen bouwen of als 3D print via shapeways willen aanbieden, ik kan je voorzien van afbeeldingen geheel rondom genomen, dus met alle details van de buitenzijde)

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 17 aug 2018 15:44
door Ronald2016
Misschien iets om door Rail N Scale te tekenen :)

Re: Langs het spoor

Geplaatst: 17 dec 2018 18:22
door WilcoV
Deze keer Bijlage 4, Artikel 24 Regeling Spoorverkeer, in de volksmond het Seinreglement, Hoofdstuk 16 markeringen de VRIJBALK
Oftewel de aanduiding voor vrije ruimte bij wissels.
In vroeger tijden werd hiervoor simpel een witgekalkte spoorbiels gebruikt, maar deze werd in later tijden vervangen door een betonnen vrijbalk.
Een moderne vrijbalk meet 100 cm in lengte en is 25 cm breed. De bovenzijde is dakvormig.

Volgens Prorail:
Een vrijbalk is een witte stenen balk tussen 2 sporen en komt alleen voor bij Wissels. De vrijbalk geeft de grens aan waar de machinist kan rijden waarbij gezekerd is dat de trein niet in het Profiel van Vrije Ruimte van het andere spoor komt.