[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3436
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje » 19 apr 2019 21:10

Hallo allemaal!

Welkom bij mijn nieuwe project, Gzve en Gzva, de telegrafische afkortingen voor:

Gilze Vijf Eiken
Gilze Vijf Eiken aansluiting


Binnen de landmacht beter bekend als Kamp Rijen of Geniekamp Rijen.

Motivatie

Nu mijn [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] te groot is geworden om nog mee te nemen naar beurzen, de laatste keer was alweer in 2017 (!), mis ik het steeds vaker om met een handzaam baantje op beurzen te staan. Om deze lang gekoesterde wens. de vaste baan is ooit ook als beursbaan bedoeld geweest, in vervulling te laten gaan, is er een plan van eisen opgesteld.

- Handzame modules van lichtgewicht materiaal
- Op beurzen moet de baan alleen te bedienen en op/af te breken zijn
- Alles moet in de huidige auto passen om te worden vervoerd, geen bussen huren of vrachtwagens bij de baas lenen
- Er moet een frieslijst opkomen
- Het baantje moet opgesteld kunnen worden in de mancave en heeft daardoor de beperkte maten van slechts 225 cm x 50 cm maximaal.
- Het hele project moet te overzien blijven en grote investeringen zoals nieuwe besturingshardware of -software mogen niet
- Streven is een beurs in 2020 te bezoeken. Dit is echter een streven, geen doel op zich.

Bouw van de modules

Begin dit jaar kwam ik aan de praat met Mark van Markenburg, hij had nieuwe plannen om zijn assortiment uit te breiden en ja, met lasergesneden modules! Hij heeft een interessant concept uitgedacht met een modulair systeem. Verschillende grootte qua afmetingen, allen onderling koppelbaar en naar wens in te stellen. Door de lasergesneden onderdelen, past alles naadloos op elkaar. Doormiddel van een vernuftig, doch eenvoudig bout-schroef koppelsysteem laten de onderdelen zich gemakkelijk verbinden. In plaats van een houten basisplaat, is een module een soort lattenbodem van 12mm multiplex waarin een 4 cm dikke schuimlaag wordt aangebracht waarop de scenery wordt gemaakt.
Voor meer details: Kijk eens bij Markenburg of mail ze

Afbeelding
Totaal overzicht van 1 module, in totaal heb ik 3 van deze sets.

Ik heb gekozen voor een systeem 'op maat gemaakt' qua frieslijst, maar met 'standaard' pakketten qua modulematen. In totaal zijn 3 modules gemaakt in de afmeting: 75 x 50 cm. Op 40 cm hoogte zit een frieslijst. Feitelijk bestaat een frieslijst ook uit een module met schuimlaag. Zou ik geen fries gebruiken, kan ik dus een baan van 6 modules maken. Echter, dat past weer niet in de auto, dus helaas zal er qua sporenplan geen heel spannend geheel gemaakt kunnen worden zoals een groot station ofzo. Kunt niet alles hebben! :roll: :mrgreen:

Sporenplan

Het sporenplan is lange tijd voer voor discussie hier thuis geweest. Zoals jullie weten is mijn partner ook modeltrein fan en staat ze me met raad en daad bij. In dit project is dat niet anders. Sinds wij verhuisd zijn naar een plaats met spoorse geschiedenis, hebben we de wens die geschiedenis na te bouwen in 1:160. Dus is er gekeken of op deze 3 modules een baan is te realiseren die eer aan het oude emplacement doet. Dat bleek onbegonnen werk. Bovenal zou er dan extra geinvesteerd moeten worden in rails, wissels, rollend materieel en gebouwen. Het gave zou wel zijn dat we dan op rails en rollend materieel na eigenlijk een geheel uit Markenburg onderdelen baan kunnen bouwen.
Doch het paste niet zoals gezegd.
Dus werd er een andere wens van mij in vervulling gebracht...

In 2015 heb ik bij veldonderzoek en contacten links en rechts de spoorplannen van een van de raccordementen bij station Gilze-Rijen weten te bemachtigen, namelijk dat van het voormalige laad/los en oefenterrein van de landmacht. Veel mensen denken dat het aftakkende spoortje tussen station Gilze-Rijen en Breda richting het zuiden de aansluiting is naar de even verderop gelegen vliegbasis Gilze-Rijen. Dit is echter niet waar. De vliegbasis heeft welliswaar tot de jaren '80 een eigen aansluiting gehad, echter lag deze aansluiting nabij de Moerstraat, ten oosten van Station Gilze-Rijen, dus richting Tilburg. Dat spoor is al jaren opgebroken. De aansluiting Gilze Vijf Eiken is pas sinds 2015 weggehaald.
Het defensieterrein heeft een rustige geschiedenis van 'geniekamp' 'laad- en losplaats logistiek' tot heden ten dage oefenterrein. Op het terrein zijn veel oefeningen gehouden door defensie met ook treinen als onderwerp.
Het terrein kende een enkelspoor spooraansluiting die vertakte op het terrein met behulp van 2 wissels. Er ontstonden zo 3 vrij lange sporen waarlangs allerlei oefentreinen, containertreinen, platte assers etc. werden beladen en gelost. Er zijn zelfs foto's te vinden van een Beneluxstel wat als oefentrein dient en een heus gewonden-transport trein in speciaal omgebouwde ICR rijtuigen. Allerlei leuke motieven om uit te beelden.
Bovenstaande ziet er als volgt uit in Anyrail:

Afbeelding
Het sporenplan, waarbij het schaduwstation gedeelte niet op schaal is getekend

Het sporenplan is een uitsnede uit mijn 'hoofdbaan' waarbij het spoor richting Oosterhout Vijf Eiken, de hoofdlijn Breda - Tilburg en Gvza, oftewel Gilze Vijf Eiken aansluiting te zien zijn. De hoofdbaan en het spoortje richting Oosterhout worden 'scenery' en zullen geen actief treinverkeer kennen.

Het gebruikte railsmateriaal is PECO code 55 flexrails en wissels.

Aansturing/besturingsoftware

DINAMO aangestuurd door iTrain 4.x

Scenery

Het terrein kenmerkte zich door een aantal loodsen voor opslag en goederen, als ook door een woning, bunkers en dus een laad/los mogelijkheid langs 3 sporen. 1 spoor lag gedeeltelijk in de straatstenen verwerkt.
Verder lag het terrein op een zandrug in de oude 'hei' rondom Gilze-Rijen. Dezelfde heide als waar even verderop ook het vliegveld op ligt.
Het raccordementsspoor richting de hoofdlijn loopt dwars door een dichtbegroeide aanplant langs de rand van de hei. De taken sloegen hier tegen de locs aan als zij hun wegbaande. Iets wat ik ook uit wil gaan beelden.
De kruising met de Oosterhoutse weg (hier nog geen Vijf Eiken weg) was eenvoudig van aard met betonnen langsliggers in het asfalt. Afzetting/waarschuwen van langskomende treinen geschiedde door toegesnelde militaire politie en later de Kon. Marechaussee. Eveneens een scene die in 1:1 op meerdere foto's is te vinden en ik in 1:160 na wil bouwen. Hiervoor wordt een busje van MINI's binnenkort verbouwd.

De gebouwen staan op foto's en het styreen is in huis om ze na te bouwen. De woning wordt een Markenburg creatie natuurlijk. De loodsen echter niet, omdat ik A het styreen al heb, B de kosten wil drukken en C het styreenbouwen ook weleens wil proberen.

Op het terrein wil ik enkele scenes uitbeelden, het laden/lossen van defensietreinen, trainende soldaten (er is ook een stormbaantje aanwezig) en werkende soldaten aan allerhande materieel.

Het hek wat het spoor afsluit van de hoofdbaan moet echt open en dicht kunnen, echter heb ik hier nog geen passende kandidaat voor gevonden. Dit moet zelfbouw gaan worden met servo aansturing.

Verder wordt het vooral een groene baan met oog voor natuurschoon, heidegrond en -begroeiing, maar niet teveel afleiding van het kamp zelf.

MCC

Ik twijfel nog. Momenteel zijn er geen mooie militaire voertuigen in 1:160 die ik om kan bouwen, maar gezien de ontwikkelingen op dat gebied, is het wellicht verstandig het wel gewoon aan te leggen. Het precieze plan daarvoor ga ik pas aan beginnen als de sporenbundel ligt.

Rollend materieel

Sinds PIKO zowel de NS2200 als ook de NS2400 met A-sein heeft uitgebracht en Minitrix al langer de geel-grijze NS6400 in het assortiment heeft, kan ik deze locs ook inzetten om 1:1 foto's om te zetten in 1:160. Iets wat ik op mijn vaste baan ook altijd probeer. Dat geeft mij extra motivatie.
Trekkende locs worden dus mijn:

Afbeelding

PIKO 2454

Afbeelding

Minitrix 6403, de Railion stickers zijn inmiddels verwijderd...

Afbeelding

PIKO 2207 met hoog A-sein

Afbeelding

PIKO 2342

Uiteraard met verschillende goederenwagons erachter. Welke precies ga ik nog wat uitzoeken...

Goed, ik heb enorm veel zin in de bouw van dit baantje. Afgelopen woensdag heb ik bij Markenburg de modules opgehaald en de afgelopen dagen ben ik begonnen met het puzzelen qua sporen en baanplan. En uiteraard later de scenery! Het doel is een rustig beursbaantje met genoeg 'eye candy' te creëren. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3436
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje » 19 apr 2019 21:24

Bouwupdate:

Goed, afgelopen woensdag mocht ik al de modules ophalen bij Markenburg. Ik had ze een week eerder pas bestelt en de levering zou ongeveer 3 weken duren. Ik was dus erg blij verrast met het telefoontje dat een en ander op mij stond te wachten. Heel fijn, want de komende week heb ik wat verlof, dus kan ik lekker bouwen!
Onder bezielende leiding van Mark, van Markenburg, bouwde we samen de verschillende modules in elkaar met het volgende resultaat:

Afbeelding

Hoogte is 105 cm. Mogelijk wat te laag, maar dat zal de ervaring uit gaan wijzen op de beurs. Eventueel kunnen er langere poten onder en dan staat de baan op 120 cm hoogte.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal thuis werden alle onderdelen in een matte blanke lak gespoten. Ik houd de populieren multiplex liefst zo naturel mogelijk.
De roetvegen en vlekken die na het laseren van het hout zijn ontstaan verwijder je overigens heel eenvoudig met een iets vochtige doek en/of een vlakgom.

Afbeelding

Dan is het tijd om een en ander in de mancave in te gaan passen. Afgelopen weken is er veel 'rommel' naar het stort gebracht, waardoor de oude modulekast ruimte kan bieden aan dit nieuwe project. Wanneer de modules geschakeld zijn, passen ze alle 3 naast elkaar op de kast. Echter zijn ze nog niet geschakeld hier, dus staan er maar 2 op. Dit voor een eerste indruk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste railspassing, globaal, nu over 2 bakken om te kijken of er niet nu al aan m'n wensen voldaan kan worden. Helaas is het raccordements lijntje zelf niet lang genoeg om de scenery in de bossen mooi genoeg te maken. Dus worden het 3 bakken. Morgen maar eens kijken hoe dat uitkomt.

Afbeelding

Ook de lengte van de sporen getest, de oefen benelux/mat '57 werd gebracht tussen 2 plan E's en enkele koppelwagens. In totaal zou dat model zo'n 70 cm lang worden. Het langste opstelspoor incl. wissels kan hem huisvesten, dus dat is mooi. Zeker als de sporen op 3 bakken komen, komt er opstelruimte bij. Sporen op 2 bakken zijn 50 cm. Wanneer ze op 3 bakken liggen en ik ze niet strak langs de rand leg maar met een lichte boog, wordt dit al snel 75 - 80 cm voor het langste spoor. -jeej-

Komende dagen eerst Pasen vieren, maar volgende week dus lekker aan de gang met de modules verder opbouwen en dan de eerste sporen leggen. Ook moet ik nog hout halen voor achterwanden, die zitten niet bij de gelaserde onderdelen. Doel is die ook lichtgewicht uit te voeren op hardboard of dunner multiplex (6 - 9 mm.) Alle benodigde electronica kan dan mooi aan die plaat bevestigd worden.

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 936
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Zoetermeer

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door mikey » 19 apr 2019 22:28

Die lasercut modules zien er ideaal uit voor een klein baantje. Alleen je linkje naar Markenburg werkt niet ;)
Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Wat ga je met je oude baan doen? Afbraak of gaat hij dan thuis een plekje krijgen?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3436
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje » 19 apr 2019 22:41

Mijn oude baan blijft gewoon bestaan. Ik bouw daar ook nog aan verder. :)
Het linkje krijg ik niet werkend helaas, www.markenburg.nl is de site.

Groetjes

Hoontje




geertvt
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door geertvt » 20 apr 2019 07:08

Mooi uitgedacht plan! Die modules zien er fantastisch uit. Dat moet ik onthouden voor mijn toekomstige ‘munitietrein van Oisterwijk’ project.
Ik ga je ontwikkelingen volgen. Hoop op een ‘Hoontjes How To zet ik een Markenburg lasercut module in elkaar...’ :mrgreen:



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3436
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje » 20 apr 2019 08:32

Hoi Geert, die how to komt er helaas niet. Ik had geen film mogelijkheden op de bouwlocatie van deze modules. Ben wel aan het kijken of en hoe ik de aanleg van een DINAMO systeem, aansluiten wissels op OC32 enzo in beeld kan brengen. Hopelijk voldoet dat ook? :)

Ik ga nu gauw verder met het in elkaar zetten van de baan (1 set modules heeft nog niet alle inslagmoeren) en vandaag eens profisorisch rails leggen!

Groetjes,

Hoontje




Spoor010
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Spoor010 » 20 apr 2019 08:43

Hoi Alwin,

Wat een mooie strakke module-bakken. :o
Daar zul je veel plezier van hebben.

Jammer dat ze (nog) niet op de site van Markenburg staan. :(
Ben benieuwd naar alle mogelijkheden / prijzen.

Groet,

Frank.



Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 5050
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Krab » 20 apr 2019 11:44

Leuk projectje om weer te volgen Alwin ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-P4-S88LN-S88SD16-n -xTreme Keerlus-WD10- N Spoor - Koploper nederlands-beetje stoom .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3436
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje » 20 apr 2019 22:37

Dank heren en welkom bij het volgen van dit project(je)

Bouwupdate:

Vanochtend eens de modules opgebouwd zoals ze op een beurs zouden staan. Dit werkt qua hoogte niet optimaal als ik aan de modules werk merk ik, maar qua kijklijn is het wel heel mooi. Hoe zeggen ze dat ook weer? Wie mooi is, moet pijn lijden toch?

Afbeelding

In totaal een dikke 225 cm in de lengte en 50 cm in de breedte. Het lijkt zo toch wel een flink bakbeest te worden stiekem...

Afbeelding

De gecombineerde scenery/schaduwstation bak. Hier een eerste proefopstelling. Je ziet links de boog van het schaduwstation, de bedoeling is dat dit minimaal 2 sporen gaan worden. Maar hoe dat precies moet gaan worden, weet ik nog niet.
Dan zie je 4 schuine sporen rechts onder. 4 Sporen? Jazeker, op foto's zie je de Curver ook liggen en in deze hoek komen dus ook die sporen + fabriekspanden. Dan het spoor naar Oosterhout, de hoofdbaan Breda-Tilburg v.v. en dus het aftakkende spoortje richting 'kamp Rijen'. Omdat ik ook het Curver spoor kan leggen, gaat hier ook meer scenery komen. Doel is een goederenwagon met vorkheftruck die gelost wordt ofzo. Of een oefening van de bedrijfsbrandweer, of een gewoon industrieel gebied met verschillende scenes... Het bruist van de ideeën!

Het meetlint schuin over de bak geeft de scheidingswand aan die ik nog moet gaan plaatsen. De scheidingswand schermt het schaduwstation af en zorgt voor gerichte kijklijnen op de baan. Het wordt gewoon een dunne multiplex plaat, net als de achterwand.

Afbeelding

Eerste proefpassing van de 'midden bak'. Hier komt veel bewegende scenery in de vorm van een spoorwegovergang met Marechaussee beveiliging, open en dichtslaande hekwerken en vooral veel heide en bossages waar de trein doorheen moet ploeteren...
Ook zie je rechts de eerste mockups van gebouwen. Hier stond een woonhuis (Artitec) en enkele barakken. Ik heb mijn oog laten vallen op de barakken van DM-toys, maar ben nog niet helemaal zeker.
Het gele meetlint geeft de achterplaat aan. Deze komt tegen de poten aan, zodat hierachter de electronica aangebracht kan worden. Onder de baan gaat dat moeilijk i.v.m. de schuimplaat-constructie.

Afbeelding

De eerste proefopstelling op de meest rechter module van de drie. Hier ligt de spoorwaaier van het geniekamp zelf. Elk uiteinde kende een gebouw en stootblok. Er was geen verhoogde kopse of zijlading mogelijk. Ik denk dat ik ga smokkelen en die er wel bij eentje ga maken. Ook zie je de mockups van de grote loodsen die hier parallel aan het meest zuidelijke opstelspoor stonden.
Elk spoor heeft een minimale lengte van 50 cm. effectief. Dus er kunnen mooie, maar korte goederentreinen op staan.

Afbeelding

Proefpassen van een van de combinaties die erop komt te rijden. Deze Benelux mat '57 is in 1989 gebruikt als oefenobject voor de ordetroepen. Tevens is het mijn lievelingstrein, dus die moet zeker een plaatsje krijgen. De werkelijke combinatie was een NS 2400 met plan E, koppelwagen, Mat '57, koppelwagen, mat '57, koppelwagen en plan E. In model ruim 85 cm trein, dus dat gaat niet passen helaas. Ik haal dus wat koppelwagens er tussenuit denk ik.

Afbeelding

Na al het proefpassen, de eerste sporen ook op lengte gebracht en netjes aangelegd. Ze liggen nog los, maar dit geeft wel een beter inzicht in hoe het nu werkelijk wordt. Doel is om de sporen speels te plaatsen en niet gelijk aan de module randen. Veel wordt bepaald door de hoek van de scenery sporen op de linker modulebak en de lengte van het 'heide' spoor tussen hoofdbaan en kamp Rijen. Dat moet ik allemaal nog op maat maken.
De op maat gemaakte sporen hier zijn allen 55+ cm geworden in elk geval! Ook de mockups liggen op de 'vaste' plaatsen. Zij staan allen onder een bepaalde hoek aan het spoor in de originele tekeningen. Dat wordt op de baan natuurlijk ook gedaan.

Afbeelding

Op de middelste module ligt het wissel zo'n 10 cm uit de kant van de modulebak rand. Hier komt de ingang van kamp Rijen voor het wegvervoer. Daardoor wordt het stuk door de heide jammer genoeg maar zo'n 40 cm. Maar de concessie is nodig, omdat anders het kamp zelf niet mooi uit de verf gaat komen. In deze opstelling is er helaas ook geen ruimte voor MCC, maar misschien is dat geen gemis, als het echt om de treinen draait...

Morgen met alle paasverplichtingen waarschijnlijk geen ruimte om te bouwen. Hoop stiekem van wel, want als de sporen liggen, kan ik gelijk beginnen met aansluiten en aanleggen van de electra en gaan testrijden...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Plaats reactie