Beginnen met analoge startset en overstappen naar digitaal

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans S
Berichten: 145
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:35
Locatie: Zoetermeer

Beginnen met analoge startset en overstappen naar digitaal

Bericht door Hans S »

Hallo allemaal,

Na uitgebreid het forum gelezen te hebben en vooral het onderwerp digitaal ben ik er nog steeds
niet uit wat voor mij het beste is.
Ik wil namelijk een analoge startset kopen met locomotief uit tijdperk 3 omdat mijn thema grensstation zich in dat tijdperk afspeelt.
Uiteindelijk wordt mijn treinbaan ca 110 cm x 200 cm groot.
Maximaal 4 locomotieven en/of treinstellen om naar digitaal om te bouwen.


Ik vraag mij nu af welk systeem voor mij het beste is want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Mij is aangeraden om een digitale startset te kopen maar daar de locomotief en wagons behoren weer niet tot tijdperk 3.
Ik heb ook gelezen dat sommige locdecoders niet door bepaalde apparaten gelezen kan worden of dat locdecoders in rook zijn opgegaan, problemen met decoders voor minitrix locomotieven etc...

Dus mijn vraag samenvattend: wat voor apparatuur heb ik precies nodig voor mijn situatie zoals
boven beschreven.


Groeten,
Hans


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door shoven »

Hans, dat ligt er een beetje aan wat je wilt en in welk tempo je dat wilt.
Als je nu nagenoeg niets hebt en t.z.t. digitaal wilt zou ik zeggen: start meteen met digitaal. Overigens is (meestal) het enige verschil tussen een analoge en een digitale startset dat er bij de digitale set een centrale zit en dat er al een decoder in de loc is gezet. Met andere woorden: je kunt een analoge startset kopen en later de loc voorzien van een decoder (nagenoeg alle nieuwe locs zijn daarop voorbereid - even checken bij de leverancier). Centrale erbij en karren.
Je andere vraag heeft eigenlijk betrekking op welke centrale het meest geschikt is. Daar geldt: hoe uitgebreider de centrale, hoe meer je ermee kunt en hoe duurder die is (uiteraard). Een Multimaus kost nog geen €100 maar kan eigenlijk alleen de basisdingen. Een Ecos kost flink wat meer, maar kan ook veel meer. Wil je ook met de PC gaan rijden? Zo ja, dan is de centrale minder belangrijk omdat de PC veel taken uitvoert (via programma's als Koploper, iTrain, WinDigipet etc). Zo nee, dan zijn de mogelijkheden van de centrale belangrijker. Wat wel belangrijk is, is dat je centrale DCC kan gebruiken, maar dat kunnen alle belangrijke centrales tegenwoordig. DCC is veruit het meest gebruikte systeem/protocol voor digitaal rijden, en heeft als voordeel dat het niet fabrikantgebonden is.
Dat er soms decoders sneuvelen, is bijna altijd te wijten aan pech of onkunde van de betrokken forumgenoot. Ook ik sluit wel eens wat verkeerd aan en dan krijg ik rooksignalen. De eenvoudiger centrales zijn wel beperkter in wat ze kunnen met een decoder. Zo kan een Multimaus geen decoders uitlezen. Of een decoder past bij de betreffende loc verschilt wel eens. Een paar modellen doen weleens moeilijk, maar je leverancier kan je daarbij helpen, en anders is hier op het forum voldoende deskundigheid beschikbaar. Ik gebruik zelf veel Kuehn en Tran decoders en daar heb ik bijna nooit problemen mee.

Kun je hier wat mee?
De hamvraag is dus vooral: wat wil jij? :| ;)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans S
Berichten: 145
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:35
Locatie: Zoetermeer

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door Hans S »

Hallo Steven,

Hier kan ik zeker wat mee alleen nog twee laatste vraagjes:
1) Je schreef Een multimaus kan alleen basisdingen en later schreef je dat een multimaus geen decoders kan uitlezen, dat begrijp ik niet zo
2) de loc in mijn geplande startset is uitgerust met een 6 polige schnittstelle, past daar ook een dcc decoder in?

Groetjes,
Hans



FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door FidOo »

Een decoder is een soort kleine computer. Die computer kun je instellen (programmeren) en je kunt die instellingen uitlezen.

Een multimaus kan een decoder wel programmeren maar niet uitlezen. Dit Is opzich geen probleem omdat je de instellingen eigenlijk.niet hoeft uitlezen om een decoder zn werk te laten doen. Alleen Is het soms makkelijk om de decoder uit te lezen als je wilt weten wat je geprogrammeerd hebt.

En inderdaad Is een 6 polige Schnittstelle een deftig woord voor de aansluiting van een plug en play decoder.
Met andere woorden, decoder er in steken en klaar.

Als je geen pc besturing wilt en dat ook niet van plan bent dan Is een mobile station van trix ook een geschikt centrale.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door EdwinB »

Hans,

Voor wat betreft digitale startsets in periode III die zijn er wel hoor. Kijk een naar de Fleischmann 631081, 631082, 631302

Ik zelf ben heel goedkoop begonnen maar dat heeft wel weer een wat lange leercurve en uitzoekwerk maar dat vond ik juist leuk.

- besturingscentrale MRDIRECT freeware ( www.mrdirect.nl )
- besturingssoftware Koploper, freeware ( www.pahasoft.nl )
- twee treintjes van Fleischmann standaard voorzien van DCC decoder
- bezetmelders van Floodland (http://www.floodland.nl/aim )

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door Willempie »

Startset met Multi-Maus en een s88XPressNetLI startsetje voor de aansturing via de PC.

MRDirect lijkt me minder geschikt als instap en daarbij komt dat je daar een PC voor nodig hebt die onder DOS werkt zonder da Windows actief is, en die PC moet beschikken over een echte RS23C en LPT aansluiting. De meeste moderne PC's hebben dat zeker niet meer.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans S
Berichten: 145
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:35
Locatie: Zoetermeer

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door Hans S »

Heren,


Bedankt voor jullie informatie, hier kan ik zeker wat mee, ik ken een goed tweedehands treinenwinkel
in Schiebroek, daar ga ik eens kijken, ook heeft hij een website.
Googlen op Johan Voermans.

Groeten,
Hans


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door Ad_M »

Als je toch in die buurt zit Hans...
Ga ook eens langs mte vlaardingen, leuk om met Johan te vergelijken ;)
Of kijk / bel eens op H@ns zijn site, hij heeft soms ook hele interessante producten (ook tweedehands) en een super service

Succes

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door shoven »

Hans S schreef:Hallo Steven,

Hier kan ik zeker wat mee alleen nog twee laatste vraagjes:
1) Je schreef Een multimaus kan alleen basisdingen en later schreef je dat een multimaus geen decoders kan uitlezen, dat begrijp ik niet zo
2) de loc in mijn geplande startset is uitgerust met een 6 polige schnittstelle, past daar ook een dcc decoder in?

Groetjes,
Hans
Nou, de collega-forummers hebben het antwoord al gegeven.
Gezien de aard van je vragen zou ik klein beginnen. Als ik het zo lees heb je nog het nodige te leren (wie niet? :mrgreen: ) en dat is niet erg, maar je leert het meest door toe te passen, en dat gaat het makkelijkst met een klein baantje waarop je kunt uitproberen hoe het nu zit en hoe het nu werkt. Heb ik ook ooit gedaan en kan ik je echt aanraden. Als je de basisdingen een beetje onder de knie hebt kun je het groter gaan opzetten. Meteen groot beginnen en alles nog moeten leren en uitzoeken is een combinatie die vaak tot teleurstellingen leidt.
De startset die Willempie aanraadt (en zelf ook verkoopt... 8-) ) is ook echt een aanrader. Een Multimaus scoor je ook tweedehands voor weinig.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door FidOo »

Wat steven zegt kan ik eigenlijk alleen maar beamen. Ben zelf ook zo begonnen, Fleischmann startset (BR38 + 4 umbauers TP 3 en een multimaus).

Later de PC interface van rosoft er aan en via PC aansturen. Perfekt begin al zeg ik het zelf.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans S
Berichten: 145
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:35
Locatie: Zoetermeer

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door Hans S »

Ik heb inmiddels de Minitrix startset al in huis en nu kan ik gaan uitbreiden naar de treinbaan
zoals ik het heb gepland. Nu nog de digitale aansturing scoren en nog een locdecoder kopen.
Ik heb al iets op het oog maar nu wel sparen..


Gr. Hans



wout19
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 jun 2014 17:44
Locatie: Bilthoven

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door wout19 »

Beste Hans.

Denk ook aan de witte z21 van Roco/Fleischmann. Nu te koop voor €99,00. Dit is een eenvoudige centrale en kan zo wel met de PC als tablet of iphone/android en alle draadloze/bedrade handsets (lenz-roco enz) overweg.
Kijk eens op deze link http://www.z21.eu/en/What-is-Z21/VIDEO2
Ik ben van analoog overgestapt naar digitaal en heb deze centrale aangeschaft. Ongeveer een jaartje geleden.
Mijn ervaring gewoon super. :D

Mvg,
Wout


N Spoor fleischmann piccolo rails. Decoders Digikeijs. Grote baan van 7mx90cm. Besturing z21 en DR5000 Digikeijs. iTrain 4 standaard.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans S
Berichten: 145
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:35
Locatie: Zoetermeer

Re: Beginnen met analoge startset en overstappen naar digita

Bericht door Hans S »

Wout,

Dankjewel voor advies, ik ga zeker dat nader onderzoeken. Ter verduidelijking, de rijregelaar zit dus in het programma wat je ook op je pc installeert?
Hoeveel treinen kan k er mee besturen en hoe zit het met wissels en seinen?
Binnenkort ga ik de rails uitleggen op de plaat en markeren waar ballastbed komt etc...
Foto´s volgen nog ( te zien op Mijn baan)

Fijne feestdagen en een gezond 2015

Mvg
Hans


Plaats reactie