Ik wil hier de Lunetta Central voorstellen. Dit modelbaantje heeft een Amerikaans thema. Niet zo vreemd, aangezien ik al meer dan 12 jaar actief ben met Amerikaans n-spoor, al zo'n 12 jaar lid ben van de PH&LF en in die tijd diverse oNetrak-modules heb gebouwd t.b.v. onze clubbaan. Ook thuis heb ik enkele pogingen gedaan een modelbaan te bouwen, maar door chronisch ruimtetekort liep dat elke keer op niks uit. Ik moest het dus hebben van de modules en de modelspoorbeurzen waar we als club aan meededen.
Op een gegeven moment werd ik dat gesjouw met die modules een beetje zat. Ik wou iets handzamers. Al een tijdje had ik zitten denken aan de mogelijkheden van T-Trak, een modulesysteem dat uit gaat van kleine bakjes (ca 30cm lang) die op een tafel met elkaar verbonden worden. De Kato-rails zorgt ervoor dat de bakjes ook fysiek aan elkaar zitten, dus geen gedoe meer met bouten & moeren of lijmklemmen. Eenvoudig, toch?
Een jaar geleden ben ik gestart met twee rechte modules (elk 61cm lang) en vier bochtmodules, zodat ik een ovaal baantje kon opzetten. Hoewel T-Trak bedoeld is om samen met anderen een modulaire baan samen te stellen, ben ik er vanuit gegaan dat ik (voorlopig) de enige Nederlander ben met dit modulesysteem. Ik moest dus een op zichzelf staand baantje maken waar treinen gewoon hun rondjes kunnen rijden, dus zonder dat ik continu aan de knoppen hoef te zitten. Wel zo makkelijk als je ergens in je eentje op een beurs staat. En bovendien zou zo'n compleet modelbaantje misschien ook leuk zijn voor thuis, want het past precies op de eettafel

Mijn eerste beurs was in Zelhem, bij MSC De Achterhoek. Het baantje was nog niet af, maar technisch werkte het gelukkig perfect. Ik heb inmiddels ook een yard gebouwd (bestaande uit 2 modules van 61cm), zodat ik wat materieel kan wegzetten en voor een afwisselender treinenloop kan zorgen. Tevens kan ik dan af en toe eens rangeren, wat toch wel een prettige afwisseling is. Van 8 uur lang naar een rondrijdend treintje kijken word je immers ook simpel, nietwaar.
Hieronder een foto van het baantje zoals het er momenteel aan toe is:

PS Ik ben niet die meneer op de achtergrond.
En nu ik toch bezig ben:
filmpje
Ik hou mijn bouwvorderingen bij op deze website.
Groet,
Thieu