N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu wo dec 12, 2018 15:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 199 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Altwied im Westerwald
BerichtGeplaatst: zo nov 15, 2015 17:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 20, 2012 13:20
Berichten: 534
Woonplaats: Moskou (Rus)
Hallo allemaal,

Na lang alleen op dit forum te hebben gereageerd op bouwsels en plannen van anderen, ben ik nu ook zelf eindelijk begonnen met een N baan. Zoals te lezen is in mijn voorsteldraadje (http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 383#p75305) van 3 jaar geleden was ik al begonnen met het bouwen van de eerste 3 modules. Vanwege drukte op zowel mijn werk als persoonlijk leven zat er niet veel schot in de zaak. En eerlijk gezegd, helpt mijn luie aard ook niet heel erg mee...

Inmiddels is het rustiger. Ik ben een paar maanden geleden naar het buitenland verhuisd en heb nu iets meer tijd om een modelbaan te bouwen. Na een periode van planning om de bestaande 3 modules in te passen in een baantje dat in de nieuwe ruimte past, kon ik aan de slag met de onderbouw. Hopelijk zorgt het posten op dit forum er voor dat ik actief blijf bouwen. We zullen zien...

Omdat ik het interessant vind om een modelspoorweg in een (fictieve) realiteit te plaatsen, heb ik ook wat achtergrondverhalen van de spoorweg en de omgeving opgezocht en verzonnen. Die zal ik hieronder in het kort beschrijven.

Situering en thema van de modelbaan
De modelbaan bestaat uit een enkelsporig lijntje in het Duitse Westerwald, een middelgebergte ten noorden van Koblenz, aan de oostzijde van de Rijn. Het jaar dat ik als richtlijn aanhoud is 1970 dus op de grens van tijdperk 3 en 4. De lijn is niet geëlektrificeerd en momenteel rijd ik alleen met diesels en accutreinstellen.
Hieronder een overzichtskaartje van de regio (met dank aan Michelin):

Afbeelding
Westerwald by Wim Hesselink, on Flickr

Eerst een historische (deels fictieve) achtergrond van de regio. Zo’n 15 km ten noorden van Koblenz stroomt het riviertje de Wied in de Rijn. Hier aan de monding ligt de stad Neuwied. De Wied ontspringt in het Westerwald en kronkelt zo’n 100 km door een smal dal naar de Rijn.

Het Westerwald staat bekend om het basalt dat ook vandaag nog in open groeves wordt gedolven. Het wordt gebruikt als ballast voor het spoor en voor de wegenbouw. Vrijwel al het ballast van de NS komt uit het Westerwald. Het meeste basalt wordt per spoor vervoerd. Naast basalt zit er her en der ook een goede kwaliteit leem (“Ton” op z’n duits) in de grond. Ook dit wordt nog steeds gedolven en voor keramiek gebruikt. Een deel wordt het direct in het Westerwald verwerkt, maar de grootste hoeveelheid wordt per spoor geëxporteerd, o.a. naar Italië. Verder zijn er veel bossen (houtvervoer) en zijn er her en der kleine industrieën. Ook is er personenvervoer.

Door een deel van het Wiedtal ligt een spoorlijn (zie ook het schetsje hieronder): een deel van de Unterwesterwaldbahn (Altenkirchen-Siershahn). Deze is nog steeds in gebruik voor goederenverkeer. Vroeger was er ook een spoorverbinding van Altenkirchen via Neustadt (aan de Wied) naar Linz am Rhein, die deels door het Wiedtal liep. Deze lijn werd opgeheven nadat meerdere bruggen in WO2 waren beschadigd. In het laatste stuk van het Wieddal tussen Neustadt en Neuwied lag nooit een spoorlijn. In 1892 was er wel een plan om hier een smalspoorlijn aan te leggen, maar uiteindelijk werd de Steilstrecke vanuit Linz naar Neustadt gekozen en gebouwd. Alleen bij Neuwied lag sinds 1891 een 4 km kort industrielijntje door het Wieddal naar de industrie in Niederbieber. Een deel van dit lijntje ligt er ook nu nog en is nog steeds in gebruik (tot aan de metaalfabriek van Rasselstein).

Schetsje met bestaande en fictieve spoorlijnen:
Afbeelding
Westerwald Eisenbahnnetz by Wim Hesselink, on Flickr

Alternatieve geschiedenis
In mijn alternatieve geschiedenis is de lijn van Neuwied naar Neustadt (en verder via Flammersfeld naar Altenkirchen) wèl aangelegd, en niet als smalspoor maar als normaalspoor. De lijn is 42 km lang en werd in 1893 geopend. Naast het aansluitingsstation aan de Rijndalspoorweg in Neuwied zijn er stations (met kruisingsmogelijkheid) in Niederbieber, Datzeroth, Niederbreitbach, Waldbreitbach, Rossbach en Neustadt. Haltes zijn er in Altwied, Bürder, Alsau en Kodden.
Er zijn enkele zijlijntjes vanaf de Wiedtalbahn die smalle zijdalen met basalt en Tongroeves ontsluiten. Eén daarvan is de 8 km lange Laubachtalbahn, die in 1895 werd geopend. Deze takt bij Altwied van de Wiedtalbahn af. De lijn loopt via het dal van de Laubach omhoog naar het dorpje Kurtscheid.

Een verdere aanpassing in mijn alternatieve geschiedenis is dat de lijn tussen Altenkirchen en Neustadt (en verder naar Linz am Rhein) niet is gesloten na WOII. In mijn modelwereld worden alle lijnen in het gebied nog steeds (druk) bereden, met zowel personen- als goederenvervoer.

In het volgende bericht zal ik het baanplan presenteren.
Groet, Wim

_________________
De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Laatst bijgewerkt door Wim H op ma jul 31, 2017 21:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2015 14:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 20, 2012 13:20
Berichten: 534
Woonplaats: Moskou (Rus)
En we gaan weer verder. Dit keer het (baan)plan

De modelbaan zal in meerdere fases worden gebouwd. In eerste instantie vrij klein (want ik heb weinig ruimte), maar wel met de mogelijkheid om later uit te breiden. Voor fase 1 heb ik gekozen voor een stukje Wiedtalbahn bij het dorpje Altwied (zie schets hieronder, al is het slecht te lezen). Altwied bevindt zich 7 km ten noorden van Neuwied. Het dorpje heeft alleen een halte. Net buiten het dorpje bevindt zich de aftakking van de Laubachtalbahn (“Stichstrecke” naar Kurtscheid). De aftakking zal ook op de modelbaan worden gebouwd, maar het spoor van die aftakking zal aan de rand van de tafel eindigen. In een later stadium kan ik hier gaan uitbreiden.

Afbeelding
Unteres Wiedtal by Wim Hesselink, on Flickr

Met behulp van Google Earth heb ik bekeken hoe het landschap er hier in werkelijkheid uitziet. Ik heb er trouwens een paar jaar geleden ook gewandeld om een beter idee te krijgen. Vervolgens heb ik geprobeerd om mijn fictieve spoorlijn in het landschap aan te leggen (zie onderstaand plaatje). Rood is zichtbaar spoor, geel zijn tunnels. De Wiedtalbahn komt van links uit de richting Neuwied en gaat rechtsboven verder naar Datzeroth.
In het midden takt de Laubachtalbahn af en kronkelt door het dal van de Laubach (rechtsonder). In werkelijkheid is dit trouwens een heel nauw en steil dal waar met geen mogelijkheid een spoorlijn in past. Ik heb het landschap maar iets aangepast om wat meer afwisseling te krijgen. Dichterlijke vrijheid dus :) . In het plaatje heb ik in het zwart aangegeven welke delen ik op mijn modules ga weergeven. Voorlopig dus 5 stuks.

Afbeelding
Altwied Haltestelle by Wim Hesselink, on Flickr

De modelbaan
Ik kan één muur in een logeerkamer gebruiken voor de modelbaan. De baan wordt dan ongeveer 3 m lang en 60 cm breed. Helaas verspringt de muur waardoor het geheel een rare geknikte vorm krijgt. In fase 1 wordt het baanvak rondom Altwied op 5 segmenten gebouwd. De ruwbouw voor de eerste drie had ik al in Nederland gebouwd. De twee nieuwe segmenten zullen binnenkort worden toegevoegd. Zowel links als rechts verdwijnt het spoor in een tunnel. Het schaduwstation bevindt zich aan de achterzijde op hetzelfde niveau als het zichtbare deel. Dit voorkomt hellingen (waar ik toch vrijwel geen ruimte voor heb) en bespaart me ook de bouw van twee helixen (zowel tijd als geld). Het hele sporenplan van fase 1 is dus een simpel ovaal met een schaduwstation en een halte. Qua rijmogelijkheden is dat erg beperkt, maar het gaat mij met name om het landschap. Een station met kruisingsmogelijkheid kost veel meer lengte waardoor ik geen ruimte voor de vrije baan meer zou hebben, en dat wilde ik juist wel. Een eventueel station(netje) kan ik later bij de uitbreiding bouwen.
De schets hieronder laat het baanplan zien. In de schets nog zonder landschap, maar dat heb ik al wel ontworpen. Ik zal het later toevoegen zodat het wat duidelijker wordt.
De totale lengte van de baan is 325 cm. Het zichtbare deel is 30 cm breed aan de linker zijde, 60 cm aan de rechter zijde. Zowel links als rechts verdwijnt het spoor in een tunnel.
Links lijkt het spoor in de 180 graden boog niet op de tafel te liggen. Dat klopt; er zit hier een deur in de kamer, dus dit deel wordt een los aanzetstuk. Ik moet nog verzinnen hoe ik dit goed ga bevestigen. Het alternatief was de baan 30 cm korter maken, maar dat paste net niet lekker met mijn plannen.

Afbeelding
baanplan kaal 2 by Wim Hesselink, on Flickr

Groet, Wim

_________________
De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Laatst bijgewerkt door Wim H op ma jul 31, 2017 22:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2015 23:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 12, 2013 00:37
Berichten: 3156
Woonplaats: Midden Brabant
Goed doordacht plan! Ik blijf je geboeid volgen!

Groetjes

Hoontje

_________________
[Modulebaan Rijen - Oosterhout] [Raccordement 'Oosterhout Vijf Eiken in schaal N']
[Diorama] "In de Wieldraaierij"

[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2015 23:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 09:57
Berichten: 2243
Woonplaats: Arnheim(Niederlande)
Leuk Wim een lekker goed onderbouwde modelbaan, zo zie ik het graag, groetjes Michiel

_________________
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do nov 19, 2015 16:19 
Offline

Geregistreerd: ma feb 07, 2011 11:10
Berichten: 219
Hoi Wim!

Klein tipje voor (extra) inspiratie wellicht: Er loopt een verlaten spoorlijntje van Neuwied langs Bendorf naar het noord-oosten door (of eigenlijk over) het Brexbachtal. In dit dal is een Scouting kampeerterrein gevestigd, en de spoorlijn is sinds een aantal jaar geleden weer in gebruik genomen als toeristenlijntje. Fantastisch mooi stukje enkelspoor dat een aantal keren hetzelfde dal oversteekt.

Mocht je ooit in de buurt zijn dan raadt ik je zeker aan om er even te gaan kijken. Begin van het Scouting terrein (toegankelijk) is hier.

Website van de spoorlijn: http://www.diebrex.de/?lang=nl.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do nov 19, 2015 19:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 20, 2012 13:20
Berichten: 534
Woonplaats: Moskou (Rus)
Hallo Alwin, Michiel en Michiel!
Leuk dat jullie mijn bouwsels gaan volgen, dat motiveert mij om dan ook echt te gaan/blijven bouwen!

@Sweex: bedankt voor de link en tip! Ik ken de Brexbachtal. Een jaar of 8 geleden wandelde ik op de Rheinsteig en die passeert het Brexbachtal. Helaas slechts een klein stukje, langs een tunnel en een viadukt net voorbij de burcht Sayn, dus vlak bij het kampeerterrein dat je al noemde. Ik wil nog eens door het hele dal wandelen en ook een ritje met de museumtrein maken. Wie weet komende zomer :-)
Groet, Wim

_________________
De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do nov 19, 2015 20:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 20, 2012 13:20
Berichten: 534
Woonplaats: Moskou (Rus)
Landschap
Bij deze het baanplan, inclusief landschap. Welliswaar heb ik al veel details ingetekend, maar dat is met name om een idee te krijgen van het geheel. Tijdens de bouw moet blijken of het allemaal past. Er kan dan best nog wel iets veranderen, mocht dat beter uitkomen of er beter uitzien.

Links komt het spoor uit de 232 m lange Goldbergtunnel te voorschijn en steekt direct de Wied over. De Wied slingert behoorlijk heen en weer door het dal en het spoor moet dus zo nu en dan een slinger afsteken met een tunnel door een heuvelrug. De oorspronkelijke stenen brug is in WOII opgeblazen en later vervangen door een vakwerkbrug.

Onmiddelijk na de brug volgt de halte Altwied. In het smalle dal is weinig ruimte. Er is hier slechts één doorgaand spoor. Hieraan ligt een perron waar een korte trein (BR 212 met 3 Silberlingen) kan stoppen. Langere treinen moeten dus gewoon doorrijden. Ik heb nog wel een kort kopsspoortje aan de andere zijde van het perron gepland. Hier kan de boemel voor de aftakkende lijn naar Kurtscheid stoppen. Dit geeft net iets meer mogelijkheden. Welliswaar kan er geen treinkruising plaatsvinden, maar ik kan toch een aansluiting simuleren van de boemel uit Kurtscheid op de doorgaande trein naar Neuwied. Beide sporen zijn beveiligd met uitrij armseinen.
Voor het goederenvervoer is een losweg aanwezig. Hier worden met name boomstammen op rongenwagens verladen. Daarvoor is een bokkraan aanwezig. Een beveiligingswissel voorkomt dat wagens ongewild op het hoofdspoor komen. Het korte spoortje wordt meestal niet gebruikt, al staat er wel eens een verdwaalde goederenwagen. Een enkele keer wordt de bokkraan gebruikt voor het lossen van bouwmateriaal voor de plaatselijke aannemer of gebruikt de kolenboer de losweg.

Na de halte Altwied verlaten, passeren we een spoorwegovergang waar de doorgaande weg door het Wiedtal (de L255) gekruist wordt. De overwegbomen worden bediend door een overwegwachter.
Na de overweg buigt het spoor iets naar rechts en passeren we de Wied weer, dit keer met een stenen boogbrug uit de begindagen van de lijn. De drie bogen zijn opgebouwd uit basalt dat in de omgeving is gewonnen. We hebben de bebouwing van Altwied nu verlaten. Links van het spoor liggen een boomgaard (Streuobstwiese) en een weide met koeien op de Wiedoever. Direct naast het spoor staat een seinhuis. We hebben de aftakking van de Laubachtalbahn bereikt en direct naast het seinhuis bevindt zich het wissel. Vanuit dit seinhuis worden naast het wissel ook de uitrijseinen in Altwied alsmede die van de inrij seinen langs de vrije baan vanuit Datzeroth (Wiedtalbahn) en Kurtscheid (Laubachtalbahn) bediend.

Na de splitsing steekt de Wiedtalbahn de Wied voor de 3e keer over. Ook dit keer via een stenen boogbrug. Na de brug verdwijnt het spoor in de 474 m lange Rockenfeldtunnel. De Wied maakt een lange lus om een uitloper van de hoogvlakte. Het spoor snijdt dit af en gaat er dwars doorheen. Op de heuvel boven de tunnel heb ik een stukje bos en nog een akker met een boerenschuur gepland.
Rechtsonder volgt de Laubachtalbahn de Wied naar rechts. Hier kan ik later gaan uitbreiden.

Afbeelding
baanplan Altwied met landschap by Wim Hesselink, on Flickr

Groet, Wim

_________________
De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Laatst bijgewerkt door Wim H op di aug 01, 2017 21:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 14:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 20, 2012 13:20
Berichten: 534
Woonplaats: Moskou (Rus)
De bouw van de onderbouw
Zo, de afgelopen weken was ik druk met andere zaken. Nu weer verder berichten over de bouw van de baan. Ik ben sinds een maand of 2 al bezig geweest met de onderbouw. Dit is de plek in de logeerkamer waar de baan gaat komen:
Afbeelding
IMAG2614 by Wim Hesselink, on Flickr

Links staan 2 van de 3 modules die ik uit Nederland had meegenomen. De baan komt vrij hoog, omdat er ook nog een bureau en kastruimte onder moet passen. De bovenkant van de railstaven komt daardoor op ongeveer 150 cm. Erg hoog, maar als je er naast staat, kijk je vrijwel op ooghoogte naar de treinen. Als het goed is krijg je dan het idee in het landschap te staan, ipv er boven te zweven. Of dat lukt moet natuurlijk nog blijken.
Eerst maar eens naar de bouwmarkt voor hout. Gelukkig hebben ze in Rusland ook een OBI dus de eerste lading werd met succes opgehaald :) :
Afbeelding
IMAG2628 by Wim Hesselink, on Flickr

Ondertussen wachten de bestaande modules op de bouw van de onderbouw. De MAN railbus staat al op de plek waar later het perron komt. Links de module met riviertje:
Afbeelding
IMAG2632 by Wim Hesselink, on Flickr

Dus eerst maar eens begonnen met zagen en schroeven:
Afbeelding
IMAG2685 by Wim Hesselink, on Flickr

De constructie is vrij eenvoudig; vierkante vuren profielen van 40 x 40 mm vormen de staanders. Deze zijn verbonden met horizontale liggers uit latten van 20 mm dik. De staanders steunen op horizontale latten. Hieronder komt kurk zodat de laminaatvloer niet beschadigd wordt. Eerst het stuk boven het bureau. Hier komen de twee modules/segmenten die ik nog moet bouwen:
Afbeelding
IMAG2689 by Wim Hesselink, on Flickr

En vervolgens het linker deel. Doordat de muur verspringt, is er slechts ruimte voor een kort schaduwstation. Maar dat geeft niet. Op een enkele uitzondering na, zullen de treinen korter dan 1 meter zijn. Alleen een doorgaande goederentrein en eventueel een omgeleide sneltrein zijn iets langer.
Afbeelding
IMAG2688 by Wim Hesselink, on Flickr

Op de latten in de foto hierboven komen houten platen voor het schaduwstation. Eigenlijk had ik multiplex van 8 of 10 mm willen gebruiken, maar dat was in de verschillende bouwmarkten in Moskou niet direct beschikbaar. Dus zijn het (in het schaduwstation) houten meubelplaten van 18 (!) mm dik geworden. Niet mijn eerste keuze, maar ik wilde toch verder met de bouw. Gelukkig zijn ze niet zo zwaar en kost hout hier niet zo veel. Het resultaat ziet er als volgt uit:
Afbeelding
SAM_4105 by Wim Hesselink, on Flickr

Dat was het voor vandaag. Het begin is er!
Groet, Wim

_________________
De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Laatst bijgewerkt door Wim H op do aug 03, 2017 22:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 17:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 17, 2010 03:51
Berichten: 2708
Woonplaats: Huizen
Hey Wim,

Mooi spoorplaan met genoeg ruimte voor lekker veel scenery.
1.50m. is juist mooi om geen rugklachten te krijgen.

gr. Ron.

_________________
Ik rommel maar wat aan!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 12, 2015 12:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 20, 2012 13:20
Berichten: 534
Woonplaats: Moskou (Rus)
Dank je Ron! Het plan is om inderdaad los te gaan met scenery. Genoeg ruimte voor details. De treinen zijn bij wijze van spreken maar bijzaak... ;)

Anyway, hier weer een nieuwe serie fotos. Voor de 3 kleine modules die ik al in Nederland had gemaakt, moest ik iets anders verzinnen dan voor het schaduwstation. Deze modules (eigenlijk segmenten want ze passen slechts op één manier aan elkaar) bestaan uit een vurenhouten raamwerk, waarbij de rails op ongeveer 10 cm hoogte ligt. Voor deze modules heb ik een verlaagd gedeelte in de constructie van de onderbouw gemaakt (ook te zien op de laatste foto van mijn vorige bericht). De modules komen hier op enkele horizontale latjes te rusten. Met behulp van stelbouten kan de hoogte dan worden ingesteld zodat alles precies waterpas is. De bovenkant van de rails op de zichtbare modules zou dan overeen moeten komen met die van de rails in het schaduwstation. In ieder geval in theorie... Hieronder een foto. Ik moet de stelbouten nog installeren. De 3 modules staan tijdelijk op de plek van het schaduwstation.

Afbeelding
SAM_4095s by Wim Hesselink, on Flickr

Misschien is dit niet de meest eenvoudige constructie, maar ik wilde de 3 modules toch hergebruiken... Achteraf was nieuwbouw misschien sneller geweest. Nou ja, ik moet het er mee doen.
Met de modules op hun plek ziet het er dan zo uit:

Afbeelding
SAM_4082s by Wim Hesselink, on Flickr

Hier het linker deel met de vakwerkbrug en het haltegebouwtje. Ik heb voor het idee al wat losse scenery geplaatst. Met 30 cm is het niet heel breed. Het wordt nog een uitdaging om diepte te suggereren. We zullen zien of dat gaat lukken.
En hier de 2e en 3e module met de losweg en bokkraan.

Afbeelding
SAM_4083s by Wim Hesselink, on Flickr

Tenslotte nog een foto in de lengte richting. Het stationnetje (nou ja, halte) ligt in een lekkere ruime boog. Qua ooghoogte ben ik wel tevreden; je kijkt bijna horizontaal tegen de treinen aan. Ik kan dus lekker los gaan met detailleren :D

Afbeelding
SAM_4087s by Wim Hesselink, on Flickr

De andere 2 zichtbare modules (aan de rechterzijde) moeten nog gemaakt worden. Deze zijn groter en hebben een afwijkende vorm. Ik heb daar nu twee latten boven het bureau gemonteerd. Hierop moeten de modules gemaakt worden. Maar dat komt later. Het schaduwstation moet eerst worden gebouwd. Om te proberen heb ik al even wat rails in het schaduwstation gelegd. Hier komt Fleischmann rail die ik ooit een keer van een collega heb overgenomen. Ik moet nog beslissen hoeveel sporen ik ga aanleggen. Voorlopig 5 of 6 parallelle sporen. Waarschijnlijk nog een paar kopspoortjes om railbussen en andere korte treinen te plaatsen.

Afbeelding
SAM_4098s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_4100s by Wim Hesselink, on Flickr

Afbeelding
SAM_4102s by Wim Hesselink, on Flickr

Tenslotte nog een close up van de linker tunnel. Ik had in Nederland al een klein stukje spoor geschilderd en geballast om te kijken hoe dit er uit gaat zien. De ballast is basalt van JeWeHa uit België. Na het lijmen wordt dit erg donker. Er komt later nog wel een laagje roest over, dus hopelijk wordt het dan beter (lichter). Het tunnelportaal ga ik vervangen door een zelfgemaakt exemplaar. Ik vind deze te groot. En zelfbouw maakt het allemaal net iets persoonlijker.
Maar eerst verder met het afmaken van de onderbouw.
Groet, Wim

_________________
De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Laatst bijgewerkt door Wim H op vr aug 04, 2017 21:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 199 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling