Bosweg Industrie (NL III-IV)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
erik-n-fan

Bosweg Industrie (NL III-IV)

Bericht door erik-n-fan » 20 apr 2019 19:07

Een fictief industrieterrein in Nederland periode III-IV. Wat artistieke vrijheid qua bebouwing, bediening en materieel. In totaal 5 aansluitingen 1 aankomst en vertrekspoor met 2 omloopmogelijkheden. Peco code 55.

Ik wil met multimaus (Loks: 3 stuks), DR5000 centrale en fysiek bedieningspaneel (wissels: 9 stuks) werken.

Per aansluiting 1,2 of 3 wagons te plaatsen met Dapol EasyShunt koppelingen icm magneet.

Ik wil zo alle facetten van de hobby bundelen in een “klein” project muv automatische treinenloop.

2 modules 75cm x 30cm en 1 module als schaduwstation/ opstelsporen.

De eerste proefbediening door de NS 2207 van het laad/los platform heeft heden plaatsgevonden! De ballast is nog nat en hagelnieuw! Een impressie:

Afbeelding

Na het laad/los platform zal er gewerkt worden aan de aansluitingen van:
  • Fabriek Bakker NV (varierend verkeer)
  • Achzo (tankoverslag)
  • Van Gendt & Loods (stukgoederen overslag - vooral GS bediening)
  • Fima Hijsem (zwaar/bijzonder open vervoer icm portaalkraan overslag)

Laurence

Re: Bosweg Industrie (NL III-IV)

Bericht door Laurence » 20 apr 2019 19:32

Lekker bezig weer, ziet er goed uit! :)

Hoontje

Bericht door Hoontje » 20 apr 2019 22:17

Dat is veelbelovend! Ik ga volgen.
Ben vooral ook benieuwd naar je bevindingen met de DAPOL shunting techniek. Zit er zelf ook naar te kijken...

Groetjes,

Hoontje

Onderwerp starter
erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan » 21 apr 2019 14:31

Eerste paasdag 2019. Tijd voor eitjes, familie, zon en ... hobby!

Om te voorkomen dat deze modules strak als een biljart tafel worden:

Sleuf / geul / sloot enz
De basis is XPS dus met een mesje, vijl, rasp, of zelfs (hele) stevige druk van de vinger is de diepte in gaan niet zo'n probleem.

Heuvel
Om snel een realistische heuvel / verhoging te maken heb ik ooit een tip van Laurence gehad. Gebruik van klei (DAS-klei) en vastlijmen met houtlijm.

Afbeelding

Hoe heuvel gemaakt
Ik maak op een plastic ondergrond (boterhamzakje in dit geval) de vorm zoals me die aanstaat. Pas hem op de plek waar hij moet komen / pas hem nog aan qua profiel. Als dat bevalt, houtlijm op de ondergrond, heuvel van het plastic af en plaatsen op z'n plek. De klei blijft aanpasbaar ook door hem nog wat nat te maken. Maar hij glijdt wel weg over de houtlijm dus vandaar vorm ik hem voor zodat ik alleen de laatste details op de plek hoef te doen.
Dit werkt eenvoudig en heel snel.

Afbeelding

Onderwerp starter
erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan » 21 apr 2019 19:46

@Hoontje, 1 beperking voor de Dapol koppelingen icm Peco code 55 rail is al dat niet alle wagons zomaar aan te passen zijn. De hoogte van de koppeling is soms te laag bij een aantal Hobbytrain wagons van me. Dan blijft de koppeling dus steken op een wisseltong bij de eerste de beste wissel. Beetje teleurstellend.
Fleischmann, Brawa, Trix lijken beter te gaan - hoewel ik nu ook een Brawa model heb dat de koppeling te laag heeft. Oplossingen hiervoor ben ik nog niet gaan zoeken.

Ik moet wel opschieten met deze modules want zojuist NS 2412 gespot onderweg met ketelwagons. Maar de Achzo aansluiting laat nog wel even op zich wachtten!
Deze foto heb ik in buitenlicht/zonlicht gemaakt op het rangeerdiorama met een losse bomenrij op de achtergrond. Zonlicht zorgt voor erg mooi effect vind ik zelf!

Afbeelding

Hoontje

Bericht door Hoontje » 21 apr 2019 20:47

Helder, dank.

Onderwerp starter
erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan » 25 apr 2019 16:38

Shapeways-wat-een-priegelwerk-dagje.

Stootjukken en wisselstellers van een laagje verf voorzien.

Afbeelding

maarten

Bericht door maarten » 25 apr 2019 19:51

Ziet er strak uit!

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Hoontje

Bericht door Hoontje » 25 apr 2019 20:07

Hahaha geweldig! Heb hier exact dezelfde sets in de grondverf gezet zojuist. Vind ze erg mooi! Je hebt ze ook mooi geschilderd. Ziet er prima uit. Ben benieuwd hoe het staat als ze geplaatst zijn!

Groetjes,

Hoontje

Onderwerp starter
erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan » 05 mei 2019 18:43

Bouwupdate: Poortgebouw

De firma Bakker zal bestaan uit een poortgebouw en de fabriekshal. Deze omkaderen een plein met laad/los ruimte voor een paar wagons.

Om niet exact dezelfde kleine klusjes te doen als @Hoontje heb ik mijn tanden daarom gezet in het afbouwen van het Poortgebouw van Markenburg. Wat een tijdrovende klus is dat toch zo'n bouwpakket. Het resultaat mag er wel zijn! Preisertje voor het raam kijkend over het plein, 2 SMD ledjes op de bovenverdieping (benedenverdieping volgt tzt - want daar kan ik altijd nog bij.

Man man man ... het is een hobby... het hoort tijd te kosten... het is een hobby... het hoort.... enz enz enz...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De schade aan de bakstenen is bij dit bouwpakket beperkt gebleven. Ik heb het grondig voorbehandeld met transparante lak. Dit doet wonderen voor de duurzaamheid. De plekken met schade was mijn eigen serieuze onhandigheid met een metalen pincet.

Raampjes zijn soms (gedeeltelijk) afgeplakt met scotch tape wat mooi vaag transparant is alsof het gebouw licht geblindeerd is. Ik had geen zin om een extreem gedetailleerd interieur te maken en wilde toch verlichting plaatsen.

Afbeelding

Plaats reactie