[Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Jup, wat dat betreft is dit forum geweldig!
Heb de rails even bekeken, het is inderdaad geweldig mooi spul zeg!
Beetje balen dat ik nu de investering in Minitrix heb gedaan, had ik me toch nóg beter voor moeten bereiden. :|
Wellicht dat de toekomstplannen wel in Peco gelegd gaan worden ;)



Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 635
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hoontje schreef:Beetje balen dat ik nu de investering in Minitrix heb gedaan, had ik me toch nóg beter voor moeten bereiden.
Stoppen met balen :mrgreen: , het Roco materiaal is bij Fleischmann ondergebracht en daar kun je dus de 10° wissels ook kopen. En Roco en Minitrix passen prima op elkaar. Ik vind Peco namelijk niks, een handvol bielzen met wat metaal. Een wissel bevat toch echt meer onderdelen. Verder pik je de Peco banen er zo uit, maar wel in negatieve zin. Er wordt geklaagd over te hoge rails, maar dat de wissel layout Engels is daar hoor je niemand over, en ik heb het dan niet over een engels wissel. Ik ben zelf bezig met de keuze wat voor materiaal ik zal nemen. Uit de nodige boeken heb ik plaatjes van en de modelbaan en het echt. Zelfs de 15° wissels valt niet uit de toon als je daar een plaatje naast zet uit het echt met dezelfde layout.

Groeten,
Joop


Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
http://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 5415
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door shoven »

Zaunkönigs Bahn schreef:
Hoontje schreef:Beetje balen dat ik nu de investering in Minitrix heb gedaan, had ik me toch nóg beter voor moeten bereiden.
Stoppen met balen :mrgreen: , het Roco materiaal is bij Fleischmann ondergebracht en daar kun je dus de 10° wissels ook kopen. En Roco en Minitrix passen prima op elkaar. Ik vind Peco namelijk niks, een handvol bielzen met wat metaal. Een wissel bevat toch echt meer onderdelen. Verder pik je de Peco banen er zo uit, maar wel in negatieve zin. Er wordt geklaagd over te hoge rails, maar dat de wissel layout Engels is daar hoor je niemand over, en ik heb het dan niet over een engels wissel. Ik ben zelf bezig met de keuze wat voor materiaal ik zal nemen. Uit de nodige boeken heb ik plaatjes van en de modelbaan en het echt. Zelfs de 15° wissels valt niet uit de toon als je daar een plaatje naast zet uit het echt met dezelfde layout.

Groeten,
Joop
Joop, kun je eens wat meer uitleg geven over wat je hier allemaal schrijft? Je bent nl. de eerste die ik er zo over hoor, en daar kunnen we misschien wat van opsteken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door evo »

Zaunkönigs Bahn schreef:[een handvol bielzen met wat metaal
Wat wil je nog meer? een grote, dikke, lelijke wisselaandrijving om je baan net even wat extras te geven? :mrgreen:
Zaunkönigs Bahn schreef:Verder pik je de Peco banen er zo uit, maar wel in negatieve zin
Vaak hebben de mooiere banen Peco, kijk maar eens rond op dit forum. Mensen die voor Peco kiezen, hebben vaak een overwogen keuze gemaakt (niet zoiets van: ik had toch nog een doos XYZ rails op zolder liggen) en vinden (bv) realistische boogstralen belangrijk. Ik zie ook vaker mensen van andere merken overstappen op Peco dan andersom.
Zaunkönigs Bahn schreef:Er wordt geklaagd over te hoge rails
Huh?? Peco 55 is de laagste die je kunt kopen (op fiNescale na - maar dat is voor autisten :o ).


Groeten,

Edwin

Lid van Modelspoorclub Maas & Waal

Laatste project: een kleine N baan

Dit is mijn vorige baan

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Joop bedankt voor jou zijde van het verhaal. Heb mij vandaag eens zitten verdiepen in die railssoort. Hij oogt inderdaad wel mooier, maar ik ga toch door met de minitrix rails. (Koppige Brabo!!! ;) ) Deze heb ik nu eenmaal gekocht en om nu opnieuw geld uit te geven is voor mij even niet haalbaar... (Ben aan het sparen voor het digitaliseren...)

Groet,

Hoontje



Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 5415
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door shoven »

Alwin, je kunt je Minitrix gewoon combineren met andere merken rails als je dat wilt. Als het code 80 is gaat dat zonder aanpassingen of verloopstukjes. Je kunt er dan evt. voor kiezen om van een ander merk die mooiere/goedkopere railstukken te gebruiken.
Ik heb hier op de baan Minitrix, Roco, Fleischmann en Peco code 80 door elkaar liggen, zonder problemen. Zo kon ik het nodige hergebruiken. De wissels die in het zicht liggen zijn allemaal Peco, die combineren mooi op een prettige manier met betaalbaar. 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4515
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door martindomburg »

Zaunkönigs Bahn schreef:
Hoontje schreef: Ik vind Peco namelijk niks, een handvol bielzen met wat metaal. Een wissel bevat toch echt meer onderdelen. Verder pik je de Peco banen er zo uit, maar wel in negatieve zin. Er wordt geklaagd over te hoge rails, maar dat de wissel layout Engels is daar hoor je niemand over, en ik heb het dan niet over een engels wissel.
Groeten,
Joop
Hoi Joop,

Sorry dat ik je dit vraag, maar ik kan me absoluut niet vinden in je mening. Peco 55 is juist het meest realistische rails die je krijgen kan behalve zelfbouw. Ik vraag me dan ook af wat je nu mist in de wissels?

Zou je dit nader willen toelichten?

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support - Uw partner in Modelspoortechniek

Digitaal- Ombouw- en Installatie specialist / Support Dinamo / Support iTrain

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Aangezien de railbedding waarmee ik wil gaan 'experimenteren' tot september niet voorradig is, alvast begonnen met de omgeving van het emplacement.
Vandaag even aan het rekenen geweest wat het zou gaan kosten om 1 of 2 omliggende fabrieken van styreen na te bouwen... Dat is (véél) duurder dan bestaande modellen gebruiken en eventueel waar nodig aan te passen.
Desalniettemin is de 'van Leeuwen Transport & Buizen Loods' een feit; dit was een zelfbouwproject om er weer eens in te komen en het werk vordert gestaag... De loods staat haaks op het emplacement. Vroeger liep 1 van de sporen door tot op het terrein van van Leeuwen, maar hier zijn ooit 3 loodsen gewoon direct bovenop het in onbruik geraakte spoor gebouwd. Ze vormen hier dan ook het einde van de 'tafel'.

Maar foto's zeggen meer dan mijn geklets... :lol:
Bijlagen
Het 'asfalteren' van het dak van de loods.
Het 'asfalteren' van het dak van de loods.
IMG_1726 detail asfalt dak Van leeuwen loods.jpg (127.37 KiB) 4736 keer bekeken
De 3 losse muurdelen van de Van Leeuwen loods uit Evergreen Styreen plaat.
De 3 losse muurdelen van de Van Leeuwen loods uit Evergreen Styreen plaat.
IMG_1716 De loods muren Van leeuwen.jpg (66.48 KiB) 4736 keer bekeken
Gelukkig zit het kenmerkende profiel al in de plaat zelf...
Gelukkig zit het kenmerkende profiel al in de plaat zelf...
IMG_1717 detailopname loods van Leeuwen.jpg (54.16 KiB) 4736 keer bekeken
De 3 nu nog kale muren van de Loods aan elkaar verbonden en zelfstandig staande. Beschilderen en decals kunnen binnenkort aangebracht worden...
De 3 nu nog kale muren van de Loods aan elkaar verbonden en zelfstandig staande. Beschilderen en decals kunnen binnenkort aangebracht worden...
IMG_1724 Loods van Leeuwen kaal.jpg (45.26 KiB) 4736 keer bekeken



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

En nog enkele plaatjes en dan ga ik rap slapen! ;)
Bijlagen
De loods wand heeft in het echt 1 donkerblauwe baan. Nu zijn model'broertje' ook!
De loods wand heeft in het echt 1 donkerblauwe baan. Nu zijn model'broertje' ook!
IMG_1728 detailopname wand van Leeuwen loods.jpg (95 KiB) 4737 keer bekeken
Eindresultaat van het asfalteren van het dak. Helaas zijn de aangebrachte verhogingen in het dak (de dakrandjes) niet te zien op de foto...
Eindresultaat van het asfalteren van het dak. Helaas zijn de aangebrachte verhogingen in het dak (de dakrandjes) niet te zien op de foto...
IMG_1727 detailopname dak van Leeuwen loods.jpg (42.17 KiB) 4737 keer bekeken



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

De slaap wilde niet komen... De ideeen echter wel... Dus maar even eruit en stilletjes een kale, groffe opzet gemaakt voor de witte loods op het Wanzl winkelinterieur terrein.
Ook een en ander nog opgemeten op de bodemplaat en tot mijn spijt ontdekt dat niet alle bedrijven uit de omgeving passen. Nu maar eens kijken of ik de WANZL winkelinterieurfabriek nagebouwd krijg met alle losse gebouwen die er staan. Eerder zei ik dat het een te kostbare taak zou worden, maar zojuist ontdekte ik dat een pakketje van Evergreen niet 1 maar 3 of soms zelfs 4 styreen platen bevat. Het moet dus m.i. te doen zijn om in elk geval 1 gebouw op te bouwen. Los van alle kleine loodsjes die overal verspreid staan rondom het emplacement.
Bijlagen
De kleine witte loods op het terrein van WANZL winkelinterieurs. Het rare is dat het best een hoge lange loods is in werkelijkheid, met slechts 1 deur en geen ramen...
De kleine witte loods op het terrein van WANZL winkelinterieurs. Het rare is dat het best een hoge lange loods is in werkelijkheid, met slechts 1 deur en geen ramen...
IMG_1731 Witte loods WANZL.jpg (49.12 KiB) 4735 keer bekeken




mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door mdedeugd »

Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Hallo,

Hoe groot Joop zijn traject is weet ik niet; dit project van mij komt in beginsel als module van 122cm X 60cm in een groter geheel van ongeveer 3.50 x 90 cm.

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 5415
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door shoven »

mdedeugd schreef:Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd
Martin, "Hoontje" heet Alwin. Joop is die andere (die nog wat ging terugmelden over waarom rails wel of niet realistisch zijn 8-) ).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

shoven schreef:
mdedeugd schreef:Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd
Martin, "Hoontje" heet Alwin. Joop is die andere (die nog wat ging terugmelden over waarom rails wel of niet realistisch zijn 8-) ).
En waar wij dus met smart op zitten te wachten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Vandaag weer even kunnen hobbyen.
De loods staat op zijn plaats en het hekwerk en bomenrij zijn geplaatst. Ook ligt het grind rondom de loods al op zijn plaats en ben ik aan het wachten tot de lijm gedroogd is. Daarna staat het verwijderen van het overtollige grind op het programma en het 'planten' van het groen rondom de bomenrij.

Groetjes

Hoontje
Bijlagen
De loods staat op zijn plaats en het hekwerk en de bomenrij zijn ook geplaatst. Het grind ligt te drogen.
De loods staat op zijn plaats en het hekwerk en de bomenrij zijn ook geplaatst. Het grind ligt te drogen.
IMG_1735 eindresultaat loods en hekwerk.jpg (57.48 KiB) 5571 keer bekeken
Het hoge hekwerk rondom de loods is geschilderd in 'van Leeuwen blauw' en ligt rustig te drogen
Het hoge hekwerk rondom de loods is geschilderd in 'van Leeuwen blauw' en ligt rustig te drogen
IMG_1733 hekwerk van Leeuwen loods.jpg (114.45 KiB) 5571 keer bekeken



Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 635
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

shoven schreef:Joop, kun je eens wat meer uitleg geven over wat je hier allemaal schrijft? Je bent nl. de eerste die ik er zo over hoor, en daar kunnen we misschien wat van opsteken.
Ik zit zelf voor de keuze wat voor railmateriaal ik zal gaan gebruiken. Dus je gaat eens kijken hier en daar. Je leest eens wat. En dan komt er wel een beeld naar boven drijven.
  • 1)Peco wissels zijn een paar bielzen en wat railstaven. Punt. Alle automatisering of ompolingen enz. zul je zelf moeten aanleggen. Als je dat niet erg vind geen punt, maar doe het dan wel onzichtbaar.
    2)Regelmatig zie ik enorme plakken tin aan de zijkant van de rails, waarom niet onder een railschoentje, dan is het onzichtbaar.
    3)Met de regelmaat rails met een soldeerbout aan elkaar geplakt gezien.
    4)Naast wissels vrij grote gaten voor de wisselbediening eronder.
    5)Tussen rail segmenten en vooral bij wissels grote gaten omdat er een paar bielzen ontbreken, reden?
    6)Van gelezen schijnt het puntstuk van Peco zo geconstrueerd te zijn dat er een hobbeltje is ingebouwd omdat er anders kortsluiting ontstaat, enkelen freesden dat weg, maar moesten wel een en ander aanpassen.
    7)De wisseltongen worden door een naar verhouding vrij grote plaat bijeen gehouden, deze valt op.
    8)Het puntstuk is niet helemaal conform wat er aan deze zijde in Europa ligt, maar met al die andere punten een kniesoor die daar over valt.
    9)Oh ja, de hoogte. Ik begrijp dat code 55 wat minder opvalt, je zou kunnen zeggen dat stoom liefhebbers er mee zouden moeten werken (zie daar mijn "probleem"). Echter alles na 1970 staat op een veel hoger profil dan in de jaren 20-63. Dus een hogere rail misstaat niet. Bijgaand een link naar de Duitse situatie, http://de.wikipedia.org/wiki/Schiene_%2 ... verkehr%29 , de Nederlandse situatie is overigens niet anders.
    10)En dan nog dat 15 graden gedoe. Fleischmann heeft een 10 graden wissel in het programma die veel slanker oogt dan de Peco variant en volgens mij nog langere wisseltongen heeft. Maar dan zou ik het naast elkaar moeten zien. Helaas, geen plaatjes, ik ben er geen eigenaar van en ik heb geen zin in gezeur.
    11)En natuurlijk geeft zo'n enorme bak (de wissel aandrijving) aan de onderkant van de baan soms de nodige problemen, zoals op bruggen etc. Helaas is de leverancier van het "geheugen" draad failliet.
    12)Banen opgebouwd met bijvoorbeeld uitsluitend Fleischmann piccolo materiaal krijgen nooit het commentaar van "Wat zijn je wisselhoeken groot" of zoiets.
    13)Het rustige lopen van het rijdend materiaal heeft meer van doen met het opvolgen van de wetgeving rondom de aanleg van een rail-wissel traject dan met de eventuele wisselhoek. Je zou nog kunnen vallen over de snelheid van de treinen, wissel worden standaard recht bereden, heb je nog met punt mee of tegen punt in. Afbuigend moet een stuk langzamer, maar iedereen laat zijn treintjes met een veel te hoge snelheid rijden, laat staan de snelheid over wissels. Ik heb zelf zo'n product in mijn oefenbaantje. Snel er overheen geeft inderdaad problemen, met een realistische snelheid geen problemen.
Tot nu toe heb ik slechts één baan gezien waar het alleen aan de plaat onder de wisseltongen was te zien dat het om Peco ging. Het kan dus kennelijk wel. Maar met al die punten wordt de vraag natuurlijk wel of dat andere railmateriaal nu echt zo slecht is. De vraag of het code 55 moet worden is met alle handreikingen die we moeten doen ook van een orde "een kniesoor die daar over valt". Als ik een boog wil neerleggen met de minimum radius dan heb ik al in schaal N ongeveer 1,20 meter nodig en dat is dan een industriespoortje voor maximaal 30km/u. Code 55, waar hebben we het over?


Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
http://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Zaunkönigs Bahn schreef:
shoven schreef:Joop, kun je eens wat meer uitleg geven over wat je hier allemaal schrijft? Je bent nl. de eerste die ik er zo over hoor, en daar kunnen we misschien wat van opsteken.
Ik zit zelf voor de keuze wat voor railmateriaal ik zal gaan gebruiken. Dus je gaat eens kijken hier en daar. Je leest eens wat. En dan komt er wel een beeld naar boven drijven...
Helder betoog, dank je. Vooralsnog ligt er bij mij gewoonweg de Minitrix rails omdat ik die nu in huis heb en ik vind hem eigenlijk wel mooi. Van de week de PECO rails in mijn handen gehad en kreeg daar ook het advies om zelf te solderen etc. etc. Daarbij werd gezegd dat het qua modelbaan dan soms storend werkt. Ook het bedrijf kan eronder lijden als je geen juiste manier van solderen gebruikt.
Gezien mijn gebrek aan soldeerervaring, heb ik alleen al daarom niet voor de peco rails gekozen.

Voor nu ga ik weer verder met mijn baan in elk geval! Tot forums allemaal!! :P



Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4411
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Jos »

Ieder zijn ding natuurlijk. Ja, Peco rails is vele malen bewerkelijker dan de standaard Flm of Mtx.
Dat ompolen is nodig omdat er een metalen hartstuk in de wissels ligt. Die kunststof dingen van andere merken zijn een drama voor kleinere loks en wagons met stroomafname.
En ja, solderen doe ik aan de onderkant van de railstaven.
Die grote onderplaat zie je niet meer na het ballasten.
Met de standaard merken kan ik niet een dergelijke wisselstraat maken in een relatief flauwe boog met vloeiend verloop, zonder afwisselend rechte stukken en bogen neer te leggen:

Afbeelding

En een grote opening voor de aandrijving? Een sleufje van 6x2 mm is voldoende:

Afbeelding

Groetjes,
Jos



Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 635
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Mooie stukje emplacement, helaas ook een paar foutjes volgens de "spoorwet". Je hebt zo te zien twee wissels met de tongen naar elkaar toe zonder een recht stuk aan elkaar gezet, mag niet. Verder veel wissels achter elkaar zonder stukje recht. Ik verzin het ook niet.
Probleem met dat gaatje is dat je precies moet boren en daar ligt denk ik de uitdaging.
Ook na balasten blijf je het grote koppelstuk zien, de baan waar ik het over had was echt grondig gedaan. Het is een beweegbaar stuk en een deel zal balast kun worden, een deel niet.
Ik heb nog wissels van 25 jaar terug en twee assers rijden tergend langzaam over die wissels, dus daar ligt het echt niet aan. Probleem is dat de railoppervlakte snel vet wordt en dat door schuurmiddelen (vul zelf maar in) er miniatuur groefjes worden "gefreesd" in het oppervlakte waardoor de baan nog sneller vuil wordt en dat vuil gaat door die groefjes er maar moeizaam van af. De oplossing met een vet oplosser is denk ik de beste, ervaringen staan in dacht ik een ander draadje, maar het zou evengoed ook nog een ander forum kunnen zijn. Verder moet je materiaal natuurlijk in een top conditie zijn, dus geen vuil op stroomafnemers, regelmatig klein beetje olie op de raderen en de motorassen. Met nadruk op klein beetje.


Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
http://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2894
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Maurits71 »

Tja, ik denk dat we allemaal fouten maken welke niet conform de werkelijkheid is, maar laat dat nu het mooie zijn van onze hobby. op schaal en conform werkelijkheid nabouwen is onmogelijk

rest ieder zijn ding, vindt je redelijk aan de negatieve kant over Peco, moet je zelf weten. ik ben juist over gestapt van Fleischmann naar Peco en ik ben er heel blij mee en kan me in wel geteld nul punten van jou vinden.

maar goed om topic vervuiling te voorkomen, kijk naar de volgende update uit, heb vroeger regelmatig de treinen langs het haasje zien komen toen we daar een caravan hadden

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 5415
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door shoven »

Ik sluit me aan bij Jos. De meeste van de punten die je noemt zijn niet specifiek voor Peco overigens.

De puntjes van Joop:
1. Peco is idd wat bewerkelijker. Of je het onzichtbaar doet is los van het merk rails.
2. Idem, komt bij elk merk voor.
3. 4. Idem
5. Komt door het wegsnijden van stukken biels, omdat het flexrail is, is dat soms nodig. En soms vergeet men het gat op te vullen (heb ik ook hier en daar). Komt bij ieder merk voor...
6. Nog nooit gemerkt.
7. Welke plaat? Er zit geen plaat onder de wissel, of bedoel je dat extra stukje biels bij het schuitje om de tongen te bewegen?
8. Geen idee, laat eens zien. Mijn baan is niet landgebonden, dus dat is minder boeiend. Er zijn ook Engelse banen.
9. Peco is in meerdere hoogtes verkrijgbaar. Ik heb hier Peco code 80 liggen.
10. Tja... Er is idd een mooie Flm wissel tegenwoordig, met Flm prijskaartje.
11. Welke bak? Servo's werken mooier dan die standaard klikklak dingen van de fabrikanten (Flm, Mtx, Peco, Roco, ...), en je ziet er weinig van. Merk maakt niet uit.
12. Tja...
13. Correct. Heeft niets met het merk rails te maken.

Begrijp me goed, het gaat me niet om het ontkrachten van het verhaal wat je ophangt, maar het ging me even te kort door de bocht. Alles heeft een keerzijde, en het is minder absoluut dan het werd voorgesteld.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 5450
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Krab »

Hoi ,
in de negatieve punten die je opnoemd Joop kan ik mij niet vinden .
Rijd nu al een paar jaar op peco rails en het bevalt me beter dan die fleischmann 's ,
waar ik meer storing op had en soms nog heb ze liggen namelijk in mijn schaduwstations .
Terwijl ik de afwerking van de peco's er veel netter uitkomen vooral de mooie slanke wissels .




mvg Sjaak

Ps ik rijd nog regelmatig bij t haasje over de overweg de schrikhekken staan er nog op sommige plaatsen .


TC / DCC-P4-S88LN-S88SD16-n -xTreme Keerlus-WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Hoi Sjaak,

Dat klopt, rondom de Ketense baan en langs grote stukken van de 5 Eiken weg ligt het stamspoor nog gewoon. De schrikhekken in het bos, in de houten uitvoering met reflectorplaatjes erop staan (en liggen) er ook nog, alhoewel Staatsbosbeheer bij het plaatsen van wildhekken de sporen verwijderd heeft. Sommige bielzen liggen er nog her en der...

Bij mij is het de bedoeling om in elk geval toch te zorgen dat het spoor intact gaat blijven én dat er treinen over gaan rijden... :mrgreen:




Zolderspoor
Berichten: 637
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Zolderspoor »

Wissels NIET met de tongen tegen elkaar?

Tja, er zijn meer opvattingen in de Nederlandse spoorwereld, waarover elders totaal anders wordt gedacht. Zie http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnweiche en dan ietsiepietsie naar beneden scrollen, het 3de plaatje.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 3881
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Goed, we sluiten het weekend af met de aanleg door de preisertjes van de 5-eikenweg incl. rotonde.
(Ok, de rotonde ligt verkeerd, namelijk thv de Karolusweg en niet, zoals in het echt thv de Soevereinstraat, maar ja plaatsgebrek :oops: )
Bijlagen
Overview van de wegwerkzaamheden
Overview van de wegwerkzaamheden
IMG_1739 wegwerkzaamheden 5 Eikenweg.jpg (90.7 KiB) 4408 keer bekeken
De preisertjes hard aan het werk...
De preisertjes hard aan het werk...
IMG_1741 wegwerkzaamheden 5 eikenweg (2).jpg (97.16 KiB) 4408 keer bekeken
De rotonde is nogal kaal nu... de fietsbanen en bermen moeten nog aangelegd worden.
De rotonde is nogal kaal nu... de fietsbanen en bermen moeten nog aangelegd worden.
IMG_1742 5 eiken rotonde.jpg (92.18 KiB) 4408 keer bekeken
In rap tempo is het hele tracée opnieuw geasfalteerd...
In rap tempo is het hele tracée opnieuw geasfalteerd...
IMG_1743 5 eikenweg.jpg (64.3 KiB) 4408 keer bekeken



Plaats reactie