Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1392
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 05 aug 2019 15:00

Helemaal waar Jan! Aan het werk maar weer :roll:

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 1191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac » 05 aug 2019 16:55

Bjor schreef:
05 aug 2019 12:03
En er zit een keerzijde aan al dat gemierenn....k; het kost allemachtig veel tijd :?
Maar ik klaag niet, want het blijft genieten. Voor mij is het 't fijne van het kleine. Daar houd ik van.
Daar sluit ik me van harte bij aan Ben. De etalages zien er fantastisch uit.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1392
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 13 sep 2019 19:04

Deze maand laten we een geheel nieuwe badkamer installeren. Alles wordt vernieuwd, ook de zand-cementvloer. Dat betekent dus breken, beuken, hakken en slijpen. Soms bedroeg het zicht in huis minder dan op een vroege herfstochtend op een mistige A2 en vlijde zich dag na dag geruisloos een steeds dikkere laag stof op alles in het huis. Ik had eerst nog het plan mijn baan af te dekken met een groot vel dun plastic, maar hoe verwijder je dat later zonder dat je het stof dat er op ligt alsnog over je baan uitstort?
Het rijdend materieel is vooraf volledig ingepakt in zijn ovp en zorgvuldig opgeborgen. De baan die op de (open) overloop op de 2e verdieping staat liet ik onbeschermd. Wel heb ik het trapgat afgesloten met twee aan elkaar gestikte verhuisdekens uit de bouwmarkt en dat blijkt verrassend veel stof tegen te houden. Zeker, er ligt een dunne, grijze waas over de baan, maar die is makkelijk met een stofzuiger schoon te maken. Toen ik na alle breekwerkzaamheden mijn zwarte Anna met Tomix stofzuiger op de baan zetten, reed die na twee warmlooprondjes soepeltjes over de baan. Na een paar rondjes zat er wat heel fijn stof in de Tomix.

Waarom dit lange verhaal? Wel, ga je verbouwen, dat kan een paar verhuisdekens die zo goed mogelijk passend in het trapgat of deuropening worden gehangen een aanzienlijke hoeveelheid stof afvangen. Misschien beter dan een vel bouwplastic.

Volgende week wordt er getegeld. Ik opperde nog even om die tegels bij een printshop.................., maar dat leek toch niet zo'n goed idee. Omdat we alles hebben uitbesteed, hoefde ik alleen maar koffie en koeken aan te voeren en kon ik ondertussen nog iets aan de baan doen.
Dat werd de bedrading van alle lichtpunten in het station aanleggen en op een schakelpaneel één centrale schakelaar aanbrengen.
Dat is gelukt. Hierbij het geheel verlichte station:

Afbeelding

Afbeelding

Over een week of twee lekker schoonmaken en dan weer door...........

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 14 sep 2019 06:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 277
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Folkert van Wijk » 13 sep 2019 22:23

Ontzettend mooi, sfeer en stijlvol.



Gebruikersavatar

haverkatrans
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door haverkatrans » 14 sep 2019 08:51

Om met 2 woorden te spreken.
SUPER MOOI

Arnold



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1392
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 13 nov 2019 17:50

Het station is nog niet klaar, maar na de verbouwing van onze badkamer heb ik de steven naar de overkant gewend, waar nog een heel stationsgebied ligt en waar een hooggelegen gasfabriek moet komen en tussen dat deel het het ondergrondse station ligt nog de neerklapbare brug met alleen kale sporen.
Daar ligt ook een kruising met sporen die naar en van het nog te bouwen bovengrondse station zullen lopen.
Maar eerst ben ik maar eens lekker aan het ballasten geslagen:

Afbeelding

De valbescherming is veranderd in een muur. Langs de sporen komen nog trekdraden die naar een seinhuis leiden dat links van de brug komt.
De lege plek is verhuurt aan Preisers met groene vingers; die mogen er volkstuintjes gaan beginnen. Overnachten kunnen ze er niet, want de brug gaat 's nachts naar beneden en dan rollen ze uit hun bed :twisted:

Op mijn vorige banen zag ik altijd maar af van het ballasten van de wissels, bang als ik was dat de lijm tussen de contacten onder het wissel zouden raken en de boel vast zou gaan zitten. Op deze baan heb ik nu uitsluitend Peco wissels en daarbij is het veel makkelijker. Om vastzittende wissels makkelijk los te krijgen gebruik ik sowieso uitsluitend boekbinderslijm die in water oplost.

Vóór het ballasten spuit ik een beetje siliconenspray in een potje:
Afbeelding

Met een klein borsteltje of penseeltje, breng ik op de scharnierpunten van de tongen wat van de spray aan (dus NIET rechtstreeks in het wissel spuiten).
Afbeelding

Daarna met ontspannen water besproeien en met lijm indruppelen. Na het drogen van de lijm met een Roco blokje de rails schoonpoetsen en rijden maar. De wissels blijven soepel bewegen en van evt. contactproblemen blijkt ook geen sprake.

En dan verder met de perrons van het station en de tunnel onder de gasfabriek.

(Wordt dus vervolgd)


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.


geertvt
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door geertvt » 13 nov 2019 22:30

Bedankt voor de tips, maar wat is ontspannen water?



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1392
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 13 nov 2019 22:45

Geert,

Dat is water met een druppeltje afwasmiddel erin. Dat breekt de oppervlaktespanning van het water, waardoor het niet als een druppeltje bovenop de ballast blijft liggen, maar er direct in trekt. Eén druppeltje afwasmiddel op een flesje water is genoeg, anders maak je sop :shock: :shock:.

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 2221
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein » 14 nov 2019 12:00

Ben,

stationsverlichting perfect, petje af.

ballastwerk; klote klus maar voldoening gevend.

al met al ben je weer lekker bezig.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1392
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 14 nov 2019 12:05

Hoi Jan,

Och, ik heb geen hekel aan ballasten. Ik realiseerde me alleen iets te laat dat de trekdraden voor de wissels en seinen wel in buizen onder het spoor door moeten. Dat wordt dus alsnog "graven" :evil: .

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Plaats reactie