Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Vraag maar raak!

FidOo
Berichten: 3938
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27
Locatie: Maassluis

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door FidOo » 13 nov 2017 13:20

Je moet ook maar net met die decoder willen werken natuurlijk. Via een OC32 kan je ook twee relais gebruiken. Maar het is zoals ik schreef een oplossing voor human error of human failure. Net hoe je het wilt zien. Sluit je de polarisatie goed aan en heb je de servo goed ingesteld dan heb je geen problemen met inschakelsluiting e.d. Kwestie van goed gebruik. Sterker nog met de ASB kan je de initial position niet bepalen maar gaat hij bij inschakelen gewoon naar midpoint toe.
Rosoft heeft hier een andere weg gekozen als andere. Inderdaad is de keuze van een decoder ook een persoonlijke voorkeur. Dat daar gelaten ga ik even verder in op het verhaal timing en opstarten van een baan. (let op ik ga even uit zonder een softwarematige besturing!!!)

Ja een OC32 en heel wat andere decoders heb je een timing voor een middenpositie.. Daarvan is die van de OC32 wel het meest lastig. Je bepaald namelijk het midpoint en dan de uitslag links en rechts. Maar het vervelende is dat je met een timer het moment van schakelen bepaald voor het relais zodra de wissel omgezet wordt. Deze moet dus altijd handmatig bepaald worden. (al zijn er wel algemene waarde te verzinnen). Dus middenpositie en het omschakelen van het relais staat volledig los van elkaar!
Het nadeel wat ik ondervonden heb is dat er altijd wat mechanische speling is tussen het verenstaal en het omzetten van de wisseltong. dus is de timing soms lastig.

Dus als je dit kunt omzeilen door een zaagsnede te maken dan is dat een kleine moeite.
FidOo schreef:

Eerst even een reactie op een stukje wat naar mijn mening onjuist is geschreven. De reden dat je het hartstuk wilt polariseren is vanwege het HARTSTUK. (joh) Dat is namelijk het punt waar de 2 railstaven samen komen en dus kortsluiting veroorzaken zou je het harstuk geleidend maken en met zowel + als - voorzien. (joh x2). Dus die MOET! omgeschakeld worden tussen de 2 polariteiten! De tongen daarentegen kunnen gewoon permanent van de juiste polariteit voorzien blijven zonder dat dit om te willen schakelen. (waarom zou je dat uberhaupt willen = vrij zinloos plus het creert zoals je aangaf een kans dat een wiel daar kortsluiting maakt)


Het hoeft niet persee als je zoals aangegeven na het hartstuk isoleert dmv twee doorhalen of isolasjes. Als jij na de wissel twee opstelsporen hebt hoef je het nog niet eens te doen. Omdat de wissel de andere kant dan afsluit.
Hier heb je me verkeerd begrepen, heb de tekst inmiddels aangepast.
Hoe ga jij de afgesloten wisseltongen voeden dan? daar ben je afhankelijk van het contact met de rails.
Die wisseltongen soldeer je gewoon met een doorverbinding aan de naast liggende railstaaf, als je dit doet met een wat langer aangestript draadje dan kun je deze gelijk voor de polarisatie van t hartstuk gebruiken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Berichten: 4076
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door martindomburg » 13 nov 2017 14:15

Die wisseltongen soldeer je gewoon met een doorverbinding aan de naast liggende railstaaf, als je dit doet met een wat langer aangestript draadje dan kun je deze gelijk voor de polarisatie van t hartstuk gebruiken.
Rotterdamse vindingrijkheid. Zo simpel had ik het zelf nog niet bekeken ;)
Ik keur hem goed, volgens mij moet dat dan gewoon werken. Wel oppassen met de hitte van het solderen anders gaat de staaf scheef liggen.



Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 2812
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: Waterloo (België)
Contacteer:

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Michiel » 13 nov 2017 14:33

Ik snap 'm niet. :oops: Hoe kan men dezelfde draad gebruiken (ongeachte de gestripte lengte) voor het doorverbinden van de beide tongen met de naastliggende rail, EN het puntstuk ermee polariseren?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Gebruikersavatar

Paul_DMV
Berichten: 456
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Paul_DMV » 13 nov 2017 15:19

Ik heb toch ook nog een andere oplossing waarmee ik al ongeveer 200 peco wissels heb aan gesloten.

Bij ons schakelt het relais ook al eerder de polarisatie om voordat de servo in beweging is gekomen. Daarmee zou kortsluiting kunnen ontstaan doordat de tong al gepolariseerd is terwijl hij nog tegen de verkeerde spoorstaaf aanligt.

De oplossing is simpel: schilder beide tong en rails in een mooi roest kleurtje en er zal geen contact meer zijn. Doorslijpen zou ik echt niet aanraden, dat is weer een extra hobbel en verzwakt de constructie.

De veertjes haal ik er uiteraard uit.

Nog een gratis tip: als de tong niet meer stroom doorgeeft moet je met een mes punt aan de binnenkant van de tong even op het scharnierpunt drukken (dit kan na jaren ineens niet meer goed stroom doorgeven, nu al 5 keer voorgekomen maar het is simpel te verhelpen)




nspoorkees
Berichten: 648
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door nspoorkees » 13 nov 2017 16:33

Ik gebruik ook de 'normale' simpele methode, dus niets doorslijpen en alleen het puntstuk actief polariseren met 1 relais. Ik gebruik daarvoor eigen ontwikkelde Arduino shields, die schakelen het puntstuk als de tongen bij het bewegen in het midden van de wissel staan (wat nauwkeurig in te stellen is in de config software). De positie van de wissel en de relais wordt in EPROM opgeslagen telkens als de wissel om gaat.

Het probleem bij opstarten heb ik opgelost met een Master-Arduino; bij het opstarten van de baan gaan eerst de 12V van de servo Arduino's aan zodat die opstarten, die halen de correcte posities op waarin de relais stonden, de 5V gaat aan en die relais worden dan allemaal aangezet in de juiste posities, daarna schakelt de master pas de DCC op de rails. De wissels bewegen dus niet bij opstarten, die blijven gewoon in de stand staan waarin ze stonden toen de baan vorige keer is uitgezet. Alleen de bijbehorende relaisstand wordt opgehaald.




walter
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door walter » 13 nov 2017 19:34

Mannen,

Volgens mij maakt Peco ook een ompooldingetje, de PL13. Dit is een soort schuifje. Is dit niet te gebruiken met een stukje verenstaal of zo iets? Eventueel in combinatie met de grondplaat (PL 12)?

Zomaar een idee hoor. Ik heb zelf nog geen servo's in gebruik, maar ik zou zeker niet gaan zagen in de wissels.

Succes met de oplossing.

Groeten,
Walter




nspoorkees
Berichten: 648
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door nspoorkees » 13 nov 2017 20:34

Die pl13 is gewoon een wisselaandrijving, Walter. Dat is niet waar het hier om gaat. En wel of geen servo's is ook niet de kern van de discussie.




Henk van de Weerdt
Berichten: 570
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom
Contacteer:

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Henk van de Weerdt » 13 nov 2017 22:12

Hallo
nspoorkees schreef:Die pl13 is gewoon een wisselaandrijving, Walter. Dat is niet waar het hier om gaat. En wel of geen servo's is ook niet de kern van de discussie.
Kleine correctie als je het niet erg vind de Pl 13 is inderdaad een schakelaartje zie:

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 0939437114

De PECO wissel aandrijving is de Pl 10

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 3898867012


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran


nspoorkees
Berichten: 648
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door nspoorkees » 13 nov 2017 22:25

Dan haal ik die door elkaar, maar dan nog, daar gaat dit topic niet over.



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 696
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Wim H » 14 nov 2017 10:38

Hallo allemaal,
Interessante discussie! In de voorgaande reakties mis ik nog iets over wat te doen als je de wissels níet met een decoder aanstuurt, maar gewoon met een knopje op het bedieningspaneel en een aandrijving van bv Conrad.

Zelf heb ik nl besloten om de spoorstaven in de wissels wél door te slijpen. Ervaring met dit soort dingen heb ik niet, omdat ik van huis uit Märklinist ben en dus helemaal geen gedoe had met wisselende polariteiten :D Nu ik momenteel in N bouw zit ik uiteraard vast aan 2 rail en de daarbij behorende "problemen/uitdagingen".

In mijn in aanbouw zijnde baantje heb ik 4 Peco wissels (code 55) geplaatst. Ik heb er destijds over nagedacht of ik wel of niet zou doorzagen. Na her en der rondneuzen/lezen op verschillende fora heb ik besloten het wel te doen.
Ik wil hoe dan ook niet vertrouwen op stroomdoorgave via de wisseltongen (vanwege vuil), dus het puntstuk zal apart gevoed moeten worden en dus ook apart worden opgepoold. Dan blijft nog de keuze voor wel of niet doorzagen van de spoorstaven. Doe je het niet, dan moet je op het juiste moment ompolen om kortsluiting te voorkomen. Dat kan uiteraard op verschillende manieren. De wisseldecoder van bv Rosoft doet dat op een elegante manier.

Echter, ik rijd momenteel nog analoog. Over een tijdje (een paar jaar of zo) ga ik wel digitaal rijden, maar dan alleen de treinen. De wissels blijf ik gewoon zelf (via het bedieningspaneel) omzetten, want dat vind ik veel leuker dan alles op een pc of centrale aansluiten. Dat betekent dus dat er geen decoders met eventueel extra relais aanwezig zijn. Alleen de wisselaandrijving met een ompoolschakelaar voor het puntstuk.
Om er dan zeker van te zijn dat de timing niet van belang is, heb ik de spoorstaven doorgezaagd. Dan gaat het altijd goed. Ook als ik later alles wel via wisseldecoders en servo's zou aansturen, blijft het werken.

Ik las nog iets dat het doorzagen van de spoorstaaf de wisselconstructie zou verzwakken of een extra hobbel zou geven. Persoonlijk heb ik daar niets van gemerkt: de spoorstaaf zit nog steeds netjes in de railschoentjes geklemd. En qua hobbel: het is een simpele kleine zaagsnede van 0.5 mm breed. Die merkt het wiel niet eens. NB mocht zo'n zaagsnede wel een probleem zijn, dan zouden we nergens onderbroken secties kunnen maken! Hierbij nog een fotootje:
Afbeelding
SAM_6815 by Wim Hesselink, on Flickr

Uiteraard is het meer werk dan niet doorzagen, maar dat valt best mee. Twee zaagsnedes en 2 draadjes solderen. Max 15 min per wissel. Voor mij met mijn 4 wissels is die tijd verwaarloosbaar. Als je nu 100 wissels hebt, wordt het natuurlijk een ander verhaal...
In dit bouwberichtje laat ik zien hoe ik het precies heb aangepakt:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 90#p175922

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Plaats reactie