Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

De planning van het volgende segment is begonnen. Het eerste schetsje geeft station Rudersberg weer en rechts daarvan ligt een overweg, een gelijkvloerse kruising met de Zumhofer Strasse. Dat wordt het onderwerp van het volgende segment:

Afbeelding

Onderstaand een overzichtstekeningetje van de drie segmenten waar station Rudersberg uit zal bestaan: links het inrijsein ten zuiden van het station (segment "Gminder"), in het midden het station zelf (segment "Rudersberg") en rechts het inrijsein ten noorden van het station (segment "Zumhofer Strasse"):

Afbeelding

Als deze drie segmenten af zijn, kan ik eindelijk een beetje pendelen van Rudersberg naar schaduwstation en terug :lol: :lol:


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Dat ziet er goed uit Harry! Ik ben benieuwd hoe je de details gaat uitwerken. Ongetwijfeld zal het er weer prima uitzien!
Eén vraagje nog: in beide schetsjes zie ik aan de rechterzijde van het station geen uitrijseinen. Is dat bewust zo of missen ze alleen in de schetsjes?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Dank je. Dat er geen uitrijseinen staan is heel bewust. Ze waren er in het echt ook niet. Dat komt omdat er direct na het station een overweg kwam, die vanuit het station werd bediend. Alleen indien de stationschef de overweg had laten sluiten gaf hij met de hand het vertreksein.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Ok, interessant. Dat is iets nieuws voor mij. Heel apart dat dit zo werd gedaan. Je zou verwachten dat als het station is voorzien van in- en uitrijders, dat de hele lijn dan "behoorlijk" beveiligd is (en niet een simpel nevenlijntje met alleen inrijseinen). Dat het station dan voor de helft volgens het ene systeem is beveiligd en voor de andere helft volgens het andere, is wel weer frappant. Het laat wel zien dat er juist bij het voorbeeld altijd weer uitzonderingen te vinden zijn. :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Ik was net zo verbaasd als jij. Het traject is een nevenlijn, dus er waren helemaal geen uitrijseinen nodig geweest. Maar dat ze slechts in 1 richting opgesteld staan heeft dus te maken met de bediening van de overweg. Ik correspondeer met de auteur van boeken en tijdschriftartikelen over dit traject en hij vertelde me dat.

Zie ook op het HiFo van Drehscheibe Online:

http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 17,4750110

Tot rond 1947 waren er zelfs alleen twee inrijseinen die vanuit het station werden bediend. Met betrekking tot de seinen ga ik waarschijnlijk de situatie na 1947 nabouwen (dus met de 2 uitrijseinen), maar qua sporenplan hou ik de situatie tot 1935, dus met het extra opstelspoor onderaan. Een kleine concessie aan de werkelijkheid voor meer rijplezier :lol:


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Leuk! Weer iets geleerd! Ga je nog een stationsopzichter met een beweegbare arm plaatsen? Ik weet niet of Viessmann die ook in N heeft, maar je kunt hem zelf ook maken :-)
Ook leuk om foto's van de bouw van het echte Strümpfelbachviadukt te zien. En ze hebben de omgeving van het viadukt precies nagebouwd met jouw baan als voorbeeld ;-)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door ZThijs1 »

traiNiac schreef: Afbeelding
Like :mrgreen:


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door gek op stoom »

hoi Thijs

mooie plaat hoor in het zonnetje

Gr Andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Goed idee. Heel lang geleden al eens een bewegende stationschef met spiegelei gezien in een aflevering van Miniatuurbanen, ver vóór Viessmann ermee kwam.

@ Thijs, Andy,

Dank voor jullie complimenten.



niko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 aug 2010 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door niko »

Harry ik heb net je draadje vluchtig doorgelezen en je hebt er een volger bij .
Knappe segmenten heb je gemaakt . De brug ziet er fantastisch uit ;) .

mvg NiKo


mvg NiKo
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dankjewel NiKo.

Ik heb momenteel veel te weinig tijd om te bouwen, dus voorlopig even geen voortgang.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Eindelijk weer wat tijd om hier een kleine voortgang te tonen. Bepaald niet schokkend, want de boel heeft het afgelopen halfjaar zo goed als stil gelegen. Tussendoor wel wat rollend materieel aangepakt. Zo heb ik een aantal bakwagens van Fleischmann, Minitrix en Roco van nieuwe, verschillende nummers voorzien (transfers van KH en van Nothaft):

Afbeelding

En een leuk bouwpakketje van Auhagen in elkaar gezet. Daarbij heb ik een van de transportbanden ingekort. Qua detaillering is het best een aanrader en heel eenvoudig te monteren:

Afbeelding

Tevens een paar lokaalbaanrijtuigen van Fleischmann gepimpt. Ze hebben de verkeerde kleur voor tijdperk 2 (zowel de wanden als het dak), dus dat werd schilderen en van nieuwe transfers voorzien. Hieronder is links het origineel en rechts de aangepaste uitvoering te zien:

Afbeelding Afbeelding

En een paar tussenstadia:

Afbeelding Afbeelding

Behalve deze Pruisen zijn ook een paar Beierse nevenlijnrijtuigen aangepakt en meteen maar eentje voorzien van 2e/3e klasse borden:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De nummers en plaatsaanduidingen (Köln en Kassel) kloppen niet, maar dat valt alleen de kenner op. Het nevenlijnbagagerijtuig heeft wel een juiste plaatsaanduiding in Beieren:

Afbeelding

En ook nog verder gepriegeld met wegvoertuigen. Zo zijn ze van nummerborden voorzien:

Afbeelding

En van buitenspiegels ... Wat een onvoorstelbaar gepriegel is dat :( :(

Afbeelding

Afbeelding

En eindelijk is gestart met het segment Zumhofer Strasse. Aan de ruwbouw wordt intussen gewerkt:

Afbeelding

Maar daarover een volgende keer meer.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door BenQ »

Harry,
Die gepimpte rijtuigen zien er goed uit en je moet er dicht genoeg bijstaan om de teksten te kunnen lezen. ;)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Ronaldp »

Waar heeft u de caravan van dan?

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Ronald,

Dat is een caravan van Wiking. Ik heb alleen de achterlichten geschilderd en het nummerbord aangebracht. Wiking heeft (had) twee soorten caravans, een kleine op de foto boven en een tandemasser:

Afbeelding


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Harry,
Ben benieuwd naar je vervolg.......ik denk dat we allebei te weinig tijd hebben. :lol: (Mijn baan is stapsgewijs een etage lager verhuist....)
De beste wensen voor 2016 en dat we proberen nog veel te bouwen. ;)

Groet Bren



Reindier
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2015 17:24

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Reindier »

Erg mooi... Kwijl

Gr reinier


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door epocheales denken »

Hoi Harry, geweldig project heb je hier laten zien! Zal veel geduld en precies werken met zich mee brengen. Kan/wil je eens uitleggen hoe je werkt met die flesjes? Heb er ooit een gekocht maar weet niet precies hoe je hier mee moet werken.. :?

Alvast bedankt,

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Voor iedereen op dit forum de beste wensen en veel (spoor)plezier in 2016. Ik zit zelf vol goede voornemens, nl. drie segmenten en een fiddle yard bouwen en eventueel laten zien in Hilversum in mei :lol: :lol:

@ Hans,

Het flesje Micro Set is een soort primer. Op de plaats waar de decal moet komen een beetje aanbrengen met de kwast. Droogt in een paar minuten.
Dan de decal kort weken in lauw water en op het model aanbrengen. Met de tip van een kwast op de juiste plek schuiven. Dan laten drogen en vervolgens een of meer laagjes Micro Sol aanbrengen. Dat is een weekmaker en zorgt dat de decal de contouren van de ondergrond volgt. Wel oppassen geblazen, want je kunt de decal snel beschadigen. Als dat droog is, blanke lak erover.

De Micro Sol kun je -- zeker als je gladde oppervlakken hebt -- eventueel achterwege laten, maar ik heb de indruk dat je de randen van de decal minder goed ziet als je het wel gebruikt. Dat kan overigens ook verbeelding zijn.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Goed dat je weer aan het bouwen bent! Ik ben erg benieuwd naar de stationsmodules! Ik blijf je volgen!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Hierbij dan de planning van segment Zumhofer Strasse. Eerst het reken- en tekenwerk. Het wordt heel eenvoudig: enkelspoor met bewaakte overweg en links een stukje van het laadspoor van station Rudersberg:

Afbeelding Afbeelding

En dan aan de slag. De lat onder de spoordijk is om te voorkomen dat deze krom trekt. Ik gebruik immers 6 mm multiplex:

Afbeelding Afbeelding

Het stukje hout linksboven (1 mm dik) is de ondergrond voor het laadperron:

Afbeelding

En hier dan in detail het eerste stukje scenery dat gereed is (op het schilderen en verouderen na):

Afbeelding

En vervolgens de eerste proefopstellingen. Ik ben er nog niet uit wat voor scenery ik ga gebruiken. Op dit segment komt behalve het laadperron geen zelfbouw, maar (geschilderde en verouderde) bouwpakketjes:

Afbeelding Afbeelding


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Maurits71 »

mooi man


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Harrie,
Goed om te zien dat je weer aan de slag gaat.
Een mooi plan wat nu al goed uit ziet.
Succes!

Groet Bren


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hoontje »

Goed idee en dito uitvoering van de verhoogde laad en losweg.
Ben benieuwd naar de volgende update.


Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Dat ziet er prima uit Harry! Je station komt in zicht. De kop- en zijlading ziet er al goed uit, ook voor het schilderen! Welke materialen heb je daar voor gebruikt? Plaatmateriaal van Auhagen of zo? Ik wil zelf in de (verre) toekomst ook nog een klein stationnetje bouwen, incl een dergelijk laadperron. Dus het is al vast goede inspiratie voor mij!
Op één van de fotos zie ik een bruine schuur. Is dat een bouwpakket van Vollmer? Ik heb zelf dat model ook nog ergens in de kast liggen en wil hem misschien op de baan plaatsen. De oorspronkelijke kleur van Vollmer is erg licht, dat van jouw model ziet er veel beter uit!
Groet, Wim


Plaats reactie