Boekenkastsegmenten

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

robvanwijngaarden

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door robvanwijngaarden »

Dit is kunst!

Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Rob, ik doe mijn best en het is nog leuk ook

FidOo

Bericht door FidOo »

Hoi harry, in een ander draadje vroeg jij om wat advies om te starten met digitaal rijden. Ik heb daar toen het advies van een Multimaus gegeven. Ik bedacht me zojuist dat een profiboss van Fleischmann eigenlijk nog iets beter is, maar deze zijn niet nieuw en 2e hands wat lastiger te verkrijgen. Mocht je er 1 tegen komen dan zou ik het zeker niet laten om deze aan te schaffen.

PS mocht je uit de buurt komen ben je zeker welkom om eens te komen kijken. Mijn baan is digitaal en ik kan je het 1 en ander demonstreren of uitleggen. Anders is DTS (Domburg) of de N-spoorstore ook wel een aanrader.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Dank voor je reactie en aanbod Joost.

Ik ben er nog niet uit. Ik overweeg een tweedehands setje te kopen om het eens uit te proberen. Ik ben wel een stuk wijzer geworden over digitaal, mede ook door de site van Martin en zijn duidelijke uitlegvideo.

De rijeigenschappen agv mijn analoge besturing (Heisswolf) zijn best goed en ik heb intussen begrepen dat digitaal ook met impulsbreedtemodulatie werkt. Dus daarmee rest voor mij slechts het voordeel dat meerdere loks onafhankelijk van elkaar kunnen rijden. Omndat je er volgens nooit meer dan twee tegelijk kunt besturen, is dat ook maar een betrekkelijk voordeel, zeker als je net als ik AZ-schakelingen gebruikt. En dan gaat overschakelen van de ene naar de andere lokbesturing met het omzetten van 1 schakelaartje. Digitaal moet je eerst een lokadres in gaan geven. Ik ben dus nog wel een beetje aan het twijfelen. Ik heb immers geen grote baan waar ik geautomatiseerd treinverkeer kan benutten.

Ik stuur je nog wel een PB.

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

De digitale avonturen nog even vooruit geschoven. Mijn nieuwe aanwinsten zijn dus analoog. Ten eerste de BR 57 van Liliput in tijdperk 2. Heeft natuurlijk nooit op dit traject gereden, maar een fotootje is wel op zijn plaats:

Afbeelding

Model valt mij een beetje tegen qua scherpte van de opdrukken. Neem dan de Flieschmann G 8.2 in tijdperk 1:

Afbeelding

Naar mijn mening een prachtige lok en eindelijk eens in de juiste kleurstelling uitgebracht. Dat heeft wel lang geduurd sinds het uibrengen van dezelfde lok in tijdperk 2a (vóór 1925, in dezelfde kleurcombinatie van groen/zwart met bruinrode wielen).

Folkert van Wijk

Bericht door Folkert van Wijk »

Inderdaad erg mooi hoor, ik heb de G 8 van Minitrix die is ook erg mooi. De G 8 is wat mij betreft ook één van de mooiste stomers, (die ik tot nu toe ken).

FidOo

Bericht door FidOo »

Mooie aanwinsten hoor Harry. Zeker Die flm.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Dank Joost en Folkert,

De G8.2 van Fleischmann is ook mijn favoriet.

@ Folkert,

Ik wist niet dat Minitrix ook een G8 in het programma had. Ik heb alleen de G12. Ook een super mooie lok, vooral in de uitvoering uit Baden:

Afbeelding

Foto's van loks die nooit op het traject naar Dittwar hebben gereden zijn natuurlijk een beetje off-topic. Dus maar weer even terug naar de laatste details voor dit segmentje. Gisteren heb ik de nodige klusjes gedaan. De onbewaakte overweg moet nog Andreaskruisen krijgen en ook de telegraafpalen ontbreken nog:

Afbeelding

En dat vergt nog wat schilderwerk:

Afbeelding

Als dat af is, volgen nog wat struiken en natuurlijk de travertijn blokken, zoodat de laadkraan daadwerkelijk zinvol is :lol:

Arjuna

Bericht door Arjuna »

Lekker pielen

Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Zeg dat wel. Ook een oud modelletje van Roco gerepareerd:

Afbeelding

Net iets te hoge en te brede rong, maar dat is met het blote oog niet te zien. Valt waarschijnlijk niet meer op als het een kleurtje heeft gekregen.

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

De onbewaakte overweg met de nieuwe Andreaskruisen. Deze zijn liggend geplaatst, zoals het hoort in tijdperk 2:

Afbeelding

Ik moet alleen hoognodig de houten vensteromlijstingen van deze Kittel stoomwagen eens schilderen.
Verder zijn de nodige bomen en struiken geplaatst:

Afbeelding

Ik ben ook wel tevreden over de aansluiting van beide segmenten. Je ziet het wel, maar het valt nauwelijks op, Een beetje kleurverschil in de grasvezels:

Afbeelding

tv_man

Bericht door tv_man »

Die plaatjes van jouw zien er zo mooi rustig en gebalanceerd uit, altijd leuk om te zien. Hoe ga je de kozijnen van de Kittel schilderen? Is het goed te demonteren zodat je er beter bijkomt?

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo Norman,

Dank voor je compliment. Ik weet nog niet of de vensters goed loskomen. Ik heb slechte ervaringen met een andere wagon, waarbij de vensters zo goed aan het chassis vastgeplakt zaten, dat ik ze er niet onbeschadigd uit kon halen. Vervolgens aan het werk geweest met maskeertape, maar dat was evenmin een succes. Als ik de ruiten van de Kittel niet gemakkelijk los kan krijgen van het chassis, zie ik er maar van af.

Hierbij nog een paar plaatjes van het geheel, in zwart/wit zoals gebruikelijk in deze periode:

Afbeelding

Afbeelding

Let bij de laatste foto ook op de oeroude vrachtwagen (resin bouwpakketje van Hauler), hier nog in detail:

Afbeelding

tv_man

Bericht door tv_man »

Lastige klus met de vensters. Losmaken en kijken of ze gemakkelijk loskomen en als het niet lukt, tja, met een heel klein penseeltje en een heel vaste hand lukt het misschien dus ja, dan misschien ervan afzien.

Geinig vrachtwagentje!

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie