N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu vr okt 20, 2017 05:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 382 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 06, 2017 20:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 18, 2013 07:23
Berichten: 299
Harry, mooie foto's van de schitterende lokjes. Zo te zien heb jij wel een voorliefde voor drie assers, of is dit puur toeval?

Gr. Clemens

_________________
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 16:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2014 09:17
Berichten: 861
Hallo Clemens,

Geen voorliefde voor 3-assers, wel voor nevenlijnmaterieel, dus helemaal toevallig is het niet. Hoewel het Minitrix-lokje in al zijn varianten ( D II en R 3/3) eigenlijk een rangeerlok is en vroeger dus hoofdzakelijk op (grote) stations te vinden was. Dit in tegenstelling tot de beide loktypes van Fleischmann.

De van oorsprong Beierse D II en R 3/3 werden door de Beierse staatsspoorwegen en de DRG zelfs uitsluitend gebruikt als rangeerloks en waren over nagenoeg alle lokdepots in Beieren verdeeld, ook in de Palts links van de Rijn (Kaiserslautern en Zweibrücken). Na de Tweede Wereldoorlog werden nog 143 loks van dit type overgedragen aan de DB, die sommige loks wel hebben ingezet voor de lijndienst, nl. op de trajecten Vilshofen-Aidenbach, Vilshofen-Ortenburg en Dettelbach Bf-Dettelbach Markt.

Er zijn twee loks bewaard gebleven; eentje staat er in het Beierse spoorwegmuseum in Nördlingen:

Afbeelding

_________________
Met de groeten van Harry

segment Zumhofer Strasse
zelfbouw vakwerkhuizen
overige zelfbouw


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 22:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 18, 2013 07:23
Berichten: 299
Hallo Harry, wat leuk dat jij je verdiept in de geschiedenis van de lokjes.
Ga je voor jouw H0 project ook gebruik maken van dergelijke machines?

Gr. Clemens

_________________
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 09, 2017 05:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2014 09:17
Berichten: 861
Hallo Clemens,

Ik vind het inderdaad leuk om van alles uit te zoeken over het rollend materieel wat ik heb.
In hO heb ik dit lokje (nog) niet, al is het wel ooit uitgebracht door Rivarossi. Wel heb ik de Württembergse T3, eveneens een kleine drie-asser bestemd voor de rangeerdienst, maar die wel degelijk veel op nevenlijnen werd ingezet. Zo liep dit lokje op de lijn Blaufelden-Langenburg en past dus goed op mijn segment Ludwigsruhe. De Württembergse T3 vind ik zelf net zo fraai als zijn Pruisische naamgenoot. Hierbij een fotootje van een nog werkend exemplaar:

Afbeelding

Aan de grote bel op het machinistenhuis kun je zien dat de lok ingezet is voor de treindienst. Het lokje is ooit in N door Imotec, een kleinseriefabrikant geproduceerd, maar dat is helaas nergens te vinden:

http://www.1zu160.net/neues/neu11/imotec-t3.jpg

_________________
Met de groeten van Harry

segment Zumhofer Strasse
zelfbouw vakwerkhuizen
overige zelfbouw


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 09, 2017 11:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 01, 2008 18:26
Berichten: 3783
Woonplaats: de glimlach van twente
Mooi om te zien hoe jij je hier in verdiept.

idd leuk locje,
imotec heeft hem zo te zien in 2011 uitgebracht,
voor een prijs van maar ergens rond de €740

De oplage is ook vast niet erg hoog geweest,
en bij mijn weten produceert ze haar modellen alleen als er vooraf voldoende voorbestellingen binnen zijn.

Dus mocht je hem gaan tegen komen, dan ben ik bang dat je nog steeds de hoofdprijs moet betalen.

mvg

Freddy

_________________
Met minder haast kun je wat vaker in de spiegel kijken

Als je oordeelt over mensen,
heb je geen tijd om van ze te houden.

lid van http://www.mcdespoorstaaf.nl/
DCC met Twin Center en http://www.rosoft.info


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za sep 09, 2017 13:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2014 09:17
Berichten: 861
Hallo Freddy,

Erger nog, Imotec heeft de totale productie gestaakt, ik meen zelfs in 2014 al.

Veel van de Beierse rangeerloks van het type D II en R 3/3 werden overgenomen door de DRG en een kleiner aantal zelfs door de DB. De laatste exemplaren van deze loktypes werden pas in 1960 uit dienst genomen. Minitrix heeft ook een aantal DRG uitvoeringen uitgebracht, zoals de 89 641, een voormalige D II:

Afbeelding

De 89 643 was voorzien van een extra kolenvoorraad op de watertank aan stokerszijde:

Afbeelding

Net als de 89 707 en 89 710, beide voormalige R 3/3:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Met de groeten van Harry

segment Zumhofer Strasse
zelfbouw vakwerkhuizen
overige zelfbouw


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo sep 10, 2017 07:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 18, 2013 07:23
Berichten: 299
De kolen voorraad bovenop de watertank heb ik nog nooit eerder gezien. Het is wel een heel appart gezicht.
De T3 is een mooi lokje, maar om daar zoveel geld voor een model op tafel te moeten leggen gaat mij ook te ver.

Gr. Clemens

_________________
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo sep 10, 2017 07:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 28, 2014 09:17
Berichten: 861
Hallo Clemens,

Het gebeurde blijkbaar vrij vaak dat extra kolen aan de stokerszijde op de waterkast van een rangeerlok werd gelegd. En daartoe werd het raam ook vaak afgeschermd met een rooster o.i.d. Dat kun je zien aan de WÚrttembergse T3 op de foto een paar berichtjes terug. Voor zover ik weet werd het alleen gedaan bij rangeerloks, waarschijnlijk vanwege de lage snelheid waarmee men reed. Bovendien hoefde de stoker toch niet naar buiten te kijken. Hieronder nog een foto van de Beierse lok in 1:1, waarop je de ruimte voor de extra kolenvoorraad goed kunt zien:

Afbeelding

_________________
Met de groeten van Harry

segment Zumhofer Strasse
zelfbouw vakwerkhuizen
overige zelfbouw


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo sep 10, 2017 12:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 09, 2013 09:59
Berichten: 310
Woonplaats: Hengelo
Dag Harry,

Mooi om te lezen hoe jij je verdiept in de historische achtergronden van stoomlocomotieven.
Leerzaam en voor iedereen leuk om te weten.

_________________
Groeten Bre-N

Baan Schwarzwald: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=6095
Swartzstein: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9907
Fleischmann Twincenter - Traincontroller Gold - Uhlenbrock - ESU - Lenz - OC32


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo sep 10, 2017 16:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 18, 2013 07:23
Berichten: 299
Mooi spul Harry! Trouwens, ligt de bouw van deze N-baan stil nu jij bezig bent met de H0 segmenten?

Gr. Clemens

_________________
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 382 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wim lagerwaard en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling