Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Ipharra

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Na het aanbod van Pieter om de scheenplaten aan te passen naar de asafstand van de Minitrix draaistellen, heb ik deze kunnen integreren met de kale wielhouder zodat het nu een geheel is. Na een aantal uren printen het volgende resultaat

Afbeelding

En zo ziet het eruit na een bezoek aan de Action

Afbeelding

En het uiteindelijke zwart gespoten resultaat met de door Ad toegestane :mrgreen: afwijking zodat het draaistel wat beter smoelt.

Afbeelding

Heb nu ook een rijdend onderstel, zit alleen nog met het afstellen van het wormwiel, één kant op rijdt hij perfect, de andere kant op heb ik halverwege de rijstappen ineens een soort slip op het wormwiel wat weer beter wordt als de snelheid weer hoger ligt. Ga nu proberen de motor een halve slag te draaien, dan komt het wormwiel op een as die wat langer is en hopelijk wat stabieler rond draait en met de worm beter in het tandwiel grijpt. Ook al een paar nieuwe motorhouders aan het printen met diverse ashoogtes om te kijken wat het beste is. Wordt vervolgd.

Groet Guus,

Voor echte Nederlandse wagons kijk eens in mijn shop, https://www.shapeways.com/shops/ns-160

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Ziet er goed uit zo, complimenten voor de samenwerking!!! :Thumb :D

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Pjotr
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Pjotr »

Heel mooi Guus. Ik dacht in eerste instantie dat het niet veel verschil zou maken, maar het ziet er toch wel veel beter uit zo.
Heb je de boel ook verlaagd ?

Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
Ipharra

Bericht door Ipharra »

Nu de draaistelen er heel goed uitzien gaan we op basis van voortschrijdend inzicht ook proberen om de kap wat verder te laten zakken en wel zodanig dat de draaistellen nog genoeg uitslag hebben om door een R2 bocht te komen.

Afbeelding

zoals je kunt zien staat hij nu eigenlijk wat te hoog op zijn poten, heb de onderkant wat verlaagd met een uitsparing voor de wielflenzen zodat de kap wat verder naar beneden komt te zitten. Als het goed is moeten deze bij volle uitslag net de kap niet raken. Op het ogenblik staat de printer nu een testprintje te maken om te kijken of wat ik bedacht heb ook werkt.

Voorlopig nog even met het huidige bodemdeel verder testen met de rijdbaarheid, met name het afstellen van de worm op het tandwiel en een onverklaarbare slip wegwerken. Lijkt wel dat zodra ik boven een bepaald toerental kom de krachten op het wormwiel er voor zorgen dat deze wat wijkt waardoor er tandjes op het tandwiel worden overgeslagen. Zodra ik dan weer hoger in het toerental kom wordt dit fenomeen weer minder.

Groet Guus,

Voor echte Nederlandse wagons kijk eens in mijn shop, https://www.shapeways.com/shops/ns-160

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro

Onderwerp starter
Ipharra

Bericht door Ipharra »

De eerste horde is genomen om het een goed rijdbare bodemplaat te maken, m.b.v. een aangepaste motorsteun met een iets andere ashoogte liep het onderstel als de brandweer zowel de ene kan als de andere kant op, helaas nu alleen nog op een recht stuk rail.
Afbeelding
Hier het resultaat na ijking in iTrain, kon beroerder.

Horde 2 is het gedrag in de bochten, is nog niet optimaal, waarschijnlijk doordat de draaistellen niet soepel genoeg bewegen, wat zijn oorzaak heeft in horde 3 een soort koperen vulplaat tussen bodemdeel en wielstel waar nu de stroom wordt afgenomen, geeft nogal wat druk op het draaistel waardoor deze niet lekker los kan bewegen. Deze oplossing is ook niet echt optimaal wat betreft het doorvoeren van de stroom, hapert af en toe. Fusion weer aan geslingerd en weer een aantal wijzigingen doorgevoerd na de aanpassingen om de kap wat verder te laten zakken. Stroomafname ga ik kijken of ik deze direct van het draaistel kan opnemen i.p.v. deze tussenring zodat deze niet meer nodig is en hopelijk wat bedrijfszekerder wordt. Het hierdoor soepeler kunnen bewegen van de draaistellen geeft waarschijnlijk dan ook een minder slipperig gedrag in de bochten.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 15 jan 2022 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Groet Guus,

Onderwerp starter
Ipharra

Bericht door Ipharra »

Vanmorgen de testprint onder de UV lamp vandaan gehaald en eens gekeken of alles werkt zoals ik had bedacht om de kap wat lager op het bodemdeel te zetten, zit nu een mm lager dan op de eerdere foto.

Afbeelding

ziet er goed uit en alles is goed beweegbaar en de draaistellen kunnen nog steeds hun maximale uitslag halen zonder de kap te raken. Btw let niet op de kap, deze is al twee jaar oud en heeft al van alles meegemaakt om een DE1 te maken, dient nu mooi als proefkap maar denk niet dat deze nog op te knappen is om er alsnog een motorrijtuig van te maken, daarvoor is hij teveel beschadigd.

Groet Guus,

Rtoonen

Bericht door Rtoonen »

Ziet er veelbelovend uit. Wat een geduld, maar hij wordt steeds beter!

Groet,
Rob

Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000

Pjotr
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Pjotr »

Best wel zonde van die kap. Ik zal binnenkort eens kijken of ik op basis van mij DE2 kap met niet al teveel aanpassingen een DE1 kap kan modelleren.
En dan meteen het raamwerk goed verbeteren.

Groeten,
Pieter

Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Rick

Bericht door Rick »

Een tijdje terug heb ik van Guus een setje geprinte raamstijlen gehad die inmiddels in de DE-1 zitten:
Afbeelding
Daarmee ziet het model er toch beter uit, nogmaals bedankt Guus. :Thumb

Plaats reactie