programmeerspoor onderdeel van layout

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

programmeerspoor onderdeel van layout

Bericht door Rtoonen »

Nog een vraag i.v.m. het ontwerp van mijn eerste baan na 30 jaar, wat is het bezwaar om (volledig geïsoleerd) stuk van je baan als programmeerspoor te gebruiken, bijv. een rangeerspoor met een dubbelpolige schakelaar. Ik lees hier nogal wisselende (tegenstrijdige) berichten over, zoals opblazen van de decoder enz. Ik gebruik een TC.


Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: programmeerspoor onderdeel van layout

Bericht door evo »

Ik had dit op mijn vorige baan en nooit problemen mee gehad.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: programmeerspoor onderdeel van layout

Bericht door dentheo »

Het enige probleem dat ik ermee gehad heb was het opblazen van de programmeeruitgang van mijn centrale.
Wat was er gebeurd ? Bij het programmeren van het stuurrijtuig van mijn Kato Thalys (1,2 m lang) was er één draaistel van een ander rijtuig te paard over de isolatie blijven staan. Hierdoor probeerde mijn programmeeruitgang de ganse baan te voeden..dat was wat veel.

Ik heb daarna een omschakelaar gekocht met enkele uitgangen meer en maak nu een meter spoor stroomloos naast het programmeerspoor.
En ik start altijd met "uitlezen"...daarmee maak je geen brokken, hoogstens leesfout.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: programmeerspoor onderdeel van layout

Bericht door martinb »

Ik heb het bewust niet gedaan. Een kort programmeerspoor en klaar ben je.

Als je een decoder inbouwt wil je die eerst testen op het programmeerspoor. Als je de inbouw niet goed hebt gedaan fik je de decoder niet af op het programmeerspoor en is er niets aan de hand. Fout zoeken, nog eens proberen en als je hem kunt uitlezen is het OK. Pas daarna gaat ie op het hoofdspoor.

Als je het programmeerspoor nu in de baan bouwt met een schakelaar zoals je beschrijft... en je vergeet tijdens het eerste keer testen die schakelaar op de goede stand te zetten.... is je decoder zeker naar de spreekwoordelijke haaien.

Idem voor een te lang treinstel wat dan met 1 wielstel op het programmeerspoor staat en met het andere draaistel perrongeluk nog op het hoofdspoor... poef.

Ik neem dat risico zeker niet, eens gaat het fout en ben ik zeker 25 euro armer....als je alleen de decoder tot toast rookt... met iets meer pech blaas je de centrale naar zijn grootje... mij niet gezien. Nee hoor, gewoon een los spoortje. Geen risico.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: programmeerspoor onderdeel van layout

Bericht door Rtoonen »

Duidelijk. Ik denk dat ik los stuk ga opnemen en dat als een soort in onbruik geraakt spoortje modelleer.
Dank voor de tips.

Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Plaats reactie