Dat het de afgelopen twee maanden in dit draadje stil was, wil niet zeggen dat dat bij mij op zolder ook zo was. Integendeel. Er werd ballast gestort, een weg en moestuinen aangelegd, voor een hooggelegen huis moest een kloeke wand van natuursteen worden aangelegd en werkploegen op het gebied van de aanleg van bovenbouw gingen aan de slag met de leggen van de sporen in het goederenstation Maxwitz, onderdeel van het station van het pitoreske dorpje Maxwitz, alwaar ook de bouw van een gasfabriek(je) is gepland. Onder het terrein van de toekomstige gasfabriek werd een tunnel gegraven en de wanden zijn reeds deels bekleed met natuursteen.
Slenterend langs de werkzaamheden, struikelend over losse bielzen, spoorstaven en hopen zand, heb ik de volgende foto's gemaakt:
In een stuk XPS, of EPS, dat weet ik nooit, eerst voegen ingekrast. Om dat een beetje strak te krijgen kon ik een mooi passend hulpstukje van Lego maken. Een trap voor het ondergrondse station met een foutje kon nu mooi worden verbouwd tot een opgang naar het woonblok:
Best een leuk muurtje geworden. Ik had ooit een voorraadje steunberen gemaakt, die nu goed van pas kwamen:
Op de foto's van oktober 2015 was de brug te zien die de verbinding vormt tussen het ondergrondse station (Thysfeld-Tief) en het station van het dorpje Maxwitz:
viewtopic.php?f=14&t=8057#p147926
Op de "brug" had ik moestuinen gepland naast een smal weggetje. De percelen zijn uitgezet, maar de tuinen zijn nog maagdelijk:
...en naar de andere kant, kijkend in de tunnelmond:
Eén huurder heeft zijn schuurtje al geplaatst en blijkbaar al wat groente ingezaaid...................

De vervallen wagon naast de moestuinen wordt sporadisch gebruikt door een rondtrekkende los werkman die er af en toe slaapt. Het oude wagonnetje zal in toenemende mate overwoekerd raken.
Op het lang braakliggende terrein naast station Maxwitz was het goederenstation met dezelfde naam gepland. Net voor de Kerst begonnen de voorbereidingen voor het leggen van de sporen. De eerste fase is net afgerond:
Aan de overzijde is het korte kolen losspoor van de gasfabriek zichtbaar.
De sporen zijn al deels voorzien van een roestkleur en worden binnenkort aangesloten, zodat er proefgereden kan worden. Het goederenstation biedt plaats aan redelijk lange goederentreinen. Het loodsje is een restant uit de rommelbak en wordt binnenkort door iets beters vervangen. De verdere aankleding moet wachten tot het gedeelte daarachter van landschap is voorzien.
Op de onlangs gehouden Modelspoordagen in Rijswijk heb ik wat mooie foliage, vlokken en planten en struiken gekocht, waarmee ik eerst vooral de moestuinen en omgeving wil aankleden.
Ik doe weer voort......