N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu zo sep 23, 2018 21:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cirkelbaantje Rocks' end
BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 12:42 

Het duurt nog even voordat ik aan mijn baan op zolder kan gaan beginnen. Van het weekend kreeg ik ineens een idee om een cirkelbaantje te maken om in de kerstboom te hangen. Leuk als decoratie en een leuke vingeroefening om boompjes te maken, te ballasten, mini-rotsen maken, begrassen, etc. Het idee was 2 halve cirkels te maken en die dan in de boom te koppelen zodat het treintje daadwerkelijk in en om de boom z’n rondjes kon maken. Maar met een 2 jarige in huis die gek is op treintjes vond moeder de vrouw dat niet zo’n strak plan, visioenen van in de boom klimmende peuters en zo. Aangezien ik toch wel gehecht ben aan mijn materieel vond ik dat ook een wat te groot risico.

Maar het blijft een leuk idee dus ik ga het nog steeds uitvoeren. Alleen hang ik het dan niet in de boom maar aan een paar draadjes aan het plafond. Peuter-proof dus. ;) Voor mezelf wat makelijker omdat het daardoor ook niet deelbaar hoeft te zijn. Het wordt nu ook een volle cirkel zonder gat in het midden. In het midden komt een berg, hierachter verdwijnt het treintje steeds.

Aan de ene helft komt een ministationnetje in een sneeuwlandschap, aan de andere kant is het dan geen winter en daar moet een brug komen of iets dergelijks. De 2 wereldjes worden dan door een tunnelportaaltje van elkaar gescheiden. Ik gebruik R1 bochtjes dus het geheel wordt lekker klein, een schijf met een diameter van ongeveer 45 cm. Uiteraard moeten er ook voldoende lampjes e.d. komen om een beetje een romantische sfeer te creeeren.

Als materieel ga ik inzetten een stoomlocomotief die ik jaren geleden als nieuw op een beurs heb gekocht voor 130 gulden destijds. Het is een Belgische 8/1, de Arnold 2516. Even gegoogled en het schijnt een verzamelaarsobject te zijn, er zijn er maar 350 van gemaakt destijds (1992) door Arnold. Het broertje er van, de 2517, is in veel grotere getalen gemaakt maar is minder correct, de gele biezen op de ketel ontbreken en verf op de drijfstangen is dan zwart in plaats van rood. Grappig om dat nu te lezen, maar ik vond (en vind) het gewoon een leuke loc. Als wagonnetjes ben ik eigenlijk nog op zoek naar een paar goedkope Beijerse platformwagonnetjes (zie ook http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=28&t=2287). De wagenstellen die ik voor mijn museumlijntje in wil gaan zetten zijn 4 assers en veel te groot voor dit projectje (zie foto).

Afbeelding

Gezien de winterse taferelen die men momenteel voorspelt had ik dit weekend helaas wat anders te doen (garage uitmesten zodat de auto weer naar binnen kan). Hopelijk kan ik komende week los gaan en er aan beginnen, voor je het weet is het kerst!

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Profiel  

Berichttitel: Re: Kerst-cirkelbaantje
BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 17:56 

heej daar zat ik ook al aan te denken dit weekend.heb nog wel wat stoomlocjes, maar als je geen pasagier wagons hebt, is mischien een kleinegoederentrein leuk? kerstbomen vervoer ofzo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 10:22 

Dat is inderdaad ook wel een goed idee, misschien nog een platte wagen met een arreslee erop. :D

Straks nog even een update posten..

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 21:47 

Gisteravond eindelijk even een uurtje vrij kunnen maken:
- met touwtje en spijker een cirkel uitgezet (doorsnede ca. 45 cm)
- uitgezaagd met decoupeerzaag
- met schuurpapier en vijl cirkel iets netter gemaakt
- voeding kwijt van zelfbouw piepschuimsnijder :evil:, toch eens die zolder opruimen :oops:
- met lang stanleymes piepschuim uitgesneden (gaat net zo makkelijk eigenlijk)
- met schuurpapiertje randjes bijgewerkt
- de ongewenste uiterst duurzame kunstsneeuw opgeruimd met stofzuiger
- 2 schijven (ieder 4 cm dik) met montagekit op elkaar geplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan ik niet meer verder helaas. Morgen (papadag) eens kijken of ik de lokale treinenboer kan bezoeken voor een (erg) klein stationnetje, een brug in R1, tunnelportaaltjes en misschien een paar kleine huisjes. Dan kan ik een definitieve indeling maken en ravijn(tje) en bergen gaan aanbrengen. Ook nog even nadenken over de railsbedding.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 26, 2010 22:20 

Vandaag lekker geshopt. Een paar huisjes, stationnetje, perronrand, tunnelportaaltje, sneeuw, bedding en daarnaast nog 100 sparretjes voor 18 euries. Tja, daar moet je aardig wat boompjes voor draaien...

Afbeelding

Wat dus niet gelukt is, is de brug in R1. :( Eens kijken hoe we dat gaan tackelen. Tevens maar 2 portaaltjes (ipv 4) kunnen scoren, daar moet ik ook nog wat op verzinnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 26, 2010 22:45 

Hoi Maarten,

Ben benieuwd hoe die sneeuw van dat pakje er straks uit gaat zien. Ben zelf bezig geweest met (eerst spachtelputch, deze was te grof) structuursneeuw van noch (61164), deze is kant en klaar in een potje, en ben er erg tevreden over, vind het er super uitzien.

Groeten,

Arno

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 28, 2010 13:06 

Maarten,

Leuke bouwpakketjes van Auhagen, dat stationnetje heb laatst ook gekocht voor mijn winterbaantje. Ze hebben ook 2 setje met ieder 2 huisjes, deze heb ik ook. Vind het alleen jammer dat ze er geen kerkje bij hebben, heb er dus maar eentje van Kibri besteld. Ook "Burg Lauterstein" staat in bestelling. Die boerderij vind ik ook erg leuk, als ik daar nog een plekje voor vrij heb wil ik ook gaan bestellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 28, 2010 22:16 

Eigenlijk had ik er ook wel een kerkje bij willen hebben, maar helaas heb ik daarvoor te weinig plaats. Een soort dorpspleintje wilde ik ook maken, ben benieuwd of dat gaat passen.

Vandaag nog wel een brug kunnen scoren. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 29, 2010 00:12 

word interressant, komt die baan nu voor de kerstboom? of de boom in het midden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 29, 2010 15:27 

Het eerste idee was om het baan halverwege de boom ergens om de stam te laten rijden. Ivm het enthousiasme van mijn 2-jarig zoontje voor treintjes heb ik besloten dit maar niet te doen. Het risico voor boompje-klimmen is dan toch wat te hoog. Plan B is om het baantje aan een touwtje oid aan het plafond te hangen. Mocht dat niet lukken (bijvoorbeeld onbalans door verplaatsend gewicht van de trein) dan wordt het tijd voor plan C, en dat is op tafel zetten. Alleen is dat ook niet kind-proof dus dat doe ik liever niet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur