Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Paulien
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2019 13:25

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Paulien » 17 jul 2019 15:05

Het ziet er weer superleuk uit pap! Ondanks het 'gedoe' is het je toch weer gelukt, erg leuk!

:D



Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 2232
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein » 17 jul 2019 15:13

wat wil je dat meer zeg dan dat ik al gedaan heb.

in één woord WOW!!!!!!!!!!!!


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 3741
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Hoontje » 17 jul 2019 15:15

Dit ziet er allemaal wel echt heel erg mooi uit. Die etalages zijn zéér realistisch!

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4303
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door spoor65 » 17 jul 2019 20:44

Bjor schreef:
21 jun 2019 22:45


@ Michiel, Freddy,

Mag ik vragen waar jullie aanvankelijke twijfels uit voortkwamen? Daar kan ik misschien nog wat van leren.

Ben

Ben, om er nog even op terug te komen, of je van mij nog kunt leren? ik denk eerder andersom.

Waar mijn aanvankelijke twijfels uit voort kwamen.

Toen jij begon om de blokkendoos om te keren, ik nog kijk naar de eerste foto`s van dit station, toen kreeg ik echt het idee, hoe kun je hier aan beginnen, het zag er zo gekunsteld uit, niet overtuigend.
Het gevoel, of je een kind blij probeerde te maken, omdat hij, met de blokkendoos, opa`s spoorbaan mocht aankleden.


Maar gaande weg heb je mij versteld doen staan, steeds meer items, die je eerst van houten blokjes had gemaakt, b.v. die toegangscontrole huisjes.
welke jij gaande weg ging perfectioneren, vervangen voor verbeterde uitvoeringen.

steeds meer ideetjes ging uitwerken, zoals ook die vitrine kasten, compleet met inrichting.

Ja, het is duidelijk te zien, dat jij gaandeweg je bent gaan verdiepen in waar je mee bezig was, het idee, van kinderlijke eenvoud, gegroeid is naar een zeer geloofwaardig en realistisch station.

uiteindelijk dus een heel mooi voorbeeld van hoe je een basis idee, kunt laten uitgroeien tot een project, een modelspoorbaan, die op geen enkele beurs/expositie, zou misstaan.

mvg

Freddy


Met minder haast kun je wat vaker in de spiegel kijken

Als je oordeelt over mensen,
heb je geen tijd om van ze te houden.

mijn beursbaan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met Twin Center en http://www.rosoft.info

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1399
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 20 jul 2019 11:18

spoor65 schreef:
17 jul 2019 20:44
Maar gaande weg heb je mij versteld doen staan, steeds meer items, die je eerst van houten blokjes had gemaakt, b.v. die toegangscontrole huisjes.
welke jij gaande weg ging perfectioneren, vervangen voor verbeterde uitvoeringen.
Bedoel je deze: viewtopic.php?f=14&t=8057&start=270#p207686

Dat was een modelstudie van hout en karton in 1:320 om de verdeling van de onderdelen van de stationshal uit te testen. Dat is dus niet de hal zelf. Vaak maak ik ook bij andere bouwsels eerst een model van wat afvalhout en -karton, zodat ik de verhoudingen en de verschillende vormen kan beoordelen voordat ik het in de uiteindelijke schaal ga bouwen.

En de blokken uit de blokkendoos dienen hier en daar vooral als "skelet" van de bebouwing in de stationshal. En de halfronde wanden aan de linker- en rechterzijde zijn gemaakt van een mof voor een rioolpijp met een doorsnede van ca 16cm. Ook gebruik ik de beukenhouten blokken om daarmee mallen en hulpstukken te maken om elementen te kunnen bouwen, zoals de soldeerhulp voor de SMD LEDs.

De aankleding van de hal zelf bestaat dus uit:
- zuiltjes van lindenhout met ingefreesde voegen
- tegelwanden, gemaakt van afdrukken op 120 gr. gelamineerd papier;
- teksten, bij de printshop afgedrukt op 120gr. papier voor in de etalages, tijdschriftenkiosk e.d.
- watertransfers (nog te maken);
- liftschachten en -kooien, banken, balies e.d. uit 0,5mm polystyreen profielen en -plaat;
- 3D geprinte objecten (trappen, telefooncellen, hekwerken, perronbebouwing, stoeltjes en tafeltjes, e.d.
- smd en 2mm leds als verlichting;
- en nog wat meer......

Het uiteindelijke ontwerp is geleidelijk ontstaan. Door foto's van ondergrondse stations te bestuderen en te lezen over o.a. het ontstaan van de S- en U-Bahnen in Berlijn van de eind 19e eeuw tot ca 1940, rijpten er steeds meer ideeën over elementen die ik zou kunnen bouwen. Dat hele proces duurt nu al vier jaar. Het is dus iets dat geleidelijk groeit. En dat vind ik het mooie aan deze hobby.
spoor65 schreef:
17 jul 2019 20:44
uiteindelijk dus een heel mooi voorbeeld van hoe je een basis idee, kunt laten uitgroeien tot een project, een modelspoorbaan, die op geen enkele beurs/expositie, zou misstaan.
Dank voor het compliment, maar op een beurs zal ik niet gaan staan. Het is weliswaar een segment, maar het is vooral gemaakt als onderdeel van mijn baan. Voor een beurs zou ik het moeten voorzien van keerlussen of fiddle yards en zou ik een geheel nieuwe, externe bedrading moeten maken. Dat is het me niet waard.

In ieder geval leuk dat je hebt laten weten hoe jij er naar kijkt. Daar heb ik toch weer wat van geleerd. ;)

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1399
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 04 aug 2019 22:08

Ik ben met verschillende onderdelen tegelijk bezig. Deze dagen weer eens wat gedaan aan de portalen van de bagageliften aan de linkse kopkanten van de drie perrons. Die zijn inmiddels van verlichting voorzien.

Eerst de tegelwand passnijden, de achterkant opschuren en vastplakken met alleslijm:
Afbeelding

Dan wordt de posten met bovenlicht die ik eerder had uitgefreesd en gespoten geplaatst. Er worden in dezelfde kleur gespoten deklijstjes opgeplakt. Hier de posten met deklijsten:
Afbeelding

De wanden van het portaal zijn ook van tegels voorzien. Er komen twee deuren voor die geheel of gedeeltelijk open staan. Achterin het portaal heb ik een stukje horregaas met daarachter zwart karton geplakt. Dat stelt de liftdeur voor, maar waarschijnlijk is die niet of nauwelijks zichtbaar:
Afbeelding

Nu de deurtjes nog spuiten en van een raampje en handgreep(jes) voorzien.

(wordt vervolgd)

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 2232
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein » 05 aug 2019 09:39

en jawel hoor wederom het betere maar o zo fantastische priegelwerk.

man man waar haaaaal je het geduld vandaan.

mooi en nog eens mooi.

als je dit allemaal op de hele baan projecteert ( al deze finesses ) moet jouw baan DAN wanneer dat af is een droombaan worden.

wederom een bosje veren verdiend :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1399
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 05 aug 2019 12:03

Jan,

Doe maar niet teveel veren Jan, daar word ik verlegen van. En er zit een keerzijde aan al dat gemierenn....k; het kost allemachtig veel tijd :?
Maar ik klaag niet, want het blijft genieten. Voor mij is het 't fijne van het kleine. Daar houd ik van.
Maar ja, ik mag wel eens doorwerken, want de hele baan zo gedetailleerd afwerken, dat gaat nog heel wat jaartjes duren. En er staat nog heel wat op mijn lijstje: de helix naar het bovenliggende (kop)station, dat zo'n 2,70 lang moet worden, op de onderbaan nog een eiland/brugstation, een gasfabriek en een goederen overslaghal voor het nodige rangeerplezier en boven op de helix - als er plaats voor is - een lokdepôt.
En dan natuurlijk nog de nodige rotspartijen, een brug, wat wegen en straten en alle straatmeubilair.
Het is goed dat we tegenwoordig steeds ouder worden................... 8-)

Als nou de hittegolven niet te snel terugkomen, dan ik ik tenminste weer wat (milli)meters maken. :mrgreen:

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 2808
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door bob vermeulen » 05 aug 2019 12:08

Hallo Ben,

Inderdaad wat Jan al schreef..............
Kan natuurlijk even bij de kippen kijken (voor veren) maar die ruien nog niet :lol:

Ik bekijk je werk regelmatig en moet inderdaad toegeven dat je engelen geduld hebt.

mvrgr Bob


Feldberg-bahn in spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 2232
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein » 05 aug 2019 14:45

Ja Ben we worden ouder en denken dat we dan zeeën van tijd hebben om met onze o zo mooie hobby bezig te zijn.

maar met alles wat jij nog op je te bouwen verlanglijstje hebt staan vrees ik dat je toch nog steviger aan de bak moet want juist met dat prachtige tijdrovende priegelwerk vliegt de tijd en heb je eerder een sik van hier tot Tokio en heb je de fut niet meer om wat dan ook te doen.

neem aan dat je uiteindelijk ook nog wel van een volledig rijdende baan wil genieten voor dat je door weet ik veel wat voor gezondheidsproblemen daar ook nog beperkt door raakt.

dat geld overigens voor al de pensionado's onder ons. de tijd vliegt en hoe ouder hoe sneller het gaat. denk je dat je het rustig aan kan doen moet je nog harder werken :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Plaats reactie