[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Mooie voortgang met dit warme weer!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen dagen in een heus Frans Chateau mogen verblijven ivm een bruiloft. Dus lagen de bouwwerkzaamheden even stil. Gisteren eindelijk m'n gepieker over hoe de achterplaat op de derde bak te bevestigen, doorbroken en aan de slag gegaan!

Afbeelding

Met behulp van lomp lange schroeven zitten de hoeken nu toch vast in hout. Ze moesten daarvoor wel door 45mm dik schuim heen wat vrij vlot beschadigd als je er een scherpe schroef doorheen wil draaien. (of ik was te lomp ;) )

Afbeelding

De hoek die de achterwand maakt op deze bak is wat ongelukkig om vast te kunnen zetten. Een combinatie van houtlijm en schroeven leverde niet het juiste resultaat. De boel 'afkitten' wel. Met behulp van hot glue zitten de 2 delen nu muurvast...

Afbeelding

De achtergrondfoto is ook geplaatst...

Afbeelding

Alleen voor de doorgang moet ik nog wat verzinnen. Nu kijk je wel echt in een 'gat' Mogelijk dat dit straks allemaal al mee valt als de bovenleiding is gespannen en aangebracht, maar voor nu oogt het niet heel mooi. Misschien maak ik erachter nog een plaatje met wat restdelen van de achtergrond foto, zodat je niet 'de diepte' in kunt kijken...

Nu de discipline gaan vinden om draadjes te solderen en aan te gaan sluiten... Zucht...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door martindomburg »

Even helpen als Ubersturmbahn electro voorzitser von der spoorsjtaaf commando's: EN NU HEEL.DONDERS RAP DIE SOLDEERBOUT AAN HET WERK ZETTEN, IK HOOR GEEN TIN SISSEN VERDOMME!!!!!

und, helpt het een beetje?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Te laat :p was al klaar. Alleen de Servo's nog plaatsen en inregelen. Dan kunnen de wissels op deze bak ook bereden worden. Foto's volgen nog...


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door martindomburg »

Mooi doan jung :p


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Heb je laatste updates even zitten bekijken en ben zeer benieuwd hoe je die doorgang gaat wegwerken in de scenery.
Dat lijkt me een hele uitdaging worden maar ik l(we) laat me verrassen.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hube »

Volgens mij heet dat “camoufleren” in het betreffende vakjargon.
Het is en wordt een hele mooi diorama. Ik volg het met veel belangstelling en plezier.
De oplossing voor het “gat” dat komt er wel.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

@bob vermeulen Dat gat ga ik inderdaad nog mooi camoufleren. Eerst moet alles technisch in orde zijn, dus is het nu alom aanwezig. Hoe ik het precies aan ga pakken, ga ik de komende week laten zien, heb een aantal ideeën. Als het goed is, gaat de bovenleiding en de plaatsing van de portalen straks al heel veel doen.

Bouwupdate:

Kleine primeur vanavond! Na gisteren een hele dag (10u - 21u) bezig geweest te zijn met de bedrading van de laatste module (en dus ook de middelste en rechter, want de nieuwe draden moesten natuurlijk wel doorgevoerd worden), was het vanavond tijd om test te rijden. Uiteraard 2 draden vergeten aan te sluiten, dus eerst wilde het allemaal niet. De wissel in Gilze Vijf Eiken - Aansluiting was nu namelijk niet gevoed. Dus de treinen liepen daar stuk. Gelukkig zitten alle electronische componenen op 1 module en hoefde ik niet nog draden aan stekkers te gaan zetten. Dus in 5 minuten was het opgelost. En... Reden de locs probleemloos over Gilze Vijf Eiken Aansluiting van en naar kamp Rijen.

Even wat plaatjes:

Afbeelding

secties en blokken bepaald en naast de sporen beschreven. Lengtes en bloknamen schrijf ik er gewoonweg naast. Met verf verdwijnt dat straks allemaal weer en het scheelt onthoud werk. Daarna met de dremel doorgeslepen...

Afbeelding

Voor de scenery alle basiskleuren al aangebracht. Binnenkort maar eens met de greenkeeper aan de slag...

Afbeelding

Deze modulebak heeft tot op heden de minste draden. Hij bevat dan ook slechts 2 blokken en een korte wisselstraat. Al bij al heb ik toch nog zo'n 25 draden moeten solderen en weg mogen werken. Servo's moeten er nog onder, ik ontdekte dat ik geen schroeven meer heb om printplaten te bevestigen onder de bak, dus de SPR04R kon niet geplaatst worden. De wissels doen het nu dus met de hand. De benodigde relais zijn al wel aangesloten namelijk, dus rijden kan gewoon...

Afbeelding

Beetje matige foto, maar het is inmiddels al later op de avond. Boven de laptop zie je een extra geplaatste blokkaart (zonder zwarte cijfers), hierop zitten de blokken van de laatste module. Rechtsboven zie je de relaiskaart waarvan nu alle relais in gebruik zijn. Rechtsonder de OC32, die, zoals je kunt zien, nog wel wat draden kan hebben. Gelukkig, want op zowel de middelste als deze laatste (linker) module moet nog een en ander qua scenery komen...

Goed, nadat alles was aangesloten, kwam het treinverkeer vlot op gang...

Afbeelding

De Railion 6416 loopt als LLT terug richting Tilburg Goederen vanaf Gilze Vijf Eiken Aansluiting...

Afbeelding

Afbeelding

Daarna komt de 6408, eveneens van Railion, voorbij met een afvaltrein aan de haak. Het vreemde is wel dat hij afremt...

Afbeelding

De rangeerder legt het wissel op Gilze Vijf Eiken Aansluiting om en de trein duwt de drie wagens tellende trein langzaam richting kamp Rijen.
Wat raar, wat moet een afvaltrein nou bij defensie?

Afbeelding

Jup de wagens staan echt binnen de poorten van het defensie terrein, wat zouden zij ermee moeten?

Afbeelding

Dichterbij komen lukte niet, vooralsnog is er niets te zien rond de wagens...

Afbeelding

Ook met de drone vond ik geen aanwijzingen waarom deze wagens nu hier staan. Ach er zijn vanaf hier wel vreemdere transporten op pad gegaan...

(binnenkort filmpjes hopelijk, maar ik ga eerst de scenery op bak 3 aanpakken en de doorgang in de achterwand dus camoufleren!)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag weer eens een dagje vrij en een dag aan mezelf. Dus lekker knutselen! Doel is om het basisgroen rondom Gzva af te krijgen, evenals de poort die dit korte lijntje afsluit van de hoofdbaan. Zo mogelijk ook de bovenleidingportalen plaatsen etc. etc. Kortom, een lijst aan klusjes.
Tijdens het knutselen verschillende foto's gemaakt;

Afbeelding

Gzva voordat ik begon met knutselen...

Afbeelding

Als eerste aan de slag met de afrastering tussen de hoofdbaan en het Kleine Vospad. Ook hier heb ik het als zandpad uitgevoerd. Het hek bij Gzva kan helaas niet automatisch open en dicht. Had er niet genoeg ruimte voor en zo op de rand van de modulebak vind ik het te kwetsbaar. Zeker wanneer ik naar beurzen ga, verwacht ik af en toe transportschades, dus dan maar een openstaand hek...

Afbeelding

Eerst passen of de funderingen (luciferhoutjes, geverfd met REVELL 394 betongrijs) kloppen onder het hekwerk. Het hekwerk zelf is een aangepaste versie van een Ndetail.de geëtst hekwerk. Die vind je hier: Ndetail.de hekwerk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan allerlei kleine details, zoals relaiskasten, telefoonpaal en andere paaltjes voor de afrastering straks. Dit doe ik al voordat ik met groen ga strooien, zodat een en ander straks mooi in elkaar overgaat. De schakelkasten en telefoonpaal komen uit een ARTITEC setje...

Afbeelding

Met behulp van Olba superlijm gel het hekwerk geplaatst. Ditmaal staat het dus wel open...

Afbeelding

Eindresultaat. Het mag er al zijn. Straks met groen zal het er nog aantrekkelijker uit komen te zien hoop ik...

Afbeelding

Nu ik toch lekker met details bezig ben, maar gelijk de bovenleidingportalen van 3DBuilder geplaatst. Hij heeft een set Brabantse Bogen ontworpen. Deze heb ik al in gebruik op mijn vaste baan en nu dus ook op mijn beursbaan. Ze zijn gemonteerd op M4 boutjes met ronde kop. De koppen zijn geverfd en dienen nu als ronde sokkel. Als dat niet passend is, kun je van DAS klei ook nog andere sokkels boetseren natuurlijk.
Door deze portalen weet je meteen dat je in het Brabantse vertoefd. Geeft een toffe sfeer af!

Afbeelding

Daarna met de RTS Greenkeeper 35Kv aan de slag. Hier is de groene grassprieten bom zojuist ontploft. Even laten drogen en dan stofzuiger eroverheen. De groentinten komen uiteraard met de aangrenzende module overeen. Daarom staat die er ook naast, als referentie...

Afbeelding

Ook het dijkje tussen de Curver en de spoorlijn aangekleed. Er staan 3 'draadbomen' op, soort wilgjes. Dit is dichterlijke vrijheid, de boompjes die er eigenlijk op stonden in 1:1 vond ik niet mooi genoeg...

Afbeelding

Groene woestenij...

Afbeelding

In dat groen komt de poort wel mooi uit. Boompjes en bossages volgen later...

Afbeelding

Na stofzuigen zien we de deplorabele staat van het stamlijntje richting Oosterhout Vijf Eiken. Ondanks dat in dit tijdperk (IV-V) er bijna dagelijks nog zware treinen overheen gingen, is op foto's uit de 1:1 situatie uit die tijd toch al veel groen en vegetatie te zien tussen en naast de spoorstaven. Hier dat na proberen te maken...

Afbeelding

Zichtlijn onder de portalen door over de hoofdbaan. Hier rijdt veel treinverkeer en komt de sproeitrein wel, dus geen groen tussen de rails...

Afbeelding

Links de nieuw begroende module, rechts de middelste module met de hei en bosgrond. De kleuren lopen mooi in elkaar over...

Afbeelding

Nogmaals het hekwerk op Gzva... (Uiteraard gaan straks de modules passend tegen elkaar, zal dan nog meer foto's maken. Nu ziet het er raar uit met die opening en niet aansluitende railsen...)

Afbeelding

Ook het spoordijkje en het Curver spoortje van groen voozien. De dijk heb ik eerst met strooiseltjes en matten van Heki Flör bekleed, daarna de open plekken voorzien van gras mbv de RTS Greenkeeper. Het wegdek is voorzien van een Alabastine basis en geverfd met NOCH verf voor wegen...

Afbeelding

Detailopname van het groen in het Curver spoortje...

Afbeelding

De 'Curverzijde' van de dijk, ook voorzien van verschillende bossages (Heki Flör) en strooiseltjes, als ook gras natuurlijk...

Afbeelding

Totaaloverzicht hoe eerder vanmiddag de module erbij stond. Het lege gebied links gaat straks de fabriekshal van de Curver huisvesten. Hiervoor maak ik in sketch-up een tekening die dan via een bevriende forumgenoot omgezet gaat worden in styreen onderdelen uit de plotter...

Afbeelding

Om het Curver spoortje af te maken een stootblok geplaatst. 1 Poot ontbreekt, die brak af en sprong weg, ik ga daar nog iets voor terugzetten. Hoewel dit er ook wel ok uitziet eigenlijk. In de verte een oud NS karretje wat ik ooit bij H@NS meenam uit zijn rommelbak om op te oefenen met wheateren. Nu staat hij voor eeuwig naast de Curver te wachten om gelost te worden.
Overigens is ook dit dichterlijke vrijheid, sinds 1979 lag er al geen wissel meer richting het terrein van de Curver in Rijen. Ook daarvoor is er nagenoeg geen treinverkeer geweest. Het aansluitend wissel heeft er nog geen 10 jaar ingezeten. Ik vond wel dat er een wagon mocht staan, dus ik doe alsof het wissel er nog wel is...

Afbeelding

Proefpassen van de bovenleidingsportalen met behulp van de mat '64 (TRAWOS op basis van de Fleischmann 7430)...

Afbeelding

De bovenleidingsdraden zijn van 0,3mm messingdraad. Matzwart gespoten met verf van de ACTION...

Afbeelding

Afbeelding

De uitligger zit vastgesoldeerd aan de rijdraad. De hangdraden worden gelijmd op de portalen. Om te zorgen dat de lijm kan hechten, heb ik kleine lijmklemmen aan de hangdraad gehangen. Het dubbel uitvoeren van de rijdraad heb ik geprobeerd, echter werd dat te grof. Dus dan maar de 'modelbaan-oplossing' en dus maar 1 draad...

Afbeelding

Van bovenaf is de draad moeilijk waar te nemen. Hij hangt overigens tussen de spoorstaven, maar de hoek van de foto is wat ongelukkig...

Afbeelding

Op deze foto is de waslijn alom aanwezig. Toch eens kijken of ik dunner messingprofiel kan vinden. Of met koperdraad aan de slag. Later vandaag eens proberen...

Afbeelding

Zo valt het dan wel weer mee. Inmiddels een rolletje messingdraad hier gevonden, dat is vele malen dunner. Vanavond eens kijken of ik daar rijdraden van kan maken mét dubbele uitvoering en de juiste hangdraden enzo...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hube »

Dat ziet er geweldig uit. U zijd een professional.....

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Spoor010 »

Hoi Alwin,

Erg leuk gemaakt zo die aftakking.
Nu is het ook echt een aftakking en niet zomaar een "los" spoortje.

Groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Dank mannen.

Vanavond nog even verder gestoeid met de rijdraad voor de bovenleiding. Een mooi detail op de baan, maar het stelt me wel voor een aantal problemen.
Zo vind ik het eerste probeersel uit 0,3 messingdraad veel te grof eigenlijk en bovenal te eentonig. Er zitten zoveel details in die wirwar van kabels boven de spoorbaan, ik wil echt proberen die na te bootsen.
Met behulp van messingdraad een en ander qua detaillering aan kunnen brengen, maar hier loop ik tegen het probleem aan dat de draad niet heel strak blijft staan... Kijkt en oordeel zelf:

Afbeelding

Op een plankje van resthout een paar schroeven ingedraaid om de draad langs af te spannen. Dat vergemakkelijkt het solderen aanzienlijk...

Afbeelding

Met een spuitbus ACTION verf, de draden mat zwart gespoten...

Afbeelding

Ophangen van de draad. Op de voorgrond de veel stuggere, maar ook grovere 0,3mm draad van eerder vandaag...

Afbeelding

De versie met messingdraad is met een dubbele rijdraad uitgevoerd. Het verschil in dikte is goed te zien op deze foto...

Afbeelding

Aan de schaduwstationzijde span ik de messingdraad af met behulp van deze schroeven. Hier soldeer ik vervolgens de draad op vast...

Afbeelding

Detail wat in de messingdraad variant wel mogelijk is en in de 0,3 mm variant niet...

Afbeelding

Een gewone pantograaf duwt de messingdraad echter gewoon weg/omhoog...

Afbeelding

Waar hij tegen de 0,3mm versie amper beweging erin krijgt...

Afbeelding

Afspannen en nog maals proberen met de messing rijdraad op nieuwe punten vast gesoldeerd aan de uitleggers, maakt het resultaat wel iets beter...

Afbeelding

Ik weet het nog niet... Ik neig toch naar de messingdraad variant. Morgen proberen de andere eens te maken en op te hangen, kijken of dat dat een beetje wilt smoelen. Er komen geen treinen met panto's tegen de draad te rijden, maar zoals gesteld, de bovenleiding is een onmisbaar detail...
Vind hier zojuist ook nog afspaninrichtingen van Sommerfeldt, misschien kan ik daar ook nog wat mee bereiken. Wat vinden jullie?

Welke variant zouden jullie gebruiken? De detailloze, grove 0,3mm messingdraad, of de gedetailleerde, maar minder strakke messingdraad variant?

Morgen weer een dag!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Spoor010 »

Hoi Alwin,

Je kan natuurlijk ook de dikke variant gebruiken in combinatie met de details van de dunne variant .
Dan is het wat steviger en kun je toch de details aanbrengen die jij zo leuk vind.
En misschien net een iets andere kleur gebruiken dan zwart.
Mogelijk valt de "te dikke" draad dan iets minder op.

Groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door WilcoV »

waar je ook nog aan kan denken is het 'blokkeren' van je stroomafnemers op een hoogte net vrij van de rijdraad. Dit kan door een klein vis of nijlondraadje of door een klein blokje onder de stroomafnemer. Over dat blokkeren met een klein blokje onder de panto heb ik eens wat tips gezien en er is ergens zelfs een bedrijfje dat ze voor H0 maakt, maar dat zou bij N op dezelfde wijze kunnen. Het principe is dat je een soort blokje aanbrengt onder de pantograaf. Door de dikte van het blokje bepaal je hoe hoog de panto op kan staan. Kan het zelf niet meer terugvinden op internet, maar misschien heeft iemand er voorbeelden van.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door rjvanhouten »

WilcoV schreef: 09 aug 2019 10:01 Kan het zelf niet meer terugvinden op internet, maar misschien heeft iemand er voorbeelden van.
Zie DIT forumbericht.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Ipio
Berichten: 456
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Ipio »

Alwin,

Je kan ook het RealFlex systeem van N-train nemen voor je bovenleiding.
Een rol kunstofdraad met hangertjes dan kan je zelf je bovenleiding maken.
Zie bericht van "modelbouwer V" op 11 april j.l. over Gbf Unterhaltung-Oben.

Groet,
Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Ad_M »

Ik vind het dapper hoor, ik heb hier ook heel lang naar zitten kijken om dit netjes te doen
Mijn oplossing om het "strak" (zo ver mogelijk) te kunnen doen is om aan de onderkant 2x rag dun verenstaal te gebruiken en daarop koper (spoelen) draad
En dan de bovenkant afspannen, het is wel ERG gevoelig, maar niet geschikt voor een beurs baan

Succes Hoontje, je doet het toch maar!!!!

Mvg,
Ad_M


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Dank jullie wel voor alle tips. Dat N-train systeem had ik al een keer bekeken, wat me tegenstond was dat de panto's niet echt tegen de draad konden, daarom dat ik deze zelfbouw oplossing bedacht heb. Doch, de combinatie met hun rijdraad heb ik dan weer niet uitgeprobeerd. Toch eens een rolletje gaan bestellen voor de hoofdbaan... Daar mag ik nog zo'n 12 meter overspannen... >jeej<

Groetjes,


Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Na al het bovenleidinggedoe gisteren, vandaag weer even lekker onbezorgd met groenzooi en details aan de slag. Het wordt echter en echter zo!

Afbeelding

Eerst een nieuwe voorraad bomen gemaakt van zeeschuim uit de NOCH pakketten...

Afbeelding

Met de aansluitende module op veilige afstand ernaast, mooi de punt van het bosgebied aan kunnen kleden...

Afbeelding

Doorkijkje vanaf de dijk bij de Curver richting Gzva...

Daarna was het tijd voor nog wat kleine details, zoals seinen en borden. Via een aanbieding hier op het forum enkele weken geleden, kon ik een ARTITEC bouwpakketje met telefoonkast, schakelkasten en kennelijk dus ook onderstaande borden, overnemen. De rest van het bouwpakket gaat naar de vaste baan, maar onderstaande borden sieren vanaf nu de Gzva...

Afbeelding

Priegelen...

Afbeelding

De borden worden in elkaar geplakt en daarna voorzien van een kleurtje...

Afbeelding

Alle borden op maat gesneden...

Afbeelding

Klein drupje houtlijm en het geheel ziet er zo uit...

Afbeelding

Het 'einde ATB en bovenleiding gebied' bord geplaatst net voor de poort van Gzva...

Afbeelding

Het S-bord met opdrachtbord eronder, wanneer de treinen van Gzva de hoofdbaan op willen, zullen zij met de TR contact moeten opnemen. De telefoon staat een eind lopen verderop...

Afbeelding

En een totaaloverzichtje van de werken van vandaag. Deze hoek van de module is nu qua scenery helemaal aangekleed. Zag op de foto wel dat het Einde ATB bord nog een veegje verf nodig heeft achterop. Dus dat ga ik nog even doen en dan weer onder de bakken om de laatste techniek aan te sluiten, zoals de wissels...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7363
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Krab »

Ziet er goed uit Alwin ,
je zou de "tunnel' donker kunnen maken zodat je daar geen doorkijk meer heb ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Ha Sjaak, jup de doorkijk moet nog verholpen worden. Ga hem wat aankleden. Maar eerst moet de bovenleiding dan af zijn en bevestigd. Ook wil ik ff kijken wat er nodig is qua afscherming als straks alle gebouwen erop staan. Kortom, eerst nog tal van andere klussen, voordat ik hiermee verder kan. Maar dat houdt het leuk!

Groetjes

Hoontje



garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door garco »

Hee mooi dat die borden gebruikt worden!! :lol:


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Ja ja, dat had ik beloofd hé @garco De rest wordt ook nog gebruikt, maar dan op mijn grote baan en die ligt tot deze baan 'klaar' is, helemaal stil.

Bouwupdate:

Deze week is het werkende leven weer begonnen en dus is de woensdag-knutsel&studiedag ook van kracht. Na de nodige studie (binnenkort weer toetsen voor de opleiding) vandaag lekker kunnen freubelen. Op het programma stonden het MCC traject opnieuw testen en daarna van een kleurtje voorzien en de aanleg van de overweg in de Oosterhoutseweg én de toegangspoorten van Kamp Rijen...

Afbeelding

Eerst is het wegdek van de Oosterhoutseweg (in 1:160) voorzien van vers asfalt...

Afbeelding

In de spoorwegovergang lagen 2 betonblokken. Omdat de zelfgemaakte kartonnen varianten niet werkte, met Alabastine en betonverf deze versies gemaakt. Dat werkt wel...

Afbeelding

Nadat het wegdek gedroogd en van meerdere lagen was voorzien, heb ik de boel afgeplakt . De bedoeling is om zo strakke belijning te krijgen...

Afbeelding

Meerdere lagen witte verf worden aangebracht. Natuurlijk nadat de eerste laag gedroogd is, dan de tweede, dan drogen, de derde... etc. In totaal zitten er 5 lagen op...

Afbeelding

Als de tape verwijderd is, en het wegdek wat toch hier en daar losliet (stuk ongeduld!) bijgewerkt is, is dit het resultaat. Natuurlijk moet alles nog verouderd worden en komen er nog bermen etc. Dan zal het een mindere speelgoed look krijgen... (Hoop ik)

Afbeelding

Met behulp van lijmklemmen worden kleine onderdelen vastgehouden totdat de superlijm droog is. De poort staat in een messing buisje wat op zijn beurt is verlijmd in de servokop...

Afbeelding

2e poort wordt geplaatst. Eveneens met een lijmklem weer om hem op zijn plaats te houden, zolang de lijm droogt...

Afbeelding

De agent sluit de weg af...

Afbeelding

De lok wilt het terrein al oprijden, maar de poorten zijn nog niet goed vastgezet, dus ze blijven gesloten...



Later op de avond was er dan toch succes! De poorten kunnen open en dicht! Klik op de foto hierboven voor een filmpje ervan.

Afbeelding

Overzicht van de huidige situatie...

Afbeelding

Totaaloverzicht van deze module. Er moet nog behoorlijk wat gebeuren voordat deze klaar is...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Alro »

Mooi hoor Hoon, al die actie.
Komt die marechaussee nog in wachtershuisje of gaat ie langs de weg konijnen tegenhouden? :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Wachters huisjes stonden er niet. Hij krijgt een boom om onder/achter te schuilen ;)


Plaats reactie