Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

Riem

Re: Gezamelijk 3d prints ontwerpen delen/aan de man brengen?

Bericht door Riem »

En misschien ook een soort 'I would like' afdeling waarbij items aangebracht, maar ook geliked, kunnen worden als andere ze ook willen/zoeken.
Neem bijvoorbeeld een nmbs hle 11 voor een benelux. Er bestaat zover ik weet geen 3D kap voor, maar ik ben ook niet in staat er een te 3D tekenen.
Als er meerdere leden interesse (idee liken dus) hebben, is er misschien iemand anders die er een kan maken en meerdere anderen kan helpen.

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Panzer-Shop »

Om dat binnen de website te doen is lastig. Wellicht is het dan makkelijker en leuker om binnen het N-Spoorforum een categorie aan te maken waarin topics kunnen worden geopend om dingen te bespreken.

WilcoV

Bericht door WilcoV »

Een I would like lijkt mij niet nodig, daar hebben we per slot van rekening op dit forum mogelijkheden voor. Kevin, wat mij betreft uitstekend idee, maar je bent en blijft afhankelijk van ontwerpers, die hun ontwerp beschikbaar stellen. Dat is geen probleem, maar dat moet dan je uitgangspunt blijven.

Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel

Daarom hoor ik graag input van mensen met ontwerpen. Als er op die voet geen interesse is vanuit de community dan heb ik die ook niet. De enige manier waarop een community project draait is op de community.

Ik hoor het graag!

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Nico Essers schreef:
09 feb 2020 12:04
Ik ga het in ieder geval bekijken vanuit mijn hobby
Zit er grotendeels ook op deze manier in
Als ik mijn gebruikte middelen redelijk gecompenseerd krijg ben ik allang blij, zeker leuk als ik aan het einde van de rit misschien (deels?) een nieuwe printer kan aanschaffen als ik deze voor derden laat werken (dat ding slijt immers ook)
Qua tijd / ontwikkeling is het voor mij echt hobby en ontspanning en maak wat ik leuk vind of op verzoek wat ik ook nodig heb of echt leuk vind om te maken (mocht ik daar tijd voor hebben :P )

Dus ja, als ik wat dingen via deze manier kan aanbieden leuk :D 8-)
Moet nog even nadenken of ik dan ook mijn files beschikbaar wil stellen voor download
Persoonlijk denk ik sommige wel en sommige niet, vind het al heel wat dat een ander "bedrijf" deze / mijn grote projecten al in bezit krijg... :roll:

Mijn grootste irritatie was dat ik niet de details mocht en kon voeren die ik belangrijk vind, en de printer tot het uiterste mag gebruiken qua mogelijkheden voor details en printbaarheid
Zo lang het model printbaar is en de printer heeft er geen nadelen van, dan moet het wat mij betreft gewoon kunnen :mrgreen: :ugeek:

Mijn gouden motto, geef alleen maar commentaar als je het zelf beter kan zonder een ander af te zeiken (die kan ook zijn uiterste best doen), zo niet geef de persoon de krediet die het verdient
Kan je het beter, dan zeker je woord bij daad zetten (op zijn Rotterdams, niet l*llen maar poetsen :lol: ;) )

Mijn 2 cent

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

caspervt

Bericht door caspervt »

Ha allemaal,

Sorry, ik had eerder geen tijd om te reageren. Ik vind het een geweldig idee!! Ik ben met in2n bezig met een aantal ontwerpen, maar zag vooral op tegen het zelf 3D printen voor andere geïnteresseerden. Ontwerpen is het leukste. Ik wil verder zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan de rompslomp eromheen, maar geniet wel van het feit dat anderen ook mijn modellen kunnen bouwen. Dit zou voor mij dus briljant zijn. Ik zou je de kant en klare STL bestanden met supports (die ik dan zelf al eens succesvol geprint heb) kunnen leveren. Het printen van mijn modellen zou je dus niet veel extra tijd kosten.

Wat betreft kosten en commissie zou je ook naar een andere constructie kunnen kijken die ook belasting technisch zou werken denk ik. Iedereen die bij je verkoopt (dus de leveranciers van de 3D bestanden) heeft zelf waarschijnlijk ook een behoefte aan 3D printwerk. Je zou per verkocht model je verkopende klanten credits kunnen geven waarmee ze weer nieuwe dingen (tegen korting of zelf gratis met genoeg punten) kunnen laten printen bij je. Je administratie wordt dan een groot Excel bestand en je ben af van de facturering. Financieel klopt je administratie ook, want er zijn uitgaven (alleen je materiaal) en inkomsten (alle verkopen). Wil iemand geen printwerk afnemen, dan gaat het feestje niet door en kunnen ze naar Shapeways.

Het zijn maar ideeën.

Met groet,
Casper

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel

Hi Casper,

Dat is eigenlijk best een goed idee om credits uit te geven voor verkochte modellen van een designer. Goed denkwerk! Dat is zowel uberhaupt goed te doen als administratief goed te doen.

Slim!

Kevin

Plaats reactie