thema

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
blackwhitepearl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jan 2010 20:03
Locatie: Gelderland,Barneveld

thema

Bericht door blackwhitepearl »

weet iemand messchien een leuk thema
wel iets met vroeger want doe allen een beetje stoomtreinen gebruiken
en wat ik er voor moet gebruiken

de plaat waar ik het op doe is
80 cm breed
195 cm lang

Ik wil wel groter maar mag niet voor mijn ouders!


wie heeft er een idee

alvast bedankt MY


----------------------
Wichert
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: thema

Bericht door shoven »

MY???

Er zijn meerdere dingen waarover je zou kunnen nadenken.
  • Tijdperk? I of II of III of ...?
  • Digitaal/analoog?
  • Land? Vlak/heuvels/bergen?
  • Stedelijk/platteland/maritiem? (een Engelse havenbaan kom je minder vaak tegen. Ideetje?)
  • Wat heb je al?
  • Wat heb je te verspijkeren? (als je nog bij je ouders woont en wat jong bent is dat meestal een knelpunt...)
Als je over dit soort dingen nadenkt en wat forums (fora?) afstruint kom je vanzelf op leuke ideeën. Op dit forum zie je in de rubrieken voor Baanplannen en Mijn baan veel leuke banen, op BNLS is de rubriek Wat zijn we aan het bouwen mijn favoriet. Veel succes! (en stel jezelf ff voor, dan weten we tegen wie we aanpraten... eh typen).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: thema

Bericht door Saraan »

Wat mij een leuk stoomthema lijkt, is het nabouwen van een stoomlocomotievenfabriek, zo compleet mogelijk, met alle afdelingen en sporencomplexen, materiaalaanvoer en dergelijke. Dan heb je een hoop verschillende stoomlocs, in diverse mate van afwerking op het fabrieksterrein staan.

Een klassiek thema is een stoomlocomotievendepot. dit is een zeer dankbaar onderwerp om en verzameling stoomlocomotieven in een natuurlijke element op te stellen.

Maar ik zou het toch wat exotischer zoeken, me bijvoorbeeld de opduw-stoomlocs op de helling van Ans (Luik), of de veerpont Oostende-Dover met het in- en uitschepen van post- en goederentreinen, en zelfs de Orient Express.

Thema's zat!
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
blackwhitepearl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jan 2010 20:03
Locatie: Gelderland,Barneveld

Re: thema

Bericht door blackwhitepearl »

oke ja ik heb een paar locomotieven
met aanhangers
en een paar huizen en die hout plank
waar het op moet gebeuren


----------------------
Wichert

Onderwerp starter
blackwhitepearl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jan 2010 20:03
Locatie: Gelderland,Barneveld

Re: thema

Bericht door blackwhitepearl »

ik heb analoog
ik wil heuvels en bergen
zou ik eventuweel een berg met gips maken en dan er in gaan haken of zo iets wat het net echt lijkt of is dat geen goed
idee


ik woon in gelderland,Barneveld
ben 15 jaar en als je meer wil weten vraag je het maar!


----------------------
Wichert
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: thema

Bericht door spoor65 »

Naamloze Barnevelder.

Tja, zoals ook al door Steven vermeld, lees eerst eens in de gerelateerde topic`s en kijk of je daar wat ideetjes kunt opdoen. je kunt zowel hier bij "mijn N-baan" als ook op andere forums, zoals BNLS eens kijken bij "wat zijn we aan het bouwen" en dan bv de baan Bopard van jeroni (op beide forums te vinden) eens lezen, daar staat erg veel info in, ook over bouwen van bergen ed.

Geef daarnaast, mocht je toch advies willen hebben dan ter zake doende informatie, die paar losse kreten die je nu langs laat komen, kan eigenlijk niemand wat mee,

je hebt stoomloc`s, ja das leuk, maar wat van stoomloc`s, zijn het tenderlocjes, of grote loc`s met sleeptenders.
Welk tijdperk hebben jouw loc`s?
wat van wagons heb je er bij (aanhangers hang je achter een auto, of je opa noemt jouw vriendinnetje zo :shock: )
Weet je de tijdperken niet, kijk dan of je de artikelnummers van d eloc`s hebt, dan is het wel te vinden.

Met dat soort dingen kunnen we je misschien wat op weg helpen, zonder de goede info kan ik alleen maar zeggen:

Een Kippenboerderij naast een spoorlijntje, wie weet is dat wat.

Mvg

Freddy

PS,

Hans, kun je dit draadje ook even op de juiste plaats zetten, namelijk bij "vraagbaak", ipv bij "Doe het zelf"
Laatst gewijzigd door spoor65 op 09 jan 2010 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
blackwhitepearl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jan 2010 20:03
Locatie: Gelderland,Barneveld

Re: thema

Bericht door blackwhitepearl »

van welke tijd die is weet ik niet
bedankt voor de tip
ik zal eens kijken~

Kan je ook bergen maken of rotsen van gips???


----------------------
Wichert

Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: thema

Bericht door Reinder »

ja hoor dat is een hele goede optie met gaas er onder. maar des is genoeg info te vinden op dit forum daarover. En een thema ik zou zeggen doe iets met het kippelijntje bijvoorbeeld enkelsporig lijntje met een klein station voor reizigers en daarnaast. een aansluiting op een aantal bedrijven via een stamlijn. Waar je dan kan rangeren. Maar je moet het zelf natuurlijk wel leuk vinden

mvg
Reinder

ps je naam vermelden in je bericht is wel zo schapelijk



tv_man
Berichten: 1457
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: thema

Bericht door tv_man »

Naar alle waarschijnlijkheid zijn je locs Duits, als er een DB logotje opstaat is het tijdperk 3, anders is het tijdperk 2 of vroeg 3. Waarschijnlijk maakt dit niet zo gek veel uit daar een doorsnee stoommilieu er niet zo erg anders uitziet in de dertiger jaren of de vijftiger jaren. (kenners zullen het vast hier oneens mee zijn)

Een centraal thema kan een goed effect hebben op een baan om een bij elkaar geraapt effect te voorkomen (dus vooral industrie of een depot of passagiersvervoer in plaats van een heel klein beetje van alles bij elkaar) Je zou kunnen nadenken wat je het leukste lijkt en weer de vraag: wat heb je al? Heb je passagiersrijtuigen of goederenwagons?

Gezien je geen heel grote ruimte tot je beschikking hebt zal je mogelijk uitkomen op een zijlijntje als thema (een grote locomotiefloods is nog steeds mogelijk, op anderhalve vierkante meter kan je prima een locomotievenfabriek kwijt, maar daar houdt het mee op. Als je ook landschap wilt bouwen met wat heuvels en bossen waar een spoorlijntje door kronkelt zou dat ook weer een argument zijn in de richting van een meer landelijk thema.

Voorbeeld: spoorlijn (een ovaal is goed mogelijk) met een paar zijsporen en misschien een inhaalspoortje, voor de zijsporen industrie - een kleine mijn of boerderij of een fabriek bij een dorp. Allemaal plaatsen die de treinen kunnen aandoen om spullen tussen te vervoeren.

Vertel meer over wat je al hebt en wat je interesseert.

norm


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
blackwhitepearl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jan 2010 20:03
Locatie: Gelderland,Barneveld

Re: thema

Bericht door blackwhitepearl »

Ik heb alleen een starters pakket met rails en stoomlocomotief met goederenwagons.
En die houte plank waar ik het op ga doen,dus nog niet zo veel en ik heb het merk
ik weet niet of ik het goed schrijf maar het merk is flesmann zoiets je weet wel wat ik bedoel!
Heb jij messchien ook een site waar je van die ouwe huisjes kan kopen??Zoals mijn gebouwtjes en
andere houde huisjes?
alvast bedankt?


----------------------
Wichert

Onderwerp starter
blackwhitepearl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jan 2010 20:03
Locatie: Gelderland,Barneveld

Re: thema

Bericht door blackwhitepearl »

als iemand mij wil en kan helpen is dat fijn.
Ik begin namelijk nog maar net!


----------------------
Wichert
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: thema

Bericht door spoor65 »

Wichert,

Als eerste, goed dat je nu jouw naam er onder hebt vermeld, dat doet al een stuk vriendelijker aan.

Je hebt hier dus inmiddels wat ideetjes van mensen gezien. en natuurlijk, een startset is een mooi begin,
maar, sorry als ik het zeg, als je een startset hebt, is het al erg makkelijk om de naam Fleischmann ff over te nemen van de doos, en verder zou het al kunnen helpen als je dan even het nummer op die doos, (het artikelnummer dus)
hier ook vermeld.

Wij snappen zeker goed, dat in het begin het allemaal moet wennen en er nog veel te leren is, maar des te meer goede info jij geeft, en dan gewoon info die je kunt vinden alleen al bv door het ff van de doos van de startset af te lezen en over te nemen hier in het forum.

Daarmee weten wij dan al veel meer en kunnen wij je veel beter info terug geven.

Voor wat betreft jouw vraag naar een site waar huisjes op staan?

Even een simpele tip, als je kijkt bij "vraagbaak"zie je boven aan de lijst met onderwerpen 2 vastgepinde onderwerpen staan.
het eertse onderwerp is: Reactie op Site`s van fabrikanten en overige info N-spoor
het 2e onderwerp is: Site`s van fabrikanten en overige info voor N-spoor bouwers

even alvast voor de goede orde, in het eerste topic, die waar staat "reacties op..." daar mag je tips geven als je zelf een link hebt gevonden van een fabrikant die daar nog niet staat, of eventueel seen vraag stellen over de al genoemde site`s.
Ik zal die dan verwerken in de lijst, of de vraag beantwoorden.

het onderwerp: "Site`s van fabrikanten en overige info voor N-spoor bouwers" is niet bedoeld om er in te reageren?antwoorden toe te voegen, dit om het overzicht zo goed mogelijk te houden, dus ga je hier toch berichten in zetten, zullen ze worden verwijderd.

Maar dit is wel een erg mooi topic waar je heel veel links kunt vinden naar fabrikanten op elk gebied van onze mooie hobby, dus ook naar huisjes.

Kijk gewoon eens goed in deze lijst, klik de boel eens aan
en je zult heel veel kunnen lezen en leren over de N-spoor hobby

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
blackwhitepearl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jan 2010 20:03
Locatie: Gelderland,Barneveld

Re: thema

Bericht door blackwhitepearl »

uhh ja hier komt ie
START-SET des Jahres 9395 a+b

IS dit genoeg info om te wten welke starters set ik heb
ik heb ook geboden op drie nieuwe huisjes op marktplaats!


----------------------
Wichert

Reinder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 jun 2009 18:57

Re: thema

Bericht door Reinder »

das een leuke start set zelf ook mee begonnen. Ja dan zou ik zeggen maak een lokaal lijntje. In een bosachtig landschap. met een paar mooie fabrieks aansluitingen. En nu maar hopen dat je die huisjes kunt kopen

Reinder


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: thema

Bericht door spoor65 »

Wichert,

Ja daar kan ik wel wat mee,

De loc die er in zit is dus een BR53, een loc die als ik het zo nakijk, erg goede rij-eigenschappen heeft,
dus wat dat betreft heb je een met deze set een prima keus gemaakt.

Uitvoering is DB uit tijdperk III
Tijdperk III kun je grofweg rekenen van 1945 t/m 1968
Daarna begon het computertijdperk, en werden alle loc`s omgenummerd, vanaf die tijd spreekt men over tijdperk IV.

eigenlijk is tijdperk III een mooie keus, en je kunt er veel kanten mee op, veelvuldig stoom, diesels zijn er ook genoeg te vinden, en ook electrische loc`s,

Kwa aanbod is er naast het moderne materiaal dat tegenwoordig op de baan is, in tijdperk III de grootste keus.

Aan jou wat je zoals mooi vind, vind je modern materiaal mooi, kun je daar rustig mee verder gaan, en past jouw stoomloc met wagons er zelfs nog goed bij als museum loc, zoals er nog vele rond rijden.

Wat betreft jouw baan en jouw ruimte zou ik zeggen, ga eerst een wat oud aandoend stationetje maken, met sporenplan, die je dan later eventueel weer kunt gebruiken en uitbouwen, wil je in dit tijdperk blijven kun je het weer gebruiken, wil je modern, kun je er een museum station van maken.

Voorbeeld? kijk eens op de site van de MBS een museum spoorbaan in Haaksbergen die ook als zodanig is neergezet.

Dus noem wat ideetjed die je aanspreken en we kunnen verder zien wat we kunnen bedenken.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: thema

Bericht door Jeroen »

Het werd al aangegeven: bouw een baan die een stukje Rijnspoorlijn moet voorstellen! :D (tnx, spoor65!!) Dat is best te doen op een relatief smalle plaat, en je kan alles laten rijden wat je maar wil. Kijk hier, of op www.beneluxspoor.net, dan naar 'wat zijn we aan het bouwen' en zoek daar eens op 'Boppard in N'. Dat is mijn project, staan veel foto's bouwbeschrijvingen. Neem er de tijd voor om alles door te lezen (dat geldt ook zeker voor dit forum, staat ook wat van mijn baan maar nog zoveel andere gave banen en ideëen). Vergeet zeker niet op Beneluxspoor te kijken naar 'Dachbodenheim in N'. Dat is weer een zijlijn die ik persoonlijk erg nice vind. Is misschien meer wat voor je.

Succes man,

J


Afbeelding

Onderwerp starter
blackwhitepearl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jan 2010 20:03
Locatie: Gelderland,Barneveld

Re: thema

Bericht door blackwhitepearl »

ik heb drie huisjes gekocht houtzagerij,een soor hutje met echt werkend water-rad en een
kolemijn tje dus ik ga er al weer een beetje op vooruit!

zou misschien iemand mij uit willen leggen hoe zo programma werkt ik snap daar niks van
om sporen mee te tekenen??
of zou iemand voor mij iets kunne doen?


----------------------
Wichert
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: thema

Bericht door shoven »

Check anders eens www.anyrail.nl
Download de handleiding en lees wat dit soort programma's kunnen. Bij Anyrail kun je gratis proberen (banen tot 50 stukken).
Neem vooral eens zelf de moeite om informatie te zoeken en dingen te proberen, daar leer je het meeste van.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

tv_man
Berichten: 1457
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: thema

Bericht door tv_man »

De handleiding lezen kan inderdaad helpen. Gewoon wat proberen wil ook helpen - meestal werkt het min of meer als andere doorsnee-tekenprogramma's. En als iets niet lukt kan je kijken of een handleiding je kan helpen.

En wat betreft planning: je zou om te beginnen ook het spoor op de plaat kunnen leggen en kijken wat werkt. Voor zover ik het weet kan het relatief goed met Fleischmann spoor en pas wanneer je een poosje hebt uitgeprobeerd en rondgereden wat er leuk uitziet en wat goed werkt kan je overgaan tot het vastzetten van het spoor.

norm


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
blackwhitepearl
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jan 2010 20:03
Locatie: Gelderland,Barneveld

Re: thema

Bericht door blackwhitepearl »

wie kan ff neerzetten wat ik beter kan doen:
digitaal
of
analoog
en als het kan van allebei de voor en nadelen


----------------------
Wichert
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: thema

Bericht door spoor65 »

Wichert,

Als je in Digitale vraagbaak eens wat zou lezen, daar staat al diverse uitleg gegeven omtrent digitaal en het verschil met analoog. alles hier even uitleggen is wel erg veel werk.

De belangrijkste punten zal ik hier even neer zetten.

Analoog: even makkelijk uitgelegt, zet een loc op de baan, draai je travo knop naar links, de baan krijgt stroom, en de loc gaat rijden naar links, des te meer je de knop verder draait, des te meer spanning zet je op de baan des te harder gaat je locje rijden.

Zet je een 2e locje erbij op de baan, gaan beide locs gewoon de zelfde kant op, rijden dus altijd netjes achter elkaar aan.

Digitaal, sluit je rail aan op de travo, via de centrale, en je hebt een constante spanning op de baan staan, die ook iets hoger is dan bij analoog. je loc moet nu een zogenaamde decoder bezitten, je kunt met je centrale een loc uitkiezen, die een bepaald nummer(locadres) heeft, die kun je programeren(instellen) zodra je de decoder hebt ingebouwd, door nu elke decoder(loc) een eigen nummer toe te kennen, kun je ze dus afzondelijk bedienen, je kunt dus elke loc een eigen richting op laten rijden, zonder afhankelijk te zijn van jouw travo en de spanning, je kunt ook elke loc zijn eigen snelheid laten rijden zoals jij het wilt. daarnaast kun je bv lampjes aan en uit doen, wat je dus bij analoog niet kunt.

Kortom, je hebt wat meer zelf te bepalen wat je loc doet en hoe.
Bij analoog zul je veel meer electronica moeten toepassen om dus meerdere treine onafhankelijk van elkaar te kunnen laten rijden, je zult ook met speciale schakelingen bij stations een trein moeten laten stoppen, terwijl je dat bij digitaal gewoon per loc kunt regelen, zonder direct extra schakelingen.

Kwa kosten denk ik dat digitaal zeker niet duurder is dan analoog, de verdeling van de kosten is alleen anders, analoog zul je veel meer met bv kontaktschakelaars ed moeten werken, bij digitaal heb je daarvoor (bij pc besturing) bezetmelders en terugmelders nodig.

uiteindelijk denk ik persoonlijk, als je nu nog aan het begin van de hobby staat, dat digitaal wellicht de beste start is, daar dit toch wel veel bied. en je nu nog niet zoveel hoeft aan te passen, waardoor je direct de juiste kosten kunt berekenen, en je geld daar aan kunt uitgeven, zonder eerst allerhand analoog oplossingen te hebben gekocht, en die later om te moeten bouwen naar digitaal.

Maar nogmaals zoek eens bij digitale vraagbaak, en je zult heel veel kunnen lezen en leren over dit onderwerp.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: thema

Bericht door henry »

beste wichert,
in de treinenwinkel of boekhandel kun je het complete handboek modeltreinen kopen .
het boek is van bernhard stein.
in dit boek staat verschrikkelijk veel waar jij wat mee kan.
mischien heb je hier iets aan alvorens je mischien verkeerde beslissingen neemt
groetjes henry



Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: thema

Bericht door Thalys »

blackwhitepearl schreef:weet iemand messchien een leuk thema
wel iets met vroeger want doe allen een beetje stoomtreinen gebruiken
en wat ik er voor moet gebruiken

de plaat waar ik het op doe is
80 cm breed
195 cm lang

Ik wil wel groter maar mag niet voor mijn ouders!


wie heeft er een idee

alvast bedankt MY
nou ik heb ongeveer de zelfde afmetingen alleen de lengte 35 cem langer en ik heb een beetje de grens nederland duitsland.
alleen wel in dld een museum en ben nu met een nederlandse bezig op een extra stuk mis is een museum en/of en museumlijntje wat.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: thema

Bericht door shoven »

Thalys schreef: alleen wel in dld een museum en ben nu met een nederlandse bezig op een extra stuk mis is een museum en/of en museumlijntje wat.
'Mis'???? Bedoel je 'misschien'?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: thema

Bericht door Thalys »

das de afkorting voor misschien


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Plaats reactie