Hoe bestuur je je modelbaan ?

Hier is ruimte voor Polls.

Hoe bestuur je je modelbaan ?

analoog (en wil dit zo houden)
39
24%
analoog (maar wil graag digitaal gaan rijden)
23
14%
via dynamo
8
5%
digitaal zonder PC
33
21%
digitaal zonder PC (maar wil graag via PC gaan rijden)
15
9%
digitaal via PC (met internet aansluiting)
29
18%
digitaal via PC (zonder internet aansluiting)
13
8%
 
Totaal aantal stemmen: 160


Raymond
Berichten: 1944
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door Raymond »

Ik rij met digitaal (IB II) zonder PC dus doe verder alles (nog) met de hand, misschien in de toekomst gedeeltelijk met de pc?
Owja ook ga ik een deel (locloodsen, draaischijf, tankplaats, sloopterrein) van mijn baan analoog/digitaal (omschakelbaar) laten rijden maar daar kan ik dan ook bijna alleen maar rangeren :)

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door Traibergen »

Ik bestuur mijn modelbaan anoloog maar wil graag naar digitaal gaan maar ik heb niet genoeg geld. (ben maar een jongen van 11 die alleen nog maar zakgeld krijgt)


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door Redskin »

De besturing van locomotieven en wissels gebeurt bij mij DCC-digitaal, met de MultiMAUS. Daar ben ik zeer tevreden over; het aansturen van een specifieke loc, met mooie optrek- en afremmogelijkheden, en de blijvend verlichte front- en sluitseinen waren voor mij het belangrijkst. Inmiddels gebruik ik een zogenaamde 'Thin Client' met een uitgeklede versie van Windows XP ('XP Embedded') als besturing. Daarop draai ik -voorlopig- Koploper van PaHaSOFT en als interface daartussen de S88XpressNetLi van RoSoft. Een oude TV (was kapot) dient als monitor en het voordeel van een Thin Client is dat deze snel opstart (minuutje) en er niet die langdurige Windows-updates nodig zijn (is niet verbonden met internet). op dit moment heb ik nog geen terugmelding op mijn baan en dient de Thin Client, de genoemde interface en Koploper voorlopig als zeer prettig werkend wissel-schakelbord. Ideaal! :)

Regelmatig merk ik dat mensen denken dat digitaal rijden betekent dat je dan ook de besturing via de pc doet. Dat is een misvatting. Een maat van mij weigert om ooit een pc te gaan gebruiken met zijn treinbaan, maar rijdt om verschillende redenen wel digitaal (Selectrix in dit geval).

Als je beeld wilt zien van mijn opstelling met de Thin Client, klik dan HIER


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door Ad_M »

Leuk draadje Frank op het 9mm forum :)
Toen je TV "zei" zat ik meteen aan zo'n puist te denken :?

Maar zo'n thin cliënt heeft zeker zo zijn voordelen en is inderdaad uitermate geschikt voor besturingen PC
Goede tip

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door Redskin »

Bedankt voor je reactie Ad. ;)
De tv met glazen 'puist' die ik daarvoor had, woog 40 kilo! Ding was alleen nauwelijks te tillen. Pffff; krijg je nooit aan de muur... Blij van die grote en zware bakken af te zijn :?

Een gebruikte Thin Client koop je al voor een paar tientjes. Tip voor geïnteresseerden: neem dan wel de versie mét Embedded Windows erop, want je kan het er niet zelf op installeren!


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3644
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door maarten »

Even off topic, zo'n TV met glazen puist aan de achterkant (in de huiskamer) heeft zo zijn voordelen met betrekking op kleine kindertjes die zo af en toe op een scherm schijnen te moeten trommelen... :? Natuurlijk wil ik ook erg graag zo'n mooie platte alleskunner maar ja, die oude krengen zijn best wel duurzaam en nu ook wel fijn robuust. 8-)

Terug on topic, sinds gisteravond trotse bezitter van een Twin center. Bedoeling is digitaal te gaan rijden met iTrain (dus met pc).


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door evo »

Hey Maarten, ook aan het reageren op draadjes van 3 jaar geleden? :mrgreen: :mrgreen:


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3644
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door maarten »

Edwin, ja soms is de verleiding niet te weerstaan! :mrgreen: ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo
Berichten: 5674
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door FidOo »

Nou mijn platte buis, hangt gewoon vast aan de muur... Die trommel je niet zo naar beneden. + ze zijn een stukje zuiniger in verbruik.

Zo'n embedded PC is best interessant inderdaad. Ik heb ook al gekeken naar een Raspberry PI, maar die zijn nog net niet sterk genoeg om Itrain te kunnen draaien. [url=http://www.raspberrypi.orgklik%20hier%20voor%20info%20wat%20dit%20is.]hier voor info wat dit is.[/url] Dan zou je voor relatief weinig geld een standalone PC onder je baan kunnen monteren, wat zeer interessant voor beurs gangers is. Het enige is dat je dan een Scherm los zou moeten meenemen. (wat dan net zo "on"handig is als een laptop).
Het leuke van de PI is dat je via een smartphone je bureaublad kan overnemen en zo alles besturen, en dus geen scherm nodig zou hebben.
Maar dit is redelijk off-topic.

Om weer OT te gaan, Ik had ooit alleen DCC via Multimaus gestemd, inmiddels is de keuze gevallen om ook via een Rosoft XpressnetLi een PC aan te sluiten, ook Rosoft bezetmelders gebruiken en een OC32 met servo's voor wissels en andere zaken!
Laatst gewijzigd door FidOo op 06 sep 2013 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door BenQ »

klik hier voor info wat dit is.
Joost,
De tekst moet als volgt (zonder de spaties):
[ url = http://www.raspberrypi.org] klik hier voor info wat dit is. [ /url ]


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Fabioso2
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:17
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door Fabioso2 »

Ik heb gestemd voor digitaal zonder PC.
Reden: Digitaal rijden is zoooo moooi, lekker rijden zonder enige storing.
Echter, het blijft bij rijden, de rest gaat lekker met het handje.
Anders kan je koffie blijven drinken :D


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door evo »

FidOo schreef:Zo'n embedded PC is best interessant inderdaad. Ik heb ook al gekeken naar een Raspberry PI, maar die zijn nog net niet sterk genoeg om Itrain te kunnen draaien.
Je kunt er wel Rocrail op draaien, omdat Rocrail gesplitst is in een server (die in de RasPi gaat) en een grafisch deel (wat je op je PC/Ipad/... kunt draaien). Ze zijn ook bezig met het ontwikkelen van hardware, zodat je zelfs geen dure centrale nodig hebt.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

FidOo
Berichten: 5674
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hoe bestuur je je modelbaan ?

Bericht door FidOo »

Edwin, bedankt voor de tip! Klinkt als een interessante mogelijkheid.

Vooral voor kleine beurs-baantjes misschien een leuk alternatief!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie