Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1146
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 16 nov 2014 22:26

In dit draadje: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=6099 heb ik verslag gedaan van mijn plannen voor een segmentenbaan. Maar het plannen is nu grotendeels afgerond en ik ben met de bouw begonnen. Om na een eventuele toekomstige verhuizing de baan in dezelfde, of een andere vorm opnieuw te kunnen opzetten, heb ik ook een ontwerp van een modulaire onderbouw gemaakt dat ik ook in het vorige draadje heb beschreven.
Het benodigde materiaal, bestaande uit drie oude bedbakken had ik in de afgelopen maanden al verzameld en in de laatste weken heb ik twee bedbakken op maat gemaakt en haaks op elkaar op mijn modelspoorzolder gemonteerd. Het geheel rust op 4 poten van 4 x 4 x 100 cm, die zijn voorzien van inslagmoeren en stelbouten. Het geheel is in elkaar geschroefd en dus ook eenvoudig weer te demonteren. De poten bevinden zich vlakbij de wanden, resp. het traphek, waardoor onder de baan een grote, open ruimte ontstaat, waar het materiaal kan worden opgeslagen.
De baan lijkt daardoor a.h.w. te 'zweven'. De voorste balken worden uiteindelijk donkerbruim geschilderd en de ruimte onder de baan wordt afgesloten met een gordijn.
Afbeelding

Aan de rechterzijde bevindt zich nog een spiegel die bij de oude baan hoorde. De achtergrond boven de gording is nog van de oude baan. Die wordt nog vernieuwd.
Langs de linker muur komt nog een plaat van 30 cm. diep, waarop een ondergronds station komt.

Ik zal in dit draadje verslag doen van de verdere vorderingen.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 15 jul 2017 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1146
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 30 nov 2014 20:28

Tijd voor een update, want de basisplaten zijn aangebracht. Hierop komt de onderste baan, die bestaat uit een in elkaar gedraaid hondebot.

Afbeelding

Links zijn de dwarsschotten geplaatst die de begrenzing gaan vormen van een ondergronds station.

De baan bestaat uit zes segmenten die met hoekijzers aan elkaar zijn gekoppeld.
AfbeeldingKoppeling segmenten by Ben Jorna, on Flickr

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 15 jul 2017 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

maarten
Berichten: 2405
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door maarten » 07 dec 2014 09:35

Werktafel opgeofferd?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1146
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 07 dec 2014 21:36

Maarten,

Nee hoor, die is er nog. De baan loopt over mijn werktafel heen. Mijn vorige baan liep daar ook overheen. De baan bevindt zich op 110 cm boven de vloer, dus is er nog net genoeg ruimte om kleine klusjes te doen. In de naastgelegen kamer heb ik een grote tafel, waarop ik zaag- en freeswerk kan doen. (Dat krijg je als de kinderen het huis uit zijn..... :)

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1146
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 09 dec 2014 17:13

Boven mijn werktafel maak ik een ondergronds station. Om te zien of mijn ontwerp er ook in de praktijk realistisch en een beetje leuk uit zou zien, heb ik een proefstukje gemaakt.
Afbeelding

De kleurstelling vind ik wel passen bij de twintiger en dertiger jaren in Duitsland. Alleen moet de reclame wat lager en moet er een iets feller brandend ledje in. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 15 jul 2017 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1146
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 24 dec 2014 20:50

In de pilaren moesten voegen worden gefreesd. De pilaren zijn immers betegeld. Nu bleek fresen van styreen niet goed te gaan. Het werd eenvoudig te heet, waardoor de kunsstof in de groef smolt en weer stolde, waardoor een 'rupsje' van styreen ontstond.
De pilaren waren me bovendien te iel. Daarom ben ik overgestapt op lindenhout, van 12 mm x 12 mm. Iedere pilaar wordt in het midden rondom 1 mm smaller gefreesd.

AfbeeldingGefreesde pilaren by Ben Jorna, on Flickr

2 Klaar. Nog 48 te gaan.......

Beb
Laatst gewijzigd door Bjor op 15 jul 2017 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1146
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 01 feb 2015 22:04

Het leggen van de sporen is begonnen. Eerst zijn de perronsporen van het ondergrondse station gelegd. Het was van belang die goed recht te leggen, want deze module is maar 30cm diep, omdat hij boven mijn werktafel hangt. Om de rails goed recht te leggen heb ik van een lat eikenhout twee latjes van precies 9mm breed gezaagd. Daar heb ik veel plezier van gehad. Het leggen van de rails was nu een fluitje van een cent. Met vier zelf gefreesde afstandhouders kon ik de dubbele sporen precies parallel leggen.
De perrons zijn gemaakt van schuurlatten die voorlopig met twee kleine spijkertjes op een onderliggende lat worden gespijkerd. Zo kan ik de perrons loshalen om er aan mijn werktafel aan te werken.
Afbeelding

De rails zijn aan de uiteinden van de modulen op messing schroeven gesoldeerd. Het eenvoudigst is om de rails iets over de scheiding door te laten lopen, op beide modules vast te solderen en dan door te slijpen, maar dat had ik bij de stationsmodule niet gedaan. Toch bleek het aansluiten van de volgende module geen groot probleem.
Op de achterste module ligt een keerlus en de twee linkersporen gaan t.z.t. linksaf, een neerklapbare brug op.
Afbeelding

De achterste module wordt vanuit het station gevoed. Omdat beide modulen boven mijn werktafel hangen, loopt alle bekabeling over de module heen. Het blok met kroonsteentjes zijn twee kroonsteenconnectoren, waardoor beide modulen elektrisch worden gekoppeld. Ik moet nog een aantal sporen met deze connector verbinden en de kabelboom vanaf het station is er ook nog niet.

De achterste module wordt straks aan het zicht onttrokken en op het station heb ik maar een paar draden onder de perrons door hoeven trekken. Alle andere voedingsdraden zijn aan de messing schroeven bij de overgangen gesoldeerd.
Aan de kopzijden van de perrons komen 20cm hoge muren, waarin de tunnels van het ondergrondse station beginnen. Tegen de achterkant van de rechter muur word de bekabeling afgemonteerd op een soldeerlijst. Daarvandaan loopt de bekabeling door naar een 32polige connector. De kabelboom die daaraan komt, eindigt bij net zo'n paar connectoren op het bedieningspaneel.

Op de perrons komen 30 pilaren, waarvan ik er nu pas een paar heb uitgefreesd. Daarbovenop komt een cassetteplafond, met daarin verlichting.
In een beperkte testopstelling heb ik de verlichting al uitgeprobeerd. Ik heb gekozen voor koud-witte SMD leds van 5000°K. Dat geeft volgens mij de juiste sfeer.
Afbeelding

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 15 jul 2017 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1146
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 07 mar 2015 21:22

Tijd voor een update. De afgelopen twee maanden stonden vooral in het teken van verhuizingen van twee familieleden, maar nu kan ik weer meer tijd aan de baan besteden.
In het ontwerp zijn we nu hier:
Afbeelding

De zijwanden en de achterwand van het ondergrondse station zijn uitgezaagd en voorlopig geplaatst.
Het meeste werk zat in de koppeling van de 1e en de 2e module. Dat heb ik opgelost door aan de schroeven waarop de rails aan de module uiteinden zijn gesoldeerd, draden te solderen en die met een stekkerverbinding te koppelen. Aan het andere uiteinde van de stationsmodule komt ook een soldeerlijst en een 32 polige connector, waarmee de voedings- en schakeldraden aan de module wordt gekoppeld.

Hier de koppeling tussen module 1 en 2:
Afbeelding

De eerste trein in de keerlus op module 1:
Afbeelding

Een een blik in het station.
Afbeelding
Het plafond komt ter hoogte van de bovenzijde van de achterwand.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 15 jul 2017 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1146
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 20 okt 2015 19:35

De afgelopen weken maakte de herfsttemperaturen de zolder weer geschikt voor langdurig, menselijk verblijf, dus was het tijd om het stof van de baan (en van dit draadje) te zuigen en er weer tegenaan te gaan. De onderbaan, met daarin het ondergrondse station moet af. Door de ervaring die ik de vorige winter met het leggen van Peco code 55 en met het solderen op schroeven op de segmentovergangen had opgedaan, ging het laatste stuk eigenlijk best vlot.
De rails en wissels liggen nu (op twee schaduwstationsporen en twee raccordementen bij het rechter station na).
Nu is het zaak de rails op alle segmenten te voeden, wat betekent dat ik nog 132 voedingspunten van modulaire bekabeling moet voorzien en om alle wisselaandrijvingen en de ompoolschakeling van de kruising op de "brug" te monteren en aan te sluiten. Alles komt uit op een nog te bouwen schakelpaneel.
En daarna is het tijd voor mijn favoriete deel van deze prachtige hobby: de aankleding van de baan, met name natuurlijk het ondergrondse station.

(wordt dus opnieuw vervolgd....)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 15 jul 2017 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

Hoontje
Berichten: 3315
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Hoontje » 20 okt 2015 22:59

Mooie vorderingen! Wat ligt die rails strak erin zeg. Daar ga je veel plezier aan beleven!

Groetjes

Hoontje



Plaats reactie