diditaal

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
robraak

diditaal

Bericht door robraak »

als men een analoge baan heeft liggen en wil deze digitaal maken moet de hele baan weer los of kan men deze laten liggen en dan digitaal maken
heeft een minitrixbaan

Rob

lvdwerf

Re: diditaal

Bericht door lvdwerf »

voor ik antwoord ga geven kun je wat meer vertellen over hoe je baan is ingedeeld? Gebruik je bijvoorbeeld al stroomdetectie of reedcontacten? En wat wil je bereiken met het digitaal rijden?

Bouwt groots.

martinb

Bericht door martinb »

In beginsel hoef je niets te wijzigen, tenzij je nu seinen of b.v. een bloksysteem gebruikt. Dan is het 2 draden naar de rails en rijden maar. Als je later je modelbaan met de PC wilt gaan aansturen moet je her en der met een dremel wat stukken isoleren van de rest, maar daarvoor hoeven de rails ook niet los.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel

Bericht door mmhajvth »

En misschien wil je de titel van het draadje nog even aanpassen? ;)
Dit kan door de titel in je eerste bericht hier in dit draadje te wijzigen
Of was het een bewuste woordspeling? In dat geval hoop ik op een uitleg want ik snap 'm niet :oops:

m.v.g.

Mark

Love to build realistic... ...let's be kind.

Onderwerp starter
robraak

Bericht door robraak »

ik heb alleen rails leggen geen bloksysteem of seinen geplaatst

rob

martinb

Bericht door martinb »

Dan hoef je niets los te maken. Kijk wel even of er in b.v. een aansluitrail nog een spoeltje / ontstoring zit, dat is het enige wat er dan wel uit moet.

Groet,
Martin

Mickdeg

Bericht door Mickdeg »

Hallo,

Begrijp ik goed dat als je bijvoorbeeld Minitrix aansuitrail 4972 in je baan hebt die er dan uit moet?

En dan nog een vraagje... :?:

Minitrix heeft bijvoorbeeld van die schakelaars met een schuifje, Rood en Blauw, kunnen die wel blijven :?:

Ik wil mijn baan digitaliseren maar weet er gewoon weinig van... Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Mick

martinb

Bericht door martinb »

Klopt, die aansluitrail 4972 moet je er einderdaad uithalen en vervangen door een standaard rail. Ik kan je geen 100% garantie geven dat er geen spoeltjes e.d. inzitten, dus neem geen risico en eruit halen. Zal niet al te ingewikkeld zijn denk ik toch?

Heb je een art. nummer van die rode / blauwe schuifjes, en wat doe je daar nu mee? Schakelen van de wissels e.d. kan gewoon zo blijven als het nu al is, maar schuifjes om de trein in een baanvak langzamer te laten rijden / wachten moeten er wel uit. Slim nagedacht trouwens dat daaraan denkt!!

Op deze pagina heb ik ooit eens digitaal modelspoor uitgelegd (klik), hopelijk niet al te ingewikkeld. Misschien geeft je dat ook wat meer feeling.

Groet,
Martin

Mickdeg

Bericht door Mickdeg »

De nummers weet ik zo niet maar ze dienen om de trein te vertragen en een tijdje te laten stoppen. Dan gaan we die er dus tussenuit halen. In de Minitrix aansluitrail zit een ontstoringscondensator voor de radio en geen spoel maar ik haal hem er toch tussenuit want je weet maar nooit. Anders nog iets waar je om moet denken bij ombouw van analoog naar digitaal :?:

Ik hoor het graag!

Mick

martinb

Bericht door martinb »

Voor zover ik weet niet. Gewoon je baan "kaal" maken van de electroica "frutsels" en klaar ben je.

Weet je al welke digitale set je wilt gaan gebruiken?

Groet,
Martin

Mickdeg

Bericht door Mickdeg »

Nee, niet echt, maar de Roco lokmaus schijnt een betaalbare keuze te zijn... Het word dus DCC. Selectrix hoor ik zulke slechte berichten over...

Mick

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Mickdeg schreef: Het word dus DCC. Selectrix hoor ik zulke slechte berichten over...
"Enlighten us" zou ik zeggen (en vooral "me"). Ik heb namelijk goede ervaringen met selectrix.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Mickdeg

Bericht door Mickdeg »

Haperen,
Electronica die zo warm wordt dat de kap smelt...
Traag reageren en te grote decoders.

Dat is dus wat ik hoor, niet wat ik vind, want ik weet er te weinig van en ik heb er geen ervaringen mee...
DCC lijkt me het handigste gezien de prijs en de universaliteit...

Mick

martinb

Bericht door martinb »

Dat de locmouse een goed ding is ga ik zeker niet tegenspreken. Erg goedkoop (40 a 50 euro op de beurzen) en betrouwbaar. Wat dat aangaat m.i. een goede keuze. (heb zelf ook 2 van die dingen en bevalt prima)

Dat selectrix niet goed zou werken wil ik echter wel tegenspreken. De problemen die je omschrijft kun je net zo goed bij DCC creeeren door foutief gebruik en inbouw, heeft m.i. niets met DCC of Selectrix o.i.d. te maken.

Misschien een idee om eens op deze pagina over selectrix (klik) te kijken. Geeft je wellicht een wat meer neutrale blik.

Groet,
Martin

Robert_N-Nm
Moderator

Mickdeg schreef:Haperen,
Electronica die zo warm wordt dat de kap smelt...
Traag reageren en te grote decoders.
Haperen en warmteproductie klinken mij vooral als contactproblemen resp. kortsluitingen ontstaan door verkeerd aansluiten. Ik heb wel geteld 1x een smeltprobleem gehad in een lok/treinstel maar dat kwam door een kortsluitings-bevankelijke constructie en onzorgvuldig handelen.

Tja te grote decoders. DHL-100 decoders (14x9x2,7 mm, mijn standaard decoder overigens) passen wel in de meeste spoor N loks en anders hebben we de DHL-050 (13,2x6,8x1,8 mm) nog welke weer een stukje kleiner is en is zelfs geschikt voor spoor Z.

Het traag reageren is wat mij betreft dikke onzin want selectrix (als protocol) is nog altijd sneller als DCC. Het is waar dat Sx slechts 31 rijtrappen geeft waar DCC er 128 heeft (of zijn het er inmiddels meer bij DCC) maar de aansturing gebeurt in tegenstelling tot DCC onafhankelijk van de belasting van de centrale. Een Sx centrale stuurt elke seconde 13 maal de instellingen naar alle decoders in het systeem. DCC doet dit ook wel maar naar mate de centrale meer commando's moet geven wordt dat stapsgewijs minder per seconde waardoor je een tjdsvertraging in de aansturing krijgt die je bij Sx niet ziet.

Wat betreft uitgebreidheid en functionaliteit (extra functies zoals geluid) heeft DCC een lichte voorsprong op Sx. Echter de laatste jaren zijn er ook Sx-decoders voor geluid op de markt gekomen en met adressendynamiek kan je inmiddels net zo makkelijk 10.000 loks aansturen als DCC dat ook kan.

Ik gebruik het systeem dus eigenlijk naar volle tevredenheid, en het systeem is ondanks de richting die de oorspronkelijke verkoper (Minitrix/Trix) is ingeslagen nog lang niet dood. Ik zou zeggen verdiep je er eens in en denk erover na of een mobile station van Trix misschien een alternatief is.

Robert

p.s. Leesvoer misschien heb je er wat aan

Mickdeg

Bericht door Mickdeg »

Bedankt voor jullie reacties en de links aar kan ik vast wel wat vinden.

Maar even wat anders.

In de Roco catalogus staat een stukje over verlichting en digitaal.

Ik begrijp daaruit dat alle lampjes in loks en wagens 16 volt moeten kunnen hebben.

Veel loks van diverse merken hebben echter 12 of 14 volt lampen

Heeft iemand daar ervaring mee?

Kun je echt iedere lok van een decoder voorzien? ook als deze al 30 jaar oud is?

Ik hoor het graag!

Mick

Robert_N-Nm
Moderator

Theoretisch gezien kan elke lok wel van een decoder worden voorzien, ook loks van 30 of 40 jaar geleden. De enige uitzondering zou misschien een hele oude e03 van minitrix kunnen zijn omdat deze twee motoren heeft, maar je kan er altijd 1 motor uitslopen. Echter om er een decoder in te krijgen is wel het een en ander aan "hak en sloopwerk" (lees: freeswerk) noodzakelijk aangezien geen van deze loks voorzien zijn op decoders. De vraag is in mijn ogen is de ombouw lonend? Maar dat is iets wat je zelf zal moeten beslissen.

In hoeverre de verlichting problemen kan geven weet ik niet. Ik heb nooit problemen gehad met gloeilampjes. Misschien iemand anders.

martinb

Bericht door martinb »

De lampjes in de locs zijn geen probleem, die worden wel over de decoder heengeregeld. De lampjes voor de rijtuigen kunnen wel een probleem worden, want die zitten "hard" (dus zonder decoder die iets regelt) op de rails = 16v en lampjes 12v = kan te warm worden. Zelf geen ervaring mee aangezien ik alle lampjes in de rijtuigen eruit heb gehaald. (gebruikt spanning die ik liever gebruik voor de locs)

In principe kun je elke loc ombouwen. Een grote loc kan moeilijker zijn dan een kleine, en een nieuwe lastiger dan een oude. Er is echt geen logica in te vinden m.i. De fl* br50 heb ik een paar weken over gedaan tot die het goed deed, de Fl*7000 is een kwartiertje werk geweest....

Groet,
Martin

Mickdeg

Bericht door Mickdeg »

Weet iemand wat het maximum voltage is, van de lampjes in de originele interieurverlichting van Fleischmann en Minitrix?

De lampen in een Roco 1300 wat kunnen die hebben?

Rijtuigverlichting en digitaal lijkt mij een probleem wat toch meer moet voorkomen...

Mick

lvdwerf

Bericht door lvdwerf »

vaak kunnen ze wel wat hebben (vooral led strips) en anders kun je functie decoders in de rijtuigen hangen (dan kun je de verlichting ook schakelen).

Bouwt groots.

bisschop
Kleinserie/Commercieel

Bericht door bisschop »

Hallo Mick,
Voor de gloeilamp verlichting in rijtuigen heb ik 2 weerstande van 200ohm? paralel gezet dit omdat de daken van de rijtuigen wel een beetje erg warm werden.
Bij een ns koploper heb ik de binnenverlichting eruit gehaald want die heeft nu door de warmte builten op het dak PAS DUS OP.
Bij de roco 1300 kun je de gloeilampen gewoon op de decoder aansluiten en eventueel kunje ze nog dimmen weet aleen niet hoe.

Succes en groetjes,
Rob

Bouwt modeltreinen van de NS
Plaats reactie