Stroomverbruik van wisselmotoren

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1457
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Stroomverbruik van wisselmotoren

Bericht door tv_man »

Ik heb op mijn baan twee paar wissels, twee Arnolds en twee Minitrixen, die ik vanaf het bedieningspaneel met een druk op de knop wil bedienen. Welnu, mijn vraag is in hoeverre een kleine analoge Fleischmann trafo twee wisselaandrijvingen tegelijk aan kan drijven. Ergens kwam ik ooit een schema tegen op het internet waar verschillende wisselaandrijvingen werden vergeleken inclusief hun stroomverbruik, maar ik kan het nu niet een twee drie vinden. Misschien dan iemand hier er meer verstand van weet.

En om het proefondervindelijk uit te proberen is plan B, maar ik heb m'n vermoedens dat bij dat soort dingen kapotte wisselmotoren, transformatoren en dergelijke niet uitgesloten zijn, dus hoop ik dat plan A iets oplevert...

Alvast bedankt!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Stroomverbruik van wisselmotoren

Bericht door shoven »

Wat ik weet is dat de Minitrixen meer dan 1A per stuk kunnen trekken. Dus of je trafo dat aankan, is zeer de vraag, even uitrekenen. Van de Arnolds weet ik het niet.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Bonjour
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2009 08:40

Re: Stroomverbruik van wisselmotoren

Bericht door Bonjour »

Als het goed is, is je trafo kortsluitvast. Zoniet, zo snel mogelijk vervangen.

Een transformator heeft een inwendige weerstand. Bij een zwakkere trafo is die hoger dan bij een sterke. De stroom die je krijgt moet dus door die weerstand. Dat betekent dat naarmate je meer stroom uit de trafo haalt je uitgangsspanning naar beneden gaat.

Een wissel heeft een bepaalde stroom nodig om om te klappen. Z'n kracht loopt gelijk op met de stroomsterkte. Als je meerdere wissels tegelijk om wilt gooien, gaat de uitgangsspanning van je trafo naar beneden en daardoor zou het kunnen dat je wissel niet voldoende stroom krijgt om om te klappen.

Het gevaar is nu dat je daardoor langer op het knopje drukt. Dat geeft weer veel warmte ontwikkeling in de spoelen die daardoor door kunnen branden. Niet te lang drukken dus.

Voor 4 wissels zou ik niet teveel moeite doen. Als je trafo niet toereikend is, een betere (tweede hands) kopen. Zowel gelijkstroom als wisselstroom moeten eigenlijk 1 A kunnen leveren. (2 keer 16 W of VA).

Er zijn systemen om meerdere wissels tegelijk om te kunnen zetten met behulp van een buffer lading in een condensator. Je wissels gaan dan op gelijkstroom, wat verder geen bezwaar is. Voor 4 wissels lijkt me dit een aardige overkill.



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1457
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Stroomverbruik van wisselmotoren

Bericht door tv_man »

Met m'n houtje-touwtje proefopstelling lijkt hij twee wissels zelfs in serie aan te kunnen. Bedankt voor het advies, ik heb ook naar de condensator oplossing gekeken, maar als dat overkill is kan dat wel wachten tot er een groter geheel aan wissels moet bewegen. M'n baan wordt gevoed door twee Fleischmann 6735 trafo's.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie